Wie heeft er ook faalangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wie heeft er ook faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 07:57

*\o/* Jeej, leuk dat je komt kijken!
Heb je ook (last van) faalangst?

Ik heb een beetje lopen zoeken op Bokt maar kon er geen 'echt' topic over vinden.

Het lijkt mij heel fijn en gezellig om met mensen te praten die ook faalangst hebben en er dagelijks mee te maken hebben.

Mijn ervaring:
Al jaren heb ik faalangst, continue heb ik het gevoel dat ik 100% moet presteren. Dat alles in één keer moet kunnen gaan en moet lukken. Soms ben ik er zó onrustig van, dat ik niet meer weet hoe ik moet ontspannen. :') . Ook is mijn gedrag dan ineens anders, snel gepikeerd, snel chagrijnig of afgeleid.

Door de faalangst heb ik ook jaren boulimia gehad. Puur door de druk die ik in mezelf voel, de ervaringen en vooral het gevoel wat ik had. Een gevoel dat ik niet goed genoeg was, ging snaaien etc. Je kent m'n topic's vast wel.
(inmiddels gaat dit een stuk beter!)

Mijn faalangst komt bij veel dingen voor: bij andere mensen, bij de paarden, op het werk, in de kroeg, in het verkeer, in de straat, in de liefde en zelfs op Bokt :o
Vaak hou ik m'n mond dicht om zo geen verkeerde indruk achter te laten. Of: als ik dan iets wél zeg (een grapje bijvoorbeeld) dan kan ik ineens heel moeilijk uit m'n woorden komen. Waardoor men moet lachen of (nog erger) dat men me niet begrijpt. Dan denk ik dat ik het goed uit leg, maar omdat ik moeilijk uit m'n woorden kom dan, vertel ik maar de helft.
Ook moet ik snel lachen als ik zenuwachtig ben. En kan ik me om hele kleine dingentjes enorm druk maken -O-

Herken jij je hier in, of ervaar jij faalangst anders?
Kom dan gezellig mee kletsen!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:05

:wave: Hier een lotgenootje.
Niet gediagnostiseerd, maar mijn broertje zit precies hetzelfde in elkaar en die heeft het wel zwart op wit staan (ik ben nooit getest).

Bij mij uit het zich vooral zodra ik niet weet waar ik aan toe ben of als ik het gevoel heb dat ik niet goed ben voorbereid. Verder wordt ik panisch als ik op mijn handen gekeken wordt :')
Verder blijft niet goed onderbouwt negatief commentaar gerust een jaar door mijn hoofd spoken.

Bij de paarden heb ik eigenlijk wel genoeg kennis/ervaring dat ik er daar geen last meer van heb. Tijdens de studie heb ik het nog wel soms. Verder in het dagelijks leven af en toe.

Zo ben ik ontzettend gezakt voor mijn aanhanger bewijs, omdat mijn examinator alle knopjes indrukte die bij mij faalangst adviseren. Binnen een kwartier was ik veranderd in een dichtgeklapt, huilend hoopje mens. Ik ga niet zeggen hoe lang het heeft geduurd voordat ik weer beetje normaal benaderbaar was -O-

EngeltjeS

Re: Wie heeft er ook faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 08:12

Mooney, zo herkenbaar!

Het niet weten waar je aan toe bent, roept bij mij ook een hoop stress op. Het liefst regel ik alles zelf om zo niet voor verassingen komen te staan. Voorbereiden is hier ook een lastig punt. Over het algemeen gaat het goed, maar als het moment daar is, ben ik bang dat ik iets ben vergeten.
(en 9/10 keer heb ik het heel goed voor elkaar!)

Ooh als mensen op je vingers gaan kijken, jakkes. Ik krijg er al de rillingen van als ik het lees. Brrr....
Ook je punt daar onder, herken ik! Ik kan (slecht onderbouwd) negatief commentaar heel slecht loslaten en soms loop ik er echt maanden mee rond.

