Syndroom van Tietze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Syndroom van Tietze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:49

Hallo Bokkers!

Ben net thuis van de HA waar werd geconstateerd dat ik het syndroom van Tietze heb.
Dit is een goedaardige maar vaak heel erg pijnlijke en chronische ontsteking van de kraakbeenverbindingen in je borstkas tussen je borstbeen en ribben.

Eind vorig schooljaar, juni 2012, had ik hier ook al last van, blijkbaar.
Heel erg veel druk op de borst, alsof er heel hard tegenaan wordt geduwd, lichte uitstraling naar mn rug..
Soms paniekaanvallen en een aantal hyperventilaties.
In eerste instantie dachten de artsen toen dat het mis kon zijn met mijn hart, hartkwalem zitten super zwaar in de familie. 4 hartfilmpjes gehad en heel wat testjes gedaan, maar alles was gewoon in orde!

Gister kei en kei hard zitten huilen van de pijn op mn borst die ineens kwam, dus deze ochtend meteen naar de HA geweest. Bloeddruk opgemeten, de arts heeft wat geluisterd, geduwd en gedrukt, en dat duidde op het syndroom van Tietze. De pijn kan alleen bestreden worden met ontstekingsremmers, heb ibuprofen 600 mg voor geschreven gekregen. De HA hoorde wel een extra slag in mn hartritme maar dat was niet zorgwekkend.

Zijn er meer bokkers met dit super vervelende syndroom?
:wave:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-13 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caitlin_K

Re: Syndroom van Tietze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:53

nee, ik kan er niet over mee praten.. maar ik kan je wel heel veel sterkte toewensen!! :(:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:57

vreemd.. dat de HA het niet gehad heeft over fysiotherapie. Dat was namelijk het eerste waar mijn HA het over had toen ik die 'diagnose' kreeg. Ik dacht inderdaad ook dat er wat met m'n hart was, hartfilmpjes/foto's gehad maar alleen een kleine hartruis. Maar fysio kan je zeker helpen, je krijg lichamelijke oefeningen, hoe je om kan gaan met de pijn, en de pijn verhogen dmv massage. (ja dat is niet fijn maar daarna is het minder) Dus ik zou zeker daar eens naar kijken!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:08

Ik heb exact dezelfde symptomen en loop er al een flinke tijd mee. Ze gaan onderzoeken of het chronische hyperventilatie is, maar ik wil ook dat ze dit syndroom erbij in nemen, gezien dat het best wel eens zou kunnen zijn. Het is alleen zo rot dat er gewoon niks meer aan te doen is dan ontstekingsremmers nemen... Voor de rest waarschijnlijk gewoon acceptatie dat je last hebt

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:09

Jeetje dat is wel een vervelend syndroom zeg!! Ik ken het niet, maar hoop dat je wel wat medestanders kunt vinden.

Heel veel sterkte! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:11

Ilse_C schreef:
Ik heb exact dezelfde symptomen en loop er al een flinke tijd mee. Ze gaan onderzoeken of het chronische hyperventilatie is, maar ik wil ook dat ze dit syndroom erbij in nemen, gezien dat het best wel eens zou kunnen zijn. Het is alleen zo rot dat er gewoon niks meer aan te doen is dan ontstekingsremmers nemen... Voor de rest waarschijnlijk gewoon acceptatie dat je last hebt

Is heel vervelend dat er niks anders tegen is inderdaad, ookal werkt het wel, je zit dan toch echt misschien voor altijd (?) verbonden aan de ontstekingsremmers..

saskiakefie schreef:
vreemd.. dat de HA het niet gehad heeft over fysiotherapie. Dat was namelijk het eerste waar mijn HA het over had toen ik die 'diagnose' kreeg. Ik dacht inderdaad ook dat er wat met m'n hart was, hartfilmpjes/foto's gehad maar alleen een kleine hartruis. Maar fysio kan je zeker helpen, je krijg lichamelijke oefeningen, hoe je om kan gaan met de pijn, en de pijn verhogen dmv massage. (ja dat is niet fijn maar daarna is het minder) Dus ik zou zeker daar eens naar kijken!

Vreemd dat mijn HA het er niet over heeft gehad! Bedankt voor de tip ! :)

@Sunshine, dankjewel! Kende het tot de dag van vandaag ook niet.. Erg vreemd

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:15

Een vriendin van mij heeft hetzelfde syndroom, haar huisarts raadde inderdaad ook fysiotherapie aan. Misschien kan je daar eens naar informeren?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:26

Oh bij mij is het trouwens een heel stuk verminderd af en toe heb ik er een dagje wat meer last van, maar altijd nog prima te doen zonder pijnstilling oid. :) En dan zijn het ook meer steken dan dat het een zeurende pijn is die de hele tijd aanwezig is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:03

Dan moet ik inderdaad maar informeren naar fysiotherapie! :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:13

Bij mij heeft een manueel therapeut beter geholpen dan de fysio.
Ik was ook heel bang dat ik heel mijn leven lang pijn zou hebben maar dit hoeft dus niet zo te zijn!
Kreeg ook oefening mee van de manueel therapeut, die ik zelf kon doen en ik heb er nog maar zelden last van :)

