Lactose-vrij dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Lactose-vrij dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:28

Hopelijk zijn er meerdere bokkers met mijn probleem.

Ik heb al ruim wat jaren eerder gehoord dat ik slecht reageer op lactose. Toen geheel op soja over gegaan, maar toch stiekem beetje bij beetje terug gegaan naar de melkproducten. Hier geen last van gehad, tot de laatste tijd. Had het absoluut niet gekoppeld, maar volgens de mesoloog gaat het nauw samen. En als ik er 2 tellen langer over na denk kan ik me hier ook wat bij voorstellen.

Vandaag dus begonnen in de supermarkt, en bah wat viel dat vies tegen. Alles omgedraaid en bekeken wat er nou in zat, pfoe als je er goed op let is er toch wel veel wat je niet mag. Toen naar de yoghurtschappen, ik ben namelijk verzot op yoghurt. 3 soorten yoghurt gekocht, sta-yoghurt, klop-yoghurt en griekse. Net de sta-yoghurt op. En wat is dat niet te harden... Maar dat doet er niet toe, wat me op viel in de supermarkt was dat daar gewoon heel groot zelfs op stond; Bevat lactose. Mag ik dit dan hebben of niet? Want de mesoloog vertrouw ik gewoon in haar uitspraken en aangezien haar man ook lactose slecht kan verteren weet ik dat ze niet zomaar in het wilde weg wat roept.

Wat een goede vervanger is voor Lactoseproducten, is soja. Soja bevat nikkel, en nikkel is precies iets wat ik ook niet kan hebben. Nikkel zit in noten, zilvervliesrijst, bruin brood en dat soort dingen. Overigens vind ik dat niet zo heel erg :=. At het toch al niet. Maar hier moet toch ook rekening mee gehouden worden..

Hopelijk hebben jullie wat leuke recepten en kunnen er wat ervaringen gewisseld worden!

tamary

Re: Lactose-vrij dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:33

Soja is om wel meer redenen af te raden.
Als je geen nikkel mag is amandelmelk of rijstemelk dus ook geen optie.

Det bewerken van de melk tot yoghurt, kwark, etc. veranderd ook de stoffen waar een aantal mensen allergisch voor zijn. Dat enkel het drinken van de gewone melk afgeraden wordt kan dus best kloppen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:02

Het ligt er echt maar net aan hoe gevoelig je bent.
Sommige mensen kunnen echt niks eten met lactose, dus geen melk-chocolade etc., terwijl het bij anderen echt alleen melk is, en dan onbewerkte melk. Melk in het eten gaat bijvoorbeeld wel, net zoals yoghurt etc.

Is er geen lactose-vrije melk? Of yoghurt?

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:06

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:31

Ben je bekend met de producten van MinusL?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:41

Als je helemaal lactosevrij wilt/moet dan is yoghurt idd geen optie. Helemaal geen zuivel, tenzij je aan minusL dingen, die zijn lactosevrij, kan komen. Verder valt melkchocola af, verreweg de meeste koekjes (zit boter in), veel snoep, veel kant en klaar dingen, zelfs de meeste soorten buillion blokjes.. Voortaan dus een kwartier langer rekenen voor de boocschappen en de ingredientenlijsten goed doornemen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:41

Lactose vrije melk die aangeboden wordt is lactose arme melk. Ik word er nog steeds letterlijk kots ziek van. Ben je echt gevoelig is dat geen optie, daarnaast ook niet bepaald smakelijk maar dat is persoonlijke keus.

Rijst, haver of amandelmelk zijn goede soyavrije alternatieven. En tegenwoordig ook in veel supermarkten te koop. *\o/* de plus verkoopt bv rijstmelk.

En geen bruin brood, zilvervliesrijst of soya, gefeliciteerd, nog een pineut dus. Noten mag ik gelukkig wel hebben maar alles wat volkoren of gezond is gaat fout. Ik leef al jaren op witte rijst, witte pasta en witbrood en ben er nog redelijk gezond bij. :D

Verder is het etiketten lezen, bij medicijnen en tandpasta lezen of er lactose inzit, bv de anticonceptiepillen bevatten nagenoeg altijd lactose. En zo veel mogelijk vers kopen en koken, ook bij brood natrekken of er geen melk of broodverbeteraar inzit. Wat betreft soya vaak zit dat in lecithine maar die is er lastig te vermijden.

Je raakt er vanzelf wel aan gewend en als je stopt met binnenkrijgen van lactose en soya loop je alleen de kans dat als je dan wat binnenkrijgt je wel heftiger reageert omdat je lichaam het ontwent is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:44

Ik had het ook(en nog veel andere dingen waar ik niet tegen kon) NAET therapie gehad en ik kan alles weer eten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:55

Ik ben ook lactose intolerant. Hele kleine hoeveelheden gaat prima Denk aan scheutje koffiemelk, een koekje etc). Maar een glas melk, slagroom, ijs, milkshake bevalt niet zo goed ;) Een schaaltje yoghurt gaat redelijk, dus eet ik wel eens.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:57

Er is volgens mij wel degelijk volledig lactose vrije melk.
Weet niet hoe makkelijk je er in NL aan kan komen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:15

troi schreef:
Helemaal geen zuivel, tenzij je aan minusL dingen, die zijn lactosevrij, kan komen.
MinusL = lactose-arm...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:26

LoveBodin schreef:
Er is volgens mij wel degelijk volledig lactose vrije melk.
Weet niet hoe makkelijk je er in NL aan kan komen.

