Gepest, vanaf 5 jaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Gepest, vanaf 5 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:03

Ik wil hier mensen niet mee lastig vallen, en ik ga er ook geen SA voor maken.
Ik vind het niet erg als mensen weten wat ik meemaak, en hoe ik me voel.
Het is dan ook een vrij lang verhaal, en ik heb het er gewoon moeilijk mee.

Psychiater is géén optie!

Het begon allemaal toen ik 4 was, ik was een bazig klein kleutertje die van haar “vriendjes” altijd haar zin kreeg. Maar toen deze bazige kleuter naar groep 3 ging was dat voorbij. De andere kinderen pikten niet meer dat ik me zo gedroeg en begonnen met pesten, terwijl mij nooit was verteld wat ik verkeerd deed, ik snapte er dus ook geen hol van.

Ik was in die tijd ook in 1 klap veranderd, van een zelfverzekerd meisje wat alles aan iedereen vroeg, naar een verlegen en bang meisje dat wegrende voor elke confrontatie. Ik zat niet lekker in mijn vel en praatte tegen bijna niemand. Na school werd ik achtervolgt en moest ik wegrennen.

Nu zul je denken, zoiets vertel je aan je juf of meester, en die heeft dan een goed gesprek met ouders en kind. Maar niets was minder waar. Tegen de tijd dat ik durfde te vertellen dat ik het gepest zat was ( wat leraren al lang wisten, wie ziet nou niet dat een kind uitgescholden word in de klas ) vertelde de lieftallige dame dat ik oud genoeg was om voor mezelf op te komen en dat ik me niet zo moest aanstellen ( groep 6 ) De 2 vriendinnen die ik had liepen weg zodra ik gepest werd. Wat ik ook wel snap, want ze wilden bij de populaire mensen horen.

Inmiddels was ik een nieuw, moeilijk proces ingegaan. Aangezien mijn ouders er achter kwamen dat ik toch best “slim” was, gingen ze tests uitvoeren. De eerste was eigenlijk al in groep 2, maar niemand wou het geloven, dus het testen begon opnieuw in groep 8, IQ-test: 130 uitslag: hoogbegaafd met een leerprobleem.

Tot nu toe weinig last van, ik was een beetje anders, maar zo veel anders nou niet. Maarja, die brugklas kwam eraan, ik had een moeilijk eerste jaar, van Havo werd ik naar kader geplaatst, omdat ik gewoon een lui kreng was die er geen reet voor deed ( ja, precieze uitspraak van mentor )

Natuurlijk werd ik nog steeds gepest, ik heb in de 3e ( nog steeds kader ) een gevecht gehad, ik werd in mijn gezicht gespuugd en aan mijn onderbroek getrokken, daarna eindigde ze met een blauw oog, een reactie van mij uit waar ik lang van ben geschrokken.

Aan het eind van de 3e: advies Basis. Nog steeds geen hulp en nog steeds dat luie kreng. We hebben van school gewisseld en kreeg het advies vmbo K/T, vooruitgang dus, heb dat 3e jaar over moeten doen en nog gehaald ook, ik kreeg ook meer begeleiding. 4e jaar vmbo K/T: eindexamen gezakt.
En ik was weer terug bij af, 4e over gedaan op VMBO T, gehaald. Maar ook die jaren werd ik gepest, minder, maar evengoed nog steeds niet prettig.

Nu zit ik op het 1e jaar van mijn vervolgopleiding, ik word soms nog steeds gepest, en voel me eigenlijk nergens op mijn gemak, soms heb ik zelfs moeite om echt te praten over alles tegen mijn vriend, en die ken ik toch al 4 jaar. Mijn ouders weten alles over mij, maar voor mij zijn ze niet echt een hulp.

Misschien zijn er mensen die me advies kunnen geven, of kunnen helpen,
Wat ik me nog steeds af vraag, is waarom ik gepest werd, was ik zo anders?
Waarom had ik die bijnaam van een dood persoon, Elvis? ( mijn naam is ylvy )
Was het omdat ik niet plat praatte? Kan niet, daar waren er meer van.

fjordie333

Re: Gepest, vanaf 5 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:07

ik heb geen advies voor je...vind het persten zo triets, een keer een geintje oke maar pesten kun je echt heel je leven last van houden.Oh en je hoeft geen reden te zoeken waarom...het is niet jouw schuld
Ik wens je heel veel sterkte.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:10

