Effexor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurtleLove4

Effexor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:47

Hallo iedereen,
na lang twijfelen heb ik nu toch dit topic geopend. Had eerst al wat met de zoekfunctie zitten rondneuzen, maar zocht toch niet echt wat ik nodig had, dus bij deze.
Ik ben een meisje van 18 jaar, altijd vrolijk en opgewekt geweest, maar 2 jaar geleden ging het mis. In de zomer stak een zware depressie de kop op en sindsdien is het eigenlijk alleen nog maar bergaf gegaan. Daarbij kwam dan ook nog eens dat ik een jaar geleden een redelijk ernstige paniekstoornis heb ontwikkeld, wat de boel alleen maar erger heeft gemaakt.
Ben in eerste instantie begonnen met psychotherapie, maar al gauw werd er door dokters naar medicatie als hulpmiddel gegrepen.

Ik heb eerst ongeveer een jaar lang Sipralexa genomen, 10 mg, een minimale dosis dus. Maar de laatste maanden kreeg ik erg last van oververmoeidheid en een heel slechte concentratie, wat dus ook vooral een probleem was bij mijn studies. Daarenboven was ik niet meer tevreden over mijn psychiater (wel over mijn psychologe) waar ik altijd meer vernederd dan wat anders naar buiten kwam.

Ben dus vorige week naar een andere psychiater gestapt, heel mijn verhaal gedaan, en zij heeft me dan op Effexor gezet, 75mg. Zit hier dus nu ongeveer een week op, had de eerste dagen nergens last van, maar deze nacht ging het mis. Mijn psychiater prees het aan alsof het over het algemeen heel goed werd verdragen en nauwelijks bijwerkingen had, maar dat gaat nu dus jammer genoeg niet meer voor me op. Zoals ik dan ben had ik al redelijk veel research gedaan op het internet, ervaringen gelezen, maar steeds met een kritische blik, maar toch kwamen een paar dingen wel heel vaak naar voren: angst, vreselijke nachtmerries en een 'paralysed' gevoel. Dat had ik dus deze nacht ook. De meest vreselijke nachtmerrie die ik ooit heb ervaren, maar het engste was dat ik er als het ware niet uit geraakte. Ik was half aan het slapen, half wakker, was zeer angstig en kon nauwelijks bewegen omdat de droom me maar niet losliet. Werd ook wakker al zwetend en heb daar eerst een halfuur gewoon in volle schrik rechtop gezeten, tot ik uiteindelijk ik volle paniek mijn moeder riep, omdat ik mijn kamer niet uitdurfde. Heb haar toen alles verteld en ben enorm beginnen huilen, en had nog steeds het gevoel dat ik nog niet volledig 'uit' was.

Ik weet dat deze medicaties geen lachertjes zijn, maar dit vind ik wel heel onrustwekkend. Verder kan ik uit alles wat ik lees alleen maar concluderen dat dit een uiterst verslavend medicijn is waar het zeer moeilijk van af te komen is. Dit maakt me bang. Ik vind mezelf nog zo jong om al aan zo'n dingen vast te hangen. Ik had grootste plannen met mijn studies en leven, maar deze lijken nu allemaal als sneeuw voor de zon weg te smelten.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar het doet me ook goed om het eens van me af te schrijven. Ik hoop dat er misschien mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben, me tips kunnen geven of me toch op de een of de andere manier kunnen helpen. Zelf zou ik het liefst gewoon stoppen met al deze troep, voor ik er echt afhankelijk van word, maar ik ben natuurlijk geen dokter en heb ook wel schrik voor de mogelijke gevolgen als ik moet afkicken en dan zonder medicijnen val.

Alvast bedankt.

Punz

Re: Effexor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:57

De meeste antidepressiva hebben helaas wel bijwerkingen. Het goede nieuws is wel dat de bijwerkingen in het algemeen in het begin ( de eerste paar weken) het ergst zijn. Als het goed is wordt het daarna minder met de bijwerkingen.
Het lastige met het gebruiken van anti depressiva is dat je in het begin wél heel veel last kunt hebben van de bijwerkingen, maar het duurt wel een paar weken voordat je de goede werking pas begint te merken.

