Bult aan tongriempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Bult aan tongriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 10:18

:wave:

Sinds half December heb ik last van een bult(je) aan de rechterkant van mijn tongriempje. Niet pijnlijk, maar wel lastig, want je voelt het gewoon de hele tijd zitten. Het verloop van het bultje is dat het per dag steeds groter wordt, na een dag of 3 á 4 knapt hij (er komt geen pus uit of wat dan ook, dus het is geen ontsteking) en de volgende dag begint het groeiproces weer opnieuw -O-
In januari moest ik voor mijn halfjaarlijkse controle naar de tandarts en daar heb ik het even aangekaart. Tandarts zei dat het waarschijnlijk een extra speekselkliertje was zonder uitgang, waardoor het speeksel zich steeds ophoopte. Dit was niet gevaarlijk, maar hij wilde toch dat de kaakchirurg er even naar keek.

Zo gezegd zo gedaan, ging ik 14 februari naar de kaakchirug. Deze bevestigde het idee van de tandarts: een extra kliertje zonder uitgang. Hij heeft toen de klier operatief verwijderd en het zou klaar moeten zijn.

Dit is het helaas niet; mijn bult is terug :( Ik heb 17 april weer een afspraak met de kaakchirurg om te overleggen hoe nu verder, want de klier is verdwenen en mijn bult is in volle omvang terug en daar baal ik van ..
Even voor het beeld, het is een bult die op zijn grootst ongeveer 7 á 8 mm groot is....

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks en/of misschien tips? Alles is welkom, want ik knijp hem momenteel toch wel een beetje
Ben al niet zo'n ziekenhuisheld en een bult die steeds terugkomt, is gewoon geen feest :n
Bedankt!

Corelli

Re: Bult aan tongriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 14:52

Niemand die hier ervaring mee heeft of me misschien gerust kan stellen? :) Ik heb evt ook een foto gemaakt net...

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:21

Ik heb een soort van blaar gehad onder mijn tong. Dit bleek een verstopte speekselklier te zijn volgens de KNO arts die heeft hem doorgeprikt en dichtgebrand. Daarna is die vrolijk weer terug gekomen. Hij is later ook vanzelf weer verdwenen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:35

Bedankt voor je reactie, ik had al niets meer verwacht :D

Wat jij omschrijft, klinkt wel bekend inderdaad :j Waarmee vulde de blaar zich, puur speeksel? Ik heb namelijk van de week ontdekt dat de mijne ook flink kan bloeden.. Daarna is de bult aanzienlijk kleiner

Ik heb overigens donderdag een afspraak met de huisarts, wil ook dat die er even naar kijkt :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:01

Nee bij mij zat er alleen water in volgens mij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:30

Is het geen aft? Die kunnen namelijk in een enkel geval hardnekkig zijn en terugkomen. Zoek maar eens op "aften". ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:31

een aft zou de tandarts wel herkend hebben toch? (in deze zin is de tandarts het onderwerp, niet de aft _O- )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:41

Ha ha ha, dat zou ook wat zijn, is het niet? :D
Tja, je zou denken dat ze het wel herkend hebben, maar het blijven toch ook maar mensen.

@ TS: Bij twijfel zou ik tussendoor even naar de HA gaan, want ik krijg het idee dat de TA en KC tegenwoordig erg graag hun zakken vullen. Op Internet staan heel veel plaatjes van aften. Wellicht herken je een exemplaar die overeenkomt met jouw bult?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:49

Het is zeer zeker geen aft, die herken ik wel :j En ik ga er ook vanuit dat als het wel een aft was, de kaakchirurg er dan geen speekselklier voor had verwijderd...

Ik heb de foto's: (sorry voor degenen die het vies vinden :o )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BKHBG3WI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8O6PLXLS.jpg

Shenavallie schreef:
Ha ha ha, dat zou ook wat zijn, is het niet? :D
Tja, je zou denken dat ze het wel herkend hebben, maar het blijven toch ook maar mensen.

@ TS: Bij twijfel zou ik tussendoor even naar de HA gaan, want ik krijg het idee dat de TA en KC tegenwoordig erg graag hun zakken vullen. Op Internet staan heel veel plaatjes van aften. Wellicht herken je een exemplaar die overeenkomt met jouw bult?

Ik heb donderdag een afspraak bij de HA en 17 april weer bij de kaakchirurg :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:57

zo wat een knikker, dat lijkt wel een ontsteking inderdaad.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:01

set_elkol schreef:
zo wat een knikker, dat lijkt wel een ontsteking inderdaad.

