Heel misselijk van stress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

Heel misselijk van stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:48

Hoi bokkers,
Ik ben 16 jaar en heb een braakfobie. Dit houdt in dat ik dus als de dood ben om mensen te zien, horen, ruiken of voelen kotsen.. Zelfs als ze nog maar zeggen dat ze gewoon misselijk zijn, schiet ik in paniek. Ook ben ik doodsbang zelf te moeten overgeven. Nu is er dus een fuif vanavond, waar ik al 7 dagen elke minuut van de dag over lig te piekeren of ik nu wel of niet ga gaan.. Probleem is, mijn vriendin heeft met nieuwjaar een paar keer moeten overgeven (dat beeld was ik na een week pas kwijt). Toen ben ik in paniek naar huis gegaan, ik kon me gewoon niet meer amuseren. De keer daarna was ik de hele dag al niet zo lekker, vooral mijn maag dan. Toen ben ik na 10 minuten daarbinnen te zijn al terug naar huis gegaan omdat die luide muziek op mijn maag mij gewoon kotsmisselijk maakte. Ik heb zwaar gebaald dat ik weg moest omdat het echt wel goed was toen. Nu vanavond dacht ik dus toch te gaan, alleen (met mijn fobie) is dat niet zo simpel. Het is op de zelfde plek als de vorige twee keer + ik heb al de hele dag heel veel stress. Nu zit ik ook nog eens met dat zelfde misselijkmakend gevoel in mijn maag als ik de vorige keer ook had. Nu weet ik dus dat het de vorige keer waarschijnlijk grotendeels ook uit stress was dat ik zo mottig was, maar ik denk ook dat het allesbehalve een goed idee is om weer met een zware, opgeblazen, misselijke maag te gaan..
Heel waarschijnlijk is het gewoon van de stress, maar het probleem is dat ik er niet af raak.. En ik wil ook niet elke fuif die er nog aankomt missen omdat ik stress om ziek te worden..
Het is niet dat ik bang ben dat ik andere ga zien kotsen, dat weet ik dat dat gebeurd op een fuif (heb al gezien gehad) maar gewoon puur doodsbang zelf te moeten..

Iemand die toevallig tips heeft om misselijkheid op te lossen wanneer dit voornamelijk uit stress voorkomt.. Het zou mij heel erg helpen want ik ga balen als ik vanavond niet kan!

Groetjes!

Dreamy

Re: Heel misselijk van stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:49

Ik ken het allemaal, behalve het zelf krijgen van een misselijk gevoel :(:) Dus juist daar kan ik je niet mee helpen. Ik hoop dat iemand hier een tip heeft..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:51

Wat vervelend zeg, lijkt me echt ontzettend irritant voor je.. :( Ik heb geen idee wat je op de korte termijn kan helpen, want ik denk niet echt dat er medicijnen zijn voor misselijkheid door stress.. Maar ik ben wel benieuwd of je hier ook al mee aan het werk bent, ik denk best dat dit iets is waar je een professional bij mag halen, want het zou zo jammer zijn als het je in de toekomst ook zo gaat beperken in de dingen die je graag wil doen..

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:11

Ik ken je gevoel, bang zijn dat je misselijk wordt ik kon niet meer met ov reizen uit de angst dat ik daar in misselijk zal worden.
Ook heb ik dat met uitgaan. Hoe meer je er aan denkt hoe meer kans je hebt dat het gebeurt. Ik gebruikte daarvoor een kalmerende spray van Bach en dat heeft mij geholpen. Wat je ook kan doen is proberen je gedachten af te lijden, en als je iemand ziet kosten even weglopen hoe vervelend het ook is voor de persoon in kwestie, ik zal op zo moment even aan jezelf denken.
sterkte er mee :(:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:15

Ik had precies hetzelfde als jij op m'n 16de. Ik ben nu bijna 28 en het is nog niet helemaal over, maar het is wel beter.

