Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

Ekeif96

Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:24

Hallo bokkers :)

Ik ben voor school bezig met een documap en heb als onderwerp 'donor' gekozen.

Nu vroeg ik mij af, zijn er ook nog bokkers die donor zijn?
En waarom wel (wat stellen jullie beschikbaar?) of waarom niet?
Of zijn jullie misschien wel ontvanger?

Ik ben zelf nog geen donor, maar wil zodra ik deze opdracht af heb, mijn formulier zeker gaan opsturen :j
Ik er dan voor kiezen om al mijn organen beschikbaar te laten stellen.

Voor de duidelijkheid, dit is niet voor mijn documap bedoelt, maar gewoon pure interesse!

Eas_Mon

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:27

Ik ben donor, ik stel alles beschikbaar na mijn overlijden.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:30

Yup, ik ben al sinds mijn 15e donor. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:32

Ik ben vanaf mijn 18e donor en ze mogen alles van me hebben :).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:34

ik ben geen donor :n
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom :o

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:35

Ik ben ook als donor geregistreerd.
Ben ook zelf ontvanger, maar wat ze nog kunnen gebruiken, mogen ze gebruiken.
Ik weet zelf hoe het je leven kan veranderen als je een "nieuw" orgaan mag ontvangen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:35

Ja, al vanaf dat ik 16 ben. (ben nu 23)
Ik geef alles af. Als ik dood ben en ik kan er mensen mee helpen; waarom
zou ik het dan in vlammen laten opgaan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:37

Ik ben geen donor en wil het ook niet worden. Ik wil zo goed als opgaan in de natuur :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:37

M_D_H schreef:
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom :o

Even uit nieuwgierigheid.
Wat nou als je bijvoorbeeld door een ongeluk om het leven komt en daarbij ledematen verloren bent,
Denk je dan dat je die in een nieuw leven ook zult missen?

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:38

ik ben ook donor, ze mogen alles van me hebben!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:38

Ja ik ben al heel lang donor. Ze mogen alles hebben behalve mn ogen (hoornvlies etc) en mn huid. Dit vind ik geen prettig idee als ze dat gaan gebruiken.

Overigens vind ik dat de regering iedereen standaard donor moet maken en mocht het zijn dat mensen dat niet willen dat ze dat aangeven. Er zijn zoveel mensen die wél donor willen zijn maar het vergeten oid...

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:40

M_D_H schreef:

Apart om dit te horen, heb deze reden nog nergens eerder gelezen of gehoord.
Heb wel respect voor jouw keuze :j hoort deze gedachte ook bij een bepaald geloof?
Of meer een manier van denken?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:40

_JTM schreef:
Ja ik ben al heel lang donor. Ze mogen alles hebben behalve mn ogen (hoornvlies etc) en mn huid. Dit vind ik geen prettig idee als ze dat gaan gebruiken.

Overigens vind ik dat de regering iedereen standaard donor moet maken en mocht het zijn dat mensen dat niet willen dat ze dat aangeven. Er zijn zoveel mensen die wél donor willen zijn maar het vergeten oid...

Helemaal mee eens. :j Heb trouwens ook mijn hoornvliezen weggelaten, mijn huid eerst ook maar dat heb ik aangepast. Ze halen alleen huid weg van je onderrug, je ziet er dus nog netjes uit als je in kist ligt en mensen voor de laatste keer afscheid van je nemen. Zien ze niets van dat er huid is weggehaald. :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:41

_JTM schreef:

Daar ben ik het volledig mee eens!
Ik ben zelf nog geen donor, maar wil het zeker wel worden :j

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:41

_JTM schreef:

Daarom ben ik ook voor een geen-bezwaar systeem. Dit hebben ze bijvoorbeeld ook in België, iedereen is donor tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn.
Ik denk dat je op deze manier voor veel meer donoren kan zorgen :j

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:42

Ik ben geen donor meer. Stond wel eerst geregistreerd als donor en gaf ook soms bloed bij de bloedbank maar nu ik dagelijks medicijnen gebruik mag het niet meer. Of te wel, mijn organen zijn niet meer bruikbaar volgens de artsen.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:42

Cynn_x schreef:
_JTM schreef:

Helemaal mee eens. :j Heb trouwens ook mijn hoornvliezen weggelaten, mijn huid eerst ook maar dat heb ik aangepast. Ze halen alleen huid weg van je onderrug, je ziet er dus nog netjes uit als je in kist ligt en mensen voor de laatste keer afscheid van je nemen. Zien ze niets van dat er huid is weggehaald. :)

Oh, dat wist ik niet! In dat geval zouden ze mn huid toch mogen gebruiken! Moet dat eens aanpassen dan :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:45

Cynn_x schreef:

Waarom heb je gekozen om je hoornvliezen weg te laten? Je ogen worden namelijk gesloten als je opgebaard ligt :) dus daarom zou ik persoonlijk wel ook mijn hoornvliezen beschikbaar stellen :j
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 16-03-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:45

Ik ben ook al jaren orgaandonor, buiten mijn hoornvlies sta ik alles af.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:47

Ja ik ben Donor sinds mijn 18de :)
Als ik overlijdt beslist mijn moeder hier verder over :j
Als ik later dan haar overlijdt dan mogen ze alles hebben haha. Wil wel gecremeerd worden en heb het vinkje van wetenschap daarom ook leeg gelaten. Me Donorpas heb ik altijd bij me :j

miisshOrse

Goed topic. Ik heb het formulier direct ingevuld en stuur hem dit weekend op. Ik twijfelde al heel lang, ben er dan ook nog steeds een beetje bang voor. Maar een andere angst is ook om levend begraven te worden. Dat kan dan iig niet, haha.

Ik geef alleen niet zichtbare organen weg voorlopig. Misschien komen de andere onderdelen later nog..
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 16-03-13 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Ekeif96 schreef:
Cynn_x schreef:

Waarom heb je gekozen om je hoornvliezen weg te laten? Je ogen worden namelijk gesloten als je opgebaard ligt :) dus daarom zou ik persoonlijk wel ook mijn hoornvliezen beschikbaar stellen :j

Klopt, maar vindt het idee dat ik geen ogen meer heb beetje eng. Kan het niet echt uitleggen. := Voor de rest mogen ze alles hebben en ik ken genoeg mensen die geen donor zijn omdat ze geen zin en geen tijd maken om het even 5 min in te vullen... dus dat vind ik erger dan 1tje weglaten.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:52

Ja, ik ben ook donor! Ze mogen alles van me hebben, ik heb er toch niks meer aan als ik begraven of gecremeerd ben dus dan kan ik er net zo goed iemand anders blij mee maken. :j

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:54

Ik ben ook donor. Volgens mij alles behalve mijn huid en ook hoornvliezen, zelfde reden als Cynn_x.
Het idee sowieso vindt ik al best freaky, heb ooit op school filmpjes gezien van hoe ze het doen wanneer je overleden bent..en dat beeld van huid en oog blijft zó erg bij dat ik dat liever niet heb.. .de rest mogen ze allemaal hebben!:)

Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:54

Ja. :j Als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn organen en hoop ik dat ze er mensen mee kunnen redden. :j