Vreemd gevoel in keel/slecht ademen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Vreemd gevoel in keel/slecht ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:34

Voordat ik een afspraak met de dokter maak, even weten of het misschien een soort verkoudheid is of iets dergelijks.

Sinds een aantal weken heb ik het af en toe benauwd, niet op de longen, maar echt in de keel. Alsof m'n keel wordt afgeknepen iets onder m'n strottenhoofd.
Dit begon met 's nachts wakker worden omdat ik 'stikte'. Ik kon geen lucht meer krijgen, niet door m'n neus of door m'n mond. De oplossing was even rechtop in bed zitten en m'n mond open doen. Maar het geeft een heel erg angstig gevoel natuurlijk, vooral omdat je heel erg raar wakker wordt. Nu heb ik dit sinds enkele weken niet meer, gelukkig!
Maar viel het me op dat ik er af en toe met praten last van krijg. Zonet heb ik weer een poosje zitten bellen en m'n stem wordt dan zo moe en zwak! Over het algemeen ook met inspanning, met rijden, met fietsen.

Nu ik dit zo opschrijf denk ik steeds meer aan hyperventilatie, al zou ik niet weten waar ik dat moet hebben opgelopen. Ik heb 0,0 stress, in het afgelopen half jaar heb ik alleen maar minder stress gekregen en daarbij ben ik superstressbestendig (naar mijn idee, misschien onbewust wel totaal niet :') ).

Wie o wie herkent dit nare gevoel?

Pasamba

Re: Vreemd gevoel in keel/slecht ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 07:00

Heb je behalve dat nare gevoel geen pijnklachten of het gevoel dat er iets in je keel zit zeg maar? Zo nee dan denk ik inderdaad ook aan hyperventilatie of iets anders psychisch. Juist omdat je bang bent het weer te krijgen kan je onbewust anders gaan ademen. Probeer goed op je ademhaling te concentreren en rustig te blijven. Als je het niet vertrouwt kan een huisarts bezoekje ter gerustelling of onderzoek nooit kwaad.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:02

Ik had toen uk veel vocht in ten de longen vooral last van dat benauwde gevoel met liggen. Alsof ik een ketting te strak om mijn keel had. Werd zelfs wakker, grijpend naar mijn keel om het los te trekken terwijl ik niks om had.

Kan je goed plat liggen of slaap je beter met meerdere kussens?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:05

Ik heb het zelfde (gehad), bij mij hangt het samen met stress. Lange tijd geen last gehad, maar met mijn naderende tentamens in zicht, komt het langzaam weer opzetten.

Wat ik er tegen doe? Gewoon rustig blijven omdat ik weet dat het vanzelf weer weg gaat. Ik heb ook van de huisarts eem pompje gekregen (omdat ik ook echt last had van benauwdheid) en dat wil ik dan wel eens gebruiken, maar ik kan niet echt aangeven of het 'helpt' of dat het gewoon vanzelf weer weg gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:23

Geen pijnklachten, wel het gevoel dat er iets in m'n keel zit. Alsof m'n keel helemaal dik wordt als het ware.

Ik kan niet goed plat liggen slapen, slaap al jaaaaren met meerdere kussens (gewoon kussen + verenkussen). Toevallig sliep ik dit weekend niet thuis en was ik vergeten mijn kussen mee te nemen. De volgende ochtend had ik meteen last van m'n nek en daarbij hoofdpijn. Dat trok echter heel erg snel weer weg.
Heb wel het gevoel dat ik iets benauwder word wanneer ik enigszins krom ga zitten. Zoals wanneer ik op het stuur van m'n fiets ga liggen en zoals ik nu half lig op de bank, zeg maar helemaal onderuit gezakt.

Zodra ik ga fietsen begin ik (logischerwijs met dit weer) meteen te snotteren en heb dan het idee dat ik er nog meer last van krijg. Het gebeurt ook zodra mijn benen verzuren. En dat wil wel met de tegenwind die ik telkens heb :')

_MG: Wat voor vorm van stress dan? Tentamens heb ik geen last van, geen andere redenen tot stress. Althans, niet voor zover ik weet.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:49

Ik pb je even :)