Gewrichtsproblemen,maar diagnose onbekend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Gewrichtsproblemen,maar diagnose onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:10

Hey allemaal,

Ik heb al een hele tijd (ongeveer enkele jaren) problemen met mijn gewrichten.
Het begon ongeveer op 12- jarige leeftijd: vaak pijn in mijn onderrug en rechter knie.
De pijn kwam en ging uiteindelijk weer weg. RX van rug gemaakt en blijkbaar stond mijn rug 12 graden scheef.
Echt een behandeling was er niet denk ik.
In de volgende jaren wel af en toe een pijntje gehad, maar niks bijzonder.

Zo ongeveer een jaar of 2, misschien 3 zijn de problemen begonnen.
Ik ben 4 jaar geleden begonnen met sportschool, maar ben er na het eerste jaar mee gestopt (de hoofdoorzaak was niet lichamelijke klachten).
De laatste 2 jaar werden mijn klachten erger:
ik ben vaak enorm stijf en vermoeid, vooral s morgens en als ik bv een tijdje in de zetel of auto heb gezeten. dan geraak ik amper recht, maar na enkele minuten lopen gaat het beter.
Ik heb ook dikwijls pijn in verschillende gewrichten:
onderrug, rechter knie, schouder, elleboog, ...
Ik kreeg 2 jaar geleden enorm veel pijn aan de dikke teen van mijn rechtervoet, diagnose: hallux valgus.
Ik moest geopereerd worden maar heb dat een tijdje ervoor afgezegt. Nadien nog naar andere dokter geweest en die zei dat het geen hallux valgus was maar iets als gewrichtsontsteking die steeds terugkeerde.
De laatste maanden heb ik erg veel last aan mijn borstbeen (of net erboven, geen idee)
Vooral s morgens als ik wakker word (word vaak wakker van de pijn, ook s nachts en kan dan mijn schouders bijna niet meer bewegen en kan niet meer opdraaien enzo in mijn bed) Het begon enkele maanden geleden met het kraken van mijn borstbeen als ik mijn haar kamde, maar het werd steeds erger.

Ik heb meer dan een week geleden slecht gelegen tijdens het slapen denk ik (ben niet zeker). Ik denk dat ik met mijn arm geplooid onder mij heb gelegen (ik lig meestal op mijn buik). Nu een week later heb ik nog steeds pijn als ik mijn arm volledig wil plooien of strekken en als ik bv stallen mest of veeg...

ik ben al verschillende keren naar de huisdokter geweest en ook nog naar andere dokters.
Steeds hetzelfde antwoord: zwakke gewrichten, ontsteking,
enkele dagen rusten, ijs opleggen en ontstekingsremmers nemen en gaat vanzelf wel weer over.

Meestal gaat het ook wel over (niet na enkele dagen maar na enkele weken ofzo), maar het komt nadien ook weer terug.
Het lastige is dat het niet steeds hetzelfde is, maar dat het de enige keer mijn knie is, dan mijn elleboog, voet, ...
Het lijkt alsof ik elke keer wel iets heb.
Ik ben al verschillende keren naar een ostheopaat enzo geweest. Soms hielp dit eens, maar vaak ook niet...

Mijn gewrichten zijn ook heel erg soepel: ik kan al mijn vingers achterover bijna tot tegen mijn hand plooien, kan mijn schouders heel ver plooien, kan iets raar met mijn schouders dat lijkt alsof ik ze uit de kom kan draaien, ...
Bloedonderzoek is al verschillende keren gedaan en niks wijst op reuma.
Mijn tweelingzus heeft een beetje dezelfde symptomen. Bij haar is getest op auto-immuun ziekte en dit zou ze hebben. Ze weten alleen niet welke precies.

Pff, ik ben een beetje ten eide raad.
Ik loop er nu al een hele tijd mee en weet nog steeds niet wat het precies is...
Wie kan me helpen of herkent mijn symptomen?

Depende

Re: Gewrichtsproblemen,maar diagnose onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 00:27

Hmm ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik moet bij je verhaal denken aan hypermobiliteit (of het hypermobiliteitssyndroom/Ehlers Danlos) Ben je daar al eens op getest?