Het enige dat werkt tegen stress misselijkheid zijn kalmeringspillen, dus dat raad ik je sowieso niet aan (ik ben er net een jaar van af, nooit aan beginnen!).
Verder heb ik trucjes tegen de eigenlijke misselijkheid: neem altijd een flesje koud water mee, hiermee kun je makkelijk een vieze smaak in je mond mee weg spoelen. Kauwgom wil ook goed helpen.
Je adem tellen, dus bijvoorbeeld 5 tellen inademen, 7 tellen uitademen (via je buik, let op dat je niet met je borstkas gaat ademhalen).
Bij binnenkomst checken waar de wc is, dan weet je iig waar je heel misschien naartoe moet gaan rennen, dat bracht mij altijd een hoop rust.
Geen alcohol drinken.
En verder: vooral GAAN! Dan maar misselijk, maar je kunt jezelf niet in een isolement stoppen. Je moet er overheen komen, beter nu dan later weet ik uit ervaring :(:)

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:20

Ik weet precies hoe jij je voelt! Alleen heb ik het niet met andere mensen die overgeven dat ik stress krijg, maar als ik het druk heb met school (toetsweek, werkstukken ed.) Als ik van tevoren weet dat ik iets stressvols ga doen neem ik valdispert (zijn geen drugs ofzo hoor). Je kan het gewoon bij de drogist halen! Hoop dat je er wat aan hebt!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:30

Ik weet niet hoe het is om een braakfobie te hebben, sterker nog, toen er vorige week iemand voor mijn neus kotste was het eerste wat daarna door mijn hoofd ging 'goh, ik heb eigenlijk wel honger' :')
Wel weet ik hoe het is om heel misselijk te zijn uit stress, bij mij tot braakneigingen aan toe. Ik ben er destijds voor naar de dokter geweest en heb toen anti-braakmiddelen gekregen en daarmee was de misselijkheid wel weg.
Voor de rest is het vooral belangrijk om wat aan de stress te doen. Ik heb zelf heel veel aan de oefeningen van Jacobsen (gewoon even googelen, zijn mp3tjes van online te vinden) en als ik stressvolle momenten tegemoet zie slik ik zelf ook valdispert wat door Shimene is genoemd. Valdispert is een middel op basis van valeriaan, een lichaamseigen stof waar je rustig van word. Nadeel van valdispert is wel dat je er soms wat slaperig van kunt worden omdat het eigenlijk een heel licht slaapmiddel is (overigens niet verslavend in tegendeel tot de meeste andere slaapmiddelen).
Ook kun je de huisarts vragen om je betablokkers voor te schrijven, net zoiets als valdispert, maar niet lichaamseigen. Ik word hier kortademig voor, maar dat komt voornamelijk omdat ze inspelen op mijn astma.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:38

Ik heb niet echt een anti-stress middel in huis, ik kan wel mottilum nemen maar dat neem ik eigenlijk al veel te veel. Ik probeer daar wat van af te raken.
Het is niet zozeer een misselijk gevoel maar eerder een zwaar, opgeblazen maag die iedere moment kan ontploffen wat dan later overgaat in heel misselijk zijn.
Ik weet echt niet wat te doen.. Ga ik niet dan weet ik dat ik niet ziek wordt maar dan mis ik wel een goei feestje. Ga ik wel dan weet ik dat ik (zoals ik me nu voel) sowieso misselijk ga worden en weer naar huis ga moeten gaan.. ;(

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:32

Ik zou zeggen, ga! Als je niet gaat kom je er ook nooit overheen en dat is zonde want zo mis je leuke
dingen. Als het meevalt dan is dat weer een leermoment en als het toch niet gaat probeer het dan toch
zo lang mogelijk vol te houden en ga dan pas naar huis. Bij het volgende feestje probeer je het dan nog
wat langer vol te houden, enzovoort, tot het je lukt om gewoon te blijven! Probeer niet steeds met je
misselijkheid bezig te zijn op het feestje zelf, ga lekker dansen en kletsen, probeer je aandacht te
verzetten. Bedenk jezelf ook dat als je alle leuke verhalen hoort je misschien wel spijt gaat krijgen als
je niet geweest bent, als je wél gegaan bent dan is dat iets om trots op te zijn en heb je het in ieder
geval geprobeerd! Succes en vooral veel plezier voor als je besluit te gaan! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:34

Gaan, je kan altijd nog naar huis als het daar niet wil. Even tijdens het feestje een rondje buiten lopen kan ook erg fijn zijn :)
Blijf je nu thuis? Dan zul je de volgende keer nog meer opzien tegen een feestje.

