Wie kan mij helpen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenraam

Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:23

Dit is een goedgekeurd SA !

Hoe zal ik eens beginnen,

op bokt staan er veel topics over meiden/vrouwen die verliefd zijn en daar verhalen over vertellen.
Samen heerlijk daten, misschien al een tijdje samen zijn enz.
Nu zit mijn probleem juist in die hoek, maar door omstandigheden dus iets anders als "normaal".

Een ex heeft mij nl gedwongen tot seks, dit is wel een paar jaar geleden dus niet recent gebeurd.
Dat door mijn hoofd spookt dat het gedeeltelijk mijn eigen schuld is geweest en dat ik behoorlijke faalangst heb en moeilijk nee durf te zeggen, maakt dit natuurlijk niet echt makkelijk.
Ik ben naar een psycholoog geweest voor oa dit, en kan er met een paar vrienden ook over praten.
Maar nu de kern van mijn probleem, waarvoor ik dit topic open.

Nadat het gebeurd is heb ik nog wel 2 andere relaties gehad, de eerste wist van niks waardoor mijn angst voor lichamelijke dingen dus steeds erger werd. De tweede wist het wel en heeft me er toen heel langzaam een beetje bovenop geholpen, dat wil zeggen dat het draaglijk en soms leuk kon zijn maar er altijd nog paniek in de achtergrond was.

Nu is die relatie ruim 2 jaar geleden stukgelopen en heb ik geen andere dates e.d gehad.

Nu wil het toeval dat ik iemand heb ontmoet en gaan we binnekort op date.

(Even ter info, of dit nu wel of niet iets gaat worden, het probleem blijft bestaan of het nu voor nu of later is)

Ik heb geen flauw idee hoe ik alles moet aanpakken. Mijn rugzakje is behoorlijk groot plus komt mijn paniek voor alles wat meer dan een hand geven dit niet ten goede.
Ik weet niet wanneer ik wat moet/kan vertellen en hoe ik om moet gaan met die paniek.
Stel hij legt een hand op mijn been,schrik ik daar behoorlijk van. Natuurlijk vraag ik dan of hij zijn hand weg wil halen, maar uiteraard gaat dat vragen opleveren. Het nadeel is dat hij natuurlijk niks van me weet.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en ik hoop dat ik hier tips kan vinden of iig mijn verhaal kwijt kan.
Ik heb nl alleen mannelijke vrienden, en tja daar kan ik hun dit niet bij neerleggen :')

Misschien vinden jullie dat ik me er te druk om maak, maar ik weet dat de paniek soms de overhand kan krijgen. Dat is voor mij maar ook voor de wederhelft niet leuk natuurlijk.
Met een HA oid ga ik er niet over praten, ik ben nl behoorlijk onzeker en zeker als ik mijn verhaal "moet" vertellen klap ik dicht en vertrouw ik iemand er niet genoeg voor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:29

Ik zou eens kijken naar haptonomie, lichaamsgerichte therapie. Kan zonder verwijzing van de ha, meen ik. Want als een hand op je been al écht teveel is dan lijkt dat me wel erg lastig en is hulp misschien toch wel prettig. Of bedoel je dat dat teveel zou zijn voor een eerste date maar niet voor 2 weken (of 2 maanden) later? In dat tweede geval moet je gewoon eerlijk aangeven dat je rustig aan wil doen met fysiek contact maar hem wel écht leuk vindt (als dat zo is ;) ), dan hoef je verder nog geen reden te geven.

Hoe gaat het nu met dat moeilijk nee kunnen zeggen? Ik kan me voorstellen dat de paniek een stuk groter is als je weet dat je moeilijk je grenzen kan bewaken. Gaat dat tegenwoordig beter?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:31

Ik heb ook een en ander meegemaakt, daardoor ook soms anders reageren en vertel het toch vrij snel (na eerste date als we beide verder willen).
Ik snap dat je angstig bent voor fysiek contact (3 zoenen op wang kan wel?).
Als je denkt dat je degene kunt vertrouwen zeg dan nu dat je rustig aan wil doen wat hebt meegemaakt (details niet nodig) en daardoor reageerd op....
Ik denk beter nu zeggen en hij kan er rekening mee houden dan straks paniek enzovoort dat maakt het alleen maar ingewikkelder.
Als hij hierdoor niet wil afspreken..... Kijk gewoon verder dan is hij dus blijkbaar uit op hele andere dingen en gaat het niet om de persoon lijkt mij..... Geen hand vol maar een land vol!
Evt opnieuw therapie? Om hiermee om te leren gaan?