Een topic van een bokker stond me nog bij omdat zij praatte over pijn bij het borstbeen: [MW] Syndroom van Tietze misschien herken je er iets in.

Veel sterkte en succes met je zoektocht toegewenst. Ik wil je nog wel even meegeven dat hoewel hier goede tips gegeven kunnen worden bijna niemand op bokt een dokter is en vanachter een scherm een diagnose stellen sowieso onmogelijk is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:35

Zijn de ontstekingen bewezen in je gewrichten? Hoe hebben ze die onderzocht? Met jouw klachten had ik om een doorverwijzing naar de reumatoloog gaan vragen. Ik heb ongeveer hetzelfde pakketje (veel pijn in gewrichten, onderrug, allemaal diagnoses die niet kloppen) en ben nu in het UMCU door reumatoloog en internist bekeken en eindelijk heb ik een kloppende diagnose. (Artrose, slijtage door zware HMS).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:40

Ik denk dat je het beste eens een Reumatoloog kan bezoeken. Deze klachten passen namelijk bij diverse ziektes.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:34

Ik weet dat jullie geen diagnose kunnen geven,
maar misschien weet iemand waar het op kan lijken ofzo...
Gewrichtsontstekingen zijn niet echt onderzocht of bevestigd...
Mijn zus is al naar een Reumatholoog geweest, maar die had ook niet echt een diagnose.
Omdat we ongeveer dezelfde symptomen hebben, vind ik het een beetje zinloos om zelf nog te gaan.
Ik heb een beetje het gevoel dat geen enkele dokter mijn klachten serieus neemt... Zeker de huisdokter niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:23

Dan heb je misschien wel voor niks ontstekingsremmers gehad? Een ontsteking in de gewrichten moeten ze altijd aantonen in het bloed.

Ik zou echt aandringen op een bezoek naar de reumatoloog, jij bent je zus niet, je hoefto ok niet naar de zelfde reumatoloog. Het komt op mij over alsof je het allemaal wel prima vindt omdat je denkt dat ze toch niets kunnen vinden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:24

ikkebenhier schreef:
Mijn zus is al naar een Reumatholoog geweest, maar die had ook niet echt een diagnose.
Omdat we ongeveer dezelfde symptomen hebben, vind ik het een beetje zinloos om zelf nog te gaan.
Ik heb een beetje het gevoel dat geen enkele dokter mijn klachten serieus neemt... Zeker de huisdokter niet

Welke Reumatholoog ben je geweest? Ik ben erg goed geholpen in het Jan van Breemen instituut in Amsterdam (Baarsjes)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:25

ikkebenhier schreef:

Je kunt zelf een doorverwijzing vragen naar een reumatoloog. Maar wil dit zelf niet? Hoe kan je dan het gevoel hebben dat je niet serieus genomen word? Als je er zelf niet heen wil gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:26

Ik kan je ook de reumatologie afdeling van het UMC Utrecht aanraden. Of de maartenskliniek in woerden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:22

Het is niet dat ik niet naar een reumatholoog wil gaan,
ik zie er gewoon tegenop om weer dezelfde onderzoeken te laten doen
bv bloedonderzoek, rx, ...
En dan nog steeds geen duidelijke diagnose te krijgen. Ik loop al enkele jaren naar verschillende dokters en ziekenhuizen.
Het is niet dat ik door niemand serieus genomen word hoor.
Het is vooral mijn huisdokter. Ze vind het vaak niet nodig om mij door te verwijzen naar een andere dokter. Ze is meestal van het principe om het nog maar een tijdje af te wachten.