Wat een rot ervaring met je aanhangerbewijs! Sommige mensen, kijken het direct door te hebben en activeren je faalangst-knoppen inderdaad. Lastig...
Ga je nog wel afrijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:19

Ik ook. :wave:
Ik vind het eigenlijk al knap dat je op examen ging Mooney +:)+ , ik heb wel de lessen gevolgd en ben vervolgens niet op gegaan >;) _O-

Met de paarden vind ik het altijd eng als er eigenaren naar hun paard komen kijken, dan ben ik bang dat ze het niet goed genoeg vinden. Echt stom, want ze brengen ze juist omdat ze vertrouwen hebben in mijn kunnen %) Blijkbaar meer vertrouwen dan ik in mezelf heb anders vond ik het niet zo spannend. Bij mijn laatste wedstrijd vond een andere deelneemster dat ik slecht paardreed en zei dat op een behoorlijk banketstaaf manier,dat heeft zoveel effect gehad dat ik er sindsdien niet meer opgezeten heb.

Die structuur breng ik ook aan EngeltjeS, goed voorbereiden, lijstjes, tijdsplanning op papier,..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 08:27

Urielle, ik herken jouw juist als een hele fijne bokker! Die weet waar ze het over heeft etc.
Dat is voor mij al de reden waarom ik geen wedstrijden rijd: wat zou een ander van me vinden?
De jury moet de cijfers geven, maar volgens mij wordt je door iedereen beoordeeld op zo'n wedstrijd.
Wel enorm jammer, want je kan enorm veel ervaring uit wedstrijden halen.

Wanneer was die wedstrijd Urielle?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:42

Dank je dat is heel lief van je om te zeggen. Ik denk ook wel dat ik weet waar ik het over heb, maar in praktijk zelf doen vind ik nog een tweede.
Ik heb ook heel veel last van de bakrandridders, dat kan voor mij een wedstrijd ook maken of breken, want mijn paarden pikken het natuurlijk feilloos op als ik in de stress schiet. Met de mening van de jury zit ik niet zo heel erg in, die zien elke week wel zoveel en meestal weten ze ook echt wel dat de ene wedstrijd de andere niet is. Maar de mensen aan de kant, dat vind ik dus vreselijk want ik denk al streng genoeg over mezelf zonder dat er iemand tegen me zegt dat ik er niks te zoeken heb want een wedstrijd draait wel om winnen he. Laatste wedstrijd was net voor de grote sneeuwval, is dus echt al wel even geleden. En het weer maakt alles ook ontoegankelijk maar normaal leefde ik helemaal toe naar het smelten van de sneeuw en ging ik onbekommerd de blubber in, nu vertelde mijn hulp gisteren dat het volgende week 12-16graden wordt en dacht ik 'Stik, nou heb ik echt geen excuus meer om er niet op te gaan.'

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:56

Faalangst is bij mij een groot woord.
Maar ik heb er moeite mee als mensen op mijn vingers kijken en dan ook een cijfer moeten geven.
Zo heb ik 5 keer examen gedaan voor mijn autorijbewijs, maar ik heb hem toch gehaald.
Met de motor ging het beter omdat ze dan achter je rijden, dus in 1 keer gehaald.
Met wedstrijden ben ik gestopt, omdat de zenuwen steeds erger werden.
Ik wil het wel weer proberen na een jaartje.
Het gekke is dat niemand dit van mij verwacht, dat ik zo zenuwachtig ben, en als ze me zien op een wedstrijd dan zijn ze verbaasd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:05

ja ik mag me ook melden :+ jippie!
autorijden is drama hier... ik heb verschillende instructeurs gehad waarvan er eennpaar echt helemaal flipte als je bv. naar rechts ging ipv links... dan begonnen ze helemaal te krijsen, dus dat werd echt een neerwaartse spiraal want dan klap ik helemaal dicht en dan heb ik zoveel spanning dat ik me nietmeer kan concentreren. Nu heb ik een aardige gezellige instructeur, gaan de lessen goed... maar ik ben al 5x gezakt voor mijn examen, omdat ik compleet dichtklap als er een vreemde naast me zit. Faalangst-examen was helemaal een dieptepunt, toen kreeg ik als tip dat ik maar een psycholoog ervoor moest gaan zoeken ( wat ik helaas niet kan betalen ) . Laatste examen was dus BNOR, toen was het advies dat ik maar sterkere medicijnen moest halen bij de HA ... Dus ja :+ Zo drastisch is het :+. Ik had nooit verwacht dat je niveau zo hard kan zakken door spanning, maar er komt echt soort waas voor mijn ogen. Van mijn laatste examen kan ik me de helft ook niet herinneren ( en dat was afgelopen woensdag :+ ) de examinator zei dat 'ie allemaal dingen had gezegd waar ik totaal geen gehoor aan heb gegeven... Maar ik kan me uberhaupt niet herinneren dat 'ie iets zei dus .. Echt complete dissociatie ofzo :+ Wat ik best heftig vind voor zoiets banaals als een rij-examen, wat bijna iedereen gedurende z'n leven een keertje af moet leggen.