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:43

ik heb er vorig jaar ook last van gehad, ik dacht werkelijk waar dat ik dood ging van de pijn op mijn borst. bij mij zei de ha al heel snel wat het was. ik ben regelmatig in het ziekenhuis te vinden dus ze weten al dat het er verder prima uitziet daar;). heb toen dyclovinac (of hoe je het ook schrijft) gehad, en toen was het binnen een paar dagen over.
maar ik weet hoe het voelt dus sterkte met de pijn!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:52

En het is bij mij ook bevestigd: chronische hyperventilatie in combinatie met Tietze.
Advies: vooral veel blijven sporten, goede houding, zo min mogelijk stress/gejaagdheid en wanneer veel pijn inderdaad ibuprofen...

Ben blij dat het nu eindelijk duidelijk is, maar door de combinatie van de twee wordt het één vaak versterkt door het ander. Maar in ieder geval zal ik me nu minder zorgen maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:45

Ilse_C schreef:
En het is bij mij ook bevestigd: chronische hyperventilatie in combinatie met Tietze.
Advies: vooral veel blijven sporten, goede houding, zo min mogelijk stress/gejaagdheid en wanneer veel pijn inderdaad ibuprofen...

Ben blij dat het nu eindelijk duidelijk is, maar door de combinatie van de twee wordt het één vaak versterkt door het ander. Maar in ieder geval zal ik me nu minder zorgen maken :)

Hyperventilaties heb ik ook echt heel veel last van gehad..
Pff ik kan toch niet dagen lang ibuprofen slikken tegen de pijn..?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:18

Lijkt mij ook niet, maar andere oplossingen zou ik zo ook niet kunnen verzinnen....
Ik heb niet echt hyperventilaties, maar wel een ontregeld ademhalingspatroon en alle andere symptomen van chronische hyperventilatie (www.chronischehyperventilatie.nl) en daar wordt je niet echt blij van

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:22

Ik heb het ook. Gelukkig niet constant, zo weken niet en dan ineens weer wel. Heb ook geen fysio voorgeschreven gekregen. In het begin dacht ik ook dat ik last van mn hart o.i.d. had maar de huisarts heeft me gerust kunnen stellen. Ik pak ibuprofen 400 als het echt erg is. Voor de keren dat dat niet helpt, heb ik paracetamol met codeine van de HA gekregen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:27

Tietze komt ook voor als bijverschijnsel van HMS. In dat geval is het raadzaam om behoedzaam te zijn mbt. fysiotherapie of de sportschool in duiken, voor je het weet gaat er meer kapot dan je ermee verbetert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:09

Eirikur schreef:
Tietze komt ook voor als bijverschijnsel van HMS. In dat geval is het raadzaam om behoedzaam te zijn mbt. fysiotherapie of de sportschool in duiken, voor je het weet gaat er meer kapot dan je ermee verbetert.

HMS..?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:00

_Dominique schreef:
Eirikur schreef:

HMS..?

Hypermobiliteitssyndroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:23

Oh oke, dank je!

Pff ik moest terug komen als het over vijf dagen nog steeds zo erg was, ga ik absoluut doen ook.. :n

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:37

Mijn zusje heeft het sinds vorig jaar, was een paar maanden heel ziek ervan, ze wisten niet wat ze had (ziekenhuis in en ziekenhuis uit). Toen uiteindelijk hebben ze Tietze geconstateerd. Ze is toen vorig jaar omdat ze zware medicijnen ook met de ambulance opgenomen in het ziekenhuis omdat ze een delerium had. Ze heeft ook bokt (tomstergirl), dus misschien kan je een pbtje sturen voor haar ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:29

Ruby1995 schreef:
Mijn zusje heeft het sinds vorig jaar, was een paar maanden heel ziek ervan, ze wisten niet wat ze had (ziekenhuis in en ziekenhuis uit). Toen uiteindelijk hebben ze Tietze geconstateerd. Ze is toen vorig jaar omdat ze zware medicijnen ook met de ambulance opgenomen in het ziekenhuis omdat ze een delerium had. Ze heeft ook bokt (tomstergirl), dus misschien kan je een pbtje sturen voor haar ervaring!

Jeetje erg heftig zeg! :(:)
Wat is een delerium precìes?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:11

Dan krijg je aanvallen zoals hyperventilatie en paniekaanvallen. Komt door overdosis medicijnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:25

Ruby1995 schreef:
Dan krijg je aanvallen zoals hyperventilatie en paniekaanvallen. Komt door overdosis medicijnen....

Oke ja ik heb een tijdje terug regelmatig hyperventilaties en paniekaanvallen gehad..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:33

Maar dat komt niet door tietze hè. Mijn zusje slikte medicijnen die tegen morfine aanlagen, en toen was de medicijnen verhoogd en toen ging het mis. Het gaat nu goed met der alleen op sommige dingen moet ze letten zoals hoeven krabben.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:51

Ik heb t ook. T komt en gaat, heel wisselend. En idd icm HMS
T kan echt gemeen pijn doen.