Als je echt serieuze stemmingsklachten en daarbij ook angstklachten hebt, kan het inderdaad gewoon heel verstandig zijn om medicatie te gebruiken. Sommige klachten zijn niet op te lossen met praten, daar moet je gewoon pillen voor nemen. ( ik maak altijd de vergelijking met suikerziekte: als je te weinig insuline aanmaakt, moet je dit dmv medicatie aanpakken. Het zelfde gaat op voor de zgn "biologische depressies" of bepaalde angststoornissen: dan maken je hersenen ( soms tijdelijk) te weinig serotonine aan, waardoor je de stemmings- of angstklachten krijgt. In dergelijke gevallen helpt praten alleen ook niet, daar heb je dan ook medicatie bij nodig.)

Maar als de bijwerkingen, met name de angst, heel erg is dan kan daar tijdelijk wat anders bij voorgeschreven worden, om je door de eerste moeilijke periode heen te helpen.. Het is in ieder geval van belang dat je even contact opneemt met je psychiater, en dit verhaal vertelt. Als het goed is krijg je dan eerlijke informatie over wat je kunt verwachten, hoe lang de verwachting is dat de bijwerkingen duren, en vanaf wanneer je de positieve werking kan gaan verwachten ( en dat kan dus makkelijk een paar weken duren).

Verder is het goed om te weten dat er verschillende soorten anti depressiva zijn, en het kan in het begin een beetje zoeken zijn naar welk middel, en welke dosering het best bij jouw past. Dat is frustrerend als je je al zo naar voelt, maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.

Heel veel sterke in het komende traject: én blijf vooral al je vragen, opmerkingen enz enz stellen aan je psychiater. Reageert deze daar niet fijn op: gewoon een ándere zoeken! ( psychiaters zát )

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:04

Bedankt voor je reactie :)
Ik weet inderdaad dat de ergste bijwerkingen wel zullen beteren, maar mijn vraag blijft gewoon altijd of de voordelen wel nog opwegen tegen de nadelen. Zoals ik al zei zou ik het liefst terug zonder al die troep door het leven gaan, maar de vraag is natuurlijk of ik dat wel kan ja...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:13

Of de voordelen opwegen tegen de nadelen kun je vrees ik pas over een paar weken zeggen. Op dit moment zit je voornamelijk met de bijwerkingen. De positieve effecten ga je pas op zijn vróegst over drie weken merken.
Denk dat het verstandig is om dat af te wachten, dus te wachten tot je echt goed ingestelt bent op je medicatie voordat je gaat kijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen..

Op dit moment héb je nl alleen nog maar nadelen van de medicatie... dus kun je nu nog geen goede afweging maken vrees ik. Maar mochten de bijkomende angstklachten nu té erg worden: even contact opnemen met je arts om dit te bespreken ( deze angstklachten nemen idd in de loop van de tijd écht, écht, écht af/ verdwijnen waarschijnlijk helemaal)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:36

Efexor is idd een antidepressiva wat bekend staat om de vele bijwerkingen. Om nog maar niet te spreken als je er ooit weer vanaf wilt want stoppen met Efexor is inderdaad echt een hel. Er zijn zoveel andere soorten antidepressiva die niet of nauwelijks bijwerkingen hebben; citalopram bijvoorbeeld is een zeer goed verdragen middel waar veel mensen helemaal geen bijwerkingen van ondervinden. Blijft een feit dat het altijd een gigantische zoektocht is om het voor jou juiste middel te vinden. En vooral in het begin heb je idd vaker last van bijwerkingen maar die horen niet ondraaglijk te zijn, dan is het middel gewoon niet geschikt voor jou. Uit eigen ervaring voor wat betreft Efexor zal ik altijd zeggen: Begin er aub niet aan. Wat een ellende, wat een bijwerkingen en wat een afzien om er weer vanaf te komen, doodziek word je er van, zowel psychisch als lichamelijk.

