Obesitas, medicatie, ten einde raad....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Obesitas, medicatie, ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:40

Hoi hoi,

Momenteel ben ik ten einde raad. Door bepaalde medicijnen die ik moet gebruiken ben ik in 3 jaar tijd van 67kg naar 93kg gegaan.
Door mijn borderline vind ik het erg moeilijk structuur aan te houden in het bewegen. Zit mijzelf in de weg.
Als ik dan kijk naar een programma zoals obese weet ik dat dat een te extreme graat meter is, maar er is wel 1 ding dat telkens weer omhoog komt bij het zien van dat programma. Een personal trainer. Iemand die mij een schop onder mijn kont geeft, iemand die mij motiveerd. En dat kan ik maar moeilijk vinden.
Ja, voor belachelijke prijzen. Helaas heb ik maar een simpele uitkering door de borderline, crohn en scoliose... En kan ik het daarvan niet betalen.

Ik zou zo graag over 3 jaar makkelijk mijn pony opkomen nadat hij is ingereden, ik zou ook zo graag op de fiets stappen en naar stal fietsen zonder buiten adem te raken.
Begin dit jaar heb ik de eerste stap naar een gezonder leven gezet, in overleg met mijn psychiater ben ik van 9 pillen naar 4 gegaan per dag. Ik merk geestelijk wel verschil maar mijn lichaam wil gewoon niet. ;(
Zou dolgraag willen stoppen met roken maar het advies van mijn psychiater 1 ding tegelijk weegt zwaar. Ik weet dat door mijn stoornis ik snel terug kan vallen en moet dus kleine stapjes nemen van mijzelf.

Terwijl ik dit typ zit ik te janken, ik voel mij zo ellendig onder mijn gewicht. Voor mijn vriend ben ik geweldig zo. Moeilijk alleen om zelf te accepteren dat ik geweldig ben. Het kan gewoon beter! Ik kan echt gezonder zijn, maar kan het gewoon niet alleen. Dieëtist ben ik geweest, heb diverse dieeten gevolgd en viel telkens wel wat af maar kwam er zo ook weer bij helaas.

Is er iemand die mij kan en wil helpen? Heeft iemand tips? Zou ze graag ontvangen. Reden dat ik mij niet in het afval topic meld is dat ik daar het overzicht kwijt raak en dan dus afhaak. Vandaar de keuze dit topic te openen.

Groetjes,
Mieke

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:43

Zoek een fanatiek trainingsmaatje zodat je iig "druk" hebt dat je gaat :)

Sowieso is sporten maar 30% rest is vooral eten ;) Dus probeer gezond te eten etc. En niet te veel...

(Zit me net te bedenken dat het wel heel makkelijk klinkt en medicijnen kunnen zeker wel een invloed hebben, maar de meeste medicijnen zorgen voor een "hongergevoel" ipv dat je er daadwerkelijk door aankomt... sommige hebben wel invloed op je stofwisseling en dan is het lastiger...)

kruimeltje3

Re: Obesitas, medicatie, ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:53

Hoi,

Waar woon je?
In onze omgeving (arnhem nijmegen) hebben ze bootcamp clubjes waar je veel zelfde lotgenoten treft dat motiveerd en het is leuk om buiten met elkaar sportief bezig te zijn. Daarbij worden ook foodcamo voorlichting gegeven.
Heb al hele goede resultaten gezien en mensen houden het ook vol. Op langere termijn.

Gr

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:56

Wandeling buiten maken kost niets, een buurvrouw/wijkgenoot vinden die samen met jou die wandeling maakt kost niets :)

Maar ja, jij bent diegene die het moet doen en het ook echt moet willen. Maar ik denk dat een beweeg maatje vinden al kan helpen.

Wil je vriend niet met je even elke dag na het avond eten een rondje lopen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:01

Ik kan je maar 1 ding zeggen: De knop moet om.
Zodra jij die knop omzet en actief actie gaat ondernemen om de kilo's af te vallen, dán start het traject.

Maar alleen jij kunt die knop omzetten. Als je lichamelijk verder gezond bent (bijvoorbeeld geen knie/rug-klachten) dan kun je zelf gaan trainen. Hardlopen, buikspieroefeningen, maak het maar zo gek als je wil.

