Hoog Sensitief icm school en werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Hoog Sensitief icm school en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:27

Er is al eens eerder een topic geweest over HSP maar daar kan ik niet op reageren, dus vandaar een nieuwe.

Mijn voornaamste vraag is hoe jullie het doen met een studie en werk?
Ik ben met mijn opleiding gestopt vorig jaar April, omdat ik het (naast dat ik het ook gewoon niet leuk vond) absoluut niet vol kon houden. Daarna naar en therapeut gegaan, die zei af en toe wel dat ik overgevoelig ben voor prikkels ect, maar ik heb er nooit zoveel mee gedaan want 'je hebt het en je verandert er toch niks aan'. Totdat ik het een paar maand terug tóch eens ben gaan googlen en uit kwam bij Hoog Sensitief Persoon. En er ging zo ongeveer een wereld voor me open := .
Alles is ineens een stuk beter te begrijpen, waarom ik dingen doe ect.

Nu ben ik 20, en wil ik straks eigenlijk toch wel weer een studie beginnen B-) (weet nog niet wat).
Maar ben eigenlijk ook heel bang dat het weer zo fout gaat.
Ook merk ik dat ik max 5 uur kan werken als ik probeer niet te veel prikkels binnen te krijgen, bij werk waar ik op veel dingen tegelijk moet letten is het na 3 uur eigenlijk al gedaan en kun je me opvegen.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:48

Hoi,
Ik heb hier ook erg veel last van, met name op school. De pauzes zijn bijvoorbeeld geen doen voor mij, net als (te) drukke lessen. Dan zijn er te veel prikkels en wordt ik ook erg moe. Hierdoor mis ik veel school. Voor mij helpt het om veel buiten te zijn, 's avonds naar de paarden om weer 'op te laden'. Maar aan die tip zal je niet veel hebben. Voor de studie/werk situatie kan ik je niet helpen, omdat ik daar zelf ook nog achter probeer te komen, wat werkt. Het is bij mij wel zo dat de school ervan weet, omdat ik dus ook zo veel mis. Dat geeft wel een beetje rust.

Ashley5760

Re: Hoog Sensitief icm school en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:53

Ik meld me ook even, helaas heb ik geen oplossing omdat ik pas paar dagen weet dat ik het ook heb. Nooit eerder aan gedacht dat het dat kon zijn maar nu vallen alle dingen wel op zn plek.
Dus lees even mee voor tips.
Evt iets om in therapie te gaan? Ga ik ook mee beginnen (oke staat al 4 weken op de planning maar komt er maar niet van) maar morgen ga ik echt belle. :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:01

Ik heb zelf HSP in combinatie met CVS. Ik zit op school (vwo5), heb een eigen paard en ik werk op vrijdagavond, zaterdagmiddag en soms zondagmiddag. Hoe ik dat doe? Survivallen. Ik ben vooral hooggevoelig met het opvangen van bepaalde dingen bij mensen; als ze naar de kapper zijn geweest, hoe ze zich voelen, hoe ze over iets dingen. Daarnaast kan ik voornamelijk niet tegen harde geluiden en hele drukke ruimtes, maar als ik mezelf er redelijk op mn gemak voel/het gewend ben, scheelt het weer prikkels. Het scheelt misschien dat ik altijd moe ben, dus dat ik haast niet beter weet dan dat ik altijd moe ben en het niet combineer met mn HSP? Ik ervaar HSP in ieder geval bij de meeste dingen niet als negatief.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:14

Nee je moet er denk ik gewoon mee om leren gaan.
Ik heb wel dat ik bij mensen die dicht bij me staan heel erg gevoelig ben voor "stemming". Als ik heel vrolijk ben en de ander is depri of wat dan ook ben ik dat ook meteen.
Dat moe en survivallen doe ik inderdaad al jaren, in zomer vakantie is het ooit minder geen school veel paarden de wei op ipv thuis en "moet" minder.
Ik heb altijd hekel gehad aan op stap gaan enz, al zet ik me er tegenwoordig wat meer overheen maar plan het altijd op zaterdag avond dat ik zondagmiddag wat bij kan slapen.
En sowieso harde geluiden/muziek maar ook drukke mensen/dieren ontwijk ik zoveel mogelijk.

