Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:37

Ik vraag me eigenlijk af of er medebokkers zijn die ook een eetstoornis hebben. Misschien dat we een huiskamertopic op kunnen richten om elkaar te steunen? :)

boooo

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:45

Ik kan er (gelukkig) niet over meepraten hoe het is maar ik wilde wel even zeggen dat iedereen mij altijd kan PBen en ik jullie altijd wil komen steunen mocht er een huiskamertopic komen! :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:47

Ik heb anorexia gehad van mijn 12e tot mijn 14e. Ben er gelukkig helemaal bovenop gekomen, al achtervolgt het me nog wel iedere dag. Als je vragen hebt.. Mijn PB staat voor je open.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:48

Allebei een superreactie! :)

Zelf heb ik boulimia en lijdt mijn zus aan anorexia, ingewikkeld dus. :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:50

Heftig voor jullie en jullie ouders.
Ik heb zelf anorexia en boulimia gehad. Daar na ruim 9 jaar van genezen.

Maar goed, er is ooit een huiskamertopic geweest. Geen idee of dat topic nog leeft.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:53

Ik heb al jaren een eetstoornis. Heb vele klinieken en ziekenhuizen van binnengezien ivm met opname en behandeling. Sinds mijn 15de heb ik de diagnose anorexia. Ik had het al wel langer maar heb een hele poos mezelf en iedereen voor de gek gehouden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:54

Ik heb na mijn anorexia inderdaad ook boulimia gehad. Voor mijn anorexia heb ik in het ziekenhuis gelegen omdat mijn hartslag dusdanig laag was dat risico op een hartstilstand te groot was. Lag dus verplicht in bed aan de hartmonitor.

Inderdaad heftig voor jullie ouders. Hebben jullie allebei hulp? Ik heb dat destijds afgewezen en enorme spijt van gehad.. Dus als ik jullie 1 tip mag meegeven: neem alle hulp aan die je krijgen kan.

Ik heb tot op de dag van vandaag nog spijt dat ik dat niet gedaan heb.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:55

Ik heb zelf 3 jaar een eetprobleem gehad ,
waarbij 6 maand aan een voedingssonde moeten zitten.

Dit is nu al 6 jaar voorbij maar ik heb nog vaak dagen of vooral in de vakanties dat die problemen weer opkomen omdat niemand dan kan nakijken wat ik gegeten heb of doe.
Ik ben er dus 3/4 boven op gekomen maar door die voedingssonde van een langere periode ben ik zelf mjn eten gaan uitkiezen wat ik graag eet..

zo eet ik nooit meer dan een bord , kijk ik hoe het eten eruit ziet ( smaakt/ruikt) en naar bepaalde merk.. is het niet goed van merk/geur/smaak of zicht ; dan laat ik het aan de kant.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:01

Ik heb sinds mijn 15e een eetstoornis (NAO), intussen dus 5 jaar. Vooral de laatste tijd gaat het goed, en heb ik het steeds beter onder controle (mijn vriendje is daarbij een hele stabiele factor, die ontzettend helpt). Ik heb nog steeds heel veel moeite met het accepteren van mijn ES; eigenlijk besef ik het me pas sinds kort.
Een huiskamertopic lijkt me een goed idee! In het dagelijks leven ontbreekt het me toch een beetje aan lotgenoten...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:30

Jep, ben nog niet gediagnosticeerd maar ze denken aan BED of iets in die richting.
Scoorde ook erg hoog hierop toen ik uit nieuwsgierigheid eens zo'n online test deed, dus dat ook meteen aangegeven bij m'n hulpverleners.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 01:51

hoe kom je er op, om je te laten "testen" wat je hebt eigenlijk..?