Alles wat hier en in duitsland gepromoot wordt als lactosevrij is lactose arm. Alleen zit er zo weinig in dat ze het vrij mogen noemen. Alleen is de hoeveelheid veel hoger dan kan sporen van bevatten. Maar genoeg voor redelijk wat mensen om er goed ziek van te worden helaas.

Edit kohtje het hangt van de reden af of je er na therapie beter tegen kan. Als je de omzet stoffen gewoon domweg mist kun je therapien wat je wilt maar zul je er nooit tegenkunnen. Tenminste lactose, andere stoffen zou mogelijk kunnen. Ook kan het zijn als je bewust beetjes blijft eten je er minder last van krijgt, alleen dan ben je continue wat gammel.

Ik dronk vroeger veel melk en at veel kaas, maar was alleen maar vaak verkouden, soms wat darmklachten en wat opgeblazen. Nu hoef ik maar een niet goed gespoeld melklepeltje te treffen en ik zit binnen een kwartier op de toilet, maar ben wel veel minder vaak ziek.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:27

Oke, dat wist ik niet. Volgens mij is tt hier (in Finland) wel volledig lactosevrij. Zijn ook heul veel mensen lactose intolerant :+

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:10

@Tamary, wat voor meer redenen zijn er dan voor soja? Sorry ben echt een nul op dit gebied nog :o.

@LoveBodin, ik kan lactose bij mijn weten goed hebben. Maar aangezien ik geen nikkel mag, is chocola voor mij sowieso geen optie :). De reden dat ik geheel lactosevrij wil gaan eten, is omdat ik er anders reuma van kan krijgen. En dat vooruitzicht vind ik niet zo gezellig :=.

@mootje, nee ik ben niet bekend met hun producten.

@troi, gelukkig heb ik de tijd voor boodschappen. Maar ik ben inderdaad goed geschrokken over wat er allemaal lactose, noten, soja en dat soort dingen bevat. Dus ook dagdag mijn favoriete tussendoortje helaas :(.

@karuna, had vannochtend voordat ik opstond ook even jouw reactie gelezen en dus op het 'lactosevrije' melkpak gekeken. Kan heel goed kloppen wat jij zegt! Er staat op dat er lactase is bijgevoegd, lactase maak ik te weinig aan en dit zal de lactose die in melk zit composeren. Dit zal nooit precies zijn, en als jij er zo gevoelig voor bent zal je er inderdaad veel last van krijgen. Gelukkig vind ik m wel smakelijk :). Hierboven stond dat ik, vanwege mijn nikkel-allergie, ook geen amandelmelk en rijstmelk mag. Heb me hier nog niet in verdiept maar staat me wel bij :).
Haha balen dat jij ook de pineut bent, en geluk dat je wel noten mag. Ik mag die namelijk ook al niet :'). Is er witte pasta ja? Want die kan jij wel verdragen?
Ik kreeg helaas niet de ingrediëntenlijst gevonden bij mijn anticonceptie. Wel zeer goede tip dat het daar ook in kan zitten! Ga het eens even navragen bij de apotheek!

@loveBodin, zijn meer mensen lactoseintollerant dan ze denken :=. Lactose zit in moedermelk, en vanuit de oertijd dronken we nog geen melk. Dus melk was eigenlijk alleen voor baby's. Hoe ouder je wordt, hoe minder lactase je aanmaakt.

Lactose schijnt overigens niet in belegen kaas te zitten, jongbelegen wel, maar gewone belegen kaas niet. Dit heeft lang genoeg gestaan voor bepaalde bacteriën die de lactose zullen verteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:31

Overigens zit er in melk/zuivel nog meer waar je slecht op kunt reageren, caseine wordt bv ook genoemd, dat is een eiwit in melk (lactose is melksuiker). Karuna, ik weet niet of dat ook bij jou een rol speelt? Maar zou natuurlijk heel goed kunnen met zoveel overgevoeligheden. Dan is zelfs volkomen lactosevrij dus nog steeds geen optie omdat die nog steeds de caseine bevatten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:44

Ik kan beperkt belegen kaas goed verdragen, en ben wel voor alles getest en alleen lactose kwam eruit.

