Lieve Papa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Lieve Papa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 22:54

Lieve papa.

Mijn trotse vader. Sterk, slim, lenig en behendig. Nu gekscherend “Ouwe” genoemd door Zus en Schoonbroer. Langzaam aftakelend. De rug gekromd door het vele gewicht die hij in zijn leven heeft moeten dragen. Zijn heldere ogen steeds doffer. Zijn lach klinkt steeds minder vaak. Papa word oud… Papa vergeet dingen. Papa doet de administratie niet meer zelf. Papa vind de knopjes op zijn mobieltje te klein. Papa ziet niet meer zo goed. Papa houd het huis niet meer schoon. Papa word al moe van de trap op en aflopen. Papa komt steeds vaker ’s nachts uit bed om te plassen. Papa’s onderbroeken ruiken soms naar urine. Papa’s linkerarm verliest steeds meer kracht, door een verlamming. Papa heeft medicijnen voor zijn hart.

Papa is al meermaals Opa… Een trotse opa… Maar mijn kinderen zal papa waarschijnlijk nooit leren kennen. Papa is zesenzeventig, ik ben tweeëntwintig.

Papa was al oud toen ik geboren werd, maar nu word papa steeds ouder. Ik vrees de dag dat ik hem zal verliezen. Papa is er altijd voor me. In welke situatie ik ook beland, welke beslissing ik ook neem, ik heb altijd mijn papa…

Maar papa word oud en oude mensen sterven.

Ik ben bang.

Ik zie hem in verval raken.

Ik huil. Soms. Als ik denk aan hoelang ik hem nog zal hebben. Misschien een jaar… Misschien drie… Misschien nog wel tien! Maar de onzekerheid… De twijfel. Het niet weten. Wat als… Het verdrinkt me. Stikt me. Laat mijn tranen vloeien.

Angst heeft me in haar greep en het laat me niet los.

Elke dag zie ik hem voor mijn ogen langzaam veranderen tot een steeds oudere man.

Eén die nu nog zelfstandig is… Maar in de toekomst straks niet meer.

Daarom woon ik thuis.

Papa heeft al die tijd voor mij gezorgd en nu zorg ik voor papa.

Want papa is mijn lieve papa, voor zolang hij nog op aarde leeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:56

Wat heb je dat vreselijk mooi geschreven, de liefde voor je vader spat er vanaf.

Geniet van hem, zolang je kunt!

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Hele mooie woorden !

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Pfff wat heb je dat mooi geschreven en wat treurig..... Heel veel sterkte, lief dat je nu voor hem zorgt, ik hoop dat hij nog lang bij je mag blijven... :(:)

SusaSuus

Re: Lieve Papa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:59

Prachtig geschreven!
Heel veel sterkte en natuurlijk heel veel genieten van je papa, die zo veel voor jou betekent.. Dat jullie nog vele jaren samen mogen genieten!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:59

Wauw, dat heb je heel mooi geschreven!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:02

Wat heb je dat mooi geschreven! Helaas hoort dit er allemaal bij.. hoe moeilijk ook,
Genieten en genieten van elkaar.. en voorral niet teveel piekeren hier over,
Het komt ooit toch wel... of we nou willen of niet..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 23:12

Dankjulliewel :)

Hij is nu nog gewoon fit en gezond, afgezien van dus die dingen die steeds meer en vaker voorkomen.. En dan word ik gewoon bang voor de toekomst. Hij is al niet jong meer. Over vier jaar is die al 80! En ben ik nog maar 26... Een goede vriendin van mij, verloor haar vader pas toen ze 55 was.. Dat zal ik nooit hebben. Ik zal mijn vader jong verliezen en dat beangstigd mij soms gewoon heel erg.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:18

Ik herken je gevoel,
Vroeger was dit altijd m'n grootste nachtmerrie
Nachten er om huilen kon ik..