Keukenraam

Re: Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:44

@DaniBanani ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd bijv EMDR en nog meer om je op je lichaam te richten. Opzich gaat dat goed tot er dus iemand dichtbij komt alsin een relatie.
Zeker in het begin kan ik heel weinig hebben qua aanrakingen, ik schrik bij het vanalles. Zo probeer ik wel altijd een "knuffel" te geven als ik iemand weer zie omdat ik er op een bepaalde manier toch aan moet wennen. Uiteindelijk is er behoorlijk veel tijd nodig, en dan wordt het vanzelf minder. Nadeel is dat het dit keer een totale vreemde dus is en ik het voor hem ook niet fijn vind. Het lijkt me voor een man erg moeilijk om dat van die kant mee te maken (mijn laatste ex gaf dat ook toe, terwijl hij er wel heel goed mee omging, maar hij kon me dan ook al een tijd).
Qua nee zeggen gaat het wel steeds beter, maar ik vind het nog wel moeilijk. Ik durf nl ook niet de leiding te nemen als het over aanrakingen en meer gaat. Dan klap ik dicht. Misschien een naklap van toen, aangezien ik toen meermalen nee heb gezegd. Omdat ik toen bang werd en in paniek ben geraakt heb ik ja gezegd (werd tegen een kast aan geduwd) omdat ik dacht dat ik dan misschien nog enigzins een beetje het gevoel had de regie in handen te hebben.

@Ashley5760 3 zoenen op de wang kan tot zekere hoogte, als ik weet dat er meer gevoelens bij kunnen zitten vind ik het wel spannend en wat eng maar dat gaat er nog mee door. Qua therapie waren de psycholoog en ik erover eens dat dat waarschijnlijk niet zal helpen, ik praat niet makkelijk over mijn eigen problemen. Via een anoniem iets als bijv hier, kan ik iig mijn hart luchten omdat ik daarbij niet gezien wordt en dus geen emoties hoef te laten zien. Door dingen uit mijn jeugd wil ik mij niet "zwak" laten zien.
Inderdaad wel een goede tip om zo te kijken wat zijn bedoelingen zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:52

Haptonomie gaat juist heel erg over je lichaam leren voelen, aangeraakt worden, etc. Het is niet alleen praten maar júist voelen en ervaren. Wennen aan aanrakingen, voelen dat het niet verder gaat dan wat JIJ wil. :) Dan kan je ermee leren omgaan in een hele veilige setting. En zeker omdat je aangeeft nog steeds moeilijk nee te kunnen zeggen. Daar kan je écht veel mee kapot maken voor jezelf in een toekomstige relatie, doordat je hele intimiteit verstoort raakt omdat het steeds net verder gaat dan jij (op dat moment) wil. En dat zou doodzonde zijn..

Als je het in het begin lastig vindt mag je dat best aangeven. Je zal de enige vrouw niet zijn die er niet van gediend is direct al betast te worden op bovenbenen, of buik, of zoiets. Gewoon zeggen dat je iemand liever eerst iets beter leert kennen voor je overgaat tot fysieke acties, en je eigen tempo volgen. Een vent die dat niet accepteert wil je toch niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:59

Keukenraam schreef:
@DaniBanani ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd bijv EMDR en nog meer om je op je lichaam te richten. Opzich gaat dat goed tot er dus iemand dichtbij komt alsin een relatie.