en op school, als 'puber' had ik heel erg last van negatieve faalangst. Deed echt helemaal niets aan school, tot ik er na 4 jaar vanaf ben gestuurd omdat ik geen fatsoenlijke cijfers haalde. Toen ging ik van het gymnasium naar MBO, dat was ook erg deprimerend :') . Daarna heb ik het wel om weten te zetten in 'positievere' faalangst ( hoe positief het ook wezen moge ), en toen ik terug ging naar de havo heb ik echt alles op alles gezet om goede cijfers te halen en veranderde ik in een complete control-freak ( mijn hele schrift moest met 1 pen geschreven zijn, anders ging ik het thuis, netjes, overschrijven... cijfers lager dan een 7,5 vond ik behoorlijkmteleurstellend, en ik heb min of meer het rijden opgegeven om me op school te kunnen richten). Inmiddels kan ik dat beter handelen, maar ik vind het echt vreselijk als in de klas me iets gevraagd wordt, ik voorzitter moet zijnvan een vergadering etc. Echt presentaties gaan nog wel omdat je dan in een rol kan kruipen, en het goed kunt voorbereiden. Maar zodra ik iets van mezelf moet laten zien klap ik volledig dicht... heel naar en irritant. En in sociale situaties klap ik ook dicht, dat vind ik mss nog wel het ergste.

paardrijden doe ik ook niet als er andere mensen op stal zijn idd, ik ga altijd 's ochtend, op de dagen dat mijn studie dat toelaat omdat er dan niemand anders is... Best sneu, en het beheerst ook best wel mijn leven nu ik dit eigenlijk zo opschrijf :o maargoed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:39

Oh ik mag me ook melden, helaas!
Op de school verschillende faalangst reductie trainingen gevolgd maar nog telkens verval ik weer in dat faalangstige patroon. Ik wil zo graag goed presteren dat ik gewoon keihard faal. Bij mijn studie slaat dat nu af en toe de verkeerde kant op, ik blijf soms uitstellen omdat ik al denk te gaan falen en denk dan dat ik het beter niet kan doen... niet heel handig op het hbo met ontzettend veel werkstukken/verslagen etc. En bij tentamens (op het moment dat het echt moet gebeuren, herkansing van al een eerder jaar bijv.) zijn blackouts en volledige paniekaanvallen helaas ook niet onbekend.. (terwijl ik al weken aan het leren ben)

Ben nu bezig met autorijden en mijn instructeur wil naar het examen toewerken wat vorige les een paniek aanval betekende. Instructeur had gezegd voor de les begon, gaat het goed, gaan we examen aanvragen. Ik wil natuurlijk goed presteren want natuurlijk niet zo werkte en halverwege de les zat ik met tranen in m'n ogen omdat het gewoon niet liep. Dit is dan nog gewoon rijles maar ik wil niet weten hoe dat straks (als we ooit zover komen dat we kunnen aanvragen, zonder dat ik in paniek raak...) gaat bij het examen.

Paardrijden doe ik inderdaad ook het liefst als er niemand is ... rijdt er al iemand anders, ga ik liever een rondje wandelen, heel erg eigenlijk!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:11

Ik heb faalangst als ik het zeker weten kan en er dán iemand op m'n vingers komt kijken. Als ik iets nog moet leren heb ik minder problemen met meekijkende mensen.
Autoriteiten op een bepaald gebied maken ook onwijs veel indruk op me, ik ga dan gegarandeerd falen. Bijvoorbeeld: mijn man, vroeger game tester geweest. Als die naar me kijkt terwijl ik aan het gamen ben dan ga ik gegarandeerd domme fouten maken, terwijl ik supergoed ben met videospelletjes :')
Nu is dat natuurlijk niet ernstig, maar ik heb het ook heel erg met serieuzere dingen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:57

