B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:17

Dat zeker, maar met jouw waarde had ik ook vreselijke klachten. Dus het verschilt heel erg per persoon. Iemand anders in het topic had al flinke klachten bij een waarde van 300 dat ik heb onthouden, dus het blijft zelf experimenteren.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:22

Ja mijn waarde was 323 en ik had hele erge klachten, kon geen 5 minuten lopen en mijn geheugen was een zeef. En zo nog veel meer, bijna alles van het lijstje van het B12 instituut.
Nu 2,5 jaar later kan ik weer langer wandelen, beetje paardrijden en mijn geheugen word steeds beter. Moet alleen wel echt niet over mijn grenzen gaan. Zolang ik daarin verbetering voel mag ik niet verder afbouwen. Zit nu op 1x per week.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33851
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:27

xDenies schreef:
Dat zeker, maar met jouw waarde had ik ook vreselijke klachten. Dus het verschilt heel erg per persoon. Iemand anders in het topic had al flinke klachten bij een waarde van 300 dat ik heb onthouden, dus het blijft zelf experimenteren.

Ik had ook afgrijselijk klachten, ik kon echt bijna niet meer functioneren helaas. Maar dat is gelukkig al jaren geleden en heb dat niet weer gehad.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:42

Ik 244 en heb ook veel klachten met periodes. Maar goed dat prikken is agendatechnisch een crime met werken enzo.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:33

ik spuit (zelf)nu ruim 2 jaar, 2x per week. Ik had een waarde van 140 samen met een Vitamine D van 20. Helaas nog altijd niet klachten vrij, wel een keer geprobeerd af te bouwen (op advies van de huisarts) maar dat was geen succes.
Mijn klachten waren vooral: hoofdpijn, duizelig, slappe spieren, extreem moe ('s avonds niet meer de trap op kunnen komen). Nog altijd op prikdagen komt een deel van deze klachten terug.
Ik heb gelukkig een huisarts die meewerkt, ik zal hier ook niet meer vanaf komen.
Prikken is niet leuk en ik begin steeds meer een hekel eraan te krijgen maar weet donders goed dat zonder ik niet goed kan functioneren

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:01

Mag ik hier komen mee volgen? Ben me nu stilaan wat ah inlezen, maar er hadden mij al een paar mensen via pb gestuurd dat mijn klachten wel degelijk kunnen komen van B12 te kort.

Ik heb in juni 2021 nog eens mijn bloed laten trekken, daarvoor had ik mijn bloed laten trekken in november 2020 en toen ook al B12 te kort. In juni weer hetzelfde, maar ook combinatie van foliumzuur en ook bloedarmoede. Toen een heleboel vitamines genomen maar niet opgevolgd. 6 weken geleden weer bloed laten trekken want had last van concentratieproblemen, spiertrekking in mijn oog, moe, geen eetlust etc.. Voel me ook al een hele tijd depri, maar dat ga ik niet volledig afschuiven op B12 te kort. Dus weer bloed getrokken, B12 zat onder de 150, vitamines genomen, gisteren weer bloed laten trekken, iets gestegen maar nog steeds onvoldoende en nog steeds evenveel bloedarmoede en te grote rode bloedcellen. Ik begin vandaag met injecties en moet over 3 weken kijken of het beter is of niet. Ik heb verder geen aandoeningen of iets dat dit kan veroorzaken, en nu spookt vooral de gedachte in mijn hoofd waardoor ik dit nu toch telkens heb. Voeding maakt bij mij geen verschil bij mij volgens de HA, ik at tot de zomer vegetarisch maar ben daarna weer vlees gaan eten omdat mijn B12 zo laag was... Weten jullie wat dit veroorzaakt?

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:20

CalipsoLover schreef:
Mag ik hier komen mee volgen? Ben me nu stilaan wat ah inlezen, maar er hadden mij al een paar mensen via pb gestuurd dat mijn klachten wel degelijk kunnen komen van B12 te kort.