Ik heb voorral met de tijd geleerd,
Om véél te genieten
Hoe moeilijk ook... we komen er allemaal voor te staan
Helaas voor velen ook veel te vroeg..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:22

Wat heb jij dat mooi geschreven. Ik heb jouw blog (bonjeindebijstand) ook weleens gelezen, je hebt echt schrijftalent!!
Wat betreft jouw vader....... mijn moeder overleed na een kort ziektebed op 56-jarige leeftijd, mijn schoonvader kwakkelt al 25 jaar met zijn gezondheid (hartproblemen, meniere, allerlei zware allergiën, artrose nek en Parkinson) maar voorlopig is hij bijna 82 jaar! M.a.w. je weet (meestal) niet hoe lang jullie nog samen kunnen zijn en misschien kan je nog wel jaaaaaaren van je paps genieten, probeer dat ook te doen en laat jullie tijd samen niet "verpesten" door je angsten, al zijn die heel begrijpelijk.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:26

_/-\o_

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:28

Prachtig geschreven en het is inderdaad ontzettend moeilijk.
Blijf genieten van hem en blijf trots op hem.
En blijf hem zoals nu al je liefde geven die je bezit dat zal als de dag komt het absoluut makkelijker voor je maken.
Het hoort erbij ouders behoren eerder te gaan dan hun kinderen en het langzaam aan achteruit zien gaan van je vader is niet leuk.
Je vader mag trots zijn dat hij zo´n lieve dochter heeft.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:33

Dankjulliewel iedereen :) Voor de lieve woorden.

Electra63: Leuk dat je ook mijn blog gelezen hebt :D. Ben er niet zo actief mee, maak af en toe eens een postje. Je weet het inderdaad nooit, misschien word die wel 90.. Maar juist dat niet weten vind ik verschrikkelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:38

Herkenbaar; ik heb een oudere vader en moeder :) terwijl ik nog in de twintig ben.
Pa hoort steeds minder goed, heeft middagdutjes nodig en klaagt over de tocht in huis (welke tocht :?). Alle ventilatie sleuven doet hij het liefste dicht en de verwarming op heet :+
Ik kan er ook wel om lachen :D om die 'oude' man!
Hoewel ma net zo oud is, gedraagt zij zich lekker jong :)

De meeste neven en nichten van mijn vaderskant hebben hun vader nog niet eens 60 zien worden, dus wat dat betreft ben ik al een gezegend mens :) daardoor sta ik er ook anders in moet ik zeggen. De dagen die zijn geweest zijn een zekerheid, wat komen gaat weet niemand. Dus ik leef toch meer in het moment daardoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:41

Ik vond je blog echt leuk om te lezen, je moet vaker schrijven.
Ik begrijp het wel, dat je dat "niet weten"' verschrikkelijk vindt, ik ben ook een "controlfreak en een planner". Maar juist dit soort dingen heb je niet in de hand. Het kan ook ineens over zijn. Geniet lekker samen met je vader. Schrijf over de dingen die je samen meemaakt in je blog, dan heb je daar later hele fijne herinneringen aan en kan je ze (jaaaaaaaaaaaaaren later) terug lezen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:52

prachtig en herkenbaar geschreven, sterkte!

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:58

Mooi geschreven!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:01

Mooi geschreven, wat fijn voor je vader dat jij nog thuis woont en voor hem zorgt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:45

Je bent een lief kind voor je papa en ik vind je blog geweldig!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:31

Dankjewel iedereen :)

Electra, ik schrijf wel vaker, maar ben ontzettend ehm, perfectionistisch, dus voor ik iets online zet, daar gaat dagen overheen met twijfel of ik het wel of niet zal doen haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:40

Mooi geschreven...een eerbetoon aan je vader.

Die van mij noemen we ook altijd "Ouwe" een titel die bij ons veel betekend en die je niet zomaar krijgt <3 .

En zijn leeftijd...och,je kent de gezegden wel...
Onkruid vergaat niet,Krakende wagens ...en ga zo maar door.

Geniet van hem,elke dag en zie morgen wel weer verder...het leven is te kort om te piekeren ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:02

ElineS schreef:
Dankjewel iedereen :)

Electra, ik schrijf wel vaker, maar ben ontzettend ehm, perfectionistisch, dus voor ik iets online zet, daar gaat dagen overheen met twijfel of ik het wel of niet zal doen haha

Het moet niet "te perfect" zijn, anders past het niet bij de titel van je blog ;) , het moet een beetje ruw zijn, dat maakt het echt ! Gewoon schrijven. Succes!!