Druk qua veel dingen doen vind ik niet erg als het maar geplanned is en eniet dat er alles onverwacht tussemdoor komt ;).

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:47

HSP zijn heeft voor- en nadelen. Zo'n 20% van de bevolking heeft het in meer of mindere mate.

Het is belangrijk dat je er achter komt op welke vlakken je hoogsensitief bent. Niet iedere HSP is op dezelfde vlakken Hoogsensitief.
Kijk eens op http://www.praktijk-de-vlinder.com/hsp/kenmerkenhsp.htm om te bepalen op welk vlak je de meeste prikkels binnen krijgt.

Wanneer je eenmaal weet welke prikkels te veel energie kosten, moet je gaan kijken hoe je jezelf daarvoor in bescherming kan nemen.
Op de pagina "Overprikkeld" staan allerlei tips die je kunt uitvoeren als het je allemaal te veel wordt.

Ik raad je ook aan om eens een boek van Elain Aron te lezen daar zul je waarschijnlijk ook veel herkenning in vinden. Op de website die ik net noem, staan nog meer boeken die je zou kunnen lezen.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:23

Ik heb het ook vrij sterk en ik herken je verhaal dan ook wel. Je moet vooral doen wat je wel kan, denk ik. Dus een opleiding op bijv. een kleine school en er vlakbij gaan wonen zodat je niet met het openbaar vervoer hoeft. Een baan zoeken zonder veel prikkels. Doe wat voor jou werkt en wat dat is, is natuurlijk heel persoonlijk.

Het is lastig soms, maar als je jezelf op een gegeven moment leert kennen, is het goed te doen. Ik doe zo min mogelijk dingen waarvan ik weet dat ze me uitputten. Ik zeg gewoon heel vaak nee. Niet altijd leuk, maar ik voel me nu zo veel beter. Mijn schoolperiode was een drama, ik kon het vaak gewoon niet volhouden. Nu ik werk (24 uur) gaat het zoveel beter. Ik geloof ook niet dat ik 40 uur zou kunnen werken en gelukkig zou kunnen zijn, ik zou gek worden. 30 zou onder bepaalde omstandigheden kunnen. Sterkte ermee! Komt heus goed, zijn veel mensen die dit hebben. Bij mij werd ook aan cvs gedacht maar ik vind dit zelf onzin.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:13

Hallo,

Er is al heel lang niet meer gereageerd in dit topic, maar toch wil ik ook even een reactie plaatsen. Ik ben ook hoogsensitief, en heb net zoals veel anderen heel veel moeite om alles vol te houden. Met school mis ik een heleboel en ook ga ik niet vaak weg omdat dit te uitputtend is. Ik heb nu therapie wat mij heel erg helpt en waardoor het nu ook aardig goed gaat. Ik maak mij eigenlijk nu al een beetje zorgen over mijn toekomst, aangezien ik toch zal moeten werken. Ik ben dus heel vaak ziek omdat ik dan simpelweg uitgeput ben (meestal na 3 weken weer 3 dagen nodig om bij te komen) en een wekgever heeft natuurlijk niets aan een werknemer die zo vaak ziek is! Daarom heb ik nu voor mijzelf bedacht om parttime te gaan werken, een salaris te hebben waar ik net van rond kan komen en de rest zelf te werken in een eigen praktijk aan huis. Hier denk ik dat ik het goed mee zou kunnen doen, omdat ik dan zelf kan plannen en dus ook kan uitrusten wanneer dit nodig is. Wat ik enorm positief hier van vind is dat ik enorm goed met dieren kan, ik begrijp ze bijna altijd en ze vertrouwen me ook erg snel. Met mensen kan ik het minder vinden, ben een beetje een einzelgänger. Veel mensen merken dit niet aan mij af omdat ik wel gewoon goed kan praten met mensen. Het liefst ben ik eigenlijk gewoon in mijn eentje met dieren of gewoon buiten. Ook loop ik tegen veel dingen aan als we met school weg gaan, meestal ga ik daarom ook niet mee. Heel erg lastig vind ik dat, want ik zou natuurlijk het liefst gewoon mee willen. Ook met feestjes ed kan en wil ik niet mee, aangezien ik dat gewoon niet volhoud.

