'Wat? Ben je achttien?'
'Eh, ja.'
'O...'
'Hoe oud dacht je dat ik was?' (Laat het zestien zijn, laat het niet jonger dan zestien zijn...)
'... Veertien.' Een bijna fluisterend antwoord.
Gelukkig, dat valt nog mee. Een paar weken eerder werd ik zonder make-up twaalf geschat.
Ik heb het probleem dat ik klein van stuk ben en een gezicht heb dat vrij rond is, waardoor echt iedereen mij jonger schat dan ik ben. Met drank halen in de supermarkt is het al eens voorgekomen dat ik mijn ID niet eens hoefde te laten zien, want 'jij bent gewoon te jong om het mee te krijgen'. Zelfs docenten verbouwen mijn naam tot een verschrikkelijk verkleinwoordje, een leuke jongen heeft al eens gedacht dat ik het zusje was van een vriendin, mensen vragen wel eens hoe ik een bepaalde uitgaansgelegenheid in ben geslopen en ik ben het beu om tot mijn veertigste te wachten om de voordelen van mijn verschijning te zien.
Dus... wie heeft er tips om er volwassener uit te zien? Het gaat me vooral om make-up of bijvoorbeeld kapsels, dingen die je met je haar kunt doen. Ik wil alleen geen circusact worden, daar heb ik op Youtube al genoeg voorbeelden van gevonden.

(foto staat in mijn profiel)
Gelukkig dat jij al wel wat dichter bij je leeftijd wordt geschat!