help me!! Ik zoek verklaringen waarom...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

help me!! Ik zoek verklaringen waarom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 00:18

goedennacht bokkers!!

Nadat dit de 3e keer is dat dit gebeurd is, en nu op een ande plek, wil ik toch jullie mening horen. Vind het echt niet tof meer.

Ik word elke keer in de nacht wakker. Gillend van angst, bibberend van angst, en bovenal verdedigend en vluchtend.

De eerste keer werd ik gillend naast het bed wakker. Was wild om me heen aan het schoppen.

De 2e keer werd ik ook gillend wakker, halve wege het bed, en de 3e x was net. Toen was ik aan het gillen en rennen naar mijn moeder. Tergelijk.

Dacht dat het alleen bij mijn vriend thuis gebeurde. Dat was de 1e 2x ook zo... Alleen 3e x dus wel echt thuis.En dit heb ik nog nooit in mijn leven mee gemaakt.

Ben nu echt bang voor het donker en ben 21. Ik sliep net pas een uur toen het gebeurde.

Wie o wie heeft er alsjeblieft een verklaring?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:21

Ik heb zo geen verklaring, maar... is er niks gebeurd? in het 'echt' zegmaar?

Minimus

Re: help me!! Ik zoek verklaringen waarom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:27

Misschien ben je ergens bang voor? Ik was bang dat ik nooit "goed genoeg" was (voor de maatschappij zeg maar..) en had altijd van die nachtmerries, echt vreselijke zoals die van jou. Een dromenvanger heeft mij écht geholpen. ('K kan dr ook niks aan doen, maar t werkte bij mij :+ ) Wat ook hielp is een ontspannend bad nemen en dan lekker een boek lezen. Helemaal rustig worden en dan lekker tegen je vriend aan kruipen :)

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:31

lees ook even mee, heb laatste tijd hele nare dromen . werkt zon dromen vanger echt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:33

Ben je overdag heel druk of heb je stress?
Je onderbewuste maakt overuren in je slaap; dat blijkt wel....

Tip: ga voor je naar de slaapkamer gaat even in een andere ruimte je gedachten op een rijtje zetten in een kladblok ofzo. Dan ben je het kwijt als je gaat slapen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:34

Je dromen laten je dag herbeleven zeggen ze...meestal gebeurd dit in de voorslaap. Maar is dat nog niet af dan droom je of verwerk je het in je slaap...dus denk dat je het ergens op je dag moet zoeken. Iets waar je van geschrokken bent of waar je bang voor was...of iets waar je veel overna denkt of overna hebt gedacht.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:34

Gebeuren er op dit moment veel dingen in je leven?
Ik heb als ik veel stress of er veel dingen gebeuren altijd nachtmerriea
Gil en ren dan ook heel het huis wakker..
Zodra er weer rust is slaap ik ook weer rustig...

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:38

cyn23 schreef:
lees ook even mee, heb laatste tijd hele nare dromen . werkt zon dromen vanger echt

Of het nou geluk was of niet, maar die dromenvanger gaf mij rust tussen mijn oren zeg maar. Daarom zijn die nare dromen weg gegaan. Als je zelf rustig bent en de dingen die tijdens je dag gebeuren goed kan verwerken heb je in principe geen nare dromen ;)

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:41

ok zal eens kijken of ik er ergens een kan kopen
heb ook weleens dat het allemaal heel snel voorbij komt flitsen .en doe dan oordoppen in en luister muziek

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:47

Hoi, ik heb dit probleem ook.

Bij mij komt het doordat mijn stress, mijn angst en mijn frustraties geen uitweg vinden gedurende de dag. Ik krop alles op, en de verwerking in mijn hersenen gebeurt dus in de eerste fasen van de slaap. Waardoor al mijn rampscenario's enorm uitvergroot terugkeren.

Daarna werd ik bang om te gaan slapen waardoor in mijn slaapkamer zijn al paniekaanvallen kon veroorzaken.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand anders dit ook meemaakt, daarom geef ik je dit even mee!

Je kan, als het niet met de verder gegeven tips verbetert, misschien opteren voor een gesprek met een arts, of even langs gaan bij de slaapkliniek, misschien kunnen ze je daar beter helpen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:59

Gebruik je misschien medicijnen? Van sommige middelen kun je nachtmerries krijgen, bijvoorbeeld bepaalde malariamiddelen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:16

Weet je waar je over droomt? Is het herhaaldelijk dezelfde droom of angst?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:17

Adem je wel door 'snachts? Sommige mensen stoppen onbewust met ademen, kun je ook deze symptomen van krijgen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 07:21

Allemaal super bedankt voor de reacties! :)
Ben ik super blij mee te horen.
Heb inderdaad veel stress en problemen.

