Sinds kort heb ik last van chondropathie, dit houd in dat de knieschijf niet in het juiste 'spoor' heen en weer gaat tijdens het buigen van mijn knieën.
Hierdoor gaat het kraakbeen onder de knieschijf irriteren en dat voelt gewoon vervelend en soms licht pijnlijk.
De oorzaak van deze klacht is mijn sport Roller Derby. Het sport op rolschaatsen waarbij het er soms ruig aan toe gaat en je dus vaak op je knieën valt, ook skaten we veel in squad houding en daar doen we dus ook veel spierversterkende oefeningen voor.
Nu is het zo dan mijn bovenbeenspier hierdoor dus in korte tijd een stuk sterker is geworden, sneller dan mijn spier aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Mijn bovenbeenspier + de pees die hier aan vast zit trekt mijn knieschijf dus iets naar buiten waardoor de chondropathie ontstaat. Ik moet zorgen dat de andere spieren (en dan vooral die aan de binnenkant van mijn bovenbeen/knie) ook sterk maak zodat mijn knieschijf weer in het juiste spoor word getrokken.
Ik ben al bij de fysio geweest (die heeft vast gesteld dat ik chondropathie heb) en ik heb ook al wat oefeningen mee gekregen om thuis te doen. Dit zijn vooral evenwicht oefeningen om de spieren goed samen te laten werken rondom mijn knie.
Ik zou graag wat meer oefeningen willen weten om de spieren ook wat sterker te maken (ook goede stretch oefeningen zijn welkom!). Hier en daar heb ik op internet al wat filmpjes gezien met oefeningen die goed zijn voor mensen met chondropathie. Maar bokt kennende heeft vaak ook veel ideeën dus vandaar mijn bericht hier.
Woe o wie heeft een paar leuke spier/knie versterkende oefeningen voor mij zodat ik snel weer volop kan skaten!?
Ik heb ongeveer dezelfde klachten, en ik kan je vertellen dat het bij wel even duurt helaas.
ik denk dat ze binnenkort vast wel daarmee gaat beginnen.