mijn leven rigoureus omgooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

mijn leven rigoureus omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 08:46

Goedemorgen allemaal!

Ik wil mijn leven helemaal omgooien omdat ik niet tevreden ben met hoe het nu is.

De reden hiervoor is dat ik momenteel thuis zit met hartkloppingen, flauwtes en ernstige vermoeidheid. Ik loop nu bij de cardioloog om uit te vinden of er lichamelijk iets mis met mij is.

Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat meegemaakt en leef eigenlijk behoorlijk ongezond. Ik rook, ik beweeg amper en eet vooral op mijn werk ongezond.

Door wat er nu speelt met mijn gezondheid probeer ik te stoppen met roken en gezonde te eten. Eigenlijk moet ik ook meer gaan bewegen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik wil best sporten maar omdat ik overdag werk en s'avonds thuis ben met mijn zoon weet ik niet hoe ik dit in moet plannen..

ik ben al veel afgevallen wat eigenlijk voor mij niet goed is want ik ben 1.70 en nu rond de 49 kilo wat betekent dat ik 5 kilo afgevallen ben die ik eigenlijk niet kwijt wil.

Zijn er meer mensen die een andere levensstijl geven aangenomen en hoe hebben jullie dat gedaan?

zonnebloem18

Re: mijn leven rigoureus omgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:52

Het eerste wat ik denk is ben je wel happy op je werk?
Qua bewegen, is het een optie om naar je werk te lopen of fietsen als je dat nog niet doet?
Verder gewoon standaard 's ochtend je boterhammen voor het werk smeren laat je niet verleiden tot een snelle hap op het werk.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:54

In elk geval in stapjes doen!
Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar je kan misschien 'samen' sporten? Mijn moeder ging vaker hardlopen, met mij op de fiets ernaast bijvoorbeeld. Ook met de kinderwagen, maar ik weet niet hoe veilig dat is. Of beginnen met 2 avonden in de week een flinke boswandeling maken.
Ik weet niet hoe naar je werk gaat of hoe ver het is, maarr kan je fietsen? Of met ov een halte eerder uitstappen en verder naar huis lopen?

Over je eten, afvragen waarom je het doet. (Ongezond eten). Dan gaat het makkelijker om om te schakelen.
Waarom eet je op je werk ongezond? Koop je daar eten of neem je van thuis mee? Je kan ook naaar een dietiste gaan. Die kan je daar goed mee helpen.

Hoop dat je hier wat aanhebt :)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 08:58

Fietsen naar het werk is geen optie dat of echt te ver weg. Op mijn werk heb ik het erg maar mijn zin dus dat is het probleem niet.

Zelf eten meenemen is inderdaad geen gek idee, had ik zelf ook misschien wel kunnen bedenken;p

Mijn zoontje word bijna 10 dus ik zou hem inderdaad mee kunnen nemen:)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:01

Ik zou idd ook beginnen met zelf eten mee te nemen. Een lekkere bak salade, gezonde boterham of fruit.
Spaar je ook gelijk geld uit met het kopen van die dure lekkernijen :+

Sporten kan je gewoon op leuke manieren doen. Je zoontje is bijna 10, de lente komt eraan dus ga lekker met hem een stukje fietsen in het weekend of ga een balletje over trappen. Je ziet het misschien niet als echt sporten, maar op die manier beweeg je wel. Neem je zoontje mee naar het bos of strand om een lekkere wandeling te maken. Op die manier is het bewegen ook hartstikke leuk :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:02

Ik moet ook op mijn gewicht letten. Ik ben 174 en weeg gelukkig weer 60 kg.

Ik eet veel volkoren producten (grofvolkoren brood/ crackers) ik moet van mezelf min 4 broodjes eten.
Neem tussendoor een bak volle yoghurt met muslie
Volle melk
Eet 1x per week ongezond
Goed groente en fruit eten!
En natuurlijk ook een koek oid
Choco met slagroom af en toe ^^
Pas op met koffie en zout ivm je hartkloppingen!!

Bewegen:
Ik weet niet hoe oud je kindje is?
Fietsen
Kindje fietsen jij hardlopen
Wandelen
Zwemmen
Kan allemaal samen met je kindje

Stoppen met roken? Gewoon doen! Ik ben in eens gestopt. Neem een snoepje als zin in roken hebt en zorg dat je je niet verveelt (dat vraagt om roken namelijk). Ik heb overigens wel rokende mensen vermeden.. Dat kan erg lastig zijn op je werk!