Hoi Keukenraam,
first tings first: heel rot, dat dit gebeurd is en "logisch" dat je vertrouwen een deuk heeft gekregen!! En er zijn een paar dingen wat ik ook herken. Tneerste: ik heb geen leuke jeugd gehad. Een van de dingen die daarvan het gevolg is, is dat ik alleen als ik mensne echt vertrouw, zeg, "waar de pijn zit". Mensen die beschikken over de info - het klinkt hard - zijn daarna uitstekend in staat mij pijn te doen (en zo ging het gewoon in mijn jeugd. Dus aan de ene kant: dat je je niet zwak wilt laten zien: groot gelijk (tot op een bepaald punt).
Misschien heeft het zin, om nog een par emdr sessies te doen..? Emdr bestaat ui tmeerdere fasen: eerst maak je het verleden schoon - en ik neem aan, dat dat wel min of meer is gebeurd. (Al zou je ook kunnne onderzoeken, of er een of twee "rotfoto's" zijn om emdr op te doen rond het thema "ik toon mijn emoties maar liever niet, dat lijtk me beter..."
Daarna ga je aan de slag met hoe het nu is (en daar zittten nog wel wat hobbels) en je sluit af met dat je je voorstelt, dat dingen in de toekomst ook goed gaan (bijv. je bent met een lief iemand aan het knuffelen, maar je zegt wel nee. E je hebt wel de regie - hoe voelt dat, opdie schaal van nul tot tien? Mag dat van jezelf? Geloof je, dat je partner echt instemt? Hoe voel je je over jezelf op zo'n moment...?).

En wat Ashley ook zei: test hem uit. Alles gaat in jouw tempo (maar leg wel uit, hoe dat zo). Of begin met "algemene" verhalen over sexueel geweld - kijk hoe hij daar op reageert. Mijn huidige lief heeft 2 jaar achter mij aangezeten, dus dat kan heus. (Hij wilde mij echt, met alle trauma's die ik toen nog had.) Neem je tijd, haast is dus echt niet nodig!! (En mbt. vrijen had en heeft hij de opvatting, dat hij vooral ook geniet van het plezier van zijn partner.)

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 19:38

@DaniBanani heb vandaag eens opgezocht wat het inhoud. Op dit moment durf ik dat nog niet aan, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden !!
@Janneke2 Wat je zegt mbt tot pijn doen is inderdaad niet onbekend voor me. in mijn jeugd heb ik vele klappen mogen vangen (zowel letterlijk als figuurlijk), dat maakt je hard in je doen en laten. Aan de ene kant een voordeel want je bent minder snel gekwetst maar als ze je raken dan raken ze je ook behoorlijk goed. Qua emdr heeft het wel geholpen om het plaatje niet meer zo vervelend in mijn hoofd te hebben. Ik kan er nu dus rustig op terugkijken. Het iemand moeten vertellen kan ik echter (nog) niet. Ik kon uiteindelijk niet verder ermee, omdat ik gewoon niets meer voelde of erbij dacht. Ik vind het heel lastig om tegen iemand aan te praten waar het tegen "moet" dus echt verder kwamen we daar niet meer mee. Ik ben in ieder geval al blij dat het plaatje minder op de voorgrond treed en dat als het wel gebeurd ik daar beter mee om kan gaan.

Klinkt als een super lieve vriend !

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:00

Ik als man dan even de andere kant van het verhaal..

Ik heb een relatie gehad met iemand met ook een probleem op sex gebied..
(Hoop dat je snapt dat ik niet in detail hier alles ga neerzetten in het openbaar omdat het over iemand anders d'r leven gaat)

Het kwam na een tijdje dan zover dat we bij elkaar sliepen, en van het een kwam het ander en zo kwamen we dus bij het probleem.
Ze kon "het" niet doen omdat ze zo gespannen was door dat wat er jaren eerder gebeurd was.
Het deed d'r gewoon pijn, en als er iets is dat ik m'n vriendin niet wil doen dan is het pijn.
Half jaar later nog een poging gedaan maar zonder positief einde.

Zij baalde hier enorm van en werd er alleen maar bang van dat ik het daarom uit zou maken, omdat we geen sex konden hebben.

Maar eerlijk gezegd, was dat mij een zorg, het interesseerde me niks. Tuurlijk is het leuk als het wel had gekund, maar zo niet, jammer dan.

