darmkrampen door paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

darmkrampen door paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:57

Ik rij al sinds mijn twaalfde ongeveer vijf keer per week paard (ben nu 32).
Het laatste jaar komt het steeds vaker voor dat ik vreselijke krampen in mijn darmen krijg als ik aan het rijden ben, ongeveer eens per twee weken. Ik heb er vroeger nooit last van gehad.
Ik voel het aankomen na ongeveer een half uurtje rijden en ik moet me dan haasten om mijn paard op stal te zetten en naar de wc te rennen. Na het rijden heb ik dan vaak de rest van de dag ook nog last van pijn in mijn buik. De volgende dag is de pijn weg.
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik meteen 's avonds na het eten op mijn paard stapte, maar ik heb het ook al aan het eind van de middag gehad en ook 's morgens na het ontbijt.
Het maakt ook niet uit of ik tijdens het rijden ga doorzitten of dat ik ga lichtrijden.
Het is gewoon heel vervelend, vooral nu het zomerseizoen er weer aankomt en ik tijdens een buitenrit niet zo dicht bij de wc ben :+

Is dit voor iemand herkenbaar?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:01

Ken het wel, ik had het vooral na de koolschotels van mijn moeder. Nu nog een enkele keer last van maar gelukkig bijna nooit. Soms zo'n pijn dat ik pony naar huis liet draven (ging lopend naar les) en dan gewoon op de hals lag van de pijn.

Ik had het eigenlijk ook alleen maar als ik langer dan 2 uur ging rijden en dan vooral draven en galopperen.

Oplossing heb ik niet -O-

Supervixen

Re: darmkrampen door paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 16:33

Hmm dat is jammer.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:36

Ik herken het ook alleen ik heb last van PDS dus ik heb het ook heel onregelmatig. Maakt bij mij inderdaad wel uit wat ik heb gegeten en gedronken. Ik hoef echter niet naar de WC daarna. Oplossing? Geen :(

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:39

Ik heb het ook soms. Hele erg kramp en dan kan ik echt niet meer paardrijden. Laatst zat ik er net op, toen kwam die kramp weer, maar wou toch ff rijden, maar heb alles maar even gauw gedaan en weer op stal gezet. Ik denk dat het bij mij komt doordat ik een paar jaar een verkrampte dikke darm heb gehad en nu PDS.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:40

Ik had hier ook last van op de manege omdat ik dan gespannen was op wie ik moest rijden en dan kwam na een half uur mn prikkelbare darm gezellig opspelen.
Had dit niet meer toen ik op mn verzorgpaard ging rijden.

Zou t anders je bekken kunnen zijn? Ik heb nu bekkeninstabiliteit (nee ik ben niet zwanger of ooit geweest).
En mijn osteopaat zei dat ik darmklachten heb en si gewricht klachten en dat deze vaak hand in hand gaan.
Nu hij me behandeld voor mn darmen heb ik ook geen tot weinig bekkenklachten meer. Misschien bij jou andersom?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:22

Als ik het zo lees zou het heel goed kunnen dat je tijdens het rijden zo enorm je bekkenbodemspier zo enorm (onbewust) aanspant dat het gaat leiden door verzuring en verkramping. Dit heeft uiteindelijk ook weerslag op je darmen.
Ik ben zelf ook darmpatiënt en heb ook bekkenbodemtherapie gehad in het ziekenhuis (dus niet bij een fysio die toevallig een cursusje heeft gedaan). Heeft mij heel veel goed gebracht :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:24

Maar is er wel echt verband met paardrijden als je ongeveer 5x per week rijdt en er dan maar eens in de 2 weken last van hebt?!? Is het niet juist een combinatie van? Dat je dan juist voor het rijden iets gegeten of gedronken hebt??

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:16

Ja dat vraag ik me soms ook af, maar ik krijg het altijd tijdens het paardrijden, nooit als ik iets anders doe.
PDS zit trouwens wel in de familie, mijn zusje heeft het. Misschien heb ik daar dan toch iets van meegekregen.
En ik heb er ook wel eens last van als ik rond half vijf ga rijden en dan heb ik vanaf een uurtje of half één niks meer gegeten. Daarom is het moeilijk om te zeggen of het komt door wat ik eet of drink.
Dat verhaal van die bekkenbodemspieren zit misschien ook wel wat in, maar laatst had ik het ook toen ik alleen maar aan het lichtrijden was en volgens mij span je die bij het lichtrijden veel minder aan dan bij het doorzitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:17

Op zich is het niet heel gek; hardlopers hebben het vaak ook. Door het gehobbel, gaat alles wat sneller door de darmen zeg maar :)

Bekkenbodem therapie vind ik overigens wel een hele goede tip!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:20

Ik heb een aantal jaren geleden ook hardgelopen en ik herinner me dat ik het toen inderdaad ook heel af en toe had.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:23

Niemand oplossingen,??