Oh ja, die ontstekingsremmers heb ik in het begin wel genomen,
maar die neem uk nu niet meer omdat ik niet veel beterschap zie.
Enkel als ik heel veel pijn heb dat ik het niet kan houden of als het heel lang duurt, neem ik een brufen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:23

Laatst bijgewerkt door geerke op 18-03-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:24

Ook getest op Lyme?
Dat geeft nl ook gewrichtspijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:48

Hoi ik ben hier,

je verhaal klinkt mij min of meer bekend in de oren. Ik heb zwak of zo je wilt ;) elastisch bindweefsel. En bindweefsel hoort juist stug te zijn. (Er zijn hotemetoten, die bij mij Ehlers Danlos hebben genoemd en de echte diagnose is geloof ik bloedonderzoek - en voegt verder niet zo veel toe. (Please correct me if i am wrong!!)
Persoonlijk kan ik dus niet mijn duim 'terugleggen' tegenmijn onderarm en ik ben zuinig op mijn knieen die niet naar achteren doorbuigen, maar naarmate je meer van dit soort dingen ''kan'', ben je kennelijk nog elastischer in je bandenapparaat dan ik.

Ik heb in 2 grote tenen zoiets als hallux valgus, ik heb scheve ruggewervels gehad (die door oa. banden op hun plaats gehouden moeten worden, wat bij mij dus matig gaat) en ik heb vanaf mijn 23ste klachten "in het reumatiode spectrum". Pas op mijn 50ste kreeg ik de diagnose artrose. (Waarop de fysiotherapeut zei, "dat ik er wel vroeg bij was, met artrose". :D Hoe kijk je dna op zo'n moment... _/-\o_ )
Ook herken ik de beginstijfheid. "Niet op letten", na een paar minuten trekt het bij.
En idd: van jongs af aan: dan weer eens hier 'een spijker in mijn voet', dan weer daar pijn - altijd wat.

Wat mijn fysiotherpeuten gezegd hebben, komt hier op neer:
wat mijn banden niet kunnen, compenseer dat met je spieren.

En zorg dus goed voor je spieren, want ze werken harder dan bij andere mensen. Loop, zit, etc. in de goede houding (dingen als alexandertechniek, centered riding, ismakogie en cesar/ mensendieck hebben hier goede diensten gedaan, net als een fysio die echt veel van houding en yoga afwist). Typen etc. doe ik op een bewegende stoel (google eens op 'stokke move', zit bal, etc.) want als je altijd netjes rechtop zit, word je weer stijf.

Beweeg je spieren af en toe in warm water (aquafitness en dan sla je alle 'kracht'oefeningen over, alleen maar yoga doen en rekken).
Af en toe in de badkuip met natriumbicarbonaat om afvalstoffen kwijt te spelen.

En ik slik voedingssupplementen: een supplement tegen ontstekingen (kapparest - en als dat niet genoeg is: lyprinol). Ik slik geen chondritine, wel glucosamine en MSM. Let op: om glucosamine te laten werken gelden enige voorwaarden: omdat kraakbeen een spons is, moet je ten eerste voldoende bewegen, anders wordt het kraakbeen niet gevoed. Verder moet er voldoende water zijn (drink voldoende). En de pH van het lichaam moet op orde zijn (kraakbeen wordt via osmose gevoed) en je moet een serie sporenlementen zoals zink, kopen en mangaan in je lichaam hebben, ofwel veel groente/ fruit eten.

En lief zijn voor eventuele zaken als een peesontsteking. De meeste mensenartsen vinden dat compleet onbelangrijk (terwijl het bij paarden killers van blessures zijn). Behandel jezelf als je je paard zou behandelen met een peesontsteking. Je mag wel meer lopen dan een paard :j (je kunt als mens je benen etc. ook weer ontlasten, hoog leggen, etc.) maar neem het bloedje serieus.

En dus vooral: veel bewegen!!! (Ik beschouw mezelf nu op medische grondslag als een paard. ;) *\o/* Nu mag het, vroeger moest ik me niet aanstellen. Lang leve de nieuwe tijd *\o/* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:14

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:51

Janneke2 schreef:
Hoi ik ben hier,

je verhaal klinkt mij min of meer bekend in de oren. Ik heb zwak of zo je wilt ;) elastisch bindweefsel. En bindweefsel hoort juist stug te zijn. (Er zijn hotemetoten, die bij mij Ehlers Danlos hebben genoemd en de echte diagnose is geloof ik bloedonderzoek - en voegt verder niet zo veel toe. (Please correct me if i am wrong!!)
Persoonlijk kan ik dus niet mijn duim 'terugleggen' tegenmijn onderarm en ik ben zuinig op mijn knieen die niet naar achteren doorbuigen, maar naarmate je meer van dit soort dingen ''kan'', ben je kennelijk nog elastischer in je bandenapparaat dan ik.