Dus kort samengevat heb ik een jaar zonder sex gedaan. Maar hebben wel een goede relatie gehad.

Het klinkt misschien simpel, maar je moet gewoon een vriend vinden die wel zonder sex kan, of alleen als jij wil. Iemand die respect heeft voor jouw situatie en gevoel.
Tuurlijk valt dat niet mee, maar ze zijn er echt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:01

Keukenraam schreef:
@Janneke2 Wat je zegt mbt tot pijn doen is inderdaad niet onbekend voor me. in mijn jeugd heb ik vele klappen mogen vangen (zowel letterlijk als figuurlijk), dat maakt je hard in je doen en laten. Aan de ene kant een voordeel want je bent minder snel gekwetst maar als ze je raken dan raken ze je ook behoorlijk goed.

Ja, precies...! Die hardheid ("Mijj raak je niet zo maar even...!") heeft voordelen, maar het is geen vertrouwen. (Hoeft ook niet, je hoeft ook niet de hele wereld te vertrouwen!) Maar in een relatie, hoei, slik, - daar is dat dus wel de bedoeling...
Hippisch gesproken: vertrouwen gaat te paard (in volle galop) en keert te voet (doorgaans voetje voor voetje).

Keukenraam schreef:
Qua emdr heeft het wel geholpen om het plaatje niet meer zo vervelend in mijn hoofd te hebben. Ik kan er nu dus rustig op terugkijken. Het iemand moeten vertellen kan ik echter (nog) niet. Ik kon uiteindelijk niet verder ermee, omdat ik gewoon niets meer voelde of erbij dacht. Ik vind het heel lastig om tegen iemand aan te praten waar het tegen "moet" dus echt verder kwamen we daar niet meer mee. Ik ben in ieder geval al blij dat het plaatje minder op de voorgrond treed en dat als het wel gebeurd ik daar beter mee om kan gaan.

Het is een begin, en als je meer zou willen, dan kan dat altijd nog. Vraag jezelf ook vooral af, wat je nodig hebt, want als het idd voelt als een verplicht nummer (oh, ja, nu is het donderdag 14.00 nu moet ik praten over mijn oude pijn) dat werkt niet.
Wat ik doorgaans wel heerlijk vond: een psychologe wordt (even heel grof) door mij betaald, en kijkt zogezegd met mij mee.
In mijn gezin van herkomst was het regelmatig van "Janneke niet zo gillen...!" (Ik had of pijn, omdat ik was geslagen - of gilde omdat ik de bui met nieuwe klappen zag hangen.) Dan is iemand die met je meeleeft, plaatsvervangend boos wordt "Dat is toch geen manier van doen!!" heerlijk. Okee, ik ben ooit weggegaan bij een psychologem omdat ze alleen maar troostte, maar wel met bloemen en bedankjes, want die troost was een tijdlang heerlijk.

Keukenraam schreef:
Klinkt als een super lieve vriend !
:j IK heb vreselijk met hem geboft.
Ik las in de tijd dat het net aangaat een boek van Anja Meulenbelt, met daarin een zinnetje, dat hier in huis een gevleugeld woord is geworden:"Er zijn wel lieve mannen, maar niet genoeg voor ons allemaal".... (Maar hopelijk zijn er heel veel en heb jij er nu ook eentje op het oog...!)(@Palousa boy: do feel included!!)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:29

Mijn ex heeft mij ook zo behandeld, zoals jouw ex jou heeft behandeld... het helpt mij heel goed om te zeggen "Ik was niet fout, het was niet mijn schuld, ik heb niks fout gedaan, ik hoef me nergens voor te schamen!!"
Ik zou wel tegen je date zeggen wat je ex heeft gedaan... niet tot in de details, maar bv. zeggen dat je ex dingen bij je afdwong ofzo... als het een serieuze kandidaat is, dan rent hij niet van je weg... :)

Heel veel sterkte in ieder geval!