Geen rijstmelk dus, havermelk wel? De lacosearme melk kun je dus wel verdragen, prettig. Wat is witte pasta? Ik eet me gek aan pindakaas, en heb nu twee choca/hazelnootpasta s gevonden die ik redelijk goed kan hebben. Zijn alleen voorzien van sojalecithine, beperkt gaat dat goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:10

Jikkeee schreef:
@Tamary, wat voor meer redenen zijn er dan voor soja? Sorry ben echt een nul op dit gebied nog :o.

Quote van mij uit ander topic :
tamary schreef:
pseudoestrogeen = nep versie van vrouwelijk hormoon en daar kennen we al veel ellende van bij bv ijsberen (o.a. hermafrodiet) verder link naar endometriose, onvruchtbaarheid, schildklierproblemen (ziekte van hashimoto) en geheugenverlies. En dat is wat ik zo even onthouden heb. Als smaakmaker (sojasaus) zeker als de bewerkingen daarvoor op fermentatie basis zijn is het oké, maar veilige dosis is dan 6-8 gram per dag.
Staat niet in het boek van amber, maar ander boek wat ik toevallig tegen kwam.

Bewerkingsprocessen die normaal gebruikt worden om soja te ontgiften maken ook onuitspreekbare stoffen van de aminozuren die er in zitten. En wat je niet uit kan spreken moet je ook niet willen eten. Verder:
Citaat:
Monks took to tofu because it helped them keep their vows
of sexual abstinence: soy’s phytoestrogens lower testosterone lev-
els, and hence their libidos. “Except in areas of famine,” writes soy
expert Kaayla Davis, “tofu was served as a condiment, consumed in
small amounts, usually in fish broth, not as a main course.” The
Chinese ate soy as a protein source only when they were starving—
when they also ate their children.

Citaat:
In a study done on healthy Japanese adults, thirty grams of soy for thirty days
was enough to provoke thyroid disruptions.

(2 quotes uit the vegetarian myth van Lierre Keith)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:56

Wow, dat wist ik niet van de Soja... Gadsie wat naar...

@Karuna, heb me nog niet echt verdiept. Maar draai alle pakken om. Mag ook geen cup a soup, geen cracotte's. Pff het valt me eigenlijk nog vies tegen :o. Ook het jammere is dat ik noten niet goed kan hebben, dus pindakaas is voor mij ook geen slimme optie. Er is zo weinig over van alles wat we in huis hebben :'). Zit nu aan de appelstroop en de belegen kaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:59

MinusL is lactose arm en bij de jumbo goed te verkrijgen; de melk is lekker, de slagroom prima en de yoghurt ehh vrij duur en kwarkachtig. Maar wel fijn om te eten!

Harde Hollandse kazen bevatten geen lactose :) overigens heeft de Aldi ook lactose arme kaas.

Pure chocolade pasta (is 9 van de 10 keer gemaakt van cacaoboter :D), hagel en vlokken zullen ook geen probleem zijn :)

Jam, kokosbrood, vruchtenhagel; keus genoeg :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:01

Aldi konden wij niks vinden, althans die in Vlijmen. In Den Bosch zelf nog niet gekeken. De yoghurt meng ik met de melk en wat diksap in een smoothiemaker :'). Anders vind ik m niet te eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:01

Pinda s zijn geen noten maar een peulvrucht. Misschien toch eens navragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:02

Je kan ook kerutabs kopen, om te kijken of het werkt. Die pillen zorgen ervoor dat je darmen wel lactose kunnen afbreken. Handig als je bv uit eten gaat of toch wilt zondigen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:04

Hmm, peulvruchten zou ik inderdaad moeten navragen ja. Maar mij stond bij dat er ook over pinda's werd gesproken. Ik scheer die dingen ook over 1 kam hoor ;).

Heb inderdaad ook die pillen, maar ben bang om ze teveel te gebruiken waardoor het geen effect heeft. Dus hou me erg braaf aan de regeltjes. Zo goed mogelijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:05

En die pillen maken lactose arm en niet vrij ik ben daar toen mee begonnen samen met kerulac maar met 0 resultaat.

Ik haal die twee ook altijd door elkaar. Mensen die een pinda allergie hebben mogen ook geen noten maar omgekeerd geloof ik wel. Heel vreemd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:09

Op zich kun je lactose vrij ook prima eten; alleen uit eten is lastiger en op verjaardagen als ze het weer eens vergeten zijn :+

Ik kan gewoon de vlees, groenten en aardappelen eten. Pizza bodem kopen wij los en dan beleg ik het zelf. Rijst, pasta etc geen probleem. Zoveel mogelijk verse producten gebruiken en dan vallen de beperkingen mee :j patatje met mayo gaat er nog steeds goed in :D
AH vind ik een ideale winkel met de plaatjes op het product :)

Pannenkoeken maak ik met minusL :) en ik heb ook lactose vrije bladerdeeg; dus lekkere appelflappen zijn zo gemaakt :) laatst zelfs croissants gegeten :9 en lange vingers en gewone naturel chips zijn ook lekker :)

(Ik heb wel meer voedselintoleranties en allergieën, dus t is voor mij op verjaardagen echt een crime :') )