Knie blessure, chondropathie oefening voor bovenbeenspier!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Knie blessure, chondropathie oefening voor bovenbeenspier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:05

Hoi Bokkers /3

Sinds kort heb ik last van chondropathie, dit houd in dat de knieschijf niet in het juiste 'spoor' heen en weer gaat tijdens het buigen van mijn knieën.
Hierdoor gaat het kraakbeen onder de knieschijf irriteren en dat voelt gewoon vervelend en soms licht pijnlijk.
De oorzaak van deze klacht is mijn sport Roller Derby. Het sport op rolschaatsen waarbij het er soms ruig aan toe gaat en je dus vaak op je knieën valt, ook skaten we veel in squad houding en daar doen we dus ook veel spierversterkende oefeningen voor.
Nu is het zo dan mijn bovenbeenspier hierdoor dus in korte tijd een stuk sterker is geworden, sneller dan mijn spier aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Mijn bovenbeenspier + de pees die hier aan vast zit trekt mijn knieschijf dus iets naar buiten waardoor de chondropathie ontstaat. Ik moet zorgen dat de andere spieren (en dan vooral die aan de binnenkant van mijn bovenbeen/knie) ook sterk maak zodat mijn knieschijf weer in het juiste spoor word getrokken.

Ik ben al bij de fysio geweest (die heeft vast gesteld dat ik chondropathie heb) en ik heb ook al wat oefeningen mee gekregen om thuis te doen. Dit zijn vooral evenwicht oefeningen om de spieren goed samen te laten werken rondom mijn knie.
Ik zou graag wat meer oefeningen willen weten om de spieren ook wat sterker te maken (ook goede stretch oefeningen zijn welkom!). Hier en daar heb ik op internet al wat filmpjes gezien met oefeningen die goed zijn voor mensen met chondropathie. Maar bokt kennende heeft vaak ook veel ideeën dus vandaar mijn bericht hier.

Woe o wie heeft een paar leuke spier/knie versterkende oefeningen voor mij zodat ik snel weer volop kan skaten!? :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:57

Een tijdje geleden was daar een topic over, ik heb even de link voor je opgezocht.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1677637&hilit=pijnsyndroom

Daar staan een aantal oefeningen in die ik moest doen. Wat ik daarnaast ook als oefening had was met mijn bovenbeenspieren mijn knieschijf naar boven bewegen en weer laten zakken. Want daar heb je beide spieren voor nodig. Maar vooral die stabilisatieoefeningen zijn effectief!

Iejoorr

Re: Knie blessure, chondropathie oefening voor bovenbeenspier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:19

Ja inderdaad, in dat topic staan oefeningen :) Ik heb ongeveer dezelfde klachten, en ik kan je vertellen dat het bij wel even duurt helaas.
Vooral heel goed je oefeningen van de fysio doe, die weet wel wat ze zegt!
Verder kan je op een traptrede gaan staan en door je pijnlijke knie zakken en met je andere been weer rechtop gaan staan. Ik moest dit 3x 10x doen :)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 17:22

Oh super handig van dat topic! Dat ga ik even doornemen :) en erg bedankt voor de verder gegeven tips!

Ik snap alleen de trap oefening niet helemaal. Moet ik dan bijvoorbeeld met links op de tree staan ennrechts op de grond en dan door links zakken? Ik heb het namelijk even veel in beide knieën, het is geen echte pijn maar lichte pijn meer een gevoel van irritatie.
Ik ben er volgens mij ook vrij vroeg bij want ik heb er nog maar 1,5 week last van. Ik liep namelijk voor vastzittende schouders al bij fysio dus afgelopen dinsdag gelijk gevraagt wat er mis kon zijn in mijn knieën omdat ik er toen toevallig toch al was.

Ik heb er nu bijvoorbeeld ook geen pijn aan, kanngewoon fietsen en traplopen zonder dat ik er last van heb. Is alleen na het skaten/sporten, bij zwaardere belasting dus.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:46

Er zijn een hoop verschillende oefeningen die kunnen passen bij wat jij omschrijft. Ik zou je fysio specifiek hier naar (blijven) vragen. Juist omdat je zo te lezen echt wel graag skate is het belangrijk dat je dit goed onderhoud. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:56

_vivi_ schreef:
Oh super handig van dat topic! Dat ga ik even doornemen :) en erg bedankt voor de verder gegeven tips!