Wat ik overigens zoiezo niet begrijp is waarom jouw startdosering meteen 75 mg is ipv de laagste dosering van 37,5 mg. Zoiets hoort normaal langzaam opgebouwd te worden.

Sterkte. Y;(

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 12:03

Bedankt allemaal,
heb gisteren nog een goed gesprek gehad met een vriendin van mijn moeder die zelf ook dokter is (wel nefrologe maar toch). Ook zij is van mening dat ik beter zelf dit probeer te overwinnen dan adhv deze vuiligheid. Ze gaat nu nog een andere psych contacteren die me normaal gezien van de pillen zal afhelpen, ik hoop dat het lukt want deze ellende hoeft echt niet voor mij...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:18

Als ik jou was zou ik wel niet zonder medische begeleiding stoppen met antidepressiva. Ik heb ook een hele tijd sipralexa genomen, ongeveer 2 jaar geleden heb ik beslist dat ik het zonder wilde proberen. In de periode waarin je stopt kan je wel last krijgen van veel sterkere gevoelens, dus kan dit beter onder goeie medische en psychologische begeleiding gebeuren.

Verder kan ik je beslissing om te stoppen alleen maar aanmoedigen. Die medicatie vlakt je gevoelens en emoties af, niet enkel de negatieve maar ook de positieve.
Ik ben van mening dat medicatie veel te snel wordt voorgeschreven, niet alleen als hulpmiddel maar ook als vervanging van psychotherapie. Er wordt voor alles een pilletje gegeven in plaats van echt een oplossing te zoeken voor je problemen.

Ik hoop dat je een andere manier vindt om met je problemen om te gaan, dat je een psycholoog of psychiater vindt die je wil en kan helpen om op zoek te gaan naar oplossingen.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 12:24

Zonder medische begeleiding doe ik het inderdaad sowieso niet, heb zeker een psycholoog en psychiater + huisdokter

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:58

Ik heb 7 jaar Efexor geslikt en het is echt rotzooi, fijn dat je gaat proberen of je het op een andere manier de baas kunt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:15

Hoi TurtleLove4,
wat GOED, dat je bent weggegaan bij die arts, waar je je telkens vernederd voelde!!!
(Dat dat soort mensen nog gewoon mag rondlopen in de GGZ - grrrr...!!!!

Iets, wat doorgaans wel helpt bij efexor (en aanverwante medicatie) is vitamine B complex slikken. Ook nu je besloten hebt te stoppen met het spul, kan dat nog zin hebben.

Verder: depressie is net niet alleen een psychische ziekte, ook je lichaam doet mee. Hte kan dus zin hebebn, eens langs te gaan bij een orthomolecualire arts. (Zo is het bijv, bekend, dat mensen met een depressie vaak minder vitamines A, C en E in hun bloed hebben - en dat "bijslikken" helpt. En zonder bijwerkingen, want dat zijn stoffen, die gewoon in je lichaam thuishoren en waarbij we weten, dat tekorten je geen goed doen.)

En ik hoop, dat je ook met je psychologe werkt aan de oorzaken van je depressie. (Gesteld, dt je dat weet...) Ieder mens is anders, maar zaken als uitputting, ingrijpnde gebeurtenissen en trauma zijn vaak de 'motor', die de depressie doet ontstaan - en in stand houdt, als het niet wordt aangepakt. En idem dito voor je angststoornis: er zijn goede therapieen tegen angst (zoals emdr) want ook stevige angst kan een depressie in stand houden.

Sucses!!