Ik heb in 2 grote tenen zoiets als hallux valgus, ik heb scheve ruggewervels gehad (die door oa. banden op hun plaats gehouden moeten worden, wat bij mij dus matig gaat) en ik heb vanaf mijn 23ste klachten "in het reumatiode spectrum". Pas op mijn 50ste kreeg ik de diagnose artrose. (Waarop de fysiotherapeut zei, "dat ik er wel vroeg bij was, met artrose". :D Hoe kijk je dna op zo'n moment... _/-\o_ )
Ook herken ik de beginstijfheid. "Niet op letten", na een paar minuten trekt het bij.
En idd: van jongs af aan: dan weer eens hier 'een spijker in mijn voet', dan weer daar pijn - altijd wat.

Wat mijn fysiotherpeuten gezegd hebben, komt hier op neer:
wat mijn banden niet kunnen, compenseer dat met je spieren.

En zorg dus goed voor je spieren, want ze werken harder dan bij andere mensen. Loop, zit, etc. in de goede houding (dingen als alexandertechniek, centered riding, ismakogie en cesar/ mensendieck hebben hier goede diensten gedaan, net als een fysio die echt veel van houding en yoga afwist). Typen etc. doe ik op een bewegende stoel (google eens op 'stokke move', zit bal, etc.) want als je altijd netjes rechtop zit, word je weer stijf.

Beweeg je spieren af en toe in warm water (aquafitness en dan sla je alle 'kracht'oefeningen over, alleen maar yoga doen en rekken).
Af en toe in de badkuip met natriumbicarbonaat om afvalstoffen kwijt te spelen.

En ik slik voedingssupplementen: een supplement tegen ontstekingen (kapparest - en als dat niet genoeg is: lyprinol). Ik slik geen chondritine, wel glucosamine en MSM. Let op: om glucosamine te laten werken gelden enige voorwaarden: omdat kraakbeen een spons is, moet je ten eerste voldoende bewegen, anders wordt het kraakbeen niet gevoed. Verder moet er voldoende water zijn (drink voldoende). En de pH van het lichaam moet op orde zijn (kraakbeen wordt via osmose gevoed) en je moet een serie sporenlementen zoals zink, kopen en mangaan in je lichaam hebben, ofwel veel groente/ fruit eten.

En lief zijn voor eventuele zaken als een peesontsteking. De meeste mensenartsen vinden dat compleet onbelangrijk (terwijl het bij paarden killers van blessures zijn). Behandel jezelf als je je paard zou behandelen met een peesontsteking. Je mag wel meer lopen dan een paard :j (je kunt als mens je benen etc. ook weer ontlasten, hoog leggen, etc.) maar neem het bloedje serieus.

En dus vooral: veel bewegen!!! (Ik beschouw mezelf nu op medische grondslag als een paard. ;) *\o/* Nu mag het, vroeger moest ik me niet aanstellen. Lang leve de nieuwe tijd *\o/* )

Bedankt voor je antwoord!
Ik weet niet of ik hetzelfde heb, maar het lijkt er wel sterk op.
Ik kan mijn duimen wel helemaal tot tegen mijn pols brengen. Ik kan ook met al mijn vingers een hoek maken kleiner dan 90° tegen de rug van mijn hand.
Ik kan ook iets raar met mijn schouders. Het lijkt alsof ik ze zelf uit de kom kan 'klikken'. Ik kan het niet goed uitleggen, maar daar lijkt het op...
De enige sport dat ik doe is dus paardrijden. Soms rij ik 2 keer per week, soms rij ik 4 paarden per dag, dat varieert nogal...
Ik ben wel altijd de hele dag actief bezig (werk in de paarden). Ik wou graag gaan zwemmen maar heb hier helaas geen tijd voor...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:42

Eentje tussen je bovenlip en gehemelte, en eentje tussen je onderlip en tong :j

Als je die hebt, dan heb je geen EDS. EDS wordt gekenmerkt door het ontbreken van die riempjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:51

...als dat HET kenmerk is, heb ik geen EDS.
(Maar dus wel een veels te elastisch bandenapparaat.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:54

Klopt, ik heb ook een veels te elastisch bandenapparaat. Bij mij is het "gewoon" een zware vorm van HMS. Ik kan al mijn gewrichten ruim overstrekken, kan niet normaal lopen zonder door mijn enkels te gaan etc.

