Bokkers ervaring met EMDR?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bokkers ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:28

Zijn hier bokkers die ervaring hebben met EMDR? Hoe ging de sessie in zijn werk? Hoe lang werkte het na?

Ik heb gehoord dat de dagen na de therapie erg heftig zijn?

Behandelden jullie in één sessie één traumatische gebeurtenis?

Ik zou erg graag persoonlijke ervaringen horen, dat mag uiteraard ook via PB :)

RubyRed

Re: Bokkers ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:34

Jep, 2 x een periode EMDR gehad. We gingen meestal eerst een beetje 'kletsen', en daarna begon het echte werk. De eerste periode met tikjes in mn oren gehad, dat werkte toen wel maar na het stoppen met de EMDR kwamen de klachten toch weer terug. De 2e periode (bij een andere behandelaar) met oogbewegingen, en ik kan zeggen dat het goed gewerkt heeft. De therapieperiode vond ik heftig, steeds de dagen na een EMDRsessie veel last gehad, dan net weer opgeknapt zijn en weer opnieuw moeten. Maar ik ben toch erg blij dat ik het gedaan heb. Wel had ik me een beetje vergist in 'na de EMDR'. Ik was er een beetje van uitgegaan dat de herinneringen dan ook echt weg waren, wat natuurlijk niet kan. Het zijn nog steeds geen leuke herinneringen, maar ik kan er nu wel goed mee omgaan. Succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:52

Ik voelde me zwaar voor schut staan. Omdat ik steeds hetzelfde verhaal moest vertellen en dan die oogbewegingen erbij. Maar het heeft wel geholpen, sindsdien kan ik de gedachten beter van me af zetten.
De dagen na therapie kan ik me niet meer herinneren, ook al is het nog niet zo lang geleden (3 of 4 jaar maar). Volgens mij had ik er niet zoveel last van.
Ik heb een stuk of 3 behandelingen gehad over 1 onderwerp. Dus elke keer opnieuw het ergste deel vertellen en daar werd dan op voortgeborduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:55

Ik zet het vrij vaak in, er wordt goed resultaat mee geboekt. 1 trauma per sessie is echter een beetje te optimistisch. Herinneringen gaan niet weg (daar zijn mensen soms naar op zoek, maar vaak ook bang voor). De 'lading' ervan wordt minder heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:50

Okee, meerdere sessies voor een onderwerp dus...

RubyRed, kon je wel gewoon functioneren in het dagelijks leven na zo'n sessie? Ik ben daar voornamelijk bang voor.

De dingen vergeten hoef ik niet, hoewel uitgummen best aanlokkelijk is. Het gaat mij er voornamelijk om dat ik er in mijn dagelijks leven minder door getriggerd word.

Erover praten zie ik nu al tegenop... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:55

De meeste mensen functioneren "gewoon door" na een behandeling hoor Lente :(:)
Laat je anders gewoon eerst eens voorlichten middels een intake. Ja of nee zeggen kan altijd nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:58

Okee dat is goed om te horen. :)

Het is voor mij nu voornamelijk de vraag of het geschikt is voor mijn dingen of dat ik het op een andere manier ga aanpakken. Dat ik ermee aan de slag ga en dat dat confronterend zal zijn is sowieso duidelijk :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:02

Ook ik heb hier een paar sessies in gehad. De eerste paar dagen was ik erg moe daarna ging het beter. Inmiddels ben ik een jaar of 7 verder en kan ik mij inhoudelijk niet meer zo veel van de reden van de sessies herrineren. Ik heb overigens tikjes gehad. Ben achteraf wel blij met het effect dat het op mij heeft gehad. Heeft mijn leven een stuk makkelijker gemaakt

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:03

Lente schreef:
RubyRed, kon je wel gewoon functioneren in het dagelijks leven na zo'n sessie? Ik ben daar voornamelijk bang voor.

Nouja, ik functioneerde al niet echt goed, dus daar kan ik niet zoveel over zeggen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:07

Wat goed om te horen Blon_D

Mag ik vragen waar je eerst last van had en hoe dat nu is? Dan bedoel ik niet in detail maar herbeleefden jullie het moment of werkte het door in andere dingen?

Ik kan bijvoorbeeld echt enorm gaan huilen als ik ergens van schrik en ik raak in paniek als mensen me erg lang kietelen.

