B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101990
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:56

Hoe bedoel je is je eigen geld? Ik ben dit jaar iig door mijn eigen risico heen...als ik de HA vraag om te prikken moet ik dat dan zelf betalen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:59

Nee maar huisarts mag je niet verbieden iets te laten testen als je er zelf voor zou betalen (oftewel hij draait niet voor de kosten op, allene omdat je eigen risico nu toch al op is zou ik dit jaar nog laten testen). Dat bedoel ik

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 23:24

Zou inderdaad in december nog eens prikken

Meliaforever

Berichten: 12039
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:33

Laatst heb ik weer bloedonderzoek gehad. Ik krijg al b12 injecties al zo'n 7 jaar. Ik weet niet de waarde van alles, die krijg ik nog opgestuurd en er moesten nog wat uitslagen binnenkomen. Maar weet wel dat mijn vitamine D 49 is, verder was mijn foliumzuur, ijzer en fosfaat te laag, geen idee hoe laag. HB was wel goed.

Weten jullie welke vitamine D ik het beste kan nemen? En in welke dosis? Ze zei neem maar multivitamine, maar dat vind ik niks. Vitamine b6 moet ook nog binnenkomen de uitslag.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:04

Fijn ^)
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:13

Huh? Maar hoe kan dat dan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:24

He jemig sjit dat is ellendig, dure grap ook. Zou daar wel even achterheen gaan hoor :j

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:33

Zo hee!! Da's een duur grapje zo! :wow: daar zou ik inderdaad even contact over opnemen, zowel met je zorgverzekeraar als met de B12 kliniek!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:01

xDenies schreef:
Huh? Maar hoe kan dat dan?


Hey Denies, ik lees hier al langere tijd mee omdat ik het interssant vind ik en zelf ook met B12 tekort te maken heb/had. Maar jouw berichten vallen mij op. Je geeft aan dat je al op vanalles getest bent, maar is er ooit gekeken naar of gedacht aan de optie Coeliakie? Veel mensen denken dat het zomaar een intolerantie is, maar Coeliakie is een auto-immuunziekte. Ik lees bij jou dingen als vermoeidheid, vage klachten, stemmingswisselingen, laatst had je het over buikpijn en ook dat je altijd al ondergewicht hebt gehad ondanks dat je heel veel eet. Dit zijn allemaal dingen die kunnen passen bij Coeliakie. Ook het B12 tekort, want bij Coeliakie kan de darm op een gegeven moment geen voedingsstoffen meer opnemen, waardoor er allerlei tekorten ontstaan, die brengen ook weer klachten mee en ga zo maar door. Veel artsen denken niet aan Coeliakie en uit je berichten heb ik ook niet de indruk dat jouw huisarts nou heel breed meedenkt.

Ik heb mijzelf niet laten onderzoeken (dom, maar mijn keuze) en ben glutenvrij gaan eten omdat ik zelf vermoedde een probleem met gluten te hebben. Ik reageer hier onwijs goed op. Waar ik op de B12 aanvulling een beetje reageerde maar ook weer wisselend krijg ik nu eindelijk echt meer energie, minder spier en gewrichtspijn, darmen zijn tot rust gekomen, eindeloze honger is op de rem gezet.

B12 tekort als je niet vegetarisch bent is vrijwel altijd een opnameprobleem, en Coeliakie is één van de mogelijke oorzaken.

tjara2012

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:19

secricible schreef:
N.a.v. Een discussie en een niet bevredigend antwoord ben ik benieuwd of jullie me verder kunnen helpen :D het is misschien een beetje warrig, sorry dan daarvoor.

Iemand laat een bloedonderzoek doen. Hij wordt geadviseerd (door een niet-dokter) 3mnd van tevoren te stoppen met een orale multivitamine. Want, zo werd gezegd, orale suppletie kan een vals positieve waarde geven bij bloedonderzoek naar (o.a.) B12. Dan heb je toch een tekort, maar die komt door de suppletie niet boven.

Nu zoek ik me rot, en kom die claim op een sporadische website tegen, maar nergens staat enige uitleg waarom dat zou kunnen. Geen enkele standaard of richtlijn heeft het over staken van orale multivitamines voor bloedonderzoek.

Bij een injectie begrijp ik het, want dan heb je een hoge B12waarde in je bloed, terwijl je misschien toch een absorptieprobleem hebt.
En als je zou willen controleren of je voldoende B12 binnen krijgt via je voeding, is suppletie ook niet handig natuurlijk.
Maar als je een absorptieprobleem hebt dan zou je orale suppletie ook niet goed opnemen, dus lijkt orale suppletie me toch geen vals positieve bloedwaarde kunnen geven?

