Vitamine D tekort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:46

Eigenlijk ben ik de hele winter al aan het kwakkelen, hb ik heel veel slaap nodig en ben ik constant duizelig en misselijk. Vorige week naar de huisarts geweest, bloed laten prikken en nu blijkt dat mijn vitamine D te laag is. De stagiaire van de arts zei dat ik maar geeoon een supplementje moest slikken. Nu heb ik mijn vriend google eens geraadpleegd en nu blijkt dat er verschillende gradaties zijn in dit tekort en dat ze verschillend behandeld worden, en dat als je te veel vitamine D erbij slikt dit ook niet goed is. De waarde van mijn D heeft ze niet verteld. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:49

Je kan je ook laten spuiten met vit D. Dit moet een paar keer per jaar. Dan weet je zeker wat je binnenkrijgt, maar misschien zegt de HA dat je het eerst moet proberen met supplementen. Vraag dan hoeveel je moet nemen. En, veel in de zon! Sommige zonnebanken geven ook vitD af hoorde ik laatst (zit in uv).

Jannepauli

Re: Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:52

Je kunt ook tussen 12:00-15:00 uur een half uurtje in de zon gaan zitten ( als die schijnt natuurlijk!), met bloot gezicht ( dus geen SPF cremes) , blote benen en blote armen . Dan is je vit D tekort zo weer bijgespijkerd!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:52

R0X schreef:
Je kan je ook laten spuiten met vit D. Dit moet een paar keer per jaar. Dan weet je zeker wat je binnenkrijgt, maar misschien zegt de HA dat je het eerst moet proberen met supplementen. Vraag dan hoeveel je moet nemen. En, veel in de zon! Sommige zonnebanken geven ook vitD af hoorde ik laatst (zit in uv).

Ja ik denk dat ik nog maar even terug moet bellen om te vragen hoeveel ik nodig heb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:16

idd naast eventuele supplementen etc zorgen dat je voldoende zonlicht vangt... je lichaam maakt bij blootstelling aan ultraviolet licht , zelf vit D aan (D3)
vaak heeft een tekort ook een gecombineerde oorzaak, dus onvoldoende inname in combi met te weinig echt daglicht/zonlicht.
(als er geen absorptiestoornis is )
maar zonlicht is echt onmisbaar voor je vit D gehalte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:37

Als je dan toch iets wil slikken, zorg dan dat je een goed-opneembare Vitamine D koopt en niet een (goedkopere) chemische vitamine.
Een van de best opneembare merk-vitamines zijn die van SOLGAR.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:58

amandananana schreef:
Eigenlijk ben ik de hele winter al aan het kwakkelen, hb ik heel veel slaap nodig en ben ik constant duizelig en misselijk. Vorige week naar de huisarts geweest, bloed laten prikken en nu blijkt dat mijn vitamine D te laag is. De stagiaire van de arts zei dat ik maar geeoon een supplementje moest slikken. Nu heb ik mijn vriend google eens geraadpleegd en nu blijkt dat er verschillende gradaties zijn in dit tekort en dat ze verschillend behandeld worden, en dat als je te veel vitamine D erbij slikt dit ook niet goed is. De waarde van mijn D heeft ze niet verteld. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Hoi Amanda,
slordig hoor...!! Als de huisarts je vitamine D meet en een tekort constateert, vind ik het van de zotte om dan te zeggen "ga maar naar de drogist..."
Dus wat dat betreft: terugbellen en een verhaal met kop en staart vragen.
De moderne opvatting is (ik heb even het boekje er bij gepakt) dat je als mens 80 (mmol/l serum) vitamine D hoort te hebben.

De ideeen over vitamine D zijn de laatste jaren heftig veranderd. Dat je het zelf kunt maken, dat klopt. Alleen: in NL moet je dus zomers in je blootje buiten lopen en van september tot april is de zon niet intensief genoeg. (Denk aan het fysieke verschil tussen de Masai en de Scandinaviers. Als "diersoort" ;) komt de mens uit Afrika - en die lui met die blauwe ogen en blanke teint hebben zich maximaal opengesteld om nog een beeeetje zonlicht te kunnen vangen...)

Vroeger werd vooral gewaarschuwd voor vitamine D:"pas op, bij een teveel gaat het stapelen in je lever!" tegenwoordig zeggen we, dat de meeste mensen niet eens toekomen aan stapelen - en een beetje stapeling, daar is die lever voor.