Ik had helaas wel knie/rugklachten dus moest even een ander traject kiezen, maar dat werkt ook voor mij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:06

Ik sluit me bij Roos aan. Ik hoorde al jaren; sporten maak je endorfinen van aan en daar word je gelukkig van, het is goed voor je, zorg dat je elke dag wandelt, maar het hielp niks :n

Nu is die knop om en loop ik drie keer per week hard, ik heb mezelf ten doel gesteld om mee te doen aan een bepaalde wedstrijd en daar train ik nu voor. Ik kijk uit naar het hardlopen en geniet er echt van. Ik ga vrijwel altijd, wat voor weer het ook is en dat zonder maatje.

Gewoon omdat die knop om is... Alleen is hoe je die omzet heel persoonlijk. Bij mij was het eerst de zelfacceptatie...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:09

Ook met een personal trainer moet je het zelf doen. Je legt het slagen van afvallen en je 'lot' in de handen van een ander. Je moet het zelf gaan doen. Ga in overleg met je behandelaar/huisarts/o.i.d. een stappenplan maken waarbij je iedere dag beweegt. Stel (kleine) haalbare doelen en 'beloon' jezelf om gemotiveerd te blijven. Betrek je omgeving erbij. Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:10

Weet je wat het bij mij was?
Ik voelde me rot over hoe ik er uit zag, ik baalde dat ik overgewicht had, ik mopperde wat af, ik sportte wat halfslachtig, maar die knop was níet om.
Toen was ik het beu, heb een dieetconsulente benaderd en ik ben nu ruim 14 kilo kwijt.
Sporten kan ik helaas niet op eigen houtje (hardlopen etc) dus ik start morgen een traject met fietsen in de sportschool.

Hoppa, knállen, en als ik het kan, kan iedereen het. Trust me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:13

Iedereen kan het. Het voelt alleen alsof iedereen het kan behalve jij. ;)

En ik heb 125 kilo gewogen en dacht dat het nooit anders zou worden...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:21

Hee Mieke,

Jammer dat je zo ver weg woont, anders hadden we elkaar een schop onder de kont kunnen geven.
Ik ben zelf ook borderliner en schommel heel erg in gewicht..
Ik kom van de 91 kg tot de 63 kg en nu weer 73 kilo, waar ik nu weer mee aan de slag ben...
De ene keer extreem sporten, dan helemaal niet en weer verkeerd/veel eten door mij eetstoornis.

Van hieruit kan ik je alleen maar een dikke virtuele schop geven en zeggen dat je het kan !

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 04:37

Ik zit met hetzelfde probleem wat eten betreft. Ik kom er ook alleen maar van aan i.p.v. dat je afvalt. Ik word er ook ontiegelijk kwaad van dat dat probleem altijd wordt afgeschuifd dat het mijn schuld is dat ik aankom. Ik heb een keer een half jaar mogen stoppen met die medicijnen en toen had ik het probleem niet meer maar nu zit ik er alweer een tijd aanvast en begint de ellende weer opnieuw. Ik sport al 3 keer in de week en het heeft even succes gehad maar niet voor lang. Omdat het zo is met deze medicijnen dat als je bent afgevallen het niet zo is dat je dan op dat gewicht blijft mensen onderschatten het probleem heel erg. Ik wens je veel sterkte met het verlies van de kilo's.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:04

Mag ik vragen welke medicatie jullie slikken ? PB mag ook :)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:08

Ik slik Olanzapine.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:47

Van Olanzapine is inderdaad bekend dat die erg de gewichtstoename beïnvloed. Lijkt me inderdaad erg lastig. Kiezen uit 2 'kwaden'. Een stabiel(er) leven lijden met medicatie en (fors) aankomen of instabiliteit en een gezonder gewicht. Worden jullie naast medicatievoorschrift dan ook begeleid door een gewichtsconsulent/sportconsulent/voedingsconsulent?

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 10:30

Ik slik seroquel.

