Plotseling een zeer slechte visus, op zoek naar ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Plotseling een zeer slechte visus, op zoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:14

Hoi bokkers,

Zijn er hier mensen die slechtziend zijn?

Vanmiddag liep ik de opticien binnen omdat ik graag een nieuwe bril wil, de coating op mijn glazen is op en hij begint nu erg te krassen. Even een nieuwe oogmeting aangezien de laatste (van contactlenzen) 7 a 8 maanden geleden was, goed prima. Nu ging de meting erg 'slecht' ik kon de letters gewoon echt niet scherp krijgen. De opticien kwam op een visus (gezichtsvermogen) van 0.4, oftewel ik zou nog maar 40% zien met beide ogen (vanaf 33% ben je zeer slechtziend en vanaf 20% wettelijk blind), behoorlijk apart dus. Daarna door een andere opticien nog een keer opgemeten daar kwam ook 0.4/0.5 met veel moeite uit. Dit was dus zowel met het oogmeetapparaat ingesteld op mijn sterkte, als mijn eigen bril (die verouderd is en waarschijnlijk niet helemaal op sterkte) Bij vorige metingen was mijn visus ook niet optimaal, dan kwam ik meestal met lenzen/bril op 0.8. Mijn huidige sterkte is trouwens -6 en -5,5

Goed nu heb ik de huisarts gebeld voor een verwijsbrief voor de oogarts en kan ik die morgen ophalen, want zo'n extreme meting is natuurlijk niet normaal. Echter het gekke is, voor mijn gevoel zie ik 'prima' met bril, bv ik kan gewoon op 5 meter afstand televisie kijken (ondertiteling is als ik vermoeid ben en mijn oude bril op heb soms een probleem), ik zit nu in huis en kan alle bomen in het bos buiten (toch wel 12 meter ver) prima uit elkaar houden, hoewel ik niet kan zien of de schors egaal is of bobbelig (maar wie kan dat nu wel op zo'n afstand := ).

Maar goed mijn vraag is dus aan slechtzienden, wat zien jullie (tot hoeveel meter scherp of hoeveel detail) en welke visus hebben jullie? Mocht nu bij de oogarts blijken dat het echt zo slecht is gesteld met mijn ogen, wat kan je dan nog doen? Zo zei de eerste opticien dat ik eigenlijk op dit moment (tot ik zekerheid heb) niet zou mogen autorijden omdat dat met deze visus niet verantwoord is. De tweede opticien zei dat het alleen een probleem is als er iets gebeurd, dat wil ik natuurlijk niet dus ik laat de auto wel even staan. :)

MarisdB

Re: Plotseling een zeer slechte visus, op zoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:28

Ik wil je niet bang maken, maar ik kan (zonder hulpmiddelen) op 12 meter afstand makkelijk zien of de schors van bomen egaal of bobbelig is := :D Ik kan er verder niet over meepraten

Wel rot dat het ineens zo veranderd is. Je zou toch denken dat je het dan met je bril op ook zou moeten merken? Hopelijk kan de oogarts je meer geruststellen :(:)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:31

* Knijpt wat met ogen, volgens mij is het egaal :P Nee ik heb nooit 100% gezien, voor zover ik weet, maar dit is plots toch wel veel.

Ik merk wel wat verschil, maar ik dacht dat dat aan de sterkte van mijn bril lag, meer van gewoon weer een half puntje erbij en dan kan ik weer vooruit. Bedankt voor je bericht in ieder geval:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:33

Even langs de oogarts gaan is inderdaad verstandig, die kan kijken wat de oorzaak is van die plotselinge slechte visus.

Ik heb -9 en dus zonder bril een visus die zo klein is dat hij niet meetbaar is bij de opticien. Ik zie zo'n 11 cm scherp (dus net iets verder dan mijn neus).
Echter met bril of lenzen behaal ik een visus van 1.2.

Een visus met een bril van 0.8 is niet schrikbarend laag en is slechts "iets" slechter dan de gemiddelde mens, maar die van 0.4 toch wel op z'n minst opvallend. Ik ben benieuwd wat er bij de oogarts uitkomt!

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:35

Ik ben langs de oogarts geweest mijn ogen waren -1.00 en +0.5 en nu al -1.75 en +0.75
En dat in minder dan 2 jaar tijd ongeveer, niet zo slecht als jullie maar toch wel weer even wennen dalijk met een nieuwe bril. -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:45

Ai ik heb dit vaker gehad en moest toen ook met spoed naar de oogarts. Zjn eerste idee was loslating van het netvlies, een ader geprongen in het oog of een oogzenuwontsteking. Ik zag nog voor 20 % met mijn rechteroog en merkte daar weinig van. Alleen begon ik overal overheen te struikelen omdat diepte kennelijk lastig was zonder dat ik het merkte.

