Spieropbouw na een blessure?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Spieropbouw na een blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:22

Lieve bokkers.
Ik heb sinds oktober rondgelopen met een vervelende rugblessure waardoor ik een poos niet heb kunnen rijden (af- en aan). Gelukkig is het een relatief korte periode geweest, maar blijkbaar zijn er toch een aantal spieren "verloren" gegaan om goed/met gemak te kunnen rijden. Kort gezegd.. ik moet "revalideren". Maar hoe!?

Ik loop al sinds die blessure bij de fysio en het gaat de goede kant op. Hier- en daar een terugval, maar we zijn er weer bovenop aan het komen. Ik loop bij een sportfysio waarmee ik een hoop oefen en een hoop doe. Leuk dat ik weer pijnloos kan zitten, staan en lopen.. maar ik wil gewoon kunnen rijden. Vandaag heb ik weer een poging gewaagd en ik merk dat mijn benen alle kanten op wiebelen en ik helemaal niet goed stabiel kan zitten. Erg vervelend.

Nu natuurlijk mijn vraag.. Hoe kan ik zo snel mogelijk die spieren weer kweken zonder mijn paard daarbij te 'storen' ? Daarnaast ben ik natuurlijk ook opzoek naar mensen met soortgelijke ervaringen :)

Char_elle

Re: Spieropbouw na een blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:59

Kan je niet een tijdje naar de sportschool gaan en daar rustig alle spiergroepen trainen? Ik had laatst heel zwakke spieren in mijn rug, waardoor ik veel pijn had en mijn spieren moest trainen. Ik ben bijna elke dag in de sportschool te vinden. De ene keer cardio, de andere keer krachttraining. Dit wissel ik af met zwemmen (heel goed voor je spieren!!), spinnen en tennissen. Veel variatie en vooral zorgen dat je niks overbelast!! En geduld hebben denk ik, je kan niet binnen een week al je spieren getraind hebben en nergens meer last van hebben.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:07

Bedankt voor je reactie :) Ik ben daar nu inderdaad mee bezig bij de fysio, de spieren weer rustig aan op aan het bouwen.

De hele aard van de blessure zat hem in eerste instantie in de stabiliteitsspieren in de bekken/lage rug, die functioneerden slecht. Dat ben ik toen gaan compenseren met mijn grote spieren die daarvoor niet voldoende getraind waren waardoor ik dus pijn kreeg bij alles wat ik deed. Toen is het een poos goed gegaan en heb toenlaatst weer een kleine terugval gehad van een week of 3-4. Na een bezoek aan de manueel zijn problemen in de wervelkolom uitgesloten, maar een groot aantal 'vaste' spieren geconstateerd. Die ben ik momenteel weer soepel aan het maken en sterk aan het maken met de fysio.

Ik ben zo bang dat wanneer ik de sportschool ik ga, dingen verkeerd ga doen waardoor de cirkel weer opnieuw begint..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:21

Anne. schreef:
De hele aard van de blessure zat hem in eerste instantie in de stabiliteitsspieren in de bekken/lage rug, die functioneerden slecht. Dat ben ik toen gaan compenseren met mijn grote spieren die daarvoor niet voldoende getraind waren waardoor ik dus pijn kreeg bij alles wat ik deed. (...)
Ik ben zo bang dat wanneer ik de sportschool ik ga, dingen verkeerd ga doen waardoor de cirkel weer opnieuw begint..

Een fysio, die verstand heeft van paardrijden zou zinnig zijn. (Ooit kwam ik over de vloer bij een paardenfysio ;) die mensen worden nl eerst voor mensen opgeleid en blijven vaak ook nog een kleine mensenpraktijk houden.)

Veel rugpijn ontstaat door zwakke buikspieren, vooral je "binikispier". Sommige yogasoorten bijv. zweren bij deze ''TA'' (transversus abdominis). Het ding loopt plm. boven je onderbroek & onder je navel, dwars over je buik. Als je recht op je zitbotjes zit en je navel (en iets lager dan je navel) naar binnen trekt, kun je goed in je buik ademen, maar je bekken kantelt en je rug wordt lang.
Ik ken geen echte oefenignen om je TA te trainen, maar het ding gewoon vaak aanspannen - of telkens als je er aan denkt, even controleren of hij in actie is, helpt.

En DE oefening om je rug te beschermen: lig op de grond, knieen boven je buik, dan ga je 1 voet pal achter je billen op de grond zetten EN: je houdt je onderrug plat op de grond.
(Uiteindelijk zijn er variaties tot en met: 1 voet op de grond, knie in de lucht - en dan je andere been fietsen in de lucht, t/m bijna knie gestrekt voet boven de vloer, maar dus alles met je buiksperen, die je onderrug plat tegen de grond aan houden.) Nog leuker: til je hoofd er bij op, "korte kin" en lange nek.

De TA en veel oefenen met "onderrug blijft, plat, terwijl ik met mijn benen zwaai" helpen mij om beter te zitten. Dwz.: buikspieren actief, rugspieren min of meer los.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:30

Terwijl je je spieren overbelast komen er allemaal kleine scheurtjes in. Hierna worden deze gerepareerd, en dan wel sterker als dat ze waren. je spieren zijn weer hersteld en sterker als dat ze waren voor de training. als je ze dan weer overbelast zijn ze 3-4 dagen daarna weer sterker. Ik denk dus dat je het beste kan beginnen met 2 keer in de week rijden(of oefeningen voor je rug en buik doen), zodat je je 'paardrijspieren' maar 2 keer in de week gebruikt. en dan andere dagen oefeningen doet waarbij je andere spieren juist gebruikt. bijvoorbeeld oefeningen die je fysio je mee kan geven of samen doen. Overleg vooral met hem/haar want die heeft er voor geleerd.