Ik zou gewoon (delen van) jullie verhalen kunnen kopiëren en voilà: that's me!
Universiteit was grotendeels een martelgang voor me, terwijl ik het prima kan. Ik had dan ook geen moeite met het niveau (wat veel mensen dachten, waardoor ik nog onzekerder werd) maar met de druk die ik mezelf oplegde. Dat is ook meteen het stomme van faalangst: ik WEET dat ik het kan, maar voel dat ook maar eens..
Het allerergst vond ik nog mensen die faalangst af doen met 'moet je gewoon niet doen'. Daar werd ik zo wanhopig van! Ik ben het heel veel tegengekomen. Kijk, ik snap heel goed dat als je zelf die angst niet hebt, het heel moeilijk is om te begrijpen hoe dat voelt. Maar neem het dan gewoon aan. Hoe vaak heb ik het niet uitgelegd, mezelf helemaal blootgelegd en kreeg ik een 'jaja' maar zag je aan alles dat het 'neenee' was. Waarop ik me weer een aansteller voelde. -O-

Het vervelendst vind ik dat het me nu vaker bij de paarden gebeurt. Na een val heb ik er veel last van gekregen bij het springen, maar (zoals iemand anders ook zei) vooral als er andere mensen staan te kijken, met name de eigenaren.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:05

Aj, wat herkenbaar allemaal... :o
Met de studie gaat het ook nog net zo als jullie omschrijven, het lijkt idd ook of het over mij gaat. Qua paardengedeelte gaat het echter véél beter. Ik heb een nieuwe trainster waarbij het ongelooflijk fijn gaat. Ze heeft ook psychologie gestudeerd (bleek later, ik vond dat ze wel erg handig overal op inspeelde) naast de 'gewone' instructeursopleidingen. Ik had een aanloopje van een half jaar nodig maar nu ga ik weer met plezier op wedstrijd en verpruts het niet meer. *\o/* . Ik schiet nog wel eens in de stress modus maar kan mezelf er aardig weer uit halen. Ik ga haar nu vragen of ze misschien ook voor mijn studie behulpzaam kan zijn.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:06

Ik herken mezelf hier ook precies in, ik heb alleen geen officieel testen etc ondergaan. Ik ben ontzettend perfectionistisch, ik moet alles echt perfect doen. Ik ben dan ook erg onzeker en bang om iets verkeerd te doen. Bang om verkeerde dingen te zeggen, opmerkingen te maken of bang over hoe mensen over me denken. Ik kan me daar heel druk om maken. Ik ben wel een erg vrolijk persoon die een vlotte babbel heeft, daardoor zien mensen vaak niet dat ik zo onzeker ben. Ik ben een echter denker, ik denk honderd duizend keer na voordat ik iets doe. Ik probeer bepaalde situaties in mijn hoofd 'af te spelen', van te voren bedenken hoe ik bijv. iets wil gaan doen. Ook als ik iets gedaan heb kan ik achteraf er nog uren mee bezig zijn zeg maar. Daardoor slaap ik vaak ook weer slecht. Ik ben gewoon erg snel gestrest en wil altijd presteren. Zoals mijn eerste SE week dit jaar. Volledig verpest door mijn stress omdat ik het te goed wilde doen! Daardoor slechte cijfers gehaald, ik was er echt overstuur van. Tweede SE week toch de rust gevonden en wel fijne cijfers gehaald! Ik leg voor mijzelf de lat altijd veelte hoog, bijv met school en indd ook met paardrijden. Ik wil eigenlijk met alles dingen te goed doen. Ik heb het inderdaad ook in veel situaties en ik moet ook veel lachen/giechelen als ik zenuwachtig ben xd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:09

ja, idd... dat commentaar altijd..

net zoals met examens, de examinator altijd zo van 'ja, als je een foutje maakt moet je niet denken dat het kansloos is... Gewoon doorgaan waarmee je bezig was en niet mijn plek innemen en jezelf gaan beoordelen'
uh, ja, dank je voor het advies, maar zo ver was ik zelf ook wel gekomen.
In de praktijk werkt het alleen altijd net ietsje anders. Als ik er zelf, met een paar simpele gedachtengangen vanaf zou komen zou ik het uberhaupt niet hebben.
Ik ben slim genoeg om te snappen dat het 9/10x volledig irrationeel is,mmaar dat verandert niets aan de hele situatie

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:05

Menino schreef:
ja, idd... dat commentaar altijd..