Geeft je arts geen injecties en moet je dus zelf iets kopen: koop capsules (=een ''pil'' op basis van olie, vit. D is vetoplosbaar) van 15 mcg (ofwel 600 Internatonale Eenheden, IE) - en dat kun je 2x per dag slikken. (Op de verpakking staat dat dat de dosis is voor zwanger vrouwen etc. maar iedereen kan dat zonder gevaar doen en jij hebt een tekort.)

En uiteraard zou het leuk zijn, als na verloop van tijd een 2e meting werd gedaan, of (onder ander?) je vitamine D gehalte daarwerkelijk aan het stijgen is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:05

Ik zou als arts precies hetzelfde zeggen, tenzij het gebrek ernstig is. Je vergelijking tussen Masai en Scandinaviers gaat mank: ten eerste is de huid van de Masai zeer donker gepigmenteerd en neemt daardoor minder 'licht' op, bij donkere velletjes is het dus veel waarschijnlijker dat men een vit D gebrek heeft. In Scandinavie is de intensiteit van het licht ook minder, dus ook daar kan makkelijk een tekort ontstaan.

Maar goed, er zijn in relatie tot vit D wel nieuwe zaken otndekt , de meest belangrijke is dat een vit D tekort tot depressies kan lijden. Voorheen werd dat niet als zodanig (h)erkend. En als je vandaag leker de zon in gaat: doe dat dan tussen 12:00-15:00 uur, dan is het licht het sterkst.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:46

Dankjewel! In de zon kom ik sowieso wel, meer dan voorheen zelfs: ik heb een bijrijdpaard en daar maak ik buitenritten mee. Voorheen was ik echt een binnenmens. Maar ik ga eens kijken voor die capsules, dankjewel Janneke!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:21

Ik heb een vloeibaar supplement vit D3 gebruikt, merkte na zo'n 2 weken al een enorm verschil! Zolang je je aan de aanbevolen hoeveelheid houdt krijg je niet teveel binnen. Dit vloeibare supplement (is met pipetje, moet je in je mond druppelen) is niet via de drogist. (kan wel voor je nakijken waar het te kijgen is)
Inmiddels ben ik wel op capsules over gegaan maar dat heeft te maken met mn zwangerschap, heb zo'n vitamine-ding waar alles in zit dan is extra die druppels wel teveel :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:22

Jannepauli schreef:
Je vergelijking tussen Masai en Scandinaviers gaat mank: ten eerste is de huid van de Masai zeer donker gepigmenteerd en neemt daardoor minder 'licht' op, bij donkere velletjes is het dus veel waarschijnlijker dat men een vit D gebrek heeft. In Scandinavie is de intensiteit van het licht ook minder, dus ook daar kan makkelijk een tekort ontstaan.

Waar zit de kreupelheid dan?
Wie met een donkere verpakking ;) noordelijk gaat wonen, loopt relatief snel een vit. D tekort op, dat klopt.
Dus toen wij, de mensheid "out of Africa" gingen, hebben de noordelingen onder ons zich opengesteld (bleek gemaakt), om nog voldoende D te kunnen maken/opnemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:56

Haha, dat is de evolutie theorie erg kort door de bocht nemen. Maar goed, laten we er maar geen discussie over houden: feit is dat vanaf februari de UV sterk genoeg wordt en zoland de TS maar voldoende zonlicht pakt, komt het best wel goed.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:26

Ik heb ook een vitamine D tekort, daarvoor slik ik Devaron, zo'n 5 stuks per dag. Maar helpen doet het amper :+

Mijn waarde was eerst 8, terwijl het 10 keer zoveel moet zijn. De laatste keer prikken was het 12, na bijna een half jaar elke dag Devaron.

Hoe zit het trouwens met je B12? Veel mensen met een b12 tekort, hebben ook en vitamine d tekort. Dat is bij ook zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:53

Dan kun je beter Solgar Vit D3 gaan slikken ( is trouwens hoger gedoseerd dan Devaron) en zit in plantaardige capsules.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:08

Jannepauli schreef:
Je kunt ook tussen 12:00-15:00 uur een half uurtje in de zon gaan zitten ( als die schijnt natuurlijk!), met bloot gezicht ( dus geen SPF cremes) , blote benen en blote armen . Dan is je vit D tekort zo weer bijgespijkerd!