Succes! Je hebt al een goed begin gemaakt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:13

Allereerst, wat goed van je dat je op eigen houtje het roer wil omgooien. :D

Om gezonder te eten heb ik het boek van Amber Albarda gekocht en gelezen. Dit vond ik heel interessant en heb daar zeker handvaten in kunnen vinden wat betreft het gezonder eten. Het is een beetje op de markt gezet als een 'dieet'-boek, maar dat is het niet echt. Meer een boek over gezonder eten.

Hier besteld: http://www.bol.com/nl/p/eet-jezelf-mooi ... 008492010/

Ik ben een hele tijd geleden gestopt met roken met dit boek: http://www.bol.com/nl/p/stoppen-met-rok ... 005492076/

Ging supergoed, maar doordat ik ZOOO makkelijk ben gestopt door dat boek (6mnd) ben ik ook zo makkelijk weer begonnen. Dat is echt een valkuil. :') Maar ik raadt het boek nog steeds aan voor iedereen die wil stoppen met roken.

Mijn ervaring is dat het heel moeilijk is om te gaan 'sporten', vooral als je al lusteloos en vermoeid bent. Dit lukt alleen maar als je iets gaat doen wat je leuk vind. Dus ga niet als een idioot 3x per week hardlopen terwijl je het eigenlijk stom vind, want dat wekt op lange termijn alleen maar irritaties op. Zoek iets wat je leuk vind en waar je bij kunt ontspannen. :)

Stel voor jezelf doelen. Wat vind je het belangrijkst? Niet alles tegelijk. Maak een schemaatje en plak deze op je koelkastdeur bijvoorbeeld:

Doel 1: Stoppen met roken. Middel: Boekje Allen Carr
Doel 2: Gezonder eten. Middel: Boek Amber Albarda
Doel 3: Sporten. Middel: leuke sport vinden en een proefles meedoen

Stel een einddatum voor jezelf in: Bijv. 1 april, boek Allen Carr gelezen. 1 mei, boek Amber Albarda gelezen. 1 juni, ingeschreven voor een sport.

Om jezelf echt te motiveren kun je ook nog een 'beloning' in het verschiet stellen. Bijv. 1 juni, nog steeds gestopt met roken? Dagje sauna.
1 juli, echt gezonder gaan eten, dagje shoppen.

Etc etc.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Niet voor iedereen helpt een schema, maar het kan je een extra zetje in de rug geven en helpt je het overzicht te bewaren.

Ohja, en nog een kleine tip: een nieuwe gewoonte duur gemiddeld 21 dagen voordat deze in je systeem is opgenomen. Dit betekend vaak dat als je je voedingpatroon omgooit, het na 21 dagen pas 'gemakkelijker' aanvoelt en het meer vanzelf gaat. Hetzelfde voor het roken en het sporten. Alle begin is moeilijk, maar als je eenmaal bezig bent en het zit in je ritme, lijkt het soms vanzelf te gaan.
Daarom ook: niet alles tegelijk, pak aan wat je het belangrijkst vind en ga daar als eerst mee aan de slag. :)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 09:24

Het stoppen met roken vind ik echt moeilijk. Ga denk ik dat boek bestellen want ik wil wel echt stoppen..

Ik ben vroeger naar de diëtiste geweest dus ik weet hoe ik gezonder moet eten het is inderdaad altijd even de snelle ongezonde hap op het werk want in dat half uurtje moet ik ook nog roken.. Dus ik denk dat ik het stoppen als eerst moet aanpakken, dan heb ik ook meer tijd om te eten..

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:27

Ga in de lunchpauze een half uur wandelen, gewoon stevig doorlopen. Misschien kun je daarbij ook collegas mee trekken. Als je je eigen brood meeneemt is dat prima te doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:42

Voor het sporten kun je de 30 Day Shred doen: [MW] Jillian Michaels work-outs - Shred/Ripped etc Maar ik zou daar even mee wachten tot je meer weet van je cardioloog.

Stoppen met roken is een kwestie van instelling en jezelf een beetje voor de gek houden in het begin. Zie jezelf als een niet-roker en maak jezelf wijs dat jij echt niet kan begrijpen dat andere mensen roken, zo smerig! Dat soort dingen. Je hele denken omgooien werkt fantastisch!
Stoppen met roken is trouwens idd punt nummer 1 op jouw lijstje, dat is echt het belangrijkst.

Gezond eten op het werk is een kwestie van voorbereiding. Maak een avond van te voren je lunch klaar. Ik maak zelf bijvoorbeeld een maaltijdsalade en verdeel die over twee broodtrommeltjes. Vork mee en klaar is je gezonde lunch :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:46

ShirleyM schreef:
Het stoppen met roken vind ik echt moeilijk. Ga denk ik dat boek bestellen want ik wil wel echt stoppen..