net zoals met examens, de examinator altijd zo van 'ja, als je een foutje maakt moet je niet denken dat het kansloos is... Gewoon doorgaan waarmee je bezig was en niet mijn plek innemen en jezelf gaan beoordelen'
uh, ja, dank je voor het advies, maar zo ver was ik zelf ook wel gekomen.
In de praktijk werkt het alleen altijd net ietsje anders. Als ik er zelf, met een paar simpele gedachtengangen vanaf zou komen zou ik het uberhaupt niet hebben.
Ik ben slim genoeg om te snappen dat het 9/10x volledig irrationeel is,mmaar dat verandert niets aan de hele situatie

dat is het inderdaad! je weet wel dat je daar niet over na moet blijven denken, je weet wel dat je het wel kan maar die gedachtes uitzetten dat is echt niet zo gebeurd.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:30

En hoe gaan jullie er mee om? Hoe helpt je omgeving bij je faalangst?

Zelf ben ik vaak bang van de meningen van anderen.

Menino, best wel een harde opmerking van je examinator. Als iemand tegen mij zegt: "niet mijn plek innemen en jezelf gaan beoordelen" dan doe ik het juist...
Hier zou ik lang over kunnen nadenken en zelfs gaan piekeren.

XWildrose, herkenbaar. Ik ben ook perfectionistisch, het liefst moet alles volgens mijn idee want anders kan ik een best grote drama queen worden. Dit komt puur omdat ik bang ben om te falen en fouten te maken.
Fouten maken is menselijk, maar ik wil m'n best doen en alles in één keer kunnen halen. Waar dit vandaan komt is voor mij wel bekent gelukkig.

InekeN, wat fijn dat je een instructeur hebt gevonden die niet alleen op paardengebied heeft geleerd maar ook de psychologie van de mens. Daar kan je veel van leren!

Saar89, dat herken ik ook. Als men gaat kijken of als iemand me wilt fotograferen. Een ramp.
Dan gaat alles niet zoals het normaal wel gaat. Ik lijk te verstijven en denk alleen maar: "Wat doe ik verkeerd?" , "Wat zou diegene nu denken?", "Hoe is mijn houding", "Worden het wel mooie foto's?"
Ik kan enorm blijven malen.

Het trainen van m'n pony gaat alleen goed als ik alleen in de bak ben, en niemand kijkt (waar ik van bewust ben dan :P ). En tijdens de lessen, dan gaat het ook goed O:)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:58

Hier nog één.. ik ben extreem bang dingen fout te doen ook al weet ik dat fouten maken niet erg is.. maar een stemmetje in m'n hoofd zegt dat het allemaal perfect moet ook al is het de eerste keer dat ik het doe.

Ik studeer HBO verpleegkunde en in het eerste jaar hadden we een praktijktoets, je moest een verpleegkundige handeling doen en een gesprek voeren met een simulatiepatient. Dan staan er dus meerdere docenten/mensen uit het werkveld op je neus te kijken. Ik was zo ontzettend zenuwachtig dat ik allemaal fouten maakte/met het gesprek klapte ik gewoon helemaal dicht. Niet gehaald dus.. de 2e keer gelukkig wel gehaald (met de hakken over de sloot). Ik heb het met werk/stagelopen ook heel erg. Als ik in m'n eentje bezig ben lukt het allemaal prima maar zodra er iemand bij is/met me mee kijkt voel ik me ontzettend op m'n vingers gekeken en ben ik doodsbang dat ik het fout doe. En juist dan gaat het ook daadwerkelijk fout.

Heel vervelend dus, ik heb er echt last van. Zit er zelfs aan te denken voor in therapie te gaan, iemand daar ervaring mee?

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:33

Ik heb moeite met alles op internet te plaatsen, maar wou toch even laten weten dat het me steunt om jullie verhalen te lezen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:56

Daar ben ik heel blij om Jacquelien_x!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:52

Hier ook faalangst. Eigenlijk is het pas drie jaar geleden echt aan het licht gekomen bij mij, dankzij een aantal goede docenten van de opleiding die ik nu doe, maar het verklaart een hele hoop dingen waar ik in het verleden keihard tegenaan ben gelopen.
Ik ben nu al drie jaar keihard aan het werk om te leren hier beter mee om te gaan. Ik lees dus ook even mee met dit topic, ervaringen/tips van mensen die weten hoe het is kunnen nooit kwaad. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:57