RR, daar zit ook wat in :(:)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:08

Bij mij is vooral het er mee omgaan makkelijker geworden.
Ik heb er geen last van gehad in de dagen erna, wel dat de gedachten soms wat opgerakeld werden. Ik had speciaal de sessie's of op een vrije of op het einde van de werkdag gepland (tip van een collega). Maar ik had erna ook prima kunnen werken. Ik heb de echte stress gevoelens of zenuwen er niet meer bij. Voor mij dus een positieve ervaring al zag ik het nut er helemaal niet van in eerst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:10

Ik ben echt blij met jullie reacties! +:)+

Begon me af te vragen of ik het in een vakantie moest gaan plannen maar dat valt dan dus mee :)

Zou fijn zijn als het allemaal net even wat simpeler wordt en ik eruit kom met minder triggers.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:49

Heb ik net een topic geopend (RenWaBl @ [MW] Iemand ervaring met EMDR?), wordt ik op dit topic gewezen. :')

Maar ik heb vanmiddag dus mijn 1e sessie bij mijn psych. :) En ik was ook heel benieuwd naar ervaringen van anderen en hoe het straks bij mij gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:29

Hoi Ren Wa Bl en anderen,

hier ook een bokker met emdr ervaring. Ik ben zo ongever fan. Je gaat relatief snel door de ellende heen - en het harde werk doe je bij de therapeut. (Niet als huiswerk je nog 10x komende week realiseren hoe rot het was.)
Bij emdr krijg je in principe 2 huiswerkopdrachten: doe leke dag een ontspaningsoefening en als er nog heftige dingen gebeuren, schrijf ze kort op. (Doel: dat wordt meteen de volgende sessie aangepakt.)

Het kan gebeurren dat je pal na een sessie "gesloopt" bent. De rest van de dag vrij, vroeg naar bed - dat kan nuttig zijn. Maar dat is voornamelijk 'gezonde vermoeidheid', emdr werkt snel en diep - jij werkt dus heel hard.

En ideaal gesproken: je kunt al je triggers aanpakken in emdr en ze verdwijnen allemaal. (Okee - mijn eerste emdr mevrouw "vond het op gegeven moment wel genoeg", ik moest de rest maar op een andere manier doen. Ik was het er niet mee eens en zocht een 2e:"emdr werkt goed, ik wil de rest ook doen!")
De herinnering zelf blijft (...gelukkig maar, een psych die mijn herinneringen gaat wissen, brrr.)
...het belangrijkste is, dat de emotionele lading er af gaat. Per "begin beeld" geldt wel: ga door, tot het getal gezakt is naar een nul of een een. En dan komt nog de fase van "Plak je goede gevoel over jezelf op dit rotbeeld - en "links, rechts. links". Daarna nog de check, of er een of ander spannin gin je lichaam zit, die er niet hoort.

En: een herinnering, die niet emotioneel geladen is, ach, die zal ''je hoofd zelf'' niet gauw ophalen... (De herinneringen aan die nare dingen heb ik allemaal nog, maar het vervaagt, het komt niet of nauwelijks meer boven.)

Je kunt op verschillende anieren emdr doen - zeker als er meerdere trauma's, nare gebeurtenisen en/of klachten zijn.
Je kunt beginnen met de grootste rotherinnering, onder het emdr motto "het ergste komt toch, dus laten we dan maar in de kamer van de therapeut het ergste doen". (Eventueel: een lijst van de 10 grootste rotzaken in je leven - en ze allemaal een voor een afhandelen.)
Je kunt ook beginnen met "de eerste keer (toen je misschien 4 jaar was) dat je dit gevoel had".
Of met bijv. een droom, die voor jou uitdrukt, "dat leven nu eenmaal werken is en spelen niet aan de orde is".
Heb je op deze manier het hele verleden "schoongemaakt", dan ga je naar het heden.

