kans op salmonella bacterie door rauwe vleesvoeding hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieverdje86

kans op salmonella bacterie door rauwe vleesvoeding hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:43

Onze hond voeren wij rauw vlees van Carnivoer en Smuldier.
Ze is dol met ons zoontje van nu 10 maanden oud en likt hem vaak in zijn gezicht of zijn handjes.
Behalve dat het uiteraard niet hygiënisch is, vragen we ons af hoe het zit met de kans op besmetting op bv salmonella.
Ik heb nu namelijk in diverse artikelen gelezen dat rauw vlees sterk afgeraden wordt als je kinderen hebt.
Maar in hoeverre is dit werkelijk een gevaar?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Anoniem

Re: kans op salmonella bacterie door rauwe vleesvoeding hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:20

Hoe het zit met rauw vlees weet ik niet, maar je hond komt ook buiten neem ik aan, snuffelt en likt aan van alles...
Dus om het vlees zou ik me niet druk maken.
Evenals het likken niet, goed voor de weerstand :Y)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:09

Ik heb ooit eens een programma gezien op AnimalPlanet geloof ik, en daar was een man te zien die altijd maaltijden klaarmaakte voor zijn hond met rauw vlees. Je hebt inderdaad een grote kans dat je besmetting met allerlei vieze bacteriën oploopt als je hond je in je gezicht likt of bij wondjes vertelde hij.
Het is niet alleen met kinderen zo, ook met jezelf. Ik zou inderdaad normale voeding geven. Waarschijnlijk wordt het afgeraden als je kinderen hebt, omdat vooral jonge kinderen er niet op letten waar de hond je likt.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:15

De hond gewoon het likken afleren, dan kan 'ie gewoon lekker vers blijven eten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:27

Ik zou me eerder druk maken over campylobacter, daar komen de meeste 'buikgriep'-problemen van. Dus ongeacht wat je hond verder eet, niet echt een goed idee om je hond toe te staan om je kindje (of jouzelf) af te likken. Ook als ie gedestilleerd water 'eet', zal hij zichzelf nog wel eens op vreemde plaatsen aflikken, andere honden besnuffelen of iets smerigs uit de berm opeten voor je er bij bent :r

Verder lees:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... zond.dhtml

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 08:53

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat we haar inderdaad het likken moeten gaan afleren. Zal nog lastig zijn, aangezien de hond snel angstig is en ik niet wil dat ze dan helemaal niet meer bij hem in de buurt komt.