Krijg je al therapie? Want emetofobie kan wel worden behandeld.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:45

friends_f_e schreef:
Ik weet echt niet wat te doen.. Ga ik niet dan weet ik dat ik niet ziek wordt maar dan mis ik wel een goei feestje. Ga ik wel dan weet ik dat ik (zoals ik me nu voel) sowieso misselijk ga worden en weer naar huis ga moeten gaan.. ;(

Je geeft het zelf al aan: als je niet gaat, weet je zeker dat je niet ziek wordt. Het misselijke gevoel wordt dus echt veroorzaakt door de spanning. Als je nu besluit niet te gaan, zul je vast gelijk veel beter voelen, maar je zult er wel van balen dat je het niet geprobeerd hebt. Ik zou je willen aanraden wel naar het feestje te gaan. Zoals anderen al gezegd hebben, kun je altijd nog naar huis als het toch niet gaat, maar ik zou, hoe moeilijk dat ook is, niet te snel toegeven aan het gevoel dat het niet gaat en dat je naar huis wilt. De misselijkheid zal wel steeds erger worden tot je er op een gegeven moment van in paniek raakt en weg wilt, maar juist dan is het goed eens te kijken of je durft te blijven. De angst (en daarmee de misselijkheid) neemt namelijk vanzelf weer af en als je dat een keer gemerkt hebt, geeft dat heel veel vertrouwen voor de volgende keer. In plaats van 'de vorige keer ging het ook niet en moest ik ook naar huis' ga je dan denken 'de vorige keer was ik ook misselijk, maar is het ook goed gegaan'. Op die manier voorkom je dat je steeds meer dingen gaat vermijden en hoe meer het vertrouwen in jezelf groeit, hoe minder last je zult hebben van de misselijkheid.
Sterkte en hopelijk veel plezier vanavond. :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 23:50

Appelflapje schreef:
Je geeft het zelf al aan: als je niet gaat, weet je zeker dat je niet ziek wordt. Het misselijke gevoel wordt dus echt veroorzaakt door de spanning. Als je nu besluit niet te gaan, zul je vast gelijk veel beter voelen, maar je zult er wel van balen dat je het niet geprobeerd hebt. Ik zou je willen aanraden wel naar het feestje te gaan. Zoals anderen al gezegd hebben, kun je altijd nog naar huis als het toch niet gaat, maar ik zou, hoe moeilijk dat ook is, niet te snel toegeven aan het gevoel dat het niet gaat en dat je naar huis wilt. De misselijkheid zal wel steeds erger worden tot je er op een gegeven moment van in paniek raakt en weg wilt, maar juist dan is het goed eens te kijken of je durft te blijven. De angst (en daarmee de misselijkheid) neemt namelijk vanzelf weer af en als je dat een keer gemerkt hebt, geeft dat heel veel vertrouwen voor de volgende keer. In plaats van 'de vorige keer ging het ook niet en moest ik ook naar huis' ga je dan denken 'de vorige keer was ik ook misselijk, maar is het ook goed gegaan'. Op die manier voorkom je dat je steeds meer dingen gaat vermijden en hoe meer het vertrouwen in jezelf groeit, hoe minder last je zult hebben van de misselijkheid.
Sterkte en hopelijk veel plezier vanavond. :)

Helemaal gelijk! Jammer genoeg is het niet gelukt..
Heel laat 's avonds nog beslist om het te proberen, anders zou ik maar naar huis gaan. Dus mijn mama brengt me naar mijn vriendin, maar eenmaal daar begin ik weer helemaal te panikeren en te stressen waardoor ik als gevolg niet eens binnen in de fuif ben geweest en ik hier nu thuis mij weer rot lig te voelen over deze stomme fobie van mij.. ;(

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:14

Wordt het niet eens tijd dat je wat aan die fobie gaat doen dan?
En dan bedoel ik ECHT iets er aan doen, oftewel in therapie?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:36

Ik denk inderdaad ook dat het verstandig is om te kijken of je hiervoor professionele hulp kan krijgen. Nu mis je nog een feestje, maar als je binnenkort iemand tegenkomt die in de bus of in de winkel overgeeft ga je jezelf steeds meer beperkingen opleggen. Zonde van je leven!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:42

En stop met Motilium innemen! Motilium legt je maag en darmen stil, dé manier om last van een opgeblazen gevoel te krijgen. Prima bij diarree en een geirriteerde maag, maar werkt absoluut averechts bij stress.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:24

Ik kan je ook alleen maar aanraden om hiervoor echt in therapie te gaan. Zeker nu je ook echt dingen gaat vermijden, dat kan van kwaad tot erger gaan en dat wil je echt niet :(:)
'Gewoon gaan' werkt dan ook echt niet meer inderdaad.