Hernia (L1-L2): operatie en herstel ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Louise74

Hernia (L1-L2): operatie en herstel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:03

Ik word een dezer weken geopereerd aan een hernia op L1-L2 niveau. In 90% van de gevallen zit de hernia op L4-L5, maar die van mij zit hoger in de rug. De symptomen zijn daarbij ook anders, het is vaak alsof ik rubberen benen heb. Nu zie ik toch wel op tegen de operatie en zou graag ervaringen van andere bokkers horen.

Ik mag al drie maanden niet paardrijden en ben gisteren heel stout geweest en toch (na hulp met erop komen) een stukje gaan rijden en oh, wat was dat heerlijk. Wat dat gevoel met mij deed is onbeschrijfelijk. Wat heb ik toch een heerlijk paard!

Zijn er bokkers die geopereerd zijn aan hun hernia, door wie en hoe is het herstel gegaan? Wanneer kon je bijvoorbeeld weer een stuk lopen, autorijden, naar stal toe en wanneer zat je weer op het paard na de operatie. Ik ben erg benieuwd of er ook bokkers zijn die de hernia op de zelfde plek hadden zitten, er is zo weinig informatie over dit type hernia terug te vinden op het internet.

Louise74

Re: Hernia (L1-L2): operatie en herstel ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:31

Iemand ervaringen met rugoperaties en het herstel hierna? Zou graag ervaringen van anderen horen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:38

mijn pap heeft begin dit jaar een operatie aan de l4 en l5 gehad.

je moet de eerste 24 uur na de operatie plat liggen, mag alleen een stukje rechtop komen om te drinken (dit alles was onder begeleiding)
dag erna moest hij al rechtop zitten en gaan staan. dag daarna weer staan en een stukje lopen. Dag daarna moet je traplopen en als dit alles goed gaat moet je naar huis.

eerste 6 weken mag je niks tillen of andere 'moeilijke" bewegingen maken.

autorijden ging vrij snel al (auto is dan wel een automaat). schakel ging nog vrij moeilijk.

mn pap had vooral een dood gevoel in de voet en soms ook in het been, dit is nogsteeds, ze kunnen ook niet zeggen of dit weg gaat.

qua paardrijden kan ik je geen antwoord geven, dat doet hij al een tijd nietmeer.

hopelijk weet je nu al een beetje meer, sterkte!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:40

Ik heb ook een hernia op L!-L2, maar ik ben niet geopereerd. Ik heb tien dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna fysiotherapie gehad in water. Ik heb bijna een jaar niet kunnen lopen, nou ja, heel kleine stukjes dat ging wel .En verder is er dus niks aan gedaan.Mijn neuroloog vond opereren niet verstandig, vanwege de vele zenuwen die in dat gebied zitten. Tenzij ik helemaal niet meer kon lopen , wilde hij mij toen niet opereren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:05

Ik ben op mijn twaalde geopereerd aan een hernia op L5 S1. Was al gestopt met mijn paardrijlessen toen duidelijk was dat ik een hernia had. Werd toen op de spoedlijst gezet omdat de kans zeer groot was dat ik ook incontinent kon worden. De zenuwen naar mijn rechterbeen zaten klem waardoor die 'doof' was geworden.
De dag na mijn operatie moest ik meteen mijn bed uit en lopen.Wat een heerlijk gevoel, weg pijn. Heb daarna nog 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daarna weer opbouwen nu met fysio thuis. Belangrijk was en is nog steeds dat ik niets forceer, goed moet opletten met tillen en bukken en niet te dik word.
Buikspieren.zijn een corset voor je rug dus daar blijf ik aan werken. Bewegen is genezen zeggen ze, bij mij heeft dat altijd goed geholpen ook bij mijn tweede hernia 10 jaar later. Dit was een hernia op dezelfde plaats. Kleine hernia, veel pijn die met voldoende rust gelukkig over is gegaan.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 18:44

Bedankt voor jullie reacties, geeft een beter beeld van wat mij te wachten staat. De neurochirurg wees inderdaad op de risico's van een operatie. Mede doordat de zenuw al hoog beklemd zit. Het was of opereren of 1 of 2 jaar afwachten in de hoop dat de zenuw vanzelf eruit zou schieten, met het risico op een klapvoet. Ondanks dat ze nu terughoudend zijn met opereren adviseerde hij wel een operatie. Gaf 60% kans dat daarmee alle klachten weg zouden zijn. Ik heb 2 uitstulpingen op L1-L2, waarvan 1 ernstig vergroot en 1 op L4-L5. Hij richt zich alleen op de ernstig vergrote zenuw. Garanties kunnen ze helaas niet geven en je hoort toch regelmatig dat een hernia weer terugkomt.