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 23:06

@palousaboy heel erg bedankt voor je reactie ! Het is fijn om te weten hoe het van de andere kant wordt gezien :j Ik vind het voor de wederhelft vaak nog erger dan voor mezelf, omdat het me best moeilijk lijkt voor degene om iemand zo in paniek te zien raken. Wat ik dan ook nodig heb is iemand die me de tijd gunt maar het wel samen wil blijven proberen. Ik weet nl dat het vanzelf steeds beter gaat, het ene sneller dan het andere. De weg ernaartoe is alleen zo verdomd moeilijk. Ik weet dat er meer mannen moeten zijn als jou en mn laatste ex, maar vind ze maar eens. Ik denk dat de grootste categorie zit zoals mijn 2e ,hij wist het verhaal niet maar moet gevoeld en gezien hebben dat ik steeds verstijfde,smoezen verzon en steeds minder op mn gemak was. Echter vroeg hij er nooit naar.
Tja en dan blijft altijd dat rot stemmetje wat jouw ex ook had, wat als hij niks meer wil vanwege het hele rugzakje.

@janneke ik ben ook blij dat ik mijn psycholoog heb gehad (de eerste, een vrouw kon ik niks mee, zij was idd ook zo van het troosten meer, plus kon ik het gesprek naar mijn hand zetten en dus om de kern heen draaien. De andere was raar genoeg een man, maar vertrouwde hem meteen, hij liet me even denken dat ik weer om de kern heen kon draaien om me vervolgens precies weer op de goede plek terug te zetten). Door omstandigheden ben ik daar moeten stoppen, maar heb er toch veel aan gehad. Maar verder dan dat zal ik er niet mee komen, het is echt iets wat ik moet doen.

@Banjer, wat k*t dat het jou ook is overkomen ! Ik weet dat het zijn fout is, maar ergens vind ik het ook een beetje mijn eigen "schuld".
Zie trouwens dat je een reikimaster bent, heb ooit een bekende van een bekende een soort sessie laten doen, volgens diegene zat er een behoorlijke blokkade en had daarna moeite om het niet bij zich te houden oid (excuses als ik het raar uitleg, is een jaar geleden en ik ken alle termen ed niet)
Moet zeggen dat het een hele aparte ervaring was ! Zeker mbt het wel/niet aanraken was best pittig,maar toch blij het een keer gedaan te hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:32

Keukenraam schreef:
Wat ik dan ook nodig heb is iemand die me de tijd gunt maar het wel samen wil blijven proberen. Ik weet nl dat het vanzelf steeds beter gaat, het ene sneller dan het andere.

Goed om te weten...!
Keukenraam schreef:
Tja en dan blijft altijd dat rot stemmetje wat jouw ex ook had, wat als hij niks meer wil vanwege het hele rugzakje.

Tegenspreken, he! "Rugzakje" of niet, jij bent een waardevol mens!!! (En kerels die menen recht op sex te hebben: gelijk de deur uit, die wil je toch niet.)
Enne: een voor een kunnen die stenen best dat rugzakje uit, ook dat nog :)...!!

Keukenraam schreef:
ik ben ook blij dat ik mijn psycholoog heb gehad (de eerste, een vrouw kon ik niks mee, zij was idd ook zo van het troosten meer, plus kon ik het gesprek naar mijn hand zetten en dus om de kern heen draaien. De andere was raar genoeg een man, maar vertrouwde hem meteen, hij liet me even denken dat ik weer om de kern heen kon draaien om me vervolgens precies weer op de goede plek terug te zetten).
Op zich kon ik wel veel met 'de troosteres'. Ik heb idd een 'zakelijke' periode gehad ('vertel me maar, wat ik doen moet, maar het achterste van mijn tong - nee.'). In die tijd las ik ook bakken zelfhulpboeken - en daar staan nuttige dingen in. Zoals desensitisatie.
(Zoals een natural horsewoman een paard de trailer in krijgt. "Breek" de oefening in deeltjes, oefen je paard in: lopen over gekke bodem (er zijn zelfs paardewippen) lopen door nauwe steegjes, staan midden in een oxer, een donkere ruimte inlopen, achterwaarts lopen een heuveltje af. Kan hij al die dingen goed en vlot, en heeft hij vertrouwen in zichzelf en jou - dan gaat hij vlot de trailer in.) De D van emdr is ook desensititatie, en daarna komt de reprocessing en repatterning - en dat vond ik toch wel heel bijzonder.
Keukenraam schreef:
Door omstandigheden ben ik daar moeten stoppen, maar heb er toch veel aan gehad.