@ RubyRed en Rebel Jits: mogelijk heeft jullie therapeut de zaak ook voortijdig afgebroken...? Ook deze fase hoort er bij!
Jullie schrijven over "...dat het nog steeds geen leuke herinneringen zijn, maar ik kan er nu wel goed mee omgaan" en "sindsdien kan ik de gedachten beter van me af zetten". Dat zijn natuurlijk verworvenheden - maar eigenlijk is dat maar de helft.
De emdr fase "hoe gaat het in het heden" houdt in, dat je zo'n moment, ''dat je er beter mee kunt omgaan (maar het toch nog weer speelt)" neemt als invalshoek voor emdr. Die sessies zijn doorgaans korter, het grote voorwerk is tenslotte gedaan, maar er zitten dus nog stukjes.

En de laatste fase van emdr gaat over de toekomst. Typisch bokt onderwerp: nadat je een rotsmak met springen hebt gemaakt, stel je je voor, dat je volgende week springles hebt - hoe voel je je daarbij...? En opnieuw aanrijden op die triplebar - hoe is dat voor je..?
Pas als ook de toekomstfase echt fijn voelt (Nou, als het lukt is die triplebar fantatisch om te springen - ik heb er zin in, het weer te doen!!) is emdr echt klaar.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:53

Ik heb het ook gehad, bij mij heeft het helaas niet geholpen. Ik kon er niet echt 'in' komen, ik vond de vragen die hij keer op keer stelde overdreven (1x is ook genoeg :') ) en vond het een beetje een rare methode. Nouja, het 'voelde' raar. Maar fijn dat er veel succesverhalen zijn hier :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:59

Ik heb ook ervaring met EMDR. Helemaal weg zijn de trauma's niet, maar de scherpe randjes zijn er vanaf. Ik raak niet meer zo snel van mijn stuk als ik flash-backs heb.

Ik moest wel heel erg het idee van "voor schut staan" loslaten. Ik vond het ook maar raar. Maar ik moet wel toegeven dat het me heeft geholpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:59

Ik heb het ook gehad, ben er bijna een jaar lang mee bezig geweest met steeds een week tussen een behandeling omdat het anders te heftig was en ik niet genoeg tijd had om te herstellen.
Het is per persoon heel verschillend hoe je er op reageert. De een komt er relatief makkelijk doorheen, de ander blijft vervolgens een nachtje intern omdat die persoon niet voor zichzelf kan instaan na de behandeling.
Ik heb de langste EMDR behandeling van Nederland gehad en ben er echt heel sterk uitgekomen! De meeste mensen hebben voldoende aan een aantal sessies, maar je moet er echt klaar voor zijn, anders kan het ook tegen je gaan werken. Ik heb 47 behandelingen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:09

Hier ook iemand die Emdr-therapie krijgt. :)
Ik ga nu richting de 2 jaar (in Mei) en het begin vond ik erg meevallen.
Daarna werd het wel steeds iets zwaarder, maar er veranderd ook heel veel in positieve zin. :j
Bij mij worden dubbele sessies gedaan, elke week anderhalf uur per keer.
Ik heb CPTSS en helaas net een erg zware terugval gehad, maar ik werk hard om weer boven te komen en ga elke week trouw heen.
Het is lastig te beschrijven hoe en wat je voelt tijdens zo'n sessie, dat moet je echt zelf meemaken, denk ik.

Ik ben erg benieuwd of je het gaat proberen en ook wat je er van vindt en of het je zal gaan helpen!
Sta je al ergens op een lijst?

Cayenne schreef:
Ik heb het ook gehad, ben er bijna een jaar lang mee bezig geweest met steeds een week tussen een behandeling omdat het anders te heftig was en ik niet genoeg tijd had om te herstellen.
Het is per persoon heel verschillend hoe je er op reageert. De een komt er relatief makkelijk doorheen, de ander blijft vervolgens een nachtje intern omdat die persoon niet voor zichzelf kan instaan na de behandeling.
Ik heb de langste EMDR behandeling van Nederland gehad en ben er echt heel sterk uitgekomen! De meeste mensen hebben voldoende aan een aantal sessies, maar je moet er echt klaar voor zijn, anders kan het ook tegen je gaan werken. Ik heb 47 behandelingen gehad.
Hoezo is dat de langste behandeling? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:17

Zoals het er staat :) Toendertijd stond die geregistreerd als langste (maar ik was ook een van de allereerste). Zal nu ongetwijfeld anders zijn :) Een vriendin van mij gaat al richting de 2.5 jaar, maar doet hem nu met aanrakingen ipv piepjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:21

Wauw weer een boel ervaringen erbij!