Hoe ga je er mee om dan Pniekepnak? (goh moest ik even een paar keer je naam opnieuw typen hahaha)
Hoe train jij jezelf hier in, om je faalangst de baas te worden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:58

Ik heb geen moeite met schriftelijke examens, maar op het moment dat het mondeling moet trek ik lijkbleek weg en weet ik amper wat uit te brengen. Te bang om een fout te maken... Echt pure faalangst. Ik voelde mij ook erg rot na een elk mondeling examen... Niet opgelucht, maar gewoon zo bang om het verknalt te hebben(Gelukkig ben ik nu klaar met de studie!)
Gek genoeg heb ik geen moeite met bv een presentatie geven; maar ja, daar ben ik diegene die weet wat er verteld moet worden :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-13 23:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:06

Faalangst, lastig!

Topic sprak me gelijk aan, niet vanwege de definitie faalangst maar meer vanwege het hoge eisen aan mezelf. Maar ik weet niet of ieder van jullie zich daarin kan vinden..

Overigens merk ik het ook op meerdere plekken, niet alleen privé of als ik met hobby of werk bezig ben of overal. Deels hoort het bij me en deels probeer ik er een weg in te vinden hoever ik me er wat aan moet trekken. Niet altidj makkelijk maar neem het maar zoals het is :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:07

Nou echt trainen wil ik het niet noemen hoor, grootste gedeelte van de tijd doe ik maar wat :')

Maar ik heb gemerkt dat het bij mij vooral bewustwording is. Tot drie jaar geleden zou ik nooit gezegd hebben dat ik faalangst had, maar dooe het te accepteren dat het nu eenmaal zo is ben ik een soort van 'traject' in gegaan voor mijn gevoel.

Bij sommige dingen zoals rollenspellen (die ik veeeeel moet doen op school) is het echt waar dat hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt... Al zal het nooit m'n favoriete bezigheid worden.
Bij andere dingen, zoals feedback vragen op mijn werk, opdrachten die ik moet maken, toetsen enz. probeer ik mezelf gewoon steeds te vertellen wat iedereen ons altijd vertelt: dat ik het best kan, dat niet perfect ook nog goed is, dat het niet erg is om fouten te maken blablabla. Werkt lang niet altijd :')
Waar ik vooral op moet letten is dat ik mijn denken onder controle hou: ik maak me van tevoren zo druk om een bepaalde situatie dat ik alle mogelijke scenario's in mijn hoofd af ga, keer op keer op keer op keer, waardoor ik mezelf helemaal gek kan piekeren. Op die momenten moet ik mezelf dus echt op de rem trappen en bewust ergens anders aan gaan denken. Dat is niet makkelijk en lukt daarom ook de ene keer beter dan de andere.

Ik doe m'n best, maar al met al vind ik het maar een lastig iets, faalangst.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:08

EngeltjeS schreef:
En hoe gaan jullie er mee om? Hoe helpt je omgeving bij je faalangst?

Ik heb er jaren voor bij een psycholoog gelopen. Tijdens mijn studie kreeg ik een enorme burn out en tijdens gesprekken met de psycholoog kwam faalangst er als oorzaak uit. Ik heb me verdiept in boeddhistische toestanden en hoe zweverig dat ook klinkt (ik voel altijd een soort tegenzin als mensen met dit soort dingen op de proppen komen) het hielp me heel erg. Hier hoort een manier van denken bij die mij enorm veel rust bracht. Bij boeddhisten gaat het namelijk niet om het eindresultaat, maar om de weg ernaartoe. Bij mij was dat compleet het tegenovergestelde :+ . Daarnaast looptherapie gedaan, waarbij je moet 'aarden' en gaan voelen wat je doet en je bewust worden van jezelf en je omgeving ipv focussen op de plek waar je naartoe gaat. En dat aarden, tja, daar geloof ik niet zo in. Maar als het helpt, dan helpt het. Daarnaast ook veel met ademhaling bezig geweest. Als ik nu voel dat ik enorm gespannen wordt, grijp ik nog altijd even terug hierop. Voeten stevig op de grond, voelen wat je lichaam doet en even terug naar 'nu' ipv 'dat enge straks'.

Helpt ook niet altijd hoor, en weggaan zal het nooit helemaal, maar met elk stapje ben ik blij :)!