B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:04

Fijn Akecheta, dat er naar je geluisterd werd en je nu geholpen wordt. Ben je bekend met de facebookpagina B12 de vergeten ziekte? Daar kan je ook veel informatie vandaan halen.
Zo geven zij aan dat je niet eerder moet gaan afbouwen voor de klachten verdwenen zijn.
Ik spuit inmiddels al 4 jaar 2x per week. En nog niet klachtenvrij. Gelukkig heb ik ook een hele fijne huisarts die hier niet moeilijk over doet.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:58

Fijn voor je Vajramani dat je een meedenkende huisarts hebt. 4 jaar 2x per week is intens zeg. Maar goed dat het je helpt.

Ik heb geen facebook. Ben bekend met niet eerder afbouwen dan dat de klachten verdwenen zijn, of als er geen verdere verbetering meer voelbaar is. Internist heeft me dit allemaal uitgelegd en ik had eea ook al op internet gelezen. De 4 maanden 2x pw is een tryout om te zien hoe ik er op reageer en of mijn klachten af gaan nemen. Dat kan zomaar een langere periode worden, maar stel dat/hoop duimduim, dat ik klachtenvrij ben na 4 maanden, dan wordt er rustig afgebouwd met steeds een dag langer tussen de injecties tot 1x per maand. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe ik op de behandeling reageer.

Weet niet of je dit herkent? Ik heb nu twee keer injectie gehad en beide keren was ik de dag erna een paar uur misselijk. En de klachten in mijn benen verergeren momenteel, maar daarvan had de arts aangegeven dat de klachten tijdelijk kunnen verergen. Die misselijkheid is nieuw voor me.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:53

Vraagje voor een vriendin (zelf slik ik b12). Zij heeft gisteren voor het eerst geprikt en voelde zich vannacht heel slecht. Ik kan zo gauw online geen bijwerkingen vinden, dus dacht...ik vraag het hier even.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:16

Hoort bij de beginverergering: lichaam gaat zeg maar aan de slag met alle B12 die het ineens krijgt, en die reactie voel je je even slechter van. Na een paar keer gaat dat weg.

Ik kreeg na mijn eerste injecties ook altijd hoofdpijn, en dat komt weer omdat je lichaam veel kalium nodig heeft om de B12 aan de slag te zetten. Een (half) banaantje na elke injectie en ik had nergens last van. Mocht ze dus hoofdpijn hebben: banaantje erin!

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:11

Natascha schreef:
Vraagje voor een vriendin (zelf slik ik b12). Zij heeft gisteren voor het eerst geprikt en voelde zich vannacht heel slecht. Ik kan zo gauw online geen bijwerkingen vinden, dus dacht...ik vraag het hier even.


Een verergering van de klachten kan erbij horen. Ik heb dat helaas ook. Maar 'heel slecht' is niet goed.
Ik zou haar adviseren met de arts te bellen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:05

Ik krijg eindelijk injecties vitamine b12. De huisarts wou dit niet doen. De internist heeft dit nu voorgeschreven.
Ik hoop dat het gaat helpen, mijn vitamine b12 is op dit moment 137. Hoe hoog moet dit zijn? Ik weet de onderwaarde wel, maar ik heb behoorlijk wat klachten. Dus de onderwaarde bereiken lijkt mij niet genoeg.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:23

Ineke2 schreef:
Ik krijg eindelijk injecties vitamine b12. De huisarts wou dit niet doen. De internist heeft dit nu voorgeschreven.
Ik hoop dat het gaat helpen, mijn vitamine b12 is op dit moment 137. Hoe hoog moet dit zijn? Ik weet de onderwaarde wel, maar ik heb behoorlijk wat klachten. Dus de onderwaarde bereiken lijkt mij niet genoeg.


Als je eenmaal injecties krijgt, zegt je waarde niks meer. De frequentie moet worden aangepast op je klachten. Ik heb heel lang elke week moeten prikken. Sinds een jaar ben ik naar om de week. Mijn waarde is altijd onmeetbaar hoog, maar als ik minder vaak prik komen de spier- en zenuwpijnen direct terug.