De knop moet inderdaad om, maar de knop omzetten is zo moeilijk.
Ik heb een hondje waar ik 4x per dag 20min mee wandel en verder doe ik alles op de fiets omdat ik geen rijbewijs heb. Ook door de medicatie.
Moet over 2 weken weer naar de bijwerkingen poli waar mijn overgewicht ook gespreksonderwerp nr 1 is.

Vuurneon, mijn vriend woond niet makkelijk bereikbaar met het OV en de fiets is voor er ff heen net iets te ver. Als het weer mooier word dan ga ik er wel met mijn racefiets heen.

Als klap op de vuurpijl ook nog een dikke fout met mijn financien gemaakt, water en zuiveringsheffing een maand te vroeg over gemaakt en er dan achter komen dat je financieel nog van alles moet. fiets'd up!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:47

Hoi Mieke,
rot hoor, dat je zo klem zit! Je moet die pil slikken (anders gaan er emotioneel of hoe zeg je dat) dingen mis, maar als je t ding wel slikt, gaat het ook mis: je komt aan. Balen!
En het advies van je psych "doe 1 ding tegelijk" is ook zo stom nog niet, maar als je klem zit, word je er waarschijnlijk niet blij van. Het staat ook haaks in mijn gevoel met "de knop moet om".

DE manier om vet te verbranden, is voor je paardje zorgen. Dwz.: lange tijd achter elkaar bewegen, maar geen topprestaties van jezelf vragen ("matig intensief" in jargonnees). Dus: naar stal fietsen, op je dooie gemakje uitmesten, poetsen, wandelen etc.etc.etc en dan weer teugfietsen. Je hoeft dus niet te hollen of buiten adem te raken. Lekker veel met je hondje wandelen!!
Overigens: wie in de stress zit, verbrandt vooral koolhydraten (in plaats van vet)(en terwijl je in de stress zit, wil je bij.eten), dus ;) wellicht een dagelijkse ontspaningsoefening inlassen...?

En kijk just or fun eens hier: http://www.gottswaal.nl/home.php
De site is van een zeer gedreven ;) dietiste en een psychologe. Wellicht hebbeb zij ook ervaring in de zin van "als je pil *dit* slikt, heeft het zin om op *die en die* manier te eten." (En verder hebben ze uberhaupt een aantal zinnige dingen over voedsel te melden.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:51

Van Olanzapine is inderdaad bekend dat die maakt, de je koolhydraten erg lang in je bloed blijven.

Een moderne voedingsmethode is: erg weinig koolhydraat, veel fruit en groente, eiwit en gezond vet (noten en zaden).
Wellicht valt de schade mbt. olanzapine mee, als je zo weinig mogelijk koolhydraten eet...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:53

Fruit zitten ook koolhydraten in dus voornamelijk voor de groenten gaan dan :)

Crackers in plaats van boterhammen, of een bak yoghurt... Je kan veel zonder koolhydraten hoor! En zonder honger te krijgen :)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:53

ik ken het
ik woog 47 kilo en ben in een paar maanden tijd naar over de 76 te gaan
ik heb ook strepen gekregen over mijn lichaam en dat allemaal door de medicijnen
wel let ik op nu met wat ik eet maar waar vroeger er geen kilo aan kwam krijg ik het er nu niet meer af
en ben bang dat dat zo blijft zolang ik die medicijnen heb

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:01

Ik heb het ook, door medicatie bijna 20 kg aangekomen. En mijn gebit wat met de maand slechter wordt. Het ziet er niet meer uit.
Ik weet zo niet wat je er aan kunt doen. In ieder geval bewegen, maar ik ken het ook dat je een stok (persoon) achter de deur moet hebben om door te gaan. Heel veel succes!!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:16

Als je eerst eens naar de oorzaak gaat kijken, wat doen de medicijnen; want ze doen allemaal iets verschillends (ene wekt eetlust op, andere doet iets met de stofwisseling)

Eetlust opwekken --> heb je zelf redelijk in de hand (of nouja, fijn is anders, maar je pakt zelf het eten wat je op eet... En nee, snap dat het niet zo makkelijk is als ik het hier zeg, maar heel zwart wit "je stopt het in je eigen mond" dus als je dat niet doet..)

