Op jonge leeftijd gewrichtspijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Op jonge leeftijd gewrichtspijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:47

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er meer mensen last hebben van gewrichtspijn? Op een jonge leeftijd.

Even wat info over mij zelf ik doe productie werk en werk vaak 8 uren op de zelfde plek. Ik werk met een koud product rond de 5 graden. Dus heb vaak koude handen.

Als ik werk of veel sta krijg ik last van mij knieën. Maar dat is niet alles ik word s nacht wakker en dan heb ik last van mijn ellenbogen.

Nou weer ik niet of het echt gewrichtspijn is of een slechte houding zowel s 'nachts als overdag.

Sinds gister heb ik last gekregen van mijn vinger ( de knokkel ). Ik wil er eigenlijk niet aan dat ik nu al gewrichtspijn heb of erger reuma ofzo.
Dus misschien komt het door de kauw.

Nou ben ik laatst 2 dagen geleden nog bij de dokter geweest voor een onder zoek en heb helemaal niet meer gevraagd naar gewrichtspijn.

Als er mensen zijn waar echt gewrichtspijn is geconstateerd of reuma dan zou ik graag advies willen of ervaringen.

Heel erg bedankt alvast

belle_boef

Re: Op jonge leeftijd gewrichtspijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:50

Sowieso is de hele tijd staan erg slecht voor je lijf. Beter is om stukjes te lopen tussendoor als dat mogelijk is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:51

belle_boef schreef:
Sowieso is de hele tijd staan erg slecht voor je lijf. Beter is om stukjes te lopen tussendoor als dat mogelijk is.

Inderdaad, kan je niet om de X minuten even een rondje lopen, iets wegzetten, andere kant gaan staan, whatever, even beweging zeg maar?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:54

Nee eigenlijk kan dat niet. Ik heb in de 8 uur wel 4x 15 min pauze.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:57

Met erg koude handen heb ik ook last van zere gewrichten in mijn handen.
Ik denk dat, wanneer je voor je gezondheid gaat, ander werk een grote verlichting zal geven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:32

Ik heb al van jongs af aan snel pijn aan m'n gewrichten. Vooral in m'n vingers, polsen en schouders.

Laatst zag ik plotseling allemaal vreemde bultjes op m'n linkerwijsvinger. Verder naar beneden deed het gewricht van die vinger al een jaar heel erg veel pijn en was behoorlijk stijf.
Ik besloot het te laten onderzoeken en de uitslag was niet leuk: ik heb artrose.
M'n rechterschouder is zo kapot dat ik die eigenlijk niet meer kan gebruiken, maar ik sport er gewoon nog mee en doe alles nog. Het doet wel altijd pijn.

Er zijn nog een paar gewrichten die er slecht aan toe zijn. Ik zou zeggen: laat het even checken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:01

caj2008 schreef:
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er meer mensen last hebben van gewrichtspijn? Op een jonge leeftijd.

Hoi Meis,
"Oma" heeft van jongs af aan pijn gehad - dus kijk uit!! Het idee "je bent nog jong, dus het maakt allemaal niet uit" - werp dat tien voet van je!!!

caj2008 schreef:
Als ik werk of veel sta krijg ik last van mij knieën. Maar dat is niet alles ik word s nacht wakker en dan heb ik last van mijn ellenbogen.

Ajjj!
Het kan nog vanalles zijn, daar niet van - maar overleg dit beslist met hetzij de huisrats, hetzij een fysiotherapeut, want dit is niet goed.

caj2008 schreef:
Nou weer ik niet of het echt gewrichtspijn is of een slechte houding zowel s 'nachts als overdag.
Ten eerste: een lichaam heeft ene mechanise, dat pijn spaning geeft en spaning pijn. Die vicieuze cirkel kun je mar beter of voor zijn - of er razendsnel weer uitkomen!!
Met de fysio kun je het hebben over je houding - en dat je mogelijk slechte houding (of bijv. foute tiltechniek, ook zo iets!) - en hij/zij weet hoe het wel moet, en welke spierne je dan kunt trainen.

caj2008 schreef:
Sinds gister heb ik last gekregen van mijn vinger ( de knokkel ). Ik wil er eigenlijk niet aan dat ik nu al gewrichtspijn heb of erger reuma ofzo.
Dus misschien komt het door de kauw.

Het kan van alles zijn, maar overbelasting is een optie. Vragen...!!!

[quote="caj2008"]Nou ben ik laatst 2 dagen geleden nog bij de dokter geweest voor een onder zoek en heb helemaal niet meer gevraagd naar gewrichtspijn.[/qute]
Gosh waarom nou niet...? (Het is belngrijk genoeg.