Laat wel ook je foliumzuur in de gaten houden. Toen mijn B12 eindelijk op orde was en mijn klachten afnamen, begonnen de klachten in ene weer terug te komen. Op dat moment bleek ik een foliumzuur tekort te hebben (die twee werken nauw samen). Nu ik dat bijslik heb ik geen problemen meer.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:45

maliejane schreef:
Ineke2 schreef:
Ik krijg eindelijk injecties vitamine b12. De huisarts wou dit niet doen. De internist heeft dit nu voorgeschreven.
Ik hoop dat het gaat helpen, mijn vitamine b12 is op dit moment 137. Hoe hoog moet dit zijn? Ik weet de onderwaarde wel, maar ik heb behoorlijk wat klachten. Dus de onderwaarde bereiken lijkt mij niet genoeg.


Als je eenmaal injecties krijgt, zegt je waarde niks meer. De frequentie moet worden aangepast op je klachten. Ik heb heel lang elke week moeten prikken. Sinds een jaar ben ik naar om de week. Mijn waarde is altijd onmeetbaar hoog, maar als ik minder vaak prik komen de spier- en zenuwpijnen direct terug.

Laat wel ook je foliumzuur in de gaten houden. Toen mijn B12 eindelijk op orde was en mijn klachten afnamen, begonnen de klachten in ene weer terug te komen. Op dat moment bleek ik een foliumzuur tekort te hebben (die twee werken nauw samen). Nu ik dat bijslik heb ik geen problemen meer.


Welke foliumzuur slik jij? Ik had begrepen dat je daar ook een actieve vorm van moet nemen als je foliumzuur te kort hebt.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:40

CalipsoLover schreef:
Welke foliumzuur slik jij? Ik had begrepen dat je daar ook een actieve vorm van moet nemen als je foliumzuur te kort hebt.


Ik heb een tijd foliumzuur op recept gehad, maar ben nu overgegaan op gewoon foliumzuur van de DA huismerk. Mijn waarde is niet meer gecheckt sinds ik deze overstap gemaakt heb, maar mijn klachten zijn nog niet terug dus volgens mij werkt dit prima. Lijkt er bij mij dus op dat ik foliumzuur verminderd en B12 helemaal niet opneem via mijn voeding.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:15

Hier ook iemand die prikt agv een malabsorbtie van B12 door een darmoperatie.
Ik heb hier de laatste x pagina's doorlezen en eerlijkgezegd veel zien staan waar ik nog nooit van gehoord had.
Misschien een moeilijke vraag maar kan iemand me in het kort uitleggen hoe het zit met prikken, waardes bepalen ea...
Ik word elke maand geprikt na een periode van opbouwen, ooit begonnen aan schema van:
2 weken 3 prikken per week,
3 weken 2 prikken per week,
4 weken 1 prik per week,
en zo naar 1 prik op de 2 weken - om de 3 weken naar nu om de maand.
Ik heb door de ziekte van Crohn altijd wel wat "kwaaltjes" maar als ik hier zo lees, zouden die evengoed van een B12 tekort kunnen zijn :?

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:15

Voor zover ik weet, moet je vooral blijven prikken op symptomen. Mij is verteld, omdat ik jaaaaaren een b12 tekort had, dat ik niet minder dan 2x/week mag spuiten voor zeker 2 jaar lang. Ik ben hier ook niet altijd even streng in.

Als Crohn is vastgesteld zou ik er wel vanuit gaan dat het door Crohn komt, maar met b12 injecties kan het heel goed zijn dat je symptomen verminderen. Crohn hangt ook heel erg nauw samen met intoleranties en voeding, dus dan zou ik naast het prikken ook dat zeker bekijken. Je kan een bloedtest doen om te testen op intoleranties.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:21

Muze schreef:
En zelf prikken? Zelf de spullen aanschaffen en injecties geven?

Mocht je in Nederland niet gehoord worden, in Duitsland is het bij de apotheek vrij verkrijgbaar. Ik ken iemand die het daar haalt.
Verder is het aan jezelf of je het durft, verstandig acht of wat dan ook.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:38

In Belgiƫ ook. Ik bestel het wel uit Duitsland want hier is het moeilijk te vinden en duurder.