Jammer dat dat moest, maar je kunt altijd verder.
Keukenraam schreef:
Maar verder dan dat zal ik er niet mee komen, het is echt iets wat ik moet doen.

Eh - uiteraard is het jouw leven, (en is het aan jou om dat te leven) maar waarom denk je, dat je niet verder kan....?

Keukenraam schreef:
Ik weet dat het zijn fout is, maar ergens vind ik het ook een beetje mijn eigen "schuld".

Ja, ten eerste: alle vrouwen met sexueel geweldservaringen, ik ook als incestvrouw, voelen dat in eerste instantie zo. Dat lijtk wel aangeboren. Makkelijk gezegd: niet geloven!!
Bovendien heb je (in een wanhopige poging, om toch nog een beetje veilighd, want regie te hebben), ja gezegd. Dat maakt je totaal niet schuldig, maar wel kwetsbaar voor dat soort ideeen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:22

Ik snap ook zeker dat je je zorgen maakt om dat wat de ander wel of niet zal denken.
Je komt er echter nooit achter als je er niet naar vraagt.

Vroeger was ik zelf altijd erg in mezelf of op mezelf, de rest van de wereld kon me niks schelen.

Naar buiten toe kwam dat dus nogal verlegen en bijna wereldvreemd over.

Maar inmiddels heb ik gemerkt dat ik dus wel gemist wordt, dat mensen wel om me geven, interesse hebben in mijn mening en daar ook wat mee doen..

Totaal tegenovergestelde van wat ik vroeger dacht, en tijden niet heb willen zien.

Nu ben ik gelukkig zo ver dat ik wel naar buiten kom met mijn mening, zonder me druk te maken om wat een ander daarvan denkt, al kan dat soms wat kwetsend overkomen.
Medelijden heb ik niet snel met iemand, respect echter wel, maar alleen als ze het verdienen en niet ervan uit gaan dat je maar rekening met ze houd omdat ze anders zijn dan anderen.

Om een lang verhaal iets korter te maken..

Sommige dingen hebben tijd nodig, andere dingen hebben nog veel meer tijd nodig.

Soms is er net 1 persoon die je ogen kan openen voor de zaken die jij nooit zag.

Ik heb regelmatig mensen uit de put gehaald, puur door ze een beetje aandacht te geven, en ze te nemen zoals ze zijn, en dat te respecteren, door ze te laten zijn zoals ze zijn.
Al willen ze hier naakt door het huis lopen, als ze daar zichzelf beter door gaan voelen, prima.
Maar het is niet "normaal" dus kan het nergens.
Omdat het hier wel kan, gaan ze anders nadenken, erover praten en dan komt de oplossing vaak vanzelf.

Mensen die beweren dat alle mannen alleen maar sex kunnen hebben in bed en niet gewoon samen kunnen slapen, heb ik hier ook gehad (was toen wel vrijgezel) om het tegendeel te bewijzen.
Vaak was het een verademing voor ze, nou prima. Als hun daar blij van worden is het goed toch.

Ik weet niet of je een beetje snapt wat ik bedoel, maar er is altijd een oplossing, het zal echter niet vanzelf gaan, maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 23:26

@ Janneke Voor mijn gevoel kan ik er niet mee verder omdat ik a niet meer bij dezelfde terugkan b er verder niemand weet dat ik er heen ben geweest (op wat vrienden na) en c ik er niet vanafkom door te praten, maar er af moet komen door dingen daadwerkelijk te doen.
Dat het niet mijn volledige schuld is weet ik, hij is te ver gegaan (zacht gezegd), maar voor mijn gevoel was het stom om uiteindelijk ja te zeggen ookal was het onder dwang. Daarmee geef je toch een soort van toestemming.