Maar niet getreurd, maak een nieuwe afspraak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:08

phormicola schreef:
Ik heb al van jongs af aan snel pijn aan m'n gewrichten. Vooral in m'n vingers, polsen en schouders.

Laatst zag ik plotseling allemaal vreemde bultjes op m'n linkerwijsvinger. Verder naar beneden deed het gewricht van die vinger al een jaar heel erg veel pijn en was behoorlijk stijf.
Ik besloot het te laten onderzoeken en de uitslag was niet leuk: ik heb artrose.
M'n rechterschouder is zo kapot dat ik die eigenlijk niet meer kan gebruiken, maar ik sport er gewoon nog mee en doe alles nog. Het doet wel altijd pijn.

Er zijn nog een paar gewrichten die er slecht aan toe zijn. Ik zou zeggen: laat het even checken.

Hoi Phormicola,
wees lief voor jezelf: altijd pijn is niet echt ndig en artrose kan (tot je plm. 70 jaar oud bent) nog bijtrekken!!!
Artrose is GEEN slijtage, maar verwaarloosd en hongerig kraakbeen. :(:)
ik heb vanaf mijn 23ste klachten "in het reumatiode spectrum". Pas op mijn 50ste kreeg ik de diagnose artrose. (Waarop de fysiotherapeut zei, "dat ik er wel vroeg bij was, met artrose". :D Hoe kijk je dna op zo'n moment... _/-\o_ )

En ik slik voedingssupplementen: een supplement tegen ontstekingen (kapparest - en als dat niet genoeg is: lyprinol). Ik slik geen chondritine, wel glucosamine en MSM. (Ik eet liever geen haai, daar is chondroitine van gemaakt, die dieren zijn beschermd.)
Let op: om glucosamine te laten werken gelden enige voorwaarden:
omdat kraakbeen een spons is, moet je ten eerste voldoende bewegen, anders wordt het kraakbeen niet gevoed. (Net zoiets als het hoefmechanisme: je zet gewicht op je kraakbeen, water en afvalstoffen er uit - gewicht er af, water en voedingsstoffen komen binnen.)
Verder moet er voldoende water zijn (drink voldoende, plm. 2 liter, fruit niet meegeteld).
En de pH van het lichaam moet op orde zijn (kraakbeen wordt via osmose gevoed) en je moet een serie sporenlementen zoals zink, kopen en mangaan in je lichaam hebben, ofwel veel groente/ fruit eten.

Doe je dat, trekt de artrose vaak gewoon bij!!!

Voorkom wel overbelasting: land bij gymnastiek niet meer op de vloer, maar alleen op een dikke mat.
Respecteer je beginstijfheid, maar beweeg wel heel rustig, di eerste minuten: de vloeistof in je gewichten moet eerst vloeibaar worden - daarna pas heb je je schokbrekende werking.

En lief zijn voor eventuele zaken als een peesontsteking. De meeste mensenartsen vinden dat compleet onbelangrijk (terwijl het bij paarden killers van blessures zijn). Behandel jezelf als je je paard zou behandelen met een peesontsteking. Je mag wel meer lopen dan een paard :j (je kunt als mens je benen etc. ook weer ontlasten, hoog leggen, etc.) maar neem het bloedje serieus.

En zorg dus goed voor je spieren. Loop, zit, etc. in de goede houding (dingen als alexandertechniek, centered riding, ismakogie en cesar/ mensendieck bewijzen hier goede diensten, net als een fysio die echt veel van houding en yoga afwist). Typen etc. doe ik op een bewegende stoel (google eens op 'stokke move', zit bal, etc.) want als je altijd netjes rechtop zit, word je weer stijf. :D

En dus vooral: veel bewegen!!! (Ik beschouw mezelf nu op medische grondslag als een paard. ;) *\o/* Nu mag het, vroeger moest ik me niet aanstellen. Lang leve de nieuwe tijd *\o/* )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:34

Bedankt voor de info!

Bewegen doe ik genoeg, ik sport elke dag (als ik niet te lui ben :P ) en ik geef paardrijles. Omdat ik zoveel beweeg eet ik flink veel en ook erg gezond. Een kilo fruit plus een pond groenten per dag is voor mij heel normaal.

Ik wil nog niet echt aan de supplementen, vooral omdat ik er nog niet genoeg van af weet, dus daar ga ik me eens in verdiepen :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:30

Ik heb het ook. Ik ben 16 jaar.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:13

Bedankt voor alle reacties. Met mijn vinger gaat het al beter. Vannacht ook niet wakker geweest.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:45

Ik merk dat ik ,als ik geen suikers eet ,vrijwel pijnvrij ben :)