EDS is ook erfelijk, het moet altijd herleidbaar zijn naar je familie. (Ouders, grootouders). Ik ben er zelfeen maand geleden op onderzocht namelijk..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:57

Jans schreef:
Dan heb je misschien wel voor niks ontstekingsremmers gehad? Een ontsteking in de gewrichten moeten ze altijd aantonen in het bloed.

Ik zou echt aandringen op een bezoek naar de reumatoloog, jij bent je zus niet, je hoefto ok niet naar de zelfde reumatoloog. Het komt op mij over alsof je het allemaal wel prima vindt omdat je denkt dat ze toch niets kunnen vinden?

Dat is niet geheel waar.
Ik heb wel eens fikse ontstekingen gehad zonder dat dat in het bloed te zien was.
(Duidelijk jicht, een kaakonsteking met een kaak ala pelikaan)
Helaas is dat bloed vaak wel de maatstaf.

Succes ts, het is vechten tegen de bierkaai.
Heb je hoge b12 en vitD innamen al gestart?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:17

Bij mijn weten valt reuma onder de "laag-gradige" ontstekingen.

In het bloed wordt gekeken naar zaken als BSE (uit te spreken als bloedbezinking, heeft niets met gekke koeienziekte te maken) , CRP (ivm. ontstekingen) , RF (reumafactor) en anti CCP (ook een reumatest).

(Ps.: ik test op deze bloedwaardes hartstikke gezond. Maar heb dus wel al 30 jaar artrose. Van de huisarts kan ik arcoxia krijgen, maar slik liever andere middelen.)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 17:19

Ondertussen zijn we weer een tijd verder...

Nog steeds geen verbetering.
De laatste weken wordt het steeds slechter.
Ik ben een maand geleden naar de osteopaat beginnen gaan voor mijn sleutelbeenderen en borstbeen (op aanraden van mijn huisarts).
Na 3 behandelingen merkte ik helemaal geen verschil. De osteopaat zei dat het dan zinloos was om te blijven komen,
omdat ik geen verbetering merkte.
De laatste weken gaat het erg slecht.
Ik heb veel pijn aan mijn sleutelbeenderen en borstbeen (het is een soort erge stijfheid en steken, maar het voelt helemaal niet alsof het spieren zijn).
Ook als ik erop druk doet het dan erg pijn.
Ik heb vooral last 's morgens als ik opsta (soms wordt ik er s nachts ook van wakker) en s avonds nadat ik een tijdje op de bank heb gezeten.

Ik heb steeds meer problemen met slapen: ik kan de juiste houding maar niet vinden.
De osteopaat zei dat op mijn buik slapen heel slecht was (dat had ik zelf ook al ondervonden).
Maar ik slaap altijd op mijn buik op zij.
Ik heb al vanalles geprobeerd. Normaal slaap ik met 2 kussens. Ik heb al geprobeerd zonder, met 1 of met 2.
Ook probeer ik op mijn rug te slapen, maar dan kan ik meestal niet slapen. en als ik dan uiteindelijk toch op mijn rug in slaap val, wordt ik wakker (meestal s nachts) op mijn buik, in een heel opgekrulde houding.
Ik ben altijd moe s morgens en overdag en zie er altijd enorm tegenop om te gaan slapen...
Ik ben een beetje ten einde raad voor het moment...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:30

Dan toch maar eens naar de volgende specialist in een ander ziekenhuis, van top tot teen laten onderzoeken. En je kunt wel tegen de onderzoeken opzien, die paar keer bloedprikken zal je toch wel overheen komen, gezien de ellende die je nu hebt. Ben je trouwens ooit door een teek gebeten? Vooral in de periode voordat je eerste klachten begonnen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 17:36

bigone schreef:
Dan toch maar eens naar de volgende specialist in een ander ziekenhuis, van top tot teen laten onderzoeken. En je kunt wel tegen de onderzoeken opzien, die paar keer bloedprikken zal je toch wel overheen komen, gezien de ellende die je nu hebt. Ben je trouwens ooit door een teek gebeten? Vooral in de periode voordat je eerste klachten begonnen?