@palousa_boy ik snap precies wat je bedoeld !!! Gelukkig was mn laatste ex dus ook iemand in die categorie dus ik weet dat het bestaat :j Maarja waar verdien ik het aan om dan nog zo iemand te vinden vraag ik me dan af. Het zal inderdaad niet vanzelf gaan, ik kan er ook veel van leren.
Zoals jij het beschrijft is idd precies wat ik nodig zou hebben weer, dat niks raar is oid. Maar ook dat de ander niet in paniek raakt als ik in paniek raak. Dus de rust kan houden.

Super lief dat jullie reageren, het is gewoon fijn om even je verhaal te kunnen doen en tips ed te krijgen zonder dat je vreemd aangekeken wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:09

Je moet net iemand tegenkomen die door de hele situatie heen kan kijken en alleen voor jou gaat, en de rest er dan maar bij neemt.
En als ik het zo lees sta je ook wel open voor hulp, maar heb je de juiste hulp nog niet gevonden.

Naar mijn idee werk de professionele hulp weleens, maar bij diepere problemen zoals dit kan je beter iemand hebben die het niet voor z'n werk doet, maar het doet voor jou.
Klinkt misschien vreemd, aangezien ik nooit hulp van een professional nodig heb gehad en daar dus geen ervaring mee heb, maar naar mijn idee praat dat heel anders.
Naar vrienden praat je ook anders dan naar je werkgever bijvoorbeeld.

En er zijn echt wel vreemdere dingen die ik heb gehoord waar mensen mee zitten ;)

Dus het komt echt wel goed, daar geloof ik wel in!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:41

Keukenraam schreef:
@ Janneke Voor mijn gevoel kan ik er niet mee verder omdat ik a niet meer bij dezelfde terugkan

Bah - naar is dat...! Je hecht je toch aan zo iemand, je hebt je ten dele bloot gegeven, samen dingen doorgenomen en als het goed is, sucsessen beleefd - dan zit je niet te springen om naar een ander te stappen!
Keukenraam schreef:
b er verder niemand weet dat ik er heen ben geweest (op wat vrienden na)

Eh - verder hoeft toch ook niemand iets te weten...? Als het aan de orde is, praat je er met je vrienden over - de rest van de wereld hoeft het niet te weten.
Keukenraam schreef:
en c ik er niet vanafkom door te praten, maar er af moet komen door dingen daadwerkelijk te doen.

Daar zit iets in. Dingen doen en merken dat dat kan, zet zoden aan de dijk.
Maar mijn ervaring is, dat dat alleen werkt, als ik er niet te veel tegen op zie. Zo heb ik -tig tentamens gemaakt, nadat ik de nacht ervoor niet kon slapen van ellende. (En wat sommige, cognitieve therapeuten dan roepen:"Als je nou maar een of 2 tentamens doet, en merkt dat dat niet erg is, gaat die angst wel weg", dat wil ik niet meer horen. Ik ben nooit in elkaar geslagen oid op tentamens, maar 24 keer die nacht niet slapen van ellende - grrrr.) Vandaar dat ik emdr "fan" ben, dat hielp wel.
Keukenraam schreef:
Dat het niet mijn volledige schuld is weet ik, hij is te ver gegaan (zacht gezegd), maar voor mijn gevoel was het stom om uiteindelijk ja te zeggen ookal was het onder dwang. Daarmee geef je toch een soort van toestemming.
...en dat gevoel is... fout. Sorry dat dat zo hard en rot klinkt, maar ik meen het wel. Je stond onder druk. Het was een strategie, om jezelf nog een beetje te beschermen. Toestemming was al - helaas - totaal niet meer aan de orde. (En rondlopen met dit soort gevoelens is ook geen steun.)

Keukenraam schreef:
Maarja waar verdien ik het aan om dan nog zo iemand te vinden vraag ik me dan af.

;) gewoon, omdat je een waardevol mens bent!!! :)
Keukenraam schreef:
Zoals jij het beschrijft is idd precies wat ik nodig zou hebben weer, dat niks raar is oid. Maar ook dat de ander niet in paniek raakt als ik in paniek raak. Dus de rust kan houden.