Klopt niet!

En ik heb echt hoge doseringen nodig in olie.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:16

Ik heb hetzelfde gehad vorig jaar en zat met mijn D waarde niet kritisch laag maar kreeg ook als advies om wat vitamine bij de slikken. Toen was het al maart en ben ik maar veel in de zon gaan rondlopen, vette vis eten etc.
Dit jaar ben ik preventief extra vitaminen gaan slikken, namelijk Bio-vitamine D3 d-pearls.
Ik zou niet weten of het werk omdat mijn ritme inmiddels heel anders is dan vorig jaar en ik dus geen goed vergelijkingsmateriaal heb.
Maar, psychologisch werkt het in ieder geval :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:18

Daphne__ schreef:
Ik heb ook een vitamine D tekort, daarvoor slik ik Devaron, zo'n 5 stuks per dag. Maar helpen doet het amper :+

Mijn waarde was eerst 8, terwijl het 10 keer zoveel moet zijn. De laatste keer prikken was het 12, na bijna een half jaar elke dag Devaron.

Balen, Daphne!!!
Geld en moeite en dan helpt het niet.
...wie dit leest: koop een ander merk. (Ik slik de capsues van bonusan, aov is ook een goed merk, of vitals, of idd solgar, of ortica...)

Daphne__ schreef:
Hoe zit het trouwens met je B12? Veel mensen met een b12 tekort, hebben ook en vitamine d tekort. Dat is bij ook zo.
Voor de veganisten onder ons is dit idd bingo. Zowel B12 als D zitten uitsluitend in dierlijke producten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:08

Hannanas schreef:
Jannepauli schreef:

Klopt niet!

Hoe zo klopt niet Leg jij dat 's uit?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:28

Als je niet tevreden bent met het advies van de stagiaire, dan zou ik gewoon terug bellen met de vraag of je wat meer informatie zou kunnen krijgen.. Wat je waarde dan was, wat voor supplementen je dan moet slikken...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:50

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:19

Jannepauli schreef:
Hannanas schreef:

Klopt niet!

Hoe zo klopt niet Leg jij dat 's uit?[/quote]

Zonnekracht is vaak te weinig.
En er zijn onderandere daardoor mensen die de vit d niet hoog genoeg krijgen door in de zon te lopen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:22

Janneke2 schreef:
Daphne__ schreef:
Voor de veganisten onder ons is dit idd bingo. Zowel B12 als D zitten uitsluitend in dierlijke producten.

Ik ben geen veganist hoor :n Heel veel mensen die B12 tekort hebben en daarbij Vitamine D tekort, die geen veganist zijn. Opnamestoornis, kan ts ook hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:16

Je bent wel heel snel weggestuurd. Ten eerste zou je moeten weten hoe hoog de waarde precies is.
Ik zou dus teruggaan en een afdruk van de uitslagen vragen.

Als jij zulke klachten hebt dan zou het toch wel een heel stuk te laag moeten liggen. Dus moet je aan de huisarts vragen hoeveel je precies moet gaan slikken. Met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ga je een tekort niet wegwerken.

En wordt er dan over een poosje gecontroleerd of het dan wel goed is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:28

Jannepauli schreef:
Haha, dat is de evolutie theorie erg kort door de bocht nemen. Maar goed, laten we er maar geen discussie over houden: feit is dat vanaf februari de UV sterk genoeg wordt en zoland de TS maar voldoende zonlicht pakt, komt het best wel goed.

Heb je daar een bron van, dat de zon al vanaf februari sterk genoeg is? Ik ken namelijk alleen maar bronnen die april noemen voor deze breedtegraad.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:47

Had vorig jaar een waarde van 14, dus ook behoorlijk laag.. Kreeg toen...Uhm...calcichew mee om het weer op peil te krijgen maar door die stomme dingen liep ik eigenlijk constant uitgeput rond. Tegen 1 uur ging t lampie uit en als ik dan in de auto zat vond ik het soms ronduit gevaarlijk. Zonder die tabletten ben ik minder moe :+
Heb het maar opgegeven.. Dan maar lage vit D. Mijn B12 was overigens goed. Zit best veel van in energie drink en ik kan echt een gillende behoefte hebben aan dat spul, dus heb wel eens gedacht dat het misschien daarom was :P