(ik heb momenteel een vak revalidatie processen op school, maar dat gaat puur over dieren).

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 00:12

Ik waardeer jullie inbreng, helemaal top :j

Janneke, we zijn inderdaad bezig met die 'TA'. Zij omschreef dat als een stabiliteitsspier. We/ik train hem door te 'planken'. Op mijn buik liggen, tenen op de grond, onderarmen op de grond en dan mijn bekken omhoog tillen en de rug zo gestrekt mogelijk houden. In het begin wist ik dat ding nieteens te vinden :=

PG. Ik overbelast mijn spieren op dit moment niet. Het gaat ook niet om pijn, maar gewoon slapheid. Ik ben gelukkig niet 'zo ver' geweest dat ik nu maar 2x per week iets kan hoor :)

De overbelasting die ik had, komt oorspronkelijk van een verkeerde houding (niet alleen met rijden). Toen op gaan bouwen met de juiste houding (en idd begonnen met die TA). Toen heb ik ook een lange periode maar heel af en toe gereden. Daarna heb ik met mijn stomme hoofd een vallende hooibaal opgevangen en hebben mijn spieren weer een flinke klap gehad, 3-4 weken niet kunnen rijden en nu kan het weer. Ik mag van de fysio in principe alles als ik maar niet overbelast (geen harde klappen of onverwachte bewegingen). Alles heel gecoördineerd en doordacht doen. Ik moet ook zo veel mogelijk in beweging blijven :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:23

Het klinkt alsof je lijf nu je je spieren anders gebruikt gewoon de balans kwijt is als je op een paard zit. Je bent bezig jezelf een andere manier van bewegen aan te leren, andere stabiliteit en balans te zoeken. Je bent dat druk aan het oefenen geweest op de grond, maar op een paard is dat weer heel anders.
LIjkt mij dus met name dat je lichaam daar mee om moet leren gaan. Lijkt mij verstandig om gewoon rustig te gaan oefenen, desnoods aan de longe dat je echt op jezelf kan letten en niet bezig hoeft te zijn met je paard.
Zoek eventueel een instructrice met fysio achtergrond of een paardenfysio die ook nog humaan doet om je op gang te helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:16

[quote="Anne."]
Janneke, we zijn inderdaad bezig met die 'TA'. Zij omschreef dat als een stabiliteitsspier. We/ik train hem door te 'planken'. Op mijn buik liggen, tenen op de grond, onderarmen op de grond en dan mijn bekken omhoog tillen en de rug zo gestrekt mogelijk houden. In het begin wist ik dat ding nieteens te vinden :=/quote]
Hoi Anne,
nou ik heb ook even geplankt ;). Gelukkig wist ik al waar het ding zat en hoe het werkte - chapeau dat jij m zo gevonden hebt!

Maar nu kan ik wel veel makkelijker push ups doen! Dank je wel.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:27

Oh, nee, ik heb 'm gevonden door 'm proberen aan te spannen (lekker vaag) en vooral veel te voelen. Was wel heel lastig hoor. Nu ik weet hoe ik 'm aan moet spannen kan ik 'm ook gebruiken tijden het planken. De oefening waar ik 'm mee gevonden heb is plat op mijn rug, voeten op de grond en dan mijn bekken omhoog tillen :j Daar kon ik 'm goed mee aanspannen en mijn balans vinden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:47

Anne. schreef:
Ik waardeer jullie inbreng, helemaal top :j

Janneke, we zijn inderdaad bezig met die 'TA'. Zij omschreef dat als een stabiliteitsspier. We/ik train hem door te 'planken'. Op mijn buik liggen, tenen op de grond, onderarmen op de grond en dan mijn bekken omhoog tillen en de rug zo gestrekt mogelijk houden. In het begin wist ik dat ding nieteens te vinden :=

PG. Ik overbelast mijn spieren op dit moment niet. Het gaat ook niet om pijn, maar gewoon slapheid. Ik ben gelukkig niet 'zo ver' geweest dat ik nu maar 2x per week iets kan hoor :)

De overbelasting die ik had, komt oorspronkelijk van een verkeerde houding (niet alleen met rijden). Toen op gaan bouwen met de juiste houding (en idd begonnen met die TA). Toen heb ik ook een lange periode maar heel af en toe gereden. Daarna heb ik met mijn stomme hoofd een vallende hooibaal opgevangen en hebben mijn spieren weer een flinke klap gehad, 3-4 weken niet kunnen rijden en nu kan het weer. Ik mag van de fysio in principe alles als ik maar niet overbelast (geen harde klappen of onverwachte bewegingen). Alles heel gecoördineerd en doordacht doen. Ik moet ook zo veel mogelijk in beweging blijven :)

om je spieren sterker te krijgen moet je er meer mee doen als dat ze eigenlijk kunnen, steeds een stapje verder zegmaar. dat bedoelde ik met overbelasten.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:08

Laat ze eerst maar 's een beetje functioneren zoals ze zouden moeten voor ik écht serieus ga trainen. Dat is het hele punt. Ze kunnen het wel, maar ze doen het niet.. lastig uit te leggen eigenlijk..