Alleen mijn dromen gaan over niks. := De aller eerste keer dacht ik dat ik opgegeten werd. :=
Heb me toen blijkbaar flink blauwe plekken geschopt.
En de laatste 2 keer droom ik niks? althans ik weet van niks, maar word ik gewoon gillend etc wakker.

Ik gebruik medicijnen omdat ik astma heb, maar die gebruik ik al zo lang die pufjes.
Ik weet niet of ik door adem? zal best kunnen zijn dat het niet zo is ?

Allemaal super bedankt voor jullie tips en mede-verhalen! :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:27

Wanneer was de eerste keer dat je zo wakker werd? Was er de week voor de eerste keer een verandering opgetreden in je werk, sociaal leven, relatie of anderszins?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:09

Het lijkt mij een beetje op wat ik ook heb.
Ik heb last van nachtangst, komt meestal bij kinderen voor 3 tot 14 jaar en 1% van de volwassenen hebben dit ook. Google maar eens op pavor nacturnus (als ik het goed gespeld heb).

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:21

Wat ik doe in tijden van stress is voor ik ga slapen lekker wat lezen in feelgood roman. Dat werkt bij mij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:36

Klinkt als een stress mechanisme. Onbewust en erg onhandig maar je doet er niks aan zolang die stress blijft.
Het gevaar wat nu trouwens wel loert is dat je vreest te gaan slapen waardoor die stress druk nog hoger wordt, probeer het zien als een nuttig mechanisme, blijkbaar heeft je lijf een uitlaatklept nodig en pakt je lijf dat in de nacht. Liever raar dromen dan overdag flauw vallen of allerlei hyperventilatie problemen (want vergis je niet, ook dat kan gebeuren als je stress hebt). Probeer je er aan over te geven en het te laten gebeuren, net zoals een wind die eruit moet omdat je anders vreselijke buikpijn krijgt, laat maar gaan dan ben je er weer vanaf.
En daarnaast, het allerbelangrijkste doe wat aan je stress! Ga naar een psych of je huisarts, dat zijn de experts!

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:16

LZP -> MW

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:26

Als je veel stress hebt, zeker even hulp zoeken bij een psycholoog...
Het ligt gegarandeerd aan het niet kunnen uiten van je stress gedurende de dag!
Ik duim keihard mee dat het snel in orde komt, ik weet dat het verschrikkelijk voelt!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:29

Hoe is het trouwens als je pas om een uur van 4á5 pas gaat slapen, ben je dan veel rustiger, heb je er dan ook last van?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:30

Ik heb precies (of zo lijkt het tenminste) hetzelfde een paar keer gehad.. Dit is twee keer gebeurd (twee jaar geleden) en sindsdien geen last meer van. Had ook geen idee hoe het kwam, maar ik dacht 'gewoon een enge droom gehad'.

Ik werd gillend wakker, rende, half slapend nog, naar m'n moeder toe en was helemaal in paniek want zag overal enge 'dingen'. De volgende ochtend kon ik het me nog volledig herinneren, maar het voelde toch wel erg vreemd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:33

Het zou kunnen dat je last hebt van 'nachtelijke paniek', ik zou er eens op googelen :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:34

TS: het probleem zit niet in je nachten, maar in je dagen. Zoek iemand op waar je mee kunt praten over de stressoren in je leven, en die je kan vertellen hoe om te gaan met deze stress. Dat kan een psycholoog zijn, maar kan in dit geval ook iemand zijn waar jij vertrouwen in hebt, die goed kan luisteren én ( dat is hier misschien nog wel belangrijker) die goed zaken kan ordenen, structuren en samen met jou kan kijken naar hoe je het best om kunt gaan met de zaken die jou nu zoveel stress bezorgen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:39

Tjonge wat een heisa maken sommige mensen ervan. Voor 3x akelig wakker worden al naar de psycholoog? Kom op zeg.... Stel je niet aan en praat dat meisje geen akelige ziektes aan. Hypochonders zijn er al genoeg.

Boekje lezen voor het slapen vind ik wel een goeie tip. Boekje over mindfullnes misschien ook wel.