Is het dan al ernstig, of denk je dan van jezelf dat je dik bent terwijl je weet dat je dat niet bent.
is je eetgewoonte fout dat je dan zelf weet, maar niet wilt veranderen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 03:23

Ik heb al van jongs af aan een haat/liefde verhouding met eten, heb diverse pogingen gedaan om af te vallen wat telkens op niets uitliep ivm vreetbuien.
Ik denk niet dat ik te dik ben, maar wéét dat, laatste keer wegen was ik 123.6kg, wat uitkomt op zo'n 50kg overgewicht. :o
Ik weet niet meer precies hoe ik bij die bewuste test ben beland, geloof bij het informatie zoeken over BED en aanverwanten, besloot hem toen te doen en het bevestigde eigenlijk wat ik al vermoedde.
Nu had ik al aangegeven bij mijn hulpverleners dat ik er naar wilde laten kijken omdat ik steeds meer begon in te zien dat de manier waarop ik met eten omga niet 'normaal' is en de uitslag van de test heb ik dan ook besproken.
Maar ivm wisseling van hulpverleners moet ik nog even wachten tot we hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan qua uitzoeken wat er precies speelt.

FahyaFemke schreef:
is je eetgewoonte fout dat je dan zelf weet, maar niet wilt veranderen?

Het is niet een geval van niet willen veranderen, eerder een geval van niet kunnen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:57

Mijn diagnose kwam toen ik voor behandeling bij een kliniek werd aangemeld. Daar is hebben ze toen anorexia gediagnostiseerd. Het is niet dat je weet dat je niet dik bent. Ik heb in het ziekenhuis gelegen met een verschrikkelijk ondergewicht maar ik zag mezelf nog steeds als veel te dik. Als ik de foto's zie, zie ik niet dik maar wel dun, iets waar ik soms nog naar terug verlang. In slechte periodes. Ook is vaak ook niet echt niet willen eten ( ja in het begin wel ) maar op den duur kun en durf je niet meer. Complete paniek een een blokkade op dat moment.

Het besef dat je het fout doet is er in het begin niet. Het valt allemaal mee en je wilt het vaak niet zien dat het fout is maar iedereen bahalve jij ziet dat het mis gaat. Ik vond zelf dat iedereen spoken zag. Ik was niet ziek en iedereen overdreef, er was niets aan de hand. In de behandelingen is bij mij de erkening gekomen dat ik zelf ook zag dat het niet normaal was, maar ik haalde er winst en kracht uit. Ik voelde me er sterk door, het levert iets op, daarom wou ik niets veranderen in het begin, nu wil ik heel graag overal vanaf zijn, en heb ik niet de kracht, doorzettingsvermogen om me tegen mijn eetstoornis te verzetten.

Ik heb nu trouwens geen hulp meer. bij 2 klinieken met chronisch bestempeld. Meerdere psychologen en hulpverleners gehad iedereen gooit het op chronisch en kan me niet helpen. Nu gaat het wel aardig, maar wanneer het weer even helemaal doorslaat zou ik wel eens wensen dat ik nog wel ergens terecht kon...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:54

Ok, bedankt lori en aaaschaa voor de reacties.
Zit er een beetje mee voor mezelf namelijk ;)

Ja ik bedoelde ook niet, dat je het niet wilt: maar dus niet kúnt inderdaad. Sorry.
Ik hoop dat ze jou, lori, binnenkort goed kunnen helpen. Wel heel goed dat je het zelf inziet en dus hulp vraagt!

Aaaschaa het lijkt mij dat je toch nog wel érgens terecht kan?? Sowieso bij een psycholoog toch wel? Ik zou zeggen blijf wel zoeken, zeker als je denkt dat het nog door zou kunnen slaan. Er is vast iemand die je daarbij wilt helpen, en mee kunt praten toch...
vreselijk als ze zeggen dat ze je niet kunnen helpen, dat kán toch niet !!!!!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:40

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn diagnose kwam toen ik voor behandeling bij een kliniek werd aangemeld. Daar is hebben ze toen anorexia gediagnostiseerd. Het is niet dat je weet dat je niet dik bent. Ik heb in het ziekenhuis gelegen met een verschrikkelijk ondergewicht maar ik zag mezelf nog steeds als veel te dik. Als ik de foto's zie, zie ik niet dik maar wel dun, iets waar ik soms nog naar terug verlang. In slechte periodes. Ook is vaak ook niet echt niet willen eten ( ja in het begin wel ) maar op den duur kun en durf je niet meer. Complete paniek een een blokkade op dat moment.