Altijd heel goed, om te weten wat je nodig hebt!!

Keukenraam schreef:
Super lief dat jullie reageren, het is gewoon fijn om even je verhaal te kunnen doen en tips ed te krijgen zonder dat je vreemd aangekeken wordt.
:) :) :)

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:31

Citaat:
Eh - verder hoeft toch ook niemand iets te weten...? Als het aan de orde is, praat je er met je vrienden over - de rest van de wereld hoeft het niet te weten.

Mijn familie ook niet, dat is niet te doen zonder dat het opvalt. Plus ik niet weer bij iemand anders wil.

Morgenmiddag mijn date, ben zo benieuwd ! Best wel zenuwachtig ervoor :o Slaat nergens op want is gewoon gezellig kletsen en waarschijnlijk bios erna. Maar toch, als ie maar geen moeilijke vragen gaat stellen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:34

Oaoaoaoahhhhh!!!!
Een date!!!!

Spannend!!!!

.. verzin gewoon 10 dingen die je wel wilt vertellen!
(En eventuele reactie,s voor als er toch een moeilijkonderwerp ter tafel komt. "Gewoon uittesten, hoe hij reageert!" Of ''de rem werkt'', respect, dat soort dingen.)

Veel plezier!

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 15:42

Sorry, late reactie.
De date is anders verlopen als dat ik in mijn hoofd had. Wel veel gelijke interesses, maar waarschijnlijk geen klik. Heel veel stille momenten maar uiteindelijk wel lol gehad.
Maar pfoe wat was ik verschrikkelijk zenuwachtig ! Heb de nacht vantevoren erg rot gedroomd, een herhaling van wat er toen gebeurd is. Onbewust misschien toch te veel mee bezig geweest denk ik ?

Nu dus rustig afwachten hoe en wat. Nadeel is dat ik zelf niet zomaar op iemand af zal stappen, ben totaal niet verlegen maar vind dat voor die persoon niet eerlijk. Nu is er nog niemand waarvan ik zeg he !

Het is in ieder geval weer een ervaring rijker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:09

Ach, als zoiets spontaan gaat is het veel leuker :P

M'n ex heb ik dan wel via een datingsite leren kennen, dus ik weet wel dat het kan maar toch..

M'n huidige vriendin heb ik via bokt leren kennen :D
Zaten wel al een tijd in hetzelfde huiskamer topic maar elkaar nooit ontmoet.
Toen had ik een pony geschoren bij iemand anders uit het topic, waar zij dan weer met d'r paard staat en daar voor het eerst ontmoet.
Later nog een keer gezien bij een filmavond/meeting
Daarna zouden we weer een filmavond hebben, maar toen besloten om samen film te gaan kijken, van het een kwam het ander, en uiteindelijk was ik om 6.30 de volgende ochtend pas thuis ;) (aangezien ik om 7 uur weer moest werken en m'n honden nog ff uit moest laten kon dat nog net)

Tijdje gedate en nu hebben we 2 maanden een relatie.

En aangezien ik plotseling op zoek moest naar een ander huis, gaan we over 3 weken samen wonen :)
Ik trek iig bij d'r in.

Dit stond 4 maanden geleden allemaal nog niet op de planning, sterker nog, ik had je uitgelachen als je me dit had verteld..

Conclusie:
Dingen kunnen heel snel veranderen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:32

Hoi Keukenraam,

het was in elk geval geen nare ervaring dat is ook al weer heel wat.
Wel rot van de nachtmrrie, de nacht ervoor.

En ou nadenken: wil jij verder met deze...? Wil hij met jou...?

Of anders een nieuwe date...?

Keukenraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 18:37

Weer even een tijdje niet meer op het topic geweest daardoor de laatste reactie gemist.
Heb van hem niks meer gehoord, heb 1 keer een berichtje gestuurd waar amper op gereageerd werd en daarna niks meer.
Aan de ene kant dus geen stress ed om het daten, maar aan de andere kant mis ik nu dus nog steeds het bij iemand zijn en samen op pad gaan.