Verder dan dat je door de orale suppletie (die je goed opneemt) niet kunt zien dat je zonder de suppletie een tekort zou hebben (en dus geen injecties gaat krijgen) kom ik niet, maar dat zou geen probleem moeten zijn omdat orale suppletie blijkbaar voldoende werkt...
Ik zou eerder het tegenovergestelde denken: je hebt klachten Terwijl je suppleert (anders laat je geen bloedonderzoek doen), door te stoppen met suppletie komen er misschien "oorzaken" aan het licht die helemaal de oorzaak niet kunnen zijn (omdat ze er niet zouden zijn met je suppletie).

Ieman hier die daar iets zinnigs over kan zeggen?


Gisteren las ik een soortgelijke vraag in een facebook groep, ik kan helaas het juiste berichtje niet weer vinden.
Hierin werd aangegeven dat de reden dat injecties wel werken omdat er kant en klare B12 gespoten word. Het lichaam moet normaal gesproken met het stofje uit de dierlijke producten een verbinding aangaan waardoor het werkbare B12 word voor het lichaam, dit geld hetzelfde voor het stofje wat in de tabletten zit, ook dit zou door het lichaam nog omgezet moeten worden. Omdat er tussen "mond en kont" iets misgaat in de "verwerking" is de enige optie injecties met kant klare B12 te spuiten.
Beetje knullig omschreven, er stond geen bronvermelding bij waar deze informatie weg komt, maar het klinkt mij wel heel logisch.
Ik kan er zelf weinig informatie over vinden en vind het moeilijke stof, dus ik weet niet of bovenstaande klopt.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:45

love_western schreef:
Fijn ^)
[ [url=m/cRSAHn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo dat is naar...ik zou volgend jaar zeker overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
Werd dit vergoed vanuit je aanvullende verzekering?

Ik heb vorige week injectie gehad, normaal gesproken maandelijks. Maar nu zat er 2 maanden tussen. Mijn lijf reageert er nogal op. Pukkeltjes, slap, futloos en kan bed ‘s ochtends niet goed uitkomen.
Kortom, ik voel me als in de beginverergering die ik ooit heb gehad tijdens de wekelijkse beginkuur.

Heb al smelttabletjes met hoge concentratie en B-complex erbij genomen, maar ik blijf slap. Zou hele dag wel kunnen liggen en slapen.

Zou ik nog een 2e injectie nodig hebben? Of zal ik dagelijks smelttabletje nemen?
Voor ik deze injectie kreeg voelde ik mij goed. Daarom heb ik er eens 2 maanden tussen laten zitten als experiment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:08

eekhoornerik schreef:
love_western schreef:
Fijn ^)
[ [url=m/cRSAHn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo dat is naar...ik zou volgend jaar zeker overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
Werd dit vergoed vanuit je aanvullende verzekering?

Ik heb vorige week injectie gehad, normaal gesproken maandelijks. Maar nu zat er 2 maanden tussen. Mijn lijf reageert er nogal op. Pukkeltjes, slap, futloos en kan bed ‘s ochtends niet goed uitkomen.
Kortom, ik voel me als in de beginverergering die ik ooit heb gehad tijdens de wekelijkse beginkuur.

Heb al smelttabletjes met hoge concentratie en B-complex erbij genomen, maar ik blijf slap. Zou hele dag wel kunnen liggen en slapen.

Zou ik nog een 2e injectie nodig hebben? Of zal ik dagelijks smelttabletje nemen?
Voor ik deze injectie kreeg voelde ik mij goed. Daarom heb ik er eens 2 maanden tussen laten zitten als experiment.

Nee basis. Maar zijn inmiddels meerdere zorgverzekeringen die het niet meer vergoeden.

Maar ik ga binnenkort eens met ha om tafel zitten en kijken als ze het
wil overnemen en het advies wil opvolgen.

Hoelang heb je er over gedaan om naar 2 maanden te gaan? Ik denk dat je te snel hebt uitgebouwd.

Ik heb 40 weken lang 1 x per week geïnjecteerd en mag nu zelf langzaam uitbouwen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:26

Verstandig om te kijken of je huisarts de behandeling wilt overnemen. Ik doe het ook via ha (assistente) en de injectie zelf is niet duur. Consult volgens mij ook niet. Gaat wel van je eigen risico af.

Ik ben in februari 2017 begonnen. Dus ben al bijna 2 jaar bezig met injecties.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:28

Alwiene schreef:
xDenies schreef:
Huh? Maar hoe kan dat dan?


Hey Denies, ik lees hier al langere tijd mee omdat ik het interssant vind ik en zelf ook met B12 tekort te maken heb/had. Maar jouw berichten vallen mij op. Je geeft aan dat je al op vanalles getest bent, maar is er ooit gekeken naar of gedacht aan de optie Coeliakie? Veel mensen denken dat het zomaar een intolerantie is, maar Coeliakie is een auto-immuunziekte. Ik lees bij jou dingen als vermoeidheid, vage klachten, stemmingswisselingen, laatst had je het over buikpijn en ook dat je altijd al ondergewicht hebt gehad ondanks dat je heel veel eet. Dit zijn allemaal dingen die kunnen passen bij Coeliakie. Ook het B12 tekort, want bij Coeliakie kan de darm op een gegeven moment geen voedingsstoffen meer opnemen, waardoor er allerlei tekorten ontstaan, die brengen ook weer klachten mee en ga zo maar door. Veel artsen denken niet aan Coeliakie en uit je berichten heb ik ook niet de indruk dat jouw huisarts nou heel breed meedenkt.

