B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:04

Mag ik me hier ook melden? :)

Ik ben vorige week naar de huisarts geweest omdat ik graag pijnstillers tegen migraine wilde hebben. Omdat ik aangaf dat ik de laatste tijd steeds heel moe ben is er ook bloed geprikt, daaruit bleek dat de B12-waarde veel te laag was (86). Ik mag voorlopig dus ook twee keer per week een injectie halen.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:07

Laurie schreef:
Mag ik me hier ook melden? :)

Ik ben vorige week naar de huisarts geweest omdat ik graag pijnstillers tegen migraine wilde hebben. Omdat ik aangaf dat ik de laatste tijd steeds heel moe ben is er ook bloed geprikt, daaruit bleek dat de B12-waarde veel te laag was (86). Ik mag voorlopig dus ook twee keer per week een injectie halen.


Welkom klinkt zo raar om te zeggen, maar .. Welkom :)
Is er naar nog meer gekeken dan alleen je B12? Zoals Foliumzuur en andere B'tjes? Sinds ik dus het advies heb gekregen om foliumzuur er bij te krijgen raad ik dat toch wel iedereen aan om even te checken. Ik weet even niet hoe het allemaal met elkaar in verband zit .. maar oké. Kan het maar gezegd hebben.

Succes met de injecties. Onthoud dat je een beginverergering kan krijgen, maar zet zeker door.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:17

Foliumzuur was 17, volgens mij is dat binnen de marge? :) Verder alleen een licht afwijkende schildklierwaarde, geen idee of dat hier nog verband mee houdt.

En dank! Ik heb de eerste twee inmiddels gehad, ben benieuwd of ik er de komende weken iets van ga merken. Ik ben hier echt nooit mee bezig geweest dus het was even een verrassing haha.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:25

Ik ben echt zo niet blij. Wil gaan prikken, 9 spuitjes 0 naalden. Dat is eigenlijk onmogelijk. Een naald heb ik in gebruik genomen vanwege een splinter. Maar waar de rest is gebleven? Niet prikken dus maar morgen vroeg meteen naar apotheek. Huis overhoop gehaald maar echt nergens, lijkt wel een zakje met naalden spoorloos verdwenen. Naalden in een gemarkeerd zakje, spuiten in de andere. Netjes bij elkaar in dezelfde doos in de kast. Alleen geen naald zakje, geen leeg zakje genarkeerd met naalden gewoon niks. :? :n

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:51

Ahh oliebol karuna! Heb ik ook wel eens gehad. En er dan 4 maanden later toch op stuiten :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:58

Dit is echtde eerste keer in de pakweg 20 jaar dat ik prik of zo. En sinds ik deze kast heb liggen naalden en spuiten netjes bij elkaar gemarkeerd in een doos in deze kast. En ik ben al dag te laat en merk dat ik heel hard nodig heb. Door de ab meer verbruikt vrees ik. Morgrn vroeg dus meteen naar de apotheek.

Paps was niet blij die wil om 830 gaan klussen. Sorry paps niet eerder dan 1030. Na prikken moet ik echt uurtje niet teveel spierspanning hebben. Heb snel een bloeding in spier. En ik moet kruipruimte induiken, wilde hij wel alleen doen, maar nee laat een bijna 85 jarige met de nodige problemen niet onder de vloer gaan als ik hem niet kan helpen. Zo toch al niet, dat doe ik wel.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:18

Kan ik ook zelf eerst wat bijslikken aan vitamine pillen om te kijken of dat helpt?
Ik heb echt njet zulke heftige klachten als velen van jullie hier dus spuiten zal ik sowieso wel niet krijgen denk ik.
Heb net m’n complete bloed uitslagen binnen gekregen, vit b6 en de andere zijn wel goed maar dus alleen die b12 is 160

Myka

Berichten: 708
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:22

Anoniem schreef:
Kan ik ook zelf eerst wat bijslikken aan vitamine pillen om te kijken of dat helpt?
Ik heb echt njet zulke heftige klachten als velen van jullie hier dus spuiten zal ik sowieso wel niet krijgen denk ik.
Heb net m’n complete bloed uitslagen binnen gekregen, vit b6 en de andere zijn wel goed maar dus alleen die b12 is 160

Mijn B12 was 172, mijn huisarts heeft pillen voorgeschreven dus ook geen injecties inderdaad.
Maar zal ook wel per HA verschillen.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:24

Ok. Dit onderzoek is namelijk niet via huisarts aangevraagd maar via ggz, en de huisarts en ik zijn geen dikke vrienden en ze zegt meestal al gauw “ is allemaal niet nodig je zit binnen normaal waardes”...
Dus daarom ben ik een beetje afwachtend

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:33

Prik zit er in alleen de juiste naalden hadden ze niet op voorraad, gaat nog zoeken worden de goede maat te vinden. Nu twee naalden gekregen een dikke voor opzuigen en een eigenlijk iets te korte voor prikken.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:20

Hoe lang blijf je bij jullie de prikplekjes zien? :')

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:39

Bij mij zie je in principe de prikplekjes niet. Alleen vorige week begon het wat te bloeden, wellicht door wat littekenweefsel o.i.d., daar heb ik nu een klein blauw plekje, maar in principe zie je bij mij er niks van ondanks dat er inmiddels wel wat onderhuids litteken ontstaat. Vind het niet storend, zit toch op een plek die je niet/amper ziet :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:55

Ik zie de prikplekjes ongeveer een week nog. Als ze blauw zijn door een bloedingkje zijn ze wat opvallender. Anders is het gewoon een rood stipje

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:05

Alleen bij bloeding paar dagen blauwe plek. Anders dag erop nog minigaatje. Wel is been voorzien van mini lidtekens van het prikken.