@haboshof: is het vanzelf over gegaan bij jou of blijft het een zwakke plek? Welke symptomen had jij allemaal?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:51

Mijn hele onderlichaam was doof, je kon er een naald in prikken , ik voelde niks. Ik was bij de huisarts om dit te vertellen en toen moest ik direkt door naar het ziekenhuis. Ik mocht niks meer, niet lopen ,niks. Ik heb toen dus tien dagen in het zh gelegen en toen is er ook een MRI gemaakt.Daar bleek dus een ernstige hernia op L1-L2 uit. Ik kon niet normaal lopen,totaal geen gevoel en stuur over mijn benen en geen controle over blaas en darmen meer.
Ik heb een tijd moeten liggen en daarna opnieuw moeten leren lopen. Dat heeft bijna een jaar geduurd. Ik mag niet meer tillen, niet draaien in mijn middel en bukken alleen door door de knieen te gaan. Soms schiet het er nog weer in, dan loop ik krom van de pijn, maar dat is meestal na een week weer over, als ik dan maar kalm aan doe.Het blijft een zwakke plek. Heb inmiddels al meerdere hernia's op een andere niveau oa onder in mijn rug , Thorax en nek.In totaal 7. Zwak ruggetje dus.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:59

wauw dat is heftig voor je geweest, mijn symptomen zijn gelukkig anders. Ik ben vaak de controle over mijn benen kwijt, zak er gewoon doorheen of verlies mijn evenwicht. Loop veel mank, afwisselend van het ene naar het andere been. Daarnaast straalt het mijn hele benen door, vooral mijn bovenbenen en knieën. De rugpijn is iets wat ik al jaren heb en wel gewend ben, maar dat je langzaamaan steeds meer de controle over je lichaam kwijtraakt is wel heel vervelend. Zeker met een baan, een gezin met drie kinderen en mijn paardje. Gelukkig heb ik veel lieve mensen die mij helpen, maar zal blij zijn als alles achter de rug is.

Je vindt maar weinig terug op het internet over hernia's op dit niveau, alle informatie is dus meer dan welkom.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:04

Mijn neuroloog zei ook dat hij dit nooit meemaakte. Maar in mijn geval is dit al even geleden. Ik lag in 1999 in het zh. Misschien dat ze nu wel een operatie aan zouden durven. Toen niet in elk geval. Ik ben er blij om , omdat je ook best vaak hoort, dat de hernia toch weer terug komt. In mijn geval dubbel vervelend, omdat ik er al meerdere heb. Ik probeer mijn rugspieren zo sterk mogelijk te houden. Ondanks dat ik niet mag tillen, mest ik toch uit. Ik til zo weinig mogelijk zware dingen, maar af en toe doe ik het wel. Het lopen is het grootste probleem.Dat wat jij noemt heb ik ook.Ben snel mijn evenwicht kwijt en val snel.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 20:18

Bij ons zitten hernia's echt in de familie, maar dan op L4-L5, mijn neurochirurg zat daar ook eerst te zoeken maar vond de symptomen er niet bij passen. Pas toen hij hoger de MRI bekeek zag hij naast de 2 andere "kleine" hernia's de boosdoener en viel alles op zijn plekje. Hij maakte het niet vaak mee bij iemand op mijn leeftijd. Hij staat gelukkig goed aangeschreven, maar ik blijf het een enge operatie vinden. Bedankt voor je informatie en sterkte met je rug!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:10

Bij ons in de familie komen helemaal geen hernia's voor. Maar ik ben, toen ik 16 was, met mijn pony over de kop gevlogen en die pony landde toen bovenop mij. Sindsdien heb ik al last van die plek. Toen kon ik ook niet lopen, maar de arts vond het niet nodig om foto's te maken etc. Maar ik kon ook een week helemaal niet lopen na die val. Ik denk eigenlijk zelf dat er toen al een zwakke plek is ontstaan.Ik heb altijd zwaar werk gedaan. Reed een bibliobus en heb veel grote kratten met boeken getild. En altijd paarden gehad en alles zelf steeds uitgemest etc. Ik was trouwens 43 toen ik in het ziekenhuis lag vanwege die hernia.
Ik wens je ook veel sterkte de komende tijd en een goed herstel.