B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:54

Ga met Nynke mee denk niet dat dit een onhafhankelijk onderzoek is...dat je ook gelijk vanalles kan bestellen vind ik raar...
Even zijn naam gegoogled...volgens mij is deze man geen arts...iets met dichter of zo?

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:56

Hebben jullie eigenlijk laten onderzoeken hoe het komt dat jullie een b12 tekort hebben?
Mijn ouders willen dat heel graag, maar mij kan het om eerlijk te zijn niet heel veel interesseren. Ik ben gewoon blij dat het beter gaat haha.
Ik heb namelijk geen zin in nóg meer gedokter, ben die ziekenhuis lucht en wachtkamers meer dan zat!!

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:17

Ik heb een poging gedaan tot, nooit niks uitgekomen :( 1 tip; ga niet naar het JBZ. Ben totaal niet te spreken over een aantal dingen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:06

xxxjanna schreef:
Hebben jullie eigenlijk laten onderzoeken hoe het komt dat jullie een b12 tekort hebben?
Mijn ouders willen dat heel graag, maar mij kan het om eerlijk te zijn niet heel veel interesseren. Ik ben gewoon blij dat het beter gaat haha.
Ik heb namelijk geen zin in nóg meer gedokter, ben die ziekenhuis lucht en wachtkamers meer dan zat!!

Nee, vond mijn oncoloog onzin. Na de vele onderzoeken, die ik al had gehad.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:45

Bij mij is er alleen een onderzoek gedaan naar intrinsic factor, maar dar lag het niet aan, verder is er niets onderzocht.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:14

Ik heb nog geen onderzoek gehad waarom ik een tekort heb, moet nu eerst 3 maanden die tabletten, ik heb een hoge dosering 1000 mg per tablet, dat is het hoogste wat er is, en ik neem er 3 per dag. Het zijn smelttabletten onder je tong, die schijnen net zo te werken als een injectie, omdat het gelijk je slijmvliezen in gaat. Als ik na 3 maanden nog steeds last heb gaan ze verder kijken.

Ik ben ook wel benieuwd waarom ik een tekort heb, mocht het niks werken zal het toch een opname stoornis zijn, ben wel benieuwd of het dan met prikken beter zou gaan?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:36

xxxjanna schreef:
Hebben jullie eigenlijk laten onderzoeken hoe het komt dat jullie een b12 tekort hebben?
Mijn ouders willen dat heel graag, maar mij kan het om eerlijk te zijn niet heel veel interesseren. Ik ben gewoon blij dat het beter gaat haha.
Ik heb namelijk geen zin in nóg meer gedokter, ben die ziekenhuis lucht en wachtkamers meer dan zat!!


Het zou misschien beter zijn het wel te onderzoeken maar het interesseert me niet zo veel. Ik wil vooruit en als er een oplossing is voor mijn probleem, dan vind ik dat voldoende. Hetzelfde als jullie eigenlijk.

Kan het zijn dat je na de ene spuit weinig verbetering voel en de keer daarop weer wel, of andersom...?

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:19

Ellie_F schreef:
xxxjanna schreef:
Hebben jullie eigenlijk laten onderzoeken hoe het komt dat jullie een b12 tekort hebben?
Mijn ouders willen dat heel graag, maar mij kan het om eerlijk te zijn niet heel veel interesseren. Ik ben gewoon blij dat het beter gaat haha.
Ik heb namelijk geen zin in nóg meer gedokter, ben die ziekenhuis lucht en wachtkamers meer dan zat!!


Het zou misschien beter zijn het wel te onderzoeken maar het interesseert me niet zo veel. Ik wil vooruit en als er een oplossing is voor mijn probleem, dan vind ik dat voldoende. Hetzelfde als jullie eigenlijk.

Kan het zijn dat je na de ene spuit weinig verbetering voel en de keer daarop weer wel, of andersom...?


Haha dat heb ik dus eigenlijk ook ja. Nouja goed ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin om te laten onderzoeken waar het aan ligt.

En bij mij is dat wel zo ja, de ene keer voel ik me echt energiek na een spuit, de andere keer blijf ik nog 2 dagen in mijn bed liggen.
Aangezien er bij mij wel een stijgende lijn in blijft zitten vind ik dit niet zo'n probleem, ik blijf gewoon vooruitgang zien ook al heb ik soms terug val dagen.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:11

xxxjanna schreef:
En bij mij is dat wel zo ja, de ene keer voel ik me echt energiek na een spuit, de andere keer blijf ik nog 2 dagen in mijn bed liggen.
Aangezien er bij mij wel een stijgende lijn in blijft zitten vind ik dit niet zo'n probleem, ik blijf gewoon vooruitgang zien ook al heb ik soms terug val dagen.


