Angst om te slapen zonder slaapmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Angst om te slapen zonder slaapmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:45

Ik heb al een hele tijd last van inslaapproblemen, ik kan heel moeilijk in slaap komen 's avonds.

Eerst heb ik een tijdje Trazolan, een vorm van antidepressiva, genomen. Dit wilde ik echter niet meer omdat ik hierdoor een verdoofd gevoel kreeg, het voelde alsof mijn leven 'niet echt' was. Daar ben ik dan mee gestopt.
Daarna heb ik een tijdje Lorazepam gekregen, maar dit was maar voor een korte periode en toen moest ik terug zonder proberen. Aangezien ik echt niet sliep zonder medicatie heb ik in het afgelopen jaar een tijdje Prazepam genomen, en daarna heb ik voor een vrij lange tijd Clotiazepam genomen. Af en toe probeerde ik een periode zonder maar ik begon telkens opnieuw, voor een deel omdat ik slecht sliep maar vooral omdat ik gewoon bang was om slecht te slapen.

Iets meer dan een maand geleden was mijn Clotiazepam op en heb ik een tweetal weken zonder medicatie geprobeerd. Maar ik had opnieuw last van die angst om niet in slaap te geraken, daardoor heb ik al stress voor ik in mijn bed lig.
Ik had nog een oud voorschrift voor Lorazepam en toen ben ik daar terug mee begonnen. Eerst nam ik het af en toe, maar al gauw nam ik het weer elke dag.

Ik slaap hierdoor wel goed, maar ik heb de laatste weken het gevoel dat ik mezelf niet ben. Ik heb geen energie, ik voel me gedeprimeerd en futloos, mijn stemming kan van het ene moment op het andere volledig omslaan. Ik vermoed dat dit weleens bijwerkingen kunnen zijn van die Lorazepam.
Ik heb reeds eerder op heel veel medicatie slecht gereageerd, onder de vorm van ernstige slapeloosheid, hallucinaties, hoofdpijn, buikklachten, stemmingsttoornissen, smaakstoornissen en neurologische verschijnselen. Er zijn veel geneesmiddelen die bij mij ernstige bijwerkingen geven.

De beste oplossing zou natuurlijk zijn om te stoppen en te zien of het beter gaat, maar dat is dus het probleem. Ik durf niet meer zonder medicatie te slapen, uit angst dat ik niet in slaap kom. Ik blijf dus elke dag dat pilletje nemen, ook al vermoed ik dat ik me daardoor zo rot voel.

Ben ik verslaafd aan slaapmedicatie? Wat kan ik doen om ervan af te komen?

LokiDH

Re: Angst om te slapen zonder slaapmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:50

Ik denk dat het goed is om contact op te nemen met je huisarts, deze kan je beter adviseren en eventueel doorsturen :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:53

Morgen de huisarts bellen en een afspraak bij hem/haar maken.

Ik heb een tijd een slaapmiddel gebruikt. Op den duur had ik 2 tabletten nodig
Om te kunnen slapen.
Ik ben er toen in overleg met mijn huisarts helemaal mee gestopt.
Slaap ik niet jammer, volgende nacht nieuwe kans.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:54

Ik zou me in jouw geval laten doorverwijzen van de huisarts naar een psychiater, of eventueel zelf op zoek gaan naar een goede psycholoog die je kan ondersteunen bij dit probleem. Een psychiater kan eventueel ook andere (lichtere?) medicatie tijdelijk voorschrijven, om het afbouwen geleidelijker te laten verlopen.

Ineens stoppen zonder begeleiding is in de meeste gevallen af te raden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:10

Ik vind het heel ernstig dat ze je zo gemakkelijk op Lorazepam hebben gezet. Ik ken het spul, heb het zelf jarenlang geslikt en ik weet wat voor hel die troep kan zijn. Probeer hier zo spoedig moeglijk van af te bouwen. Hoe sneller je er van af bent hoe beter :(:)

Waarom ben je zo bang om niet in slaap te vallen? Wat is het ergste dat er kan gebeuren als jij niet in slaap valt?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:30

Bedankt voor de reacties! Ik heb dit al besproken met mijn huisarts, maar als ik er tegen haar over praat gaat het steeds weer over mijn angst om niet te slapen, en dan schrijft ze me telkens toch weer iets voor.

Ik heb eigenlijk veel te gemakkelijk die medicatie gekregen, ik was nog maar 19 toen ik er mee begon en ik vervloek de dokter die me dit heeft voorgeschreven. Ik had in die periode veel stress door school en een relatie die slecht liep, en toen ik met mijn slaapprobleem bij de dokter kwam schreef die onmiddellijk lorazepam voor. Achteraf gezien had ik veel liever een doorverwijzing naar een psycholoog gekregen denk ik.

Ik ben bang om niet in slaap te vallen, omdat ik bang ben voor de gedachten die komen als ik in mijn bed lig. Dan begin ik te piekeren en zie ik alles heel negatief in. Ik wil gewoon in slaap vallen zodat ik even niet meer hoef na te denken, want de volgende dag zie ik alles meestal veel minder negatief. Na die lange nachten van woelen en piekeren ben ik de volgende dag meestal lichamelijk en mentaal uitgeput. Alles is dan zoveel lastiger en niks lijkt te lukken, en als het dan avond wordt ben ik al negatief ingesteld voor ik wil gaan slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:32

Dan zou ik de kern van het probleem gaan aanpakken, namelijk om leren gaan met de gedachten. :)