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 16:38

Ok nu ben ik écht radeloos. Mijn moeder belde vandaag naar de psychiater die me de Effexor had voorgeschreven om te zeggen dat ik er zo ziek van was, morgen moet ik bij haar op controle. Nu zegt ze dat ik gewoon morgen de Effexor niet meer moet nemen, afbouwen is niet nodig zegt ze omdat ik het nog maar een week neem. Ok dat klopt wel, maar ik neem wel al een heel jaar daarvoor een ander AD! Ik kan toch niet zomaar van de ene dag op de andere zonder medicatie komen te staan ? :?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:49

Afbouwen lijkt me wel zo prettig ja... misschien even met je huisarts overleggen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:14

als je psych er voor je gevoel veel te makkelijk over denkt kun je eventueel met je huisarts afbouwen?
ik zou het morgen anders gewoon nog innemen en je twijfels over het zomaar stoppen overleggen morgen in het gesprek/controle.
misschien dat ze er dan anders tegenover staat, als je het uitlegt in persoon zeg maar.
anders kun je alsnog eventueel in overleg met je huisarts afbouwen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:19

Ik heb een paar maanden geleden dit middel een maand of 2 geslikt. Ik mocht niets anders ivm chemotherapie. Ik ben niet verder gegaan dan de startdosering van 37,5mg want dit wilde ik niet om bepaalde redenen. Na inname van de eerste pil lag ik helemaal van de wereld op de bank, ik wist niet wat ik meemaakte. Ik merkte na een paar weken dat ik mezelf niet meer was, ik voelde me hyper en na de zoveelste slapeloze nacht ben ik met die zooi gestopt. Er zijn genoeg andere middelen die ook goed helpen bij jou klachten en minder heftige bijwerkingen hebben.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 11:34

Deze reacties bevestigen mijn vermoeden dus alleen maar... Heb het vandaag niet ingenomen, vanavond ga ik naar psych, ben benieuwd

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:56

Hallo, ik slik al een jaar of 8 Efexor. Eerste 6 jaar 150mg en nu de laatste 2 jaar 225mg icm Seroquel. De bijwerkingen zijn inderdaad echt een hel. Ik heb er uiteindelijk wel profijt van, maar als ik de medicatie een dag vergeet ga ik echt door een hel, is gewoon niet te beschrijven. Dit medicijn is zo enorm verslavend. Ik durf er niet mee te stoppen, heb 1 keer geprobeerd om af te bouwen, maar ik wist niet waar ik het zoeken moest. Ik was in alle staten. Ik moest gewoon die pillen hebben. Was letterlijk in staat om mezelf iets aan te doen. Dit heeft mij zo bang gemaakt dat ik niet verder durfde te gaan met afbouwen. Dus als je nu nog de kans hebt om er mee te stoppen, doe het dan alsjeblieft!! Want als je er eenmaal aanvast zit is het echt klotespul om vanaf te komen. Ik zit er helaas nog steeds aan vast. Durf gewoon niet meer te proberen om er mee te stoppen.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:28

Pf... Moet zeggen dat ik me momenteel nog redelijk voel. Heb de Effexor wel maar een 8 dagen genomen, maar heb toch schrik voor de rest van de dag

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:33

Hoi TurtleLove4,
hetzij je psychiater, hetzij je huisarts kan je best nog een restje van je oude AD voorschrijven om zachtjes uit te sluipen.
En soms is helaas efexor erger dan de kwaal... |( Om te huilen!

(@ Clara: er is wetenschappelijk onderzoek, dat als je eerst vitmanine B complex slikt en dan heel geleidelijk afbouwt, een en ander veel zachter verloopt. Maar zo'n advies hoor je eignelijk van je voorschriver of apotheker te krijgen!!!)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:58