Fijn te weten. Ik voel ook vooruitgang maar ja... je wil graag nog meer... nog sneller :D

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:21

Ellie_F schreef:
xxxjanna schreef:
En bij mij is dat wel zo ja, de ene keer voel ik me echt energiek na een spuit, de andere keer blijf ik nog 2 dagen in mijn bed liggen.
Aangezien er bij mij wel een stijgende lijn in blijft zitten vind ik dit niet zo'n probleem, ik blijf gewoon vooruitgang zien ook al heb ik soms terug val dagen.


Fijn te weten. Ik voel ook vooruitgang maar ja... je wil graag nog meer... nog sneller :D


Ik ken het, het kan niet snel genoeg gaan!!
Maar in ieder geval fijn dat je wel wat vooruit gaat (:

Ik ben gisteren voor het eerst weer op stap geweest sinds een lange tijd, moet toegeven dat ik nu toch ook wel weer aardig gesloopt ben :')

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:30

xxxjanna schreef:
Ik ben gisteren voor het eerst weer op stap geweest sinds een lange tijd, moet toegeven dat ik nu toch ook wel weer aardig gesloopt ben :')


Wat zal jij hebben genoten gisteren! Goed dat je geweest bent, kan je niet meer afgenomen worden ;) . Nu maar rustig aan doen morgen.

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:49

Zeker! Heerlijk om het huis uit te zijn haha

mandy358

Berichten: 1544
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:08

Ik kom dit topic tegen en helaas kan ik mij hier ook melden, mag ik hier meekletsen? :)
Maand geleden bij de huisarts en moest bloed laten prikken, daar kwam uit dat ik een b12 tekort
heb, heb nu tabletten en als dat niet aanslaat moeten we kijken naar injecties. Heb vooral
heel erg last van de vermoeidheid en het altijd koud hebben. Wat vooral vervelend is
als ik 's ochtends naar school moet fietsen, heb het dan ook koud en dan ook nog naar buiten en
10 km gaan fietsen terwijl je al moe hebt, erg vervelend. Maarja ermee om leren gaan en hopen
dat de tabletten aan gaan slaan!

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:56

Wat voor tabletten heb je mandy358? Hoeveel b12 zit daar in?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:51

Welkom Mandy358. Krijg je smelt/zuig tabletten?

Leverage schreef:
Moet alleen maar met psychologen praten.. >;) Ik zie er echt tegen op.. Denk niet dat het iets uitmaakt.. Ben ook wel benieuwd wat ze gaan doen. Morgen eerste afspraak.. Ben heel benieuwd..


Hoe is de afspraak geweest?

mandy358

Berichten: 1544
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03

Moet eerlijk zeggen dat ik pas net tabletten heb gekregen en pas net weet dat ik een tekort heb dus nog niet er in verdiept ben, er staat op het potje 10 maar weet niet wat dat inhoud?

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:31

Ellie_F schreef:
Leverage schreef:
Moet alleen maar met psychologen praten.. >;) Ik zie er echt tegen op.. Denk niet dat het iets uitmaakt.. Ben ook wel benieuwd wat ze gaan doen. Morgen eerste afspraak.. Ben heel benieuwd..


Hoe is de afspraak geweest?


Tja.. Ik weet niet. Heb nu een kennismakingsgesprek gehad. Was 50 min te vroeg :+ Daar 'n hele tijd gewacht. Daarna een kenningsmakingsgesprek gehad. Zou een uur duren, was met een half uur al klaar. Ik had een duidelijk en helder verhaal, alles was duidelijk volgens haar dus ik was zo weer weg. Moet woensdag weer, krijg dan een bewegingsmetertje mee. Kastje voor om m'n enkel en die meet mijn activiteit. Ik vroeg van hoe ze dat nou weer in godsnaam gaan meten, maar dat wist ze ook niet. Moet woensdag ook nog een hoop computer testen maken >;)

Ik weet niet of ze iets voor me kunnen doen.. Ik denk zelf dat t nog steeds dat t niet tussen mijn oren zit. Vanochtend ook. Ik had m'n haar gewassen en er zaten zo gruwelijk veel klitten in dat m'n arm zo zeer deed dat k dr tranen van in m'n ogen had staan. Toen besefte ik weer van ja dit zit echt níet tussen m'n oren.

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:07

Hou dat gevoel vast, je kent je eigen lichaam ten slotte het beste.
Je kunt best nog even verder kijken of dit wat wordt, maar als ik jou was zou ik écht verder zoeken naar een lichamelijke oorzaak doordat je er zelf zo van overtuigd bent!

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:04

Ik ga als ik het minder druk op school heb ook uitzoeken hoe ik precies een second opinion aan moet vragen enzo. Of die internist mailen en vragen om advies.