Heb al zo vaak bloed laten prikken, en elke keer weer: 'alles in orde, niks aan te zien'.
Mijn huisarts neemt het ook niet zo serieus heb ik de indruk. 'zal wel ontstoken zijn. Enkele dagen rustig houden en ontstekingsremmers nemen en gaat weer over' ... Niet dus....
Ook mijn moeder vind het meestal niet nodig om naar de HA te gaan (en ik ga vanzelf al bijna nooit, en ik klaag pas als ik echt veel pijn heb of heel erg ziek)...
Vaak verdwijnen de klachten na een tijd (soms enkele weken, soms enkele maanden) of worden ze minder. Maar vaak keert het terug.
Eigenlijk wacht ik dus steeds tot het weer over gaat.

De pijn in mijn borstbeen heb ik ondertussen al meer dan 8 maanden ongeveer (gaat op en af, soms is het een tijd beter en soms weer slechter)...
Dat van mijn sleutelbeenderen heb ik 'nog maar' een maand of 2-3 denk ik

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:37

ikkebenhier schreef:
Ondertussen zijn we weer een tijd verder...

Nog steeds geen verbetering.
De laatste weken wordt het steeds slechter.
Ik ben een maand geleden naar de osteopaat beginnen gaan voor mijn sleutelbeenderen en borstbeen (op aanraden van mijn huisarts).
Na 3 behandelingen merkte ik helemaal geen verschil. De osteopaat zei dat het dan zinloos was om te blijven komen,
omdat ik geen verbetering merkte.
De laatste weken gaat het erg slecht.
Ik heb veel pijn aan mijn sleutelbeenderen en borstbeen (het is een soort erge stijfheid en steken, maar het voelt helemaal niet alsof het spieren zijn).
Ook als ik erop druk doet het dan erg pijn.
Ik heb vooral last 's morgens als ik opsta (soms wordt ik er s nachts ook van wakker) en s avonds nadat ik een tijdje op de bank heb gezeten.

Heb je ook last met rijden van je sleutel benen, dat het net voelt of er iets klem onderzit? bij sta zit of mee bewegen?
(ook zonder dat je teugels vast hebt)

Ik heb steeds meer problemen met slapen: ik kan de juiste houding maar niet vinden.
De osteopaat zei dat op mijn buik slapen heel slecht was (dat had ik zelf ook al ondervonden).
Maar ik slaap altijd op mijn buik op zij.
Ik heb al vanalles geprobeerd. Normaal slaap ik met 2 kussens. Ik heb al geprobeerd zonder, met 1 of met 2.
Ook probeer ik op mijn rug te slapen, maar dan kan ik meestal niet slapen. en als ik dan uiteindelijk toch op mijn rug in slaap val, wordt ik wakker (meestal s nachts) op mijn buik, in een heel opgekrulde houding.
Ik ben altijd moe s morgens en overdag en zie er altijd enorm tegenop om te gaan slapen...
Ik ben een beetje ten einde raad voor het moment...

Wees creatief met kussens en dekbeden, knutsel desnoods een soort hol waar je lekker in ligt.
Als ik verkeerd lig (zo ongeveer hoe dan ook..) wordt ik ook 20 x wakker, of slaap niet en kan me 's morgens niet meer echt bewegen.
Momenteel werkt hier niet echt liggen, maar half lig/zitten met kussens en kussens onder mijn knieen en dekbed langszij gefrommeld.
Niet dat het dan ideaal is, maar voor nu beter dan welke andere houding.
Heb ook tijden 's nachts van bed verhuisd en dan naar bank en weer terug, maar dat is ook niet ideaal, maar ja, als je niet weet
hoe je moet liggen dan doe je gekke dingen.
(en als je al een keer slaapt gaat die $%^&$ telefoon (en nee, die kan ik niet uitzetten))