Ik heb in juni 2021 nog eens mijn bloed laten trekken, daarvoor had ik mijn bloed laten trekken in november 2020 en toen ook al B12 te kort. In juni weer hetzelfde, maar ook combinatie van foliumzuur en ook bloedarmoede. Toen een heleboel vitamines genomen maar niet opgevolgd. 6 weken geleden weer bloed laten trekken want had last van concentratieproblemen, spiertrekking in mijn oog, moe, geen eetlust etc.. Voel me ook al een hele tijd depri, maar dat ga ik niet volledig afschuiven op B12 te kort. Dus weer bloed getrokken, B12 zat onder de 150, vitamines genomen, gisteren weer bloed laten trekken, iets gestegen maar nog steeds onvoldoende en nog steeds evenveel bloedarmoede en te grote rode bloedcellen. Ik begin vandaag met injecties en moet over 3 weken kijken of het beter is of niet. Ik heb verder geen aandoeningen of iets dat dit kan veroorzaken, en nu spookt vooral de gedachte in mijn hoofd waardoor ik dit nu toch telkens heb. Voeding maakt bij mij geen verschil bij mij volgens de HA, ik at tot de zomer vegetarisch maar ben daarna weer vlees gaan eten omdat mijn B12 zo laag was... Weten jullie wat dit veroorzaakt?


Ik heb je een pb gestuurd. Ik wil namelijk niet te veel info over mezelf op het forum. Kijk maar of je er wat mee kan.
Het kan vele oorzaken hebben, B12 tekort. Vanuit de informatie die je geeft zou ik niet kunnen zeggen waaraan het mogelijk zou kunnen liggen.
Goed dat je je erin verdiept, het b12 tekort wordt helaas nog vaak onderschat.

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:10

Ik meld me ook, hier ook een lage b12 waar ik injecties voor krijg. Mega veel klachten, dacht op een gegeven moment dat het aan mij lag. Mijn arts geeft nu 1x per week 500mg injectie.

Wat krijgen jullie ? En hoe functioneren jullie mbt werk? Voor nu ben ik al maanden echt zwaar uitgeput. Buiten dit heb ik ook een ijzer/bloedarmoede en heb ik ook een ijzerinfuus gehad (maar merk nog niks)

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:13

just_kiki schreef:
Ik meld me ook, hier ook een lage b12 waar ik injecties voor krijg. Mega veel klachten, dacht op een gegeven moment dat het aan mij lag. Mijn arts geeft nu 1x per week 500mg injectie.

Wat krijgen jullie ? En hoe functioneren jullie mbt werk? Voor nu ben ik al maanden echt zwaar uitgeput. Buiten dit heb ik ook een ijzer/bloedarmoede en heb ik ook een ijzerinfuus gehad (maar merk nog niks)


Je mag me pb’en als je mijn verhaal wilt weten.
Ben je net begonnen met injecteren ?
Dan heb je misschien gewoon last van begin vererging.
Injecteer je al langere tijd, dan is 1x pw misschien gewoon onvoldoende voor je en loont het misschien om op te hogen…

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:24

Ik ben inderdaad net begonnen. Ik zal je een pb sturen !

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:04

Even een koude rilling. Net mn eerste injectie gehad, doet dat bij jullie ook zoveel pijn? Ik heb het echt uitgeschreeuwd. Waar zetten jullie de injecties? Heb ze nu in mijn arm laten zetten.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:14

CalipsoLover schreef:
Even een koude rilling. Net mn eerste injectie gehad, doet dat bij jullie ook zoveel pijn? Ik heb het echt uitgeschreeuwd. Waar zetten jullie de injecties? Heb ze nu in mijn arm laten zetten.