Op dit moment zit ik nog in de oriënterende fase maar ik begin wel enthousiast te worden zo :D

Kan zeggen dat ik wel echt klaar ben om ermee aan de gang te gaan. Ben klaar met wat dingen nu nog met me doen, klaar met mijn onzekerheid die daar aan vast zit en eindelijk bereid om het over de donkere momenten te hebben. :j

Ook niet onbelangrijk trouwens... Wordt het eigenlijk vergoed? Zo niet dan moet ik maar eens aan een potje beginnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:24

...en idd: vertrouwen is giga belangrijk...! Als je je voor schut voelt staan, brrr. (Schaamte is een hele pijnlijke emotie! Mijn 2e mevrouw riep dan ogenblikkelijk: "laten we dan eerst die schaamte aanpakken met emdr", daarna zit je er een stuk relexter.)

Een van de dingen die ik heerlijk vond: bij emdr hoef je niet rationeel te zijn. Maar dat houdt ook in, dat je min of meer "onbeschermd" ;) bent.
Bijv.: iemand maakte ooit een rotopmerking - ik had eerst cognitieve therapie en dan was het telkens "dat ik mij moest realiseren, dat het bedoeld was, dat ik me rot ging voelen - en die lol ging ik dat kreng toch niet doen?!" Daar had de peut groot gelijk aan, hoor, daar ging het niet om - maar zo voelde het dus niet, hoe hard ik ook probeerde.

Bij emdr was het vooral:"Okee - dat was de opmerking. Welk beeld hoort daar dan bij? Hoe rot voelt dat op die schaal van nul tot tien? Wat voor gevoel over jezelf krijg je er van?"
en dan ''links recht links'', waarbij ik gewoon mocht zeggen, hoe akelig hoe afgewezen en hoe vernederd ik me voelde, mijn verdriet kon uiten - en toen het aan de orde als mijn woede.

;) Ik zit nog niet op 47. Ik ben pas bij 30, denk ik :j
Ik heb piepjes gehad, muziek met een emdr effect, "zwaaien en kijken" en zachtjes worden aangetikt. De piepjes vind ik het minste. Worden aangetikt is "heerlijk" als je je schaamt of huilt: de therapie kan dan gewoon doorgaan. De muziek kan me soms afleiden, dat kan een voor- of een nadeel zijn.

Vwb geld: als je in je verzekeringspolis naar die 4 letters zoekt, vind je waarschijnlijk niets. Maar als de behandelingen van een psycholoog worden vergoed, gaat dit gewoon mee, het is een erkende methode (bij trauma zelfs de methde van voorkeur).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-03-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:25

Bij mij werden er geloof ik 8 sessies vergoed.

Je klinkt heel sterk in het 'er klaar mee zijn' dus denk dat je erg veel kunt hebben aan EMDR. Alvast veel sterkte!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:28

Veel verschillende ervaringen dus... Ben benieuwd vanmiddag, laat het jullie wel weten. :)
Heb vanavond nog wel een les gepland staan, ik lees hier dat sommige zich de hele dag nog rot voelen. Gelukkig kan ik tijdens het lesgeven mijn gevoelens en emoties even aan de kant zetten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:28

Okee, moooooiii! :D

links rechts links, het klinkt best sullig zo :') maar ben nieuwsgierig :j

Helpt het ook om weggestopte herinneringen naar boven te halen?

Dank je Broccoli :) heb lang veel excuses voor mezelf gehad maar daar schiet je niks mee op he :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:32

Cayenne schreef:
Zoals het er staat :) Toendertijd stond die geregistreerd als langste (maar ik was ook een van de allereerste). Zal nu ongetwijfeld anders zijn :) Een vriendin van mij gaat al richting de 2.5 jaar, maar doet hem nu met aanrakingen ipv piepjes :)
Ooh, op die manier.
Bij mij wordt trouwens een lichtbalk gebruikt met lampjes die je moet volgen.

Afbeelding

RenWaBl, ik hoop dat de vermoeidheid na de sessie meevalt voor jou!

Of het vergoed wordt of niet ligt aan de indicatie die je hebt. :j
En het is inderdaad heel belangrijk dat je vertrouwen hebt in de therapeut, een klik.