Moeite met aanrakingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Georgina1

Moeite met aanrakingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:31

Dit is een SA

Ik zit met een probleem, wat de laatste tijd steeds groter wordt voor mijn gevoel. Nu weet ik even echt niet meer wat ik moet doen, vandaar dit topic.

Omdat ik vast liep door mijn HSP-zijn (hoogsensitief) en lichamelijke problemen ervan heb, ben ik via via bij een therapeut terecht gekomen die zowel fysiek als psychisch te werk gaat. De eerste 2 keer hebben we alleen maar gepraat en het luchtte mij heel erg op, hoewel ik ook veel emoties op voelde komen, die ik uit alle macht binnen heb gehouden. Aan het eind van de tweede sessie vroeg hij of hij een hand op mijn buik mocht leggen, zodat hij beter contact kon maken met mijn emoties. Ik stond dat toe omdat ik hem vertrouw, maar ik vond het wel eng. Op het moment dat hij me aanraakte blokkeerde ik ook meteen, alle emoties waren weg en ik spande meer spieren. Hij voelde dat natuurlijk en benoemde het ook. Toch vond ik het fijn om aangeraakt te worden.

De keren daarna zijn we steeds meer met aanrakingen gaan doen. Eerst heeft hij me zittend op de massagetafel gemasseerd en dat ging best goed. Na een tijdje voelde ik dat ik helemaal ontspande en los liet. Maar toch bleef ik heel alert op wat hij deed en als hij met zijn hand over mijn rug streek, verstijfde ik toch elke keer weer.

De keer daarna (afgelopen woensdag) vroeg hij me om op mijn buik op de tafel te gaan liggen. Ik vond het eng, maar deed het wel. Hij begon toen zacht mijn rug te masseren en later ook mijn schouders. Ik bleef heel erg gespannen en verstijfde steeds als hij naar een ander deel van mijn lichaam ging. Hij vroeg of hij ook mijn nek en hoofd aan mocht raken en ik stond dat toe. Maar daarvan werd ik nog gespannener, hoewel ik dat niet had zien aankomen. Uiteindelijk kon ik iets meer ontspannen als hij mijn rug aanraakte, maar loslaten kon ik niet.

Aan de ene kant vind ik het steeds wel prettig om aangeraakt te worden en wil ik het ook wel. Ik denk dat ik mede daarom steeds wel alles toe sta. Aan de andere kant heb ik het idee dat mijn angst steeds erger wordt. Ik weet ook niet of ik er wel goed aan doe om me overal aan te laten raken, als ik kijk hoe ik er op reageer. Wordt dit beter, of vererger ik het probleem? Op dit moment zit ik nogal in de knoop met mezelf en weet ik even niet meer wat ik moet doen. Ik verlang diep van binnen wel naar aanrakingen, maar toch reageer ik er zo vreemd op. Het zijn normale aanrakingen en ik weet dat er geen bijbedoelingen aan verbonden zijn en ik heb ook in mijn verleden niks naars meegemaakt.

Wat moet ik doen? Moet ik de therapie doorzetten? Ik denk zelf van wel, ik heb het nodig. Maar wordt mijn 'angst' vanzelf minder, of moet ik aanrakingen niet zoveel toestaan? Ik weet het niet meer...

MamaMiesje

Re: Moeite met aanrakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:35

Als jij je daar niet fijn bij voelt, moet je er mee stoppen. Je gaf aan dat praten al heel veel opluchting gaf, hoewel je daar ook nog de rem er op hield.
Ik zou een pas op de plaats nemen: éérst maar eens bij praten houden en daar alle remmen los durven laten.
Sterkte er mee :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:43

Hier HB en behoorlijk sensitief. Ik heb er een vreselijke hekel aan als vreemden me aanraken.
Als ik wel eens foto's zie van mensen op een fesstje waarbij ze elkaar vasthouden voor de foto vind ik dat altijd zó nep.
Daartegen vind ik het heerlijk om aangeraakt te worden door mijn vriend en zoontje en goede vrienden ook nog wel. Vind je het bij niemand prettig om aangeraakt te worden, ook geen familie of goede vrienden?

Wat MamaMiesje zegt kan ik me wel in vinden. Om een therapie te laten slagen moet er een vertrouwensrelatie zijn. Die heeft tijd nodig. En soms komt dat vertrouwen in je therapeut er helemaal nooit. Dan kun je beter stoppen of een andere therapeut zoeken.

zonnebloem18

Re: Moeite met aanrakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:42

Omdat er geen toestemming is gevraagd voor het gebruiken van het goedgekeurde schaduwaccount voor dit specifieke probleem, komt hier een definitief slotje op.