Stofwisseling verandert/het niet verbranden van --> eetpatroon aanpassen, goed opletten wat je binnenkrijgt en eventueel supplementen ervoor innemen (als je kijkt naar Koolhydraten, zorg dan dat je genoeg vitamine B1,2 binnenkrijgt bijvoorbeeld, die zijn voor de afbraak van koolhydraten weer goed etc.)

En sowieso sporten, maar sporten zegt ook iedereen iets anders over. Zo is hier al genoemd lang bewegen, terwijl er ook een onderzoek is geweest dat het na 20 minuten niet meer uitmaakt of je een half uur of een uur iets doet (durf niet meer te zeggen waar ik dat gelezen heb!) De ene zweert bij cardio, terwijl de andere juist krachttraining beter vindt. etc. En wat bij de een helpt, helpt bij de ander weer niet. Dus dat maakt het zo lastig. Maar kijk eerst wat de oorzaak is en probeer daar wat aan te doen/mee te doen. Want sporten is echt maar 30%, de rest is gewoon "eten".

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:05

Ik zou -als ik jou was- eerst contact opnemen met mijn huisarts, om te kijken of het uberhaupt zin heeft om te gaan proberen af te vallen met de medicijnen die je slikt.
Ik ben jaren terug flink aangekomen door de Prednison en begon heel streng met een dieet terwijl ik de medicijnen nog slikte. Ik viel niets af en mij werd verteld dat dat niet zou gebeuren zolang ik de medicijnen had.

Dus voor je jezelf frustreert, ga eerst even na of het wel gaat lonen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:47

He, wat vervelend voor je! Olanzepine staat er inderdaad om bekend. Het lijkt me zeker nuttig om je psycholoog/psychiater te vragen of die wellicht tips heeft. Het is echt een veelvoorkomend probleem, dus ik neem aan dat veel patienten hier last mee hebben; misschien kan hij/zij je dingen aanraden die juist wel of juist niet werken, in combinatie met jouw medicatie.

Zonder medicatie is het wel duidelijk, en weet je natuurlijk ook wel hoe het 'zou moeten'; bewegen, sporten, en gezond eten. Maar misschien zijn er wel bepaalde dingen die juist heel goed werken, of dingen die juist niet werken, als je jouw specifieke medicatie slikt, en dat is het beste om mee te beginnen. Zo weet je tenminste dat de dingen die je besluit te ondernemen ook daadwerkelijk zullen werken! :)

Edit: Kwam net in me op, misschien heb je wel buren/vrienden/familie met een hond? Dat is misschien een leuke manier om aan beweging te komen, gesteld dat je honden leuk vindt natuurlijk, en het is ook een 'maatje' waardoor je er wel uit 'moet'!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 00:05

Quellian, daar heb je inderdaad een punt. Bedankt! Ik ga zsm even bellen met de assistente voor overleg.

Hanmar, Ik heb een hondje! Wandel 4x per dag 20min.

Mijn eetpatroon is eigenlijk best normaal. 's ochtends 2 broodjes en een kop melk. 's middags 2 broodjes en een kop thee met melk, in de ochtend als tussendoortje een manderijn en 's middags na het middag eten ook een stuk fruit. Dan 's avonds altijd iets uit de schijf van 5. Geen grote maaltijd maar wel een maaltijd waar je vol van zit. Met vaak een bak vla met muesli na. Dat is dan rond 6 uur. Dan laat ik mijn hondje uit neem ik vaak nog 2 crackers en daarna eet ik niks meer. Over de gehele dag verder drink ik 2 liter ranja. Cola? Snoepen? Chips? allemaal nooit in huis tenzei er visite komt of mijn vriend. (eens per 2 weken)

Heb nu mail contact met iemand van een sport instituut in mijn stad, heb hopelijk binnenkort daar een afspraak. Mocht het afvallen dan niet rieel zijn dan wil ik graag wel meer conditie krijgen en leniger worden zodat het gewicht niet meer als een rollade aan mijn lijf zit en soepeler word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:37

2 liter ranja vind ik toch wel erg veel, zie liever 2 liter water of 2 liter groene thee van mij part. Daar zou je nog winst op kunnen behalen.

Ik hoop dat je daar terecht kan :j