Laat je ze zetten? Dan is de bil gebruikelijk.
Doe je het zelf? Dan is bovenbeen gebruikelijk.
Ook een belangrijk puntje: 1 naald voor vloeistof opzuigen, nieuwe naald voor vloeistof injecteren.
Dat spul kan namelijk behoorlijk branden….
En het kan natuurlijk ook nog uitmaken wie prikt.
Sommige mensen prikten mij pijnloos, bij anderen deed het standaard zeer.

(Betekent niet dat arm niet kan hoor. Maar het is minder gebruikelijk)

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:18

Mijn doktersassistente zegt dat de arm niet kan.

XxLMMxX
Berichten: 3128
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:23

Zonnetje81 schreef:
Mijn doktersassistente zegt dat de arm niet kan.


Het kan wel, maar is minder geschikt. Wordt in principe afgeraden. Heeft te maken met de opname. Bil of bovenbeen is inderdaad beter.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:07

XxLMMxX schreef:
Zonnetje81 schreef:
Mijn doktersassistente zegt dat de arm niet kan.


Het kan wel, maar is minder geschikt. Wordt in principe afgeraden. Heeft te maken met de opname. Bil of bovenbeen is inderdaad beter.


Ze zegt dat het niet geschikt is voor de hoeveelheid vloeistof. In je been loop je het eruit. Dus als je het zo ziet dan kan alles.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:36

Oké, volgende keer dus bil. Apotheker had tegen mij gezegd arm, ik mag zelf niet prikken omdat het in een spier moet gespoten worden en dat kan ik niet (zal het wss op termijn wel moeten leren). Dus moet door een arts/verpleegster, dus laat het nu doen door een verpleegster, die gaf ook de voorkeur aan mijn bil, maar ik dacht arm dus arm gedaan :o Gebruik idd twee naalden, een optreknaald en dan degene om de spuit te zetten.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:50

Voorkeur is de bil. Dat is de grootste spier. Daarna het been (wat vaak bij zelf injecteren makkelijker is).
Ik injecteer zelf in mijn been, maar voel dat altijd. Ik word wat dat betreft liever in de bil geïnjecteerd. Voel je niks van.

Zorg ook dat de juiste naalden en met name de juist lengte (4 cm) gebruikt worden. Zorg ook dat er een optreknaald en een injectienaald gebruikt worden zodat er geen vloeistof achter blijft op de naald die kan branden.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:52

just_kiki schreef:
Ik ben inderdaad net begonnen. Ik zal je een pb sturen !


Als je net begonnen bent begint je behandeling al fout. In de bijsluiter van de B12 staat: opstartdosis 2x per week gedurende 5 weken.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:25

CalipsoLover schreef:
Even een koude rilling. Net mn eerste injectie gehad, doet dat bij jullie ook zoveel pijn? Ik heb het echt uitgeschreeuwd. Waar zetten jullie de injecties? Heb ze nu in mijn arm laten zetten.


Ik liet altijd in mijn arm zetten omdat mijn bil evenveel pijn deed maar erna lastiger was (zitten was dan echt niet fijn).

Ik zet ze nu zelf en 2 tips hebben erg geholpen om de pijn te verminderen. De eerste is de vloeistof op lichaamstemperatuur laten komen (ik heb de versie die je bewaard in de koelkast). De tweede tip is langzaam laten inspuiten. Ik had 1x dat de huisarts ipv de assistente mij prikte en die raste het erin. Dat was echt verschrikkelijk. Hoe langzamer ze spuiten, hoe minder pijn is mijn ervaring.

Zelf gebruik ik overigens dezelfde naald voor opzuigen en prikken. Heb er niet echt last van dat dat prikt of iets. De hoeveelheid is wat het bij mij pijnlijk maakt en de locatie. Al prik ik voor mijzelf altijd op ongeveer dezelfde plekken en manier, de ene keer voel ik niks en de andere keer is het (erg) pijnlijk

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:05

Nou zo te horen kan ik blij zijn met mijn assistente. Ze doet het langzaam. Twee naalden want ze zegt dat er van het glas anders braampjes op de naald zitten. En in de bilspier.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:25

Bedankt voor de tips. Ik ga ze de volgende keer inderdaad al uit de koelkast nemen. Ik zit toch nog met heel veel vragen. Ik veronderstel dat jullie heel je leven moeten blijven injecteren? Hebben jullie een oorzaak ontdekt of wordt het simpelweg weggezet als “je neemt gewoon geen b12 op”?