Na veel onderzoeken bleek het een oogzenuwontsteking te zijn, dat heeft me 6 dagen ziekenhuis een flinke prednison infusen opgeleverd. Helaas daarna flink wat vaker gehad aan uiteindelijk beide ogen. Steeds na prednison knapt het een beetje op.

De eerste keer van 20 % terug naar 80. Afkomende van 150 % op beide ogen. Nu zit ik rechts op 70 en links op 90 %. rechts is de helft van mijn gezichtsveld zoek en links nu ongeveer een derde na afgelopen december. Toen was links van 110 % terug geklapt naar 50 % en die zit nu op 90 % dus.

Ik zie wel scherp vreemd genoeg maar toch ook weer niet. Op de een of andere manier zie ik dubbel met beide ogen. Het ene oog in de horizontale richting de andere in vertikale richting. Waardoor tekst lezen erg lastig is bij te weinig of teveel contrast. Als letters te klein zijn of te dicht op elkaar is een regel tekst al gauw een vage streep. Om die reden heb ik voor boeken een luisterboek inmiddels omdat lappen tekst te vermoeiend is.

Details op grotere afstand zie ik meestal goed. Beter dan mijn mannetje tenminste maar toch mis ik veel omdat ik het niet goed kan ontcijferen soms. Bij feller licht kost het me zowiezo meer moeite dingen te zien en is het me al gauw te vermoeiend.

Om die reden heb ik ook jaren geen auto gereden. Het mocht kwa zicht wel, je mag even uit het hoofd auto rijden als eens oog voor zeker 70 % ziet. Al waag ik me daar niet aan omdat ik voor mijn gevoel teveel mis. Inmiddels is sinds een jaar of 5 mijn zicht goed genoeg om weer te rijden, zolang ik een zonnenbril op heb mij een beetje helder weer en niet te lang achter elkaar. Aan mijn dode hoeken ben ik gewend is een kwestie van extra goed omkijken. Alleen mensen die me van rechts benaderen zie ik niet. Daardoor loop ik nog wel eens ergens tegen aan als ik niet genoeg oplet. :o

Mijn ogen zijn -3,75 links en -4,5 rechts en al jaren stabiel terwijl de waarde dus tussen de 20 % en 90 % heen en weer zwalkt. Wel moeten de glazen extra bol zijn van voren sinds de laatste jaren. Dat weet ik nu ik net nieuwe glazen heb. De eersten zijn de kliko in omdat ze te plat waren. Dat vervormd nog meer.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:54

Jeetje wat naar Karuna, hopelijk blijft het nu stabiel.

Ze hebben vanmiddag wel even in mijn ogen gekeken met de microscoop, maar dat was niet echt een uitgebreid onderzoek. Er waren in ieder geval zo geen gesprongen aderen te zien.

Sommige dingen in je verhaal komen me wel bekend voor, vooral dat struikelen en tegen mensen/dingen aanlopen. Nu wijt ik dat altijd aan onhandigheid, maar het kan natuurlijk best door zicht komen. Toen ik vanmiddag weg ging bij de opticien liep ik inderdaad ook tegen een steunpilaar op, ik draaide me om en liep zo weg hoppa. Dat gebeurd me vrij vaak.

Focussed, over die 0.8 maakte ik me inderdaad ook niet zo druk, ik kan alleen die 0.4 niet zo goed rijmen met wat ik feitelijk nog wel scherp tot redelijk zie.

Noeni hopelijk ben je snel aan je bril gewend, ik ben ook ooit heeel lang geleden op die sterkte begonnen.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:59

Ik heb een lui oog?
Ik weet niet of dat onder de naam 'slechtziend' past, maar heb lang me oog moeten afplakken en een bril gedragen :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:11

Depende, helaas met ms weet ik dat ik die kl ote ontstekingen zal blijven krijgen. Afgelopen december was vrij verrassend links en de eerste sinds jaren weer zo erg. was er eerder alleen een klein hapje linksboven zoek nu was 3/4 tot op de helft van buiten af weg. Dat is na de kuur wel weer bijgetrokken maar niet meer zo goed als dat het was.