Het gekke is dat er voor de operatie dus geen "vies" vocht uit kwam, alleen helder vocht. Ook weinig pijn.
Nu na de operatie doet het meer zeer en komt er bloed uit, maar dit is wel helder.. Geen pus o.i.d.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:21

Dit ziet er inderdaad niet uit als een aft. Goed dat je naar de HA gaat! ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 06:58

Vanmiddag heb ik een afspraak :j en gelukkig heb ik de foto's, want van de week is de bult weer verdwenen.. Zul je altijd zien haha

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:02

Hihi ja dat had ik dus ook was hij ineens weg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:10

set_elkol schreef:
een aft zou de tandarts wel herkend hebben toch? (in deze zin is de tandarts het onderwerp, niet de aft _O- )

Wat kan een mens toch een lol hebben van taalgevoeligheid he. :')

Verder: ik denk dat een tandarts een aft wel herkent en dit is toch iets anders lijkt me.
Ik hoop dat die rare bult niet meer terugkomt, ik vind het wel heel verstandig ermee naar de dokter te gaan, wat je ook gedaan hebt.
Heeft de dokter geen antibioticum geprobeerd?
Ik wens je beterschap, het lijkt me knap lastig zo'n dikke bult op zo'n plek. :(:)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:12

Nee geen antibiotica, want het is geen ontsteking. Althans, dat was het eerste idee en dat geloof ik ook nog wel eigenlijk.. Ik heb vanmiddag om 15u weer een afspraak!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:11

Update: Ik ben vanmiddag bij de HA geweest en een paar uur daarvoor was de bult weer op komen zetten, dus daar was ik ergens wel "blij" mee, zodat ik het toch kon laten zien :j

De HA heeft naar mijn verhaal geluisterd, in mijn mond gekeken en naar de foto's gekeken die ik had en ze kwam tot de conclusie dat het een cyste is.
Geen ontsteking (de bult is gevuld met helder vocht (speeksel?) en bloed, maar dat is normaal omdat het daar erg doorbloed is) en ook geen kwaadaardigheid, want dan zou de bult harder zijn en zou de mondomgeving er ook niet zo rustig uitzien.

De cyste vult zich dus steeds, maar waar het vandaan komt is ook haar een raadsel en dat zal door verder onderzoek in het ziekenhuis moeten blijken. Ze raadde aan om dit met de kaakchirurg te bespreken en indien ik dat wil, ook de KNO-arts eens te vragen. In ieder geval goed inlichtingen inwinnen voordat er evt wat gedaan wordt, want het is lastig te achterhalen waar het vandaan komt. Ze zei dat ze vaker cystes zag, maar niet op deze specifieke plek, dus ze kon me daarin ook niet verder adviseren.

Al met al dus vooral een bevestiging van wat ik al dacht, maar wel fijn om er even een tweede persoon naar te laten kijken.. En op naar de kaakchirurg de 17e!

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:47

Ik heb ook ooit zo iets gehad maar dan aan de binnenkant van mijn lip.
Er ontstond een bultje met vocht en die knapte dan weer en begon het weer opnieuw.
Omdat het bij mijn lip zat beet ik er ook regelmatig op en het vulde zich dan met bloed, echt een heel raar gezicht.
Bij mij was het ook geen ontsteking en weet tot op de dag van vandaag niet wat het nou was.
Het ging ook maar niet over en toen ik een afspraak had om het weg te laten snijden trok het opeens weg.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:49

Even een update voor degenen die het misschien nog volgen/interessant vinden of voor anderen die er wat aan hebben :)

Ik ben vandaag weer naar de kaakchirurg geweest en deze heeft gediagnosticeerd dat het om een "ranula" gaat; een slijmcyste als gevolg van een verstopping van de speekselklier die onder de tong zit.
Er zijn twee behandelmogelijkheden:
1. Onder plaatselijke verdoving wordt de bult open gemaakt en worden de zijkanten opzij geklapt en daar vast gehecht, zodat er een opening ontstaat. De kans dat dit werkt, is klein, maar is er wel
2. Onder narcose wordt de hele klier verwijderd

Ik ga eerst nog voor optie 1, onder narcose zie ik eigenlijk niet zitten, dus ik wil het toch geprobeerd hebben..

Baal wel een beetje van dit nieuws, had eigenlijk gedacht/gehoopt dat het iets simpels was, maar de chirurg heeft al wel gezegd dat dit niet vanzelf weg gaat en dat er waarschijnlijk een operatie onder narcose van komt..
Het komt overigens 3 tot 4x per jaar voor in dit ziekenhuis, dus het is best zeldzaam...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:20

Vervelend om dan net 1 van die 3 tot 4 mensen te zijn die dit treft... Ik hoop dat de eerste behandelmogelijkheid werkt, lijkt me toch wat minder heftig dan helemaal onder narcose te moeten. In ieder geval wens ik je veel succes met de behandeling!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 06:16

Dankjewel! :)