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:08

Centrafarm hoeft tegenwoordig ook niet meer in de koelkast bewaard te worden- na uitlevering bij de apotheek. Dit is aangepast.
Wat bij mij ook wel helpt is van te voren een goed heet bad nemen zodat je spieren goed ontspannen zijn. En inderdaad ampul voorverwarmen. Gebruik zelf Takeda en deze houd ik echt even een tijdje in mijn hand voordat ik de ampul open breek en ga gebruiken.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:24

CalipsoLover schreef:
Bedankt voor de tips. Ik ga ze de volgende keer inderdaad al uit de koelkast nemen. Ik zit toch nog met heel veel vragen. Ik veronderstel dat jullie heel je leven moeten blijven injecteren? Hebben jullie een oorzaak ontdekt of wordt het simpelweg weggezet als “je neemt gewoon geen b12 op”?


Bij mij komt het denk ik door mijn auto immuunziekte. Ik heb colitis ulserosa en dat is beperkt tot de dikke darm (opname van B12 vind plaats in de dunne darm), maar veel lotgenoten hebben ook opname problemen en met name van B12. Dus al zeggen mijn artsen dat het niet door de colitis kan komen omdat de dunne darm daarbij niet aangetast wordt en dat het B12 opname probleem dus gewoon pech is, denk ik wel dat het daarmee gelinkt is. Maar er zullen zat mensen zijn waarbij geen oorzaak bekend wordt.

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 01:24

XxLMMxX schreef:
CalipsoLover schreef:
Even een koude rilling. Net mn eerste injectie gehad, doet dat bij jullie ook zoveel pijn? Ik heb het echt uitgeschreeuwd. Waar zetten jullie de injecties? Heb ze nu in mijn arm laten zetten.


Laat je ze zetten? Dan is de bil gebruikelijk.
Doe je het zelf? Dan is bovenbeen gebruikelijk.
Ook een belangrijk puntje: 1 naald voor vloeistof opzuigen, nieuwe naald voor vloeistof injecteren.
Dat spul kan namelijk behoorlijk branden….
En het kan natuurlijk ook nog uitmaken wie prikt.
Sommige mensen prikten mij pijnloos, bij anderen deed het standaard zeer.

(Betekent niet dat arm niet kan hoor. Maar het is minder gebruikelijk)


Als het brand kun je geen ander merk B12 proberen? Dat hebben ik en mijn moeder gedaan en nu helemaal geen last meer van. Wij worden nu geprikt met Takeda, in de bil.

CalipsoLover

Berichten: 5585
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:12

maliejane schreef:
CalipsoLover schreef:
Bedankt voor de tips. Ik ga ze de volgende keer inderdaad al uit de koelkast nemen. Ik zit toch nog met heel veel vragen. Ik veronderstel dat jullie heel je leven moeten blijven injecteren? Hebben jullie een oorzaak ontdekt of wordt het simpelweg weggezet als “je neemt gewoon geen b12 op”?


Bij mij komt het denk ik door mijn auto immuunziekte. Ik heb colitis ulserosa en dat is beperkt tot de dikke darm (opname van B12 vind plaats in de dunne darm), maar veel lotgenoten hebben ook opname problemen en met name van B12. Dus al zeggen mijn artsen dat het niet door de colitis kan komen omdat de dunne darm daarbij niet aangetast wordt en dat het B12 opname probleem dus gewoon pech is, denk ik wel dat het daarmee gelinkt is. Maar er zullen zat mensen zijn waarbij geen oorzaak bekend wordt.

Maar jij spuit dus ook voor de rest van je leven?