Zijn er hier mensen die slechtziend zijn?
Vanmiddag liep ik de opticien binnen omdat ik graag een nieuwe bril wil, de coating op mijn glazen is op en hij begint nu erg te krassen. Even een nieuwe oogmeting aangezien de laatste (van contactlenzen) 7 a 8 maanden geleden was, goed prima. Nu ging de meting erg 'slecht' ik kon de letters gewoon echt niet scherp krijgen. De opticien kwam op een visus (gezichtsvermogen) van 0.4, oftewel ik zou nog maar 40% zien met beide ogen (vanaf 33% ben je zeer slechtziend en vanaf 20% wettelijk blind), behoorlijk apart dus. Daarna door een andere opticien nog een keer opgemeten daar kwam ook 0.4/0.5 met veel moeite uit. Dit was dus zowel met het oogmeetapparaat ingesteld op mijn sterkte, als mijn eigen bril (die verouderd is en waarschijnlijk niet helemaal op sterkte) Bij vorige metingen was mijn visus ook niet optimaal, dan kwam ik meestal met lenzen/bril op 0.8. Mijn huidige sterkte is trouwens -6 en -5,5
Goed nu heb ik de huisarts gebeld voor een verwijsbrief voor de oogarts en kan ik die morgen ophalen, want zo'n extreme meting is natuurlijk niet normaal. Echter het gekke is, voor mijn gevoel zie ik 'prima' met bril, bv ik kan gewoon op 5 meter afstand televisie kijken (ondertiteling is als ik vermoeid ben en mijn oude bril op heb soms een probleem), ik zit nu in huis en kan alle bomen in het bos buiten (toch wel 12 meter ver) prima uit elkaar houden, hoewel ik niet kan zien of de schors egaal is of bobbelig (maar wie kan dat nu wel op zo'n afstand
). Maar goed mijn vraag is dus aan slechtzienden, wat zien jullie (tot hoeveel meter scherp of hoeveel detail) en welke visus hebben jullie? Mocht nu bij de oogarts blijken dat het echt zo slecht is gesteld met mijn ogen, wat kan je dan nog doen? Zo zei de eerste opticien dat ik eigenlijk op dit moment (tot ik zekerheid heb) niet zou mogen autorijden omdat dat met deze visus niet verantwoord is. De tweede opticien zei dat het alleen een probleem is als er iets gebeurd, dat wil ik natuurlijk niet dus ik laat de auto wel even staan.

Ik kan er verder niet over meepraten
Nee ik heb nooit 100% gezien, voor zover ik weet, maar dit is plots toch wel veel.