Het besef dat je het fout doet is er in het begin niet. Het valt allemaal mee en je wilt het vaak niet zien dat het fout is maar iedereen bahalve jij ziet dat het mis gaat. Ik vond zelf dat iedereen spoken zag. Ik was niet ziek en iedereen overdreef, er was niets aan de hand. In de behandelingen is bij mij de erkening gekomen dat ik zelf ook zag dat het niet normaal was, maar ik haalde er winst en kracht uit. Ik voelde me er sterk door, het levert iets op, daarom wou ik niets veranderen in het begin, nu wil ik heel graag overal vanaf zijn, en heb ik niet de kracht, doorzettingsvermogen om me tegen mijn eetstoornis te verzetten.

Ik heb nu trouwens geen hulp meer. bij 2 klinieken met chronisch bestempeld. Meerdere psychologen en hulpverleners gehad iedereen gooit het op chronisch en kan me niet helpen. Nu gaat het wel aardig, maar wanneer het weer even helemaal doorslaat zou ik wel eens wensen dat ik nog wel ergens terecht kon...

Je laatste stuk vind ik een beetje raar.. "chronisch".. Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk dat jij er zelf dan nog niet klaar/aan toe bent om te veranderen. Chronisch is dus denk ik niet het juiste woord.. Maar ga bij jezelf na of jij er echt 100 % klaar voor bent en achter staat om je eetprobleem aan te pakken. Zo lang dat niet zo is, ja dan kan inderdaad niemand je helpen..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:00

Ik loop al vanaf mijn 15de bij verschillende klinieken en heb veel behandelingen gehad. Ik weet niet of ik er aan toe ben om het te veranderen, ik weet alleen dat ik er graag vanaf wil. Toch levert het me dingen op waardoor ik verkeerde dingen blijf doen en angst blijf houden om alles los te laten. Meerdere vinden het raar dat ze het chronisch noemen. Ik ben bij dimence geweigerd omdat ze via de kliniek te horen kregen dat het chronisch was, dan konden ze weinig voor me betekenen. Het enige wat ik kon doen was op gesprekken komen maar behandelen voor mijn eetprobleem zouden ze niet doen.

Ik sta er nu alleen voor en ik kom van heel ver. Toch ben ik van mening dat het me nu aardig af gaat. Af en toe heb ik periode's dat het eel slecht gaat maar ik denk dat ik met wat hulp er wel vanaf zou kunnen komen, helaas is kan ik nog niet echt iets vinden waar ik terecht kan. Als ze me 3 jaar terug alleen hadden gelaten had ik hier nu niet meer gezeten. Nu red ik me zonder hulp aardig en denk ik dat ik er met hulp vanaf kan komen. Bij de kliniek waar ik zat kunnen ze me niet meer behandelen want die vertrouwen er niet in dat de behandelingen nu wel helpen. Ik geloof niet dat het chronisch is, ik moet er nu dan wel alleen tegen aan, maar ik geloof dat het kan.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:08

Ik vind het heel raar dat zo'n kliniek je weigert. En ja.. Iedereen wil er van af maar je moet het durven en ik weet hoe eng dat is.. Ik denk persoonlijk dat je daar dus nog niet helemaal aan toe bent.. Wel heel fijn dat het nu redelijk gaat, maar ik zou toch proberen of je bij een andere kliniek terecht kan. Ik heb het uiteindelijk ook zelf gedaan en echt enorm spijt van gehad.