De aderen zouden ze alleen kunnen zien met foto s met contrast vloeistof. Ik zou ook een gezichtsveldonderzoek vragen. Daarmee kunnen ze dode hoeken opsporen. Zeker overal tegenop lopen en struikelen kan duiden op stukken niet zien, ik ben ook onhandig maar weet nu dat dat stukje te maken heeft met niet zien. Concentreer ik me niet voldoende gaat het prompt fout. De rechterkant van me is vaak een grote blauwe plek van stoten omdat ik bij te snel iets doe altijd ergens tegenaan bonk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:25

Ik heb ongeveer -5,5 (vergeet het altijd :P) en ik zie zonder bril tot ongeveer 25 cm scherp..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:35

wat is een Visus (ben al een klein tijdje uit NL weg) ik heb wel een cilinderafwijking. Scherp stellen bij mij is dus moeilijk

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:46

Met mijn linkeroog zie ik ook na een jaar ineens nog maar 50%, het andere oog is juist van slecht naar perfect gegaan :')

Ik zie ook voor mijn gevoel prima en draag m'n bril nooit, maar dat is alleen omdat m'n rechteroog alles heeft overgenomen. Als ik die afdek zie ik spontaan geen drol meer (op 5 meter afstand scherp tv kijken is er met dat oog niet bij). Ik dek nu één uur per dag m'n goede oog af, in de hoop dat m'n slechte oog wat gaat bijtrekken :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:12

De (wikipedia) definitie van Visus is: Het vermogen om objecten voldoende scherp te kunnen zien. Bij de opticien meten ze dat door te kijken welke lettergrootte je op deze kaart kunt lezen. Voor zover ik het begrijp is je - sterkte op welke afstand je scherp kunt zien zonder hulpmiddelen, dit heeft te maken met de bolling van je lens. Visus gaat ook over op welke afstand je scherp kunt zien, maar heeft te maken met het netvlies en de receptoren op het netvlies.

Op dit moment kan ik op 6 meter afstand op die kaart de regel LPED nog lezen (met wat knijpen), daaronder wordt het gokken. Dat is dan met een bril die op mijn sterkte is. Hoe het een en ander volledig technisch in elkaar zit, dat weet ik ook niet. Wat ik wel gemerkt heb is dat een grotere sterkte glazen opzetten geen effect heeft. Aangezien de opticien ook grotere sterktes heeft geprobeerd, tot -8 (2 punten boven mijn sterkte) en dat heeft geen enkele invloed.

Cola, jij hebt dus een lui oog? Mijn ogen zijn eigenlijk allebei even slecht.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:22

Ik heb altijd slechte ogen gehad, laatste meting vorig jaar -6 beide ogen en rechts cilinder van -0.50
Juni 2012 kreeg ik acute netvliesloslating rechts en scheurtjes links. Links is operatief behandeld, rechts mbv laser. Schade nu: rechts -6,50 cilinder -0.75, links -7,50 cilinder -0,75 en 20% blindheid
,Jin ervaring is dat je dit wel merkt. Merk je het wel als je maar met 1 oog kijkt? Met bied ogen gaat het bij mij goed, kijk ik enkel met links krijg ik m'n beeld ook niet scherp. Ik zie zonder bril of lezen ook maar een centimeter of 15

Daarbij merk je een netvlies loslating wel, je krijgt een zwarte dode hoek in je zicht (vallend gordijn effect)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:25

Joanne was er een reden voor de scheurtjes of loslaten? daarom waren ze er bij mij ook bang voor. Maar dat was dus een ontsteking. Maar ik merkte zo in dagelijkse dingen niet dat ik een flink stuk niet zag dus.
Die visus is idd een vaag iets. Je bent maximaal gecorrigeert met de sterkte van de glazen alleen zie je er niks beter door. Vergelijk het met kijken door matglas of een iets beslagen brilglas of autoruit. Je kunt niet ontcijferen wat je ziet ondanks dat je scherp ziet.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:27

Nee, oorzaak weten ze niet. Hoge afwijking kan wel invloed hebben en vaak zie je het bij trauma (vallen auto, ongeluk). Ik heb juli 2009 wel auto ongeluk gehad maar kans is klein dat dat nu nog meespeelde

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:29

ik heb -8,8 en -5,5 maar zie wel gewoon zonder bril niet sterk maar kan wel gewoon door het huis lopen en dingen op de ds zien en lezen zonder het echt voor mijn neus te houden. maar visus heb ik nog nooit over gehoord dus geen idee van dat.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:31

Ik kan ook door huis lopen maar dat is omdat ik de weg ken :+

Ts, ik zou gewoon naar de oogarts gaan met de vragen en evt jouw ervaringen van het dagelijks leven op papier. Mijn oogarts heeft toen alles super goed uitgelegd