Dankje,
het zou voor mijn gevoel fijner zijn als ik had geweten waarom,
misschien als het gedrag was, dat ik het kon veranderen.

ik vind pesten zowiezo een no-go,
maar mensen die anderen pesten beseffen het vaak pas als ze het zien of meemaken

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:10

Het enige wat bij mij hielp was negeren & hun uitlachen, en vooral niet laten merken dat het je wat doet, de vraag waarom? omdat je je niet gedraagt zoals ze willen; als een meeloper!
meer rede is er namelijk niet voor, omdat ze zelf laf zijn (pesters) en ze dat niet willen laten merken, door het op andere af te reageren...
verder, ik kan je niet helpen maar wel veel sterkte, want leuk is dit uiteraard niet! en altijd onthouden dat het écht niet aan jou ligt :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:11

Ik heb geen advies voor je, dat mensen je pesten ben je niet zelf schuld, zegt echt wat over t karakter van die mensen zelf.
Ik hoop dat je snel uit die ellende komt. Een school waar je t wel naar je zin hebt.
Het ligt echt niet aan jou!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:13

het negeren heb ik inderdaad een tijd gedaan,
helaas hadden ze door dat ik dat gewoon speelde,

dus soms helpt het niet altijd om niks te zeggen,
je kunt negeren wat je wilt,
maar zolang ze de woorden uitspreken doet het nog steeds pijn

maar even goed bedankt :)

Op zich is de school die ik nu heb het beste,
van alle scholen die ik gehad heb.
puur omdat 75% van onze klas niet doorsnee is.
maar de andere 25 % is precies hetzelfde.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:18

ahh oke, het heeft bij mij wel ruim anderhalf jaar geduurd voordat het stopte (met negeren) maar uiteindelijk toch :) wat ik ook als tip kreeg is een écht raak antwoord bedenken, ik weet niet wat ze zoal zeggen? maar ik kon dat nooit zo goed, sloeg compleet dicht. Er is idd bijna niet mee om te gaan, ik heb uiteindelijk mijn manier van denken veranderd en er zo mee leren omgaan, maar dat moet ook maar net kunnen.

hopelijk wordt het op deze school dat beter! is het echt een vaste groep of niet? (die pest)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:18

Goed dat je er nu wel over verteld... dat is al eerste stap.
Je schrijft dat je heel erg wil weten WAAROM? ... tja daar is geen reden voor iig geen goede of eentje waardoor je het allemaal begrijpt... niet alles valt namelijk te begrijpen.
Pesten is iets wat dagelijks gebeurt bij heel veel mensen... al voelt het altijd alsof je de enige bent... een geintje moet kunnen wordt dan gezegd... maar 10x op een dag een geintje van steeds verschillende mensen kan wel degelijk pesten zijn.

Je schrijft trouwens ook meteen dat je geen professionele hulp wil.... maar misschien zou het juist wel prettig zijn om met onafhankelijk iemand te praten... dat hoeft niet meteen psychiater... kan ook welzijnswerker, huisarts of psycholoog zijn. Niet om uit te zoeken WAAROM... maar meer hoe kan ik beter tegen mezelf aan kijken... want je zelfvertrouwen zal wel flinke deuk hebben.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:20

Word wel geraakt door je verhaal.
Meestal zijn pesters zelf ook erg onzeker en hebben het vaak niet gord thuis.
Ik wil je graag helpen. Maar ik zou niet weten hoe. Ik weet wel dat ik ook klasgenoten heb die gepest zijn.. maar nu ze bij. in de klas zitten is dat niet meer zo. Ik hoop dat het bij jou ook snel stopt dat pesten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:28

Hoezo is psychiater geen optie? Mag ook via pb.

Je moet jezelf afvragen. Is het puur de angst tegen pesten en het willen weten waarom, of heeft het pesten een probleem veel dieper in jou veroorzaakt? Als het het tweede is, dan heb je namelijk wel echt hulp nodig.

Ik heb ook altijd gedacht dat een psychiater geen optie was. Jaren lang heb ik met problemen gezeten en die zijn hierdoor alleen maar erger geworden. Zo erg dat er voor mij nu niets anders op zit omdat ik niet eens een opleiding kan doen of kan werken. Dus als het nodig is, zoek alsjeblieft hulp!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:29

melody,
op de basisschool was het de hele klas op 2 mensen na,
de ene persoon ietsje meer dan de ander, soms ook andere klassen,
ik had het gevoel alsof de hele school me niet moest.

op de middelbare ( 1e school ) was het ook de hele klas
ook weer op 3 na. maar ook hun werden niet gepest.