Ik weet niet waar je woont maar google anders eens op Accare .. Hele fijne kliniek.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:35

Bedankt, ik ga eens kijken en informeren. Ik doe het ondertussen al bijna 2 jaar alleen en er zijn natuurlijk momenten dat ik wel eens wat hulp wil/ en kan gebruiken.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:37

Sluit me aan bij Nynke. Voor iedereen is het doodeng om de eetstoornis los te gaan laten. En dat gaat ook niet in 1x. Maar waar een wil is, is een weg. Ik geloof niet in chronisch. Het is een makkelijke stempel om niet meer te hoeven werken aan je eetstoornis, om je erin te berusten. Heb dat stempeltje zelf ook gekregen destijds, en in eerste instantie voelde dat heel fijn. Niet meer hoeven vechten, niet meer hoeven aankomen tot klinieken BMI. Maar later ben ik me gaan verzetten tegen dat stempeltje. Wat nou, chronisch? Dat maak ik zelf wel uit! En ik ben gaan vechten. Heel hard gaan vechten. En gevallen. Zo ontzettend vaak en hard gevallen. Maar telkens weer opgestaan. Het is het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan, maar wat ben ik nu blij dat ik die anorexia of boulimia niet meer nodig heb. Dat ik heb geleerd anders om te gaan met emoties, trauma's enz. Ik ben overigens na 4 opnames in de kliniek naar Human Concern gegaan. Deze therapeute heeft mij 4 jaar lang, wekelijks begeleidt. Ik weet hoe moeilijk het is, maar het kan echt.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:08

Ikzelf heb hulp, 1x in de week naar de kinderarts die in het 'eetstoornis'-team zit en 1 keer in de week zit ik in een meidengroep :j Verder zitten mijn problemen iets dieper, dus sta ik ook op de spoedwachtlijst (!!) voor de psycholoog. Mijn zus heeft 2x in de week therapie bij de kinderarts maar gaat zo hard achteruit dat ze misschien naar een kliniek moet.
Wat fijn en tegelijkertijd ook jammer om te lezen dat er ook op bokt zoveel mensen zijn met een eetstoornis. Is er genoeg animo voor een huiskamertopic?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:22

Wat knap dat jullie allemaal hulp hebben! Ik wil dat echt nog niet. Ben nu net aan het accepteren dat het misschien allemaal wat serieuzer is dan ik dacht, maar wil écht nog niet aan de gedacht dat ik het misschien niet alleen kan...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:27

Problemen zitten vaak dieper :) Bij bijna niemand is het enkel een eetstoornis. Dat komt omdat een eetstoornis toch een way of coping is. Met andere woorden: je hebt het ergens voor nodig. En daar moet 'je' zien achter te komen.

Hulp is bijna altijd nodig, SwanHeart. En daar hoef je je absoluut niet voor te schamen! Het is zelfs zo dat hoe eerder je erbij bent, hoe 'makkelijker' je er vanaf komt.

Succes meiden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:46

Ik weet dat hulp bijna altijd nodg is, maar op het moment voelt het gewoon nog zo 'veilig' om me te kunnen verschuilen achter mijn eetstoornis. Ik wil er graag van af, maar ik weet niet of ik daar nu al klaar voor ben...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:58

Bij mij is nooit een officiele diagnose gesteld, maar ik voldeed aan alle kenmerken van boulimia.
Inmiddels ben ik al weer heel wat jaren stabiel gelukkig :)
Maar het is iets wat altijd bij me blijft, en waar ik ook alert op moet zijn. Mijn lichaamsbeeld is bijvoorbeeld heel anders geworden, maar veel belangrijker nog: ik zit mentaal gewoon heel goed in mijn vel! En dat maakt echt het grote verschil.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:10

Hier iemand met een eetstoornis en ook vanaf deze kant: zoek hulp. Echt. En accepteer die.