Ik snap alleen de trap oefening niet helemaal. Moet ik dan bijvoorbeeld met links op de tree staan ennrechts op de grond en dan door links zakken? Ik heb het namelijk even veel in beide knieën, het is geen echte pijn maar lichte pijn meer een gevoel van irritatie.
Ik ben er volgens mij ook vrij vroeg bij want ik heb er nog maar 1,5 week last van. Ik liep namelijk voor vastzittende schouders al bij fysio dus afgelopen dinsdag gelijk gevraagt wat er mis kon zijn in mijn knieën omdat ik er toen toevallig toch al was.

Ik heb er nu bijvoorbeeld ook geen pijn aan, kanngewoon fietsen en traplopen zonder dat ik er last van heb. Is alleen na het skaten/sporten, bij zwaardere belasting dus.

Ik zou die oefening niet doen, en uberhaupt hier geen oefeningen vragen. Anders train je nog steeds de buitenkant en dat is niet wat je wilt. Je moet de binnenkant trainen, maar dat komt nogal precies. Doe gewoon de oefeningen van de fysio ;) ik denk dat ze binnenkort vast wel daarmee gaat beginnen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:18

Ah kijk, jij hebt het dus minder dan ik heb, ik loop er al 3 jaar mee en kan vrijwel niks!
Die ene oefening is inderdaad dan niet voor jou bestemd, dat is enkel als je pijn hebt in 1 van je knieën!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:28

verootjoo schreef:
Ik zou die oefening niet doen, en uberhaupt hier geen oefeningen vragen. Anders train je nog steeds de buitenkant en dat is niet wat je wilt. Je moet de binnenkant trainen, maar dat komt nogal precies. Doe gewoon de oefeningen van de fysio ;) ik denk dat ze binnenkort vast wel daarmee gaat beginnen.

Exactly my thoughts.

Tenzij hier fysio's reageren ;)

Je moet iig oefeningen zoeken voor je m. vastus medialis obliquus..

Overigens, hier staan wel aardige oefeningen op..
http://www.theinjuredknee.com/knee-inju ... -obliquus/

Maar zou echt niet zomaar zelf gaan trainen, gezien dat ook juist je herstel kan belemmeren. Een fysio geeft je oefeningen waar je op dit moment aan toe bent, hij weet wat wanneer goed is. Daarbij kan hij dan de uitvoering van de oefeningen checken zodat je zeker weet dat je het goede traint (en dus een beter herstel zult hebben).
Laatst bijgewerkt door Ilsiie op 23-03-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:37

Ik heb ook deze klachten, van mijn fysio moet ik mijn quadriceps sterker maken. Ik moet daarvoor naar de sportschool(ik had ook in de praktijk kunnen trainen, maar ik ging toch al naar de sportschool).

De oefeningen die ik meekreeg:
- Leg press
- Leg extension
- Squat
- Lunges

En daarnaast nog twee oefeningen waarvan ik de naam niet meer weet:
- Op een stepbankje gaan staan met twee gewichten in je handen. Met je tenen over de rand, dan steeds met één hak de grond aanraken. Dit kan eventueel ook op de trap.
- Op een BOSU ball gaan staan op één been, proberen je evenwicht te bewaren en een paar keer doorbuigen met je knie(niet heel ver).

De squat, lunges en de twee bovenstaande oefeningen kun je ook gewoon thuis doen, handig is wel om met gewicht te trainen zodat je benen sterker blijven worden, behalve de oefening op de BOSU ball.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:31

Thnxx allemaal :)

Tijden de skate training doen we altijd de 1e 30 min een warmingup met o.a. ook squats en lunges. Toevallig afgelopen training oefeningen voor de knie gedaan (gegeven door iemand met ook een knieblessure). Ik doe daar nu elke dag oefeningen van + de oefeningen van de fysio.
EvelijnS, die evenwicht oefening op die halve bal moet ik ook doen, maar dan gewoon op de grond (omdat ik niet zo'n bal heb).
Ander ding wat de fysio mij heeft aangeraden is met mijn benen over de rand van de tafel zitten en gewoon min of 10 lekker laten bungelen/wiebelen maar er geen druk/kracht achter zetten.

Ik ga naast de oefeningen ook nieuwe kniebescherming kopen die de val op de knie beter verdeeld door de speciale padding die erin zit.