clara schreef:
Hallo, ik slik al een jaar of 8 Efexor. Eerste 6 jaar 150mg en nu de laatste 2 jaar 225mg icm Seroquel. De bijwerkingen zijn inderdaad echt een hel. Ik heb er uiteindelijk wel profijt van, maar als ik de medicatie een dag vergeet ga ik echt door een hel, is gewoon niet te beschrijven. Dit medicijn is zo enorm verslavend. Ik durf er niet mee te stoppen, heb 1 keer geprobeerd om af te bouwen, maar ik wist niet waar ik het zoeken moest. Ik was in alle staten. Ik moest gewoon die pillen hebben. Was letterlijk in staat om mezelf iets aan te doen. Dit heeft mij zo bang gemaakt dat ik niet verder durfde te gaan met afbouwen. Dus als je nu nog de kans hebt om er mee te stoppen, doe het dan alsjeblieft!! Want als je er eenmaal aanvast zit is het echt klotespul om vanaf te komen. Ik zit er helaas nog steeds aan vast. Durf gewoon niet meer te proberen om er mee te stoppen.

Een dag vergeten was inderdaad hel, dat kan ik me ook nog herinneren, letterlijk ziek word je ervan.
Ik heb een stop poging gedaan na een jaar, daardoor ben ik zo bang geworden, dat ik het door ben gaan slikken tot ik een nieuwe huisarts kreeg en hij zei: 'meisje, wat hebben ze met je gedaan... als je je gelukkig voelt en je wilt stoppen, dan help ik je'. Ik ben gaan afbouwen, eerst met halve hoeveelheden (dat ging wel) en toen om de dag en dát ging niet (elke keer ziek). Ik heb 2 weken vrij genomen van mijn werk en ben in 1x gestopt. Ik heb 2 weken gedacht dat ik gek werd, draaide volledig door, maar daarna trok het weg. Ik heb veel emoties gehad in die periode, zat in een achtbaan, ik wist niet meer dat ik die emoties had.

Ik zeg: NOOIT MEER! Ik heb het 7 jaar geslikt en het stoppen was een HEL, maar het beste dat ik ooit heb gedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:57

Turtlelover: vaak kun je bij kort gebruik inderdaad gewoon plotseling stoppen, je lichaam is er dan nog niet op ingesteld. Dat is bovendien niet gevaarlijk, hooguit kun je je daardoor onprettig voelen. Die kans is bij kort gebruik veel kleiner dan bij lang gebruik.
Ik zou je twijfels zeker aangeven bij de arts, maar je niet teveel zorgen maken.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:38

Ben op dokteradvies terug met Sipralexa begonnen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:53

Hoi TurtleLove4,
was het een goed gesprek...?
En wat zijn je plannen: kijken of sipralexa nu weer bevalt...? Of uitsluipen via j eoude middel?

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:14

Sorry voor mijn korte antwoorden van de voorbije dagen, ik was echt niet in de mood... Ben dus gisteren bij die nieuwe psychiater geweest, en had er eigenlijk een heel goed gevoel bij, het was overigens de tweede keer dat ik bij haar op gesprek ging. Ze beaamde ook meteen dat het niet kon dat ik zoveel last had van de aanpassing en ik dus zeker moest stoppen. Momenteel zit ik dus terug aan de Sipralexa, en dit voor drie weken om mijn lichaam even wat rust te gunnen. Na deze drie weken heb ik opnieuw een afspraak bij haar, evalueren we de zaak wat en beginnen we normaal gezien met afbouwen, wat me dus heel gelukkig maakt.

Overigens voel ik me vandaag echt wel al beter. Gisteren was een kleine ramp, omdat ik toen dus geen Effexor had genomen 's ochtends, en dan vooral in de namiddag, aangezien ik het gevoel had dat mijn lichaam toen zeg maar pas merkte dat het zonder zat...

Nogmaals bedankt iedereen voor de steun, tips en getuigenissen, ik ben blij dat er schot in de zaak komt, en hopelijk kan ik snel weer de draad oppikken.

Ben nu al sinds maandag niet meer naar school geweest, en morgenvroeg heb ik afspraak bij nog een andere psychiater, die een vriendin van mijn moeder die zelf ook dokter is, ons had aangeraden. Dit is eigenlijk puur voor een tweede opinie, aangezien ik nu wel wat schrik heb om me téveel vast te klampen aan de mening van 1 enkel iemand...