Wat wel enorm balen is is dat ik meestal 1 keer in de 3 jaar echt enorm slecht in mijn vel kom te zitten, dan gaat het echt slecht. Vorige keer moest ik zelfs bijna naar een inrichting omdat ik er niet bovenop kon komen. Uiteindelijk ben ik daar zo van geschrokken dat dat het laatste zetje was voor mij om er overheen te komen.

Dit zijn eigenlijk mijn ervaringen, ook heb ik heel veel positieve dingen en ben dus eigenlijk -ondanks dat het soms heel lastig kan zijn- heel blij dat ik hoogsensitief ben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:26

Ik ben programmeur en heb dus een baan waarin ik veel alleen en op mezelf werk, zowel op kantoor als thuis.
Misschien dat die richting dan wat voor je is.

donnar schreef:
Hallo,

Er is al heel lang niet meer gereageerd in dit topic, maar toch wil ik ook even een reactie plaatsen. Ik ben ook hoogsensitief, en heb net zoals veel anderen heel veel moeite om alles vol te houden. Met school mis ik een heleboel en ook ga ik niet vaak weg omdat dit te uitputtend is. Ik heb nu therapie wat mij heel erg helpt en waardoor het nu ook aardig goed gaat. Ik maak mij eigenlijk nu al een beetje zorgen over mijn toekomst, aangezien ik toch zal moeten werken. Ik ben dus heel vaak ziek omdat ik dan simpelweg uitgeput ben (meestal na 3 weken weer 3 dagen nodig om bij te komen) en een wekgever heeft natuurlijk niets aan een werknemer die zo vaak ziek is! Daarom heb ik nu voor mijzelf bedacht om parttime te gaan werken, een salaris te hebben waar ik net van rond kan komen en de rest zelf te werken in een eigen praktijk aan huis. Hier denk ik dat ik het goed mee zou kunnen doen, omdat ik dan zelf kan plannen en dus ook kan uitrusten wanneer dit nodig is. Wat ik enorm positief hier van vind is dat ik enorm goed met dieren kan, ik begrijp ze bijna altijd en ze vertrouwen me ook erg snel. Met mensen kan ik het minder vinden, ben een beetje een einzelgänger. Veel mensen merken dit niet aan mij af omdat ik wel gewoon goed kan praten met mensen. Het liefst ben ik eigenlijk gewoon in mijn eentje met dieren of gewoon buiten. Ook loop ik tegen veel dingen aan als we met school weg gaan, meestal ga ik daarom ook niet mee. Heel erg lastig vind ik dat, want ik zou natuurlijk het liefst gewoon mee willen. Ook met feestjes ed kan en wil ik niet mee, aangezien ik dat gewoon niet volhoud.

Wat wel enorm balen is is dat ik meestal 1 keer in de 3 jaar echt enorm slecht in mijn vel kom te zitten, dan gaat het echt slecht. Vorige keer moest ik zelfs bijna naar een inrichting omdat ik er niet bovenop kon komen. Uiteindelijk ben ik daar zo van geschrokken dat dat het laatste zetje was voor mij om er overheen te komen.

Dit zijn eigenlijk mijn ervaringen, ook heb ik heel veel positieve dingen en ben dus eigenlijk -ondanks dat het soms heel lastig kan zijn- heel blij dat ik hoogsensitief ben.