Ik ben vroeger naar de diëtiste geweest dus ik weet hoe ik gezonder moet eten het is inderdaad altijd even de snelle ongezonde hap op het werk want in dat half uurtje moet ik ook nog roken.. Dus ik denk dat ik het stoppen als eerst moet aanpakken, dan heb ik ook meer tijd om te eten..

Ik denk ook dat dat het moeilijkste is! Je kunt ook op je doelenlijstje schrijven wat je doet als het niet lukt door het 'middel' dat je gekozen hebt. Bijv. wel gelukt: beloning, niet gelukt: 2e stap (bijv. laseren, accupunctuur, cursus, etc.)

Het boekje is overigens echt een aanrader. Ik dacht, 15 euro, daar kan ik me geen buil aan vallen (= 3 pakjes sigaretten). :')

Zo'n schemaatje klinkt misschien 'kinderachtig', maar het kost je niks dus je kunt het altijd proberen. Ga er even rustig een uurtje voor zitten. Schrijf je doelen op. Schrijf op hoe je ze wilt bereiken en wanneer je ze wilt bereiken. Wat ik net nog vergeten ben, schrijf er vooral bij WAAROM je je doelen wilt halen.

Het kan er zo uitzien:

DOELEN:

stoppen met roken
gezonder eten
meer bewegen

Waarom?:
- Ik voel me ongezond
- Kost veel geld
- Weinig energie
- Niet blij met mijn huidige leefsituatie
- ... etc.

Hoe?:
Stoppen met roken boek van Allen Carr
...etc

Wanneer?
*maak een schema'tje met datums*. Hou per doel minimaal 21 dagen, of zelfs iets langer, de ruimte.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:51

Pak het in ieder geval stapje voor stapje aan! Ga niet en willen stoppen met roken en gezonder eten en ook nog eens meer willen gaan bewegen. Dat is veel te veel in 1 keer en dan stop je met alles en val je hup weer terug in je oude patroon. Het stoppen met roken aanpakken lijkt me een goed eerste begin. Het schijnt dat je ook aankomt door te stoppen met roken dus dat zou in jouw geval een mooi pluspunt zijn :P

Wat meer bewegen/gezonder eten betreft kan ik je wel al wat tips geven. Maar nogmaals, stapje voor stapje! Kwa bewegen kun je bv al kleine dingetjes doen als de trap nemen ipv de lift, de fiets ipv de auto, als je met de bus gaat een halte eerder uitstappen enz enz. Gewoon de standaard dingetjes :P En het belangrijkste, zoek iets wat je leuk vindt! Mensen vragen mij altijd waar ik toch de discipline vandaan haal om 3 keer in de week te gaan hardlopen. Bij mij heeft dat niks met discipline te maken maar ik vind 't gewoon leuk! Kun je ook niet 's avonds samen met je zoon iets gaan doen? Ik weet niet hoe oud hij is natuurlijk. Maar zeker als 't straks wat langer licht is. Stukje fietsen, stukje wandelen?

Het boek van Amber Albarda is inderdaad een goede om wat meer inzicht te krijgen in gezond eten. Maar zoek hier wel je eigen weg in. Ik hoor mensen nog wel eens zeggen: wat mág je nou allemaal wel en niet volgens AA? Dan denk ik van, je mag alles. Internet staat ook vol met gezonde baksels. Sites als de bakparade, eetjegoedvoeljegoed enz. Dus mocht je bakken leuk vinden, leef je uit :D Door van die gezonde baksels te eten, met volkoren meel/amandelmeel bv, noten, roomboter, kom je vanzelf ook op een gezond gewicht.

Ik gok ook dat jouw hartkloppingen, flauwtes en vermoeidheid alles te maken hebben met je ongezonde leefstijl. Goed dat je naar de dokter gaat daarvoor maar pas op dat je geen pillen krijgt voorgeschreven die misschien niet nodig zijn. Persoonlijk zou ik ook aankaarten dat je niet lekker in je vel zit, of 't daar niet mee te maken kan hebben.

Wat Nelleke zegt van een schema maken enzo is ook een goed idee! Probeer het wel echt in zo klein mogelijke stapjes te verdelen. Ik weet niet hoe je engels is maar ik heb hier laatst een heel inspirerend filmpje over gezien. Zal het zo eens voor je opzoeken!
Edit: Heb ze gevonden! http://www.projectnaturalbeauty.nl/life ... voornemens

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:16

LZP -> MW