2e school was het een kleine groep, de anderen praatten gewoon niet tegen me,
had 1 goeie vriendin die ook gepest werd, we bleven dus ook altijd samen,
uiteindelijk is het contact met haar verbroken.

nu is het 1 kleine groep van jongens die heel stoer doen
oudste is 21?

Evelijn,
psychiaters kosten geld als je niet de juiste verzekering hebt,
ik heb er het geld niet voor en mijn ouders vinden het onnodig
dus misschien ooit als ik op mezelf woon.

JCDJK, ik hoop het ook,
alhoewel ik het nu midner erg heb,
ben ik blij dat ik nu stage heb,
ze accepteren me vrij goed, maar het gevoel blijft nog steeds
dat mensen me aankijken of gewoon niet mogen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:31

hmm... ik zou daar je beter over laten voorlichten... als je doorgestuurd wordt door je huisarts (dus tweedelijns zorg... en dan naar psycholoog of psychotherapeut) dan hoeft je dat helemaal niets te kosten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:33

Pesten is nooit goed te praten, maar hier ga je niet zelf uitkomen op deze manier. En je zal toch echt hulp moeten zoeken. Via je huisarts kan je doorverwezen worden.

Sterkte :(:)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:02

evelijn,
is het dan ook zo dat je ouders er dan niks over hoeven te weten?
tot nu toe is het bij mij bekend dat als je niet de juiste verzekering hebt,
het toch geld gaat kosten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:22

Een psychiater gaat vooral over medicatie (anti-depressiva en dergelijke), jij bedoelt waarschijnlijk een psycholoog. Voor eerstelijns hulp is een eigen bijdrage, voor tweedelijns hulp (bij een ggz, bijvoorbeeld) niet. De huisarts heeft zwijgplicht dus mag niks aan jouw ouders vertellen, en een psycholoog mag dat ook niet.

Ga eens naar je huisarts voor een gesprekje. Hij of zij kan je vast meer vertellen over de mogelijkheden. :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:28

Danibanani,

foutje vanuit mijn kant,
dat bedoel ik inderdaad.

ik overweeg om het te doen,
maar van binnen zit er toch zo iets van hm,
allemaal dat geklets met die psychologen, dat helpt toch niet,
maar wie weet, als je het niet probeert weet je het niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:34

Je moet nu oppassen dat je niet je eigen pestkop gaat worden; dat jij zelf het stemmetje in je hoofd bent, terwijl iedereen al stil is. Dat is het venijnige aan pesten; je neemt het over en past het toe op jezelf...
'Het helpt niet' 'ik kan het niet' 'ze mogen mij niet'

Meid, ga eerst eens bij de huisarts langs; dat kost je sowieso niets en of de huisarts of de assistente zijn vaak wel op de hoogte van de regels mbt vergoeding. Al staat het ook gewoon in je verzekeringsgegevens (vergoedingen overzicht is zo op te zoeken).

Sterkte!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:06

deviltjh schreef:
ik overweeg om het te doen,
maar van binnen zit er toch zo iets van hm,
allemaal dat geklets met die psychologen, dat helpt toch niet,
maar wie weet, als je het niet probeert weet je het niet

Als het "geklets" van de pestkoppen zo'n negatieve invloed kan hebben, waarom zou het "geklets" met een psycholoog dan niet het tegenovergestelde, een positieve invloed, kunnen hebben? :)

(iets om overna te denken, gewoon even langs de huisarts die je verder kan helpen).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:49

Ik ben ook altijd gepest op school, was ook erg blij dat ik eindelijk klaar was. In die periode diverse psychologen gezien, hielp geen moer. Wat mij wel heeft geholpen is Haptotherapie. Het heeft mij een hoop sterker gemaakt. Mocht je meer info willen staat mijn PB voor je open.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:06

Hey TS. Hier precies hetzelfde. En nogsteeds gebeurd het, ik kan je ervaring delen. Het gebeurd al voor het 12de jaar. Ik ben momenteel bezig met een herstelproces op school. Ik heb een contactpersoon gevonden die mij daarin helpt en steunt.
Hier is mijn verhaal te lezen.: [LZP] Gepest, wat nu?