Mijn buik daarentegen 3 keer half jaar bloedverdunners prikken heeft hier en daar blijvende verkleuring opgeleverd.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:14

Ik zit inmiddels al 9 weken voor 50% in de ziektewet door de B12 behandeling en moet van de bedrijfsarts daarmee doorgaan totdat ik echt verbetering merk. Wordt een lange weg.... hij gaf aan dat zijn ervaring is dat gemiddeld na 6 maanden verbetering gemerkt wordt, daar zit ik nog niet op, behandel sinds 1 juli. Maar gaf ook aan dat het per persoon wisselt en er gewoon niet te zeggen valt hoe lang dit nog gaat duren. Ik begin het heel erg zat te worden....... -O-

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:32

Jeetje, duurt dat echt zo lang?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:37

Helaas wel... nu is me van te voren al verteld dat het nog wel veel langer kan duren dus was erop voorbereid. Voel me zoveel slechter als voor ik met de behandeling begon, kan niet wachten om me weer te voelen zoals ik me voelde voor de behandeling en uiteindelijk natuurlijk nog beter, anders heeft de behandeling totaal geen zin gehad. (oké ook niet helemaal waar, want zonder behandeling was ik natuurlijk wel slechter geworden uiteindelijk)

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:49

@ Anne_bento,
Wat fijn dat er bij jou zo wordt meegewerkt zeg! Lijkt me een heel hoop stress minder geven! Ik zit momentele nog steeds 'krap bij kas' omdat ik mijn salaris er voor moest inleveren. Ondertussen krijg ik weer een fulltime salaris maarja …


Het valt ons dus op dat we best lang de prikplekjes bij mij zien. Maar ik heb ook striemen op m'n bil (waarvan weet niemand :') ) dus zal wel heel gevoelig weefsel zijn ofzo. Ik heb er in ieder geval geen last van. Van het prikken ook niet.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:54

Ja ik ben nu bij 2 verschillende bedrijfsartsen geweest, beiden gaven me veel informatie (wisten er veel meer vanaf dan mijn huisarts...) en heel begripvol. Heb de laatste keer aangegeven dat ik misschien toch maar moet proberen op te bouwen kwa uren ondanks mijn vermoeidheid maar dat heeft hij uit mijn hoofd gepraat. Waarschijnlijk wel beter.... maar moeilijk te accepteren allemaal. Fijn dat je ondertussen weer fulltime salaris krijgt, zonde dat je ervoor in hebt moeten leveren toen!

Die plekjes zal ook wel verschillen per persoon. Bij mij begint prikken nu wel wat meer zeer te doen, dit komt volgens degene die me prikt doordat we 2x per week rond dezelfde plek prikken en dat begint nu gevoelig te worden. Lastig want zoals het ernaar uitziet moet ik voorlopig nog wel doorgaan met 2x per week.... dat wordt doorbijten.

Wat trouwens wel zo is, is dat er de ene keer wat vloeistof uitloopt zodra de naald eruit is en de andere keer helemaal niet. We hebben nog niet kunnen ontdekken waar dat nou door komt, heel vreemd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:58

Waarom dat? Er zijn zoveel plekken waar geprikt kan worden, afwisselen is echt een must. Linker bil, rechterbil, linker bovenbeen, rechterbovenbeen. Dan heeft elke kant dag of 8?rust

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:01

Ik mag niet eens op dezelfde plek prikken. De ene keer wordt het links in mijn bil gedaan en de andere keer in mijn rechterbil.
Als het prikken wat gevoeliger is dan heeft dit te maken met dat je een bloedvat raakt, dan kan het dus ook bloeden en dan komt er vaak ook wat vloeistof mee uit.

Ik ben alleen heel erg geschrokken toen een truus zei, 'Ja je moet wel goed prikken anders kan je een zenuw raken en dan valt je been uit', you say what? :')
Maar goed. Is niet gebeurd. Mams prikt heel netjes, ben er blij mee. Anderzijds wordt ik het ook wel zat ondertussen … :( Maarja … even doorbijten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:02

Bloedvat raken moet je ook testen, zit de naald erin optrekken om te controleren of er bloed meekomt of alleen vacuum trekken.

Hier soms ook wat druppels, kan me voorstellen spier ontspannen minder kans op terugstromen heb ik het idee.

wat mij frustreert altijd er blijft iets in de naald zitten. Niet alle vloeistof gaat erin. :+

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:09

karuna schreef:
Waarom dat? Er zijn zoveel plekken waar geprikt kan worden, afwisselen is echt een must. Linker bil, rechterbil, linker bovenbeen, rechterbovenbeen. Dan heeft elke kant dag of 8?rust

Ik wissel alleen linker en rechtbil af. Mijn bovenbenen is niet te doen, die zijn zo enorm gespierd en hard, dat zien we beiden echt niet zitten...

Ik bedoelde trouwens dus niet 2 keer per week in dezelfde bil, dat wisselen we wel af.. maar dus wel 1 keer per week in dezelfde bil en dat al 5 maanden lang

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:17

Bovenbenen en spieren gaat goed hoor, kwestie van ontspannen. Ik prik ook in bovenbenen. En die zijn ook aardig gespierd door krachttraining :P

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:21

Met een niet te dunne naald gaat in gespierde spieren (snapt vast wat ik bedoel haha) juist wel heel goed. De huid is vaak het lastigste deel om door te prikken.

Hier bijna altijd blauwe plekken van het prikken, door bloedverdunners dus niet onlogisch.
Ik prik (of ja laat prikken) het liefst in mijn linker bovenbeen, die is namelijk deels verlamd en voel ik daardoor vrijwel niet. :+