Gisteren weer 'n lesje paardrijden gehad. Ging niet zo lekker, begin nu te merken dat ik wel degelijk beperkt word terwijl ik in het begin dacht van niet. :\

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:44

Je kan het beste zo snel mogelijk mailen als je naar Lelystad wilt. De wachtlijst is een jaar en is eigenlijk gesloten.
Je kan over een jaar altijd nog beslissen of je erheen wilt of niet.
Als je je inschrijft, kan je een email sturen met vragen, dat is misschien al behulpzaam voor ouderen/huisarts etc.

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:30

Een jaar?! :oo Jeetje.. nou mailen kan dus zeker geen kwaad.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:46

Hallo, ik meld me ook even.....wist niet van dit topic af en vind het heel interessant om ervaringen van anderen te leren kennen en kennis e.d. uit te wisselen.

Zelf ben ik in januari 2011 met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Ik had een Hb (hemoglobine) van 3,2 op dat moment.
Als ik van de keuken naar de woonkamer liep, moest ik op de bank gaan zitten om bij te komen. Zo verschrikkelijk moe en uitgeput.
Ik was niet bleek, maar echt grijs....zowel mijn lippen hadden geen kleur meer.

Na 2 bloedtransfusies, een hoop onderzoeken, een opname van 3 dagen en een aantal B12 injecties en verdere medicijnen (geen idee wat het was) wisten ze nog steeds niet wat het was. Of mijn lichaam neemt het niet op, of mijn lichaam breekt het zelf af.

Na ontslag uit het ziekenhuis moest ik 10 B12 injecties laten zetten bij de huisarts om de andere dag. Daarna was het op redelijk niveau, maar ze hadden beter verwacht.

Ik moest ieder half jaar wel terug op controle in het ziekenhuis om het in de gaten te houden.

En een paar maanden terug moest ik weer terug, want was weer niet goed. En nu moet ik iedere maand een injectie laten zetten een half jaar lang en dan weer terug naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Ik krijg 2 ml. terwijl blijkbaar normaal gesproken 0,5 tot hooguit 1 ml. wordt toegediend.

Ik zou wel heel graag willen weten wat de oorzaak hier van is, maar dat is voor de artsen ook een raadsel.

Daphne__
Berichten: 12482
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:04

Voor een opnamestoornis krijg je niet de goede behandeling, dus dat zou kunnen verklaren waarom het maar niet beter gaat :\ Maargoed dat is eigenlijk niet echt een verrassing... Er zijn meer mensen die de verkeerde behandeling krijgen, dan de goede.

Zelf spuit ik 2 keer per week 2 Ml. En als jij een opnamestoornis hebt, wat je hebt, dan mag je NIET stoppen met de injectie's. Het heeft totaal geen nut om bloed te laten prikken om te kijken of je waarde hoog genoeg is, want door de spuiten is die waarde torenhoog...

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:21

Winddancer: het klinkt alsof de artsen er niet erg veel verstand van hebben.

- Als er een tekort is vastgesteld, (maar de oorzaak is niet weggenomen) mag de behandeling niet meer gestopt worden. Je hebt dan minimaal eens per 2 maanden injecties nodig, maar zeker als ik dit zo hoor waarschijnlijk meer. Overdoseren met B12 is niet mogelijk, dus ik zou beginnen met een flinke tijd 1 of 2 x per week en dan afbouwen op geleide van jouw klachten. (En niet op de bloedwaarde want die zeg niet veel over het effect van de behandeling.)

- de oorzaak van het tekort is heel vaak niet bekend, een opnameprobleem maar hoe of waarom? Het is in elk geval niet ongewoon (en ook niet zo erg) als er geen oorzaak gevonden wordt.

- het heeft weinig zin om nog bloed te gaan prikken over een half jaar, in elk geval niet als dat een aanleiding is om met injecties te stoppen.

- 2 ml is helemaal niet ongewoon, maar het formaat van de ampullen die je bij de apotheek krijgt.

Ik zou verder zeker een kopietje van je bloedwaarden opvragen (wie weet zijn er nog andere tekorten die je in de gaten moet houden, wat artsen goed vinden is niet altijd goed.) Ook zou ik een goed B-complex bijslikken (met name foliumzuur kan erg helpen.) En uitzoeken welke medicijnen je destijds hebt gekregen.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:40

Betreffende ziekenhuis staat inderdaad bij de meeste mensen niet hoog aangeschreven, grotendeels vind iederen het waardeloos, dus dat zou best kunnen.

Echter de huisarts stuurt je automatisch door naar Heerlen omdat het het meest dichtbij is ofzo?
Nu ik dit allemaal zo lees, zou ik heel graag naar het AZM in Maastricht willen....tot nu alleen maar goede ervaringen mee, maar kan dat zo maar en hoe pak je dat aan?

Persoonlijk vind ik het ook heel erg vreemd dat ze zeggen....tja we weten de oorzaak niet, dus om het half jaar op controle komen.
Ik denk inderdaad ook dat je de oorzaak moet aanpakken en zolang je dat niet doet, wordt het er niet beter op.