Ik heb mijzelf niet laten onderzoeken (dom, maar mijn keuze) en ben glutenvrij gaan eten omdat ik zelf vermoedde een probleem met gluten te hebben. Ik reageer hier onwijs goed op. Waar ik op de B12 aanvulling een beetje reageerde maar ook weer wisselend krijg ik nu eindelijk echt meer energie, minder spier en gewrichtspijn, darmen zijn tot rust gekomen, eindeloze honger is op de rem gezet.

B12 tekort als je niet vegetarisch bent is vrijwel altijd een opnameprobleem, en Coeliakie is één van de mogelijke oorzaken.



Bedankt voor je meedenken, ik ga het onthouden. Momenteel knap ik goed op van de twee injecties in de week. Ik ben echt wel een ander persoon.
Het ondergewicht zit bij ons in de familie. Mijn moeder is licht, mijn bio vader is/was licht, net als mijn oma en opa. Mijn broertje is lang en licht .. tsja. Kan er niets anders van maken. Ik treur er niet om, andere wel :P

Ik ga het in gedachten houden en als ik bij een nieuwe dokter ben kan ik het altijd eens aankaarten :)


Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:49

Breek hier weer even in...
M’n b12 was ( even uit m’n hoofd) 160.
Was kéurig volgens de verpleegkundige...
Maar eh... dat is toch hartstikke laag???
Ik herken mijzelf wel degelijk in klachten, weet niet goed wat te doen..

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:50

Volgens de NL norm(130) is het 'keurig' :') Maar nee, eigenlijk niet. Ik had ook rond die waarde al klachten. Ik zou je even gaan inlezen en met die informatie terug naar de arts.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:53

Dankje. En kom je dan bij injecties uit, als je er iets mee wilt?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:56

Dat hoop ik wel voor je! Maar laat alles goed na prikken zoal foliumzuur en dergelijke voordat je begint te injecteren want dat geeft geen eerlijk beeld meer. Als de dokter geen gehoor wilt geven zou ik vrij vlot contact opnemen met een B12kliniek zoals in Amsterdam en hier in Barendrecht. Gewoon weg omdat je dan een eerlijk goed advies krijgt met kennis.

Ik ben nog tot jan met 2 injecties in de week bezig. Wij prikken ondertussen zelf en het gaat goed :) Ik ben echt een ander mens.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:03

Is aan de lage kant maar niet heel extreem. Ik had 24 geloof ik bij vaststellen. :') wat je zou kunnen doen is nog paar weken aankijken en dan nog eens laten prikken. Als hij weer verder daalt goede insteek, blijft hij dit nivo kan best dat dit bij je hoort dan. En een tijdelijke dip hebt gehad toen. Eventueel laten controleren of je intrinsic factor mist voor opname. Is er iets aan je eetpatroon gewijzigd tussen twee controles in?

Dat gezegd hebbende. Ik had gister moeten prikken, ben flink ziek geweest en ab gehad. Gisteravond zo moe dat fut ontbrak te prikken. -O- Alleen nu of moeier en zo futloos dat ik nog steeds niet geprikt heb. -O- Nog wel geestelijk stabiel dit keer maar zo ontzettend moe en slap en draaierig. En zere spieren.

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:42

xDenies schreef:
Dat hoop ik wel voor je! Maar laat alles goed na prikken zoal foliumzuur en dergelijke voordat je begint te injecteren want dat geeft geen eerlijk beeld meer. Als de dokter geen gehoor wilt geven zou ik vrij vlot contact opnemen met een B12kliniek zoals in Amsterdam en hier in Barendrecht. Gewoon weg omdat je dan een eerlijk goed advies krijgt met kennis.

Ik ben nog tot jan met 2 injecties in de week bezig. Wij prikken ondertussen zelf en het gaat goed :) Ik ben echt een ander mens.


*\o/* hoppa!

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:43

Darkchrystal: zeker injecties proberen

Karuna: beterschap

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:50

Onder 200 is het te laag

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:57

https://hhhpraktijk.nl/node/143

Hier staat mooi uitgelegd. Zij gaan uit van officieel nivo onder de 140. Maar leggen ook uit dat anderen een grens van 200 of zelfs meer aanhouden.

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:01

Alles is geprikt, standaard onderzoek als je bij ggz loopt hier. ( ongeacht of je medicatie slikt of alleen maar gesprekken voert bij bv psycholoog).
Ik had vorig jaar veel klachten wn bleek vit d gebrek te hebben.
Die is nu van 30 naar 149 gestegen.
Houd wel last van koude handen en voeten, snel moe.
Maar bv de spierpijn rugpijn is wel weg..