Slecht hardend kraakbeen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Slecht hardend kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:14

Hoi bokkers,

Ik hoop wat meer informatie te krijgen vanuit jullie. Ik ben vandaag weer in het ziekenhuis geweest. Ik kamp al een aantal jaar, lees 2/3, met flinke kniepijn. Hiervoor bij de fysio geweest, maar die kon mij niet helpen. Ook bij de Cesear-therapuit (voor mijn scoliose) kon zij niks betekenen voor mijn knieën. Vandaag in het ziekenhuis te horen gekregen dat dit proces nog minimaal 1 à 2 jaar gaat duren. Terwijl ik er al flink wat jaren mee zit.
De arts gaf aan dat dit probleem vaker voorkomt rondom mijn leeftijd, en dat mijn kraakbeen erg zacht is. Dat het ook moeilijk wil harden. Hij zij dat het een questie van over je pijnen heen moeten, en er toch even doorheen moeten. Niet te lang natuurlijk, maar wel doorgaan. Hij vond dat ik hiermee moest beginnen met fietsen. Maarja, hoe bouw je dit nou het beste op? Hoe hebben jullie dit gedaan, of wat raden jullie mij aan? Het fietsen naar school (10 minuten heen & 10 minuten terug) voel ik al best fiks. Paardrijden was het enige wat ik zonder pijnen kon, en dat begon ook al flink zeer te doen zaterdag. Heb alle andere sporten moeten stoppen die ik graag deed, en nu is een kwartier zo goed als inactief volleyballen al teveel. In tweetallen dan.

Mensen met ervaringen, of tips. Ik hoor ze graag!

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:04

Google eens op Symphytum. Dit is smeerwortel, een kruid dat helpt om gebroken botten sneller te laten helen. Deze korrels kun je bij de apotheek bestellen, het is homeopathisch.

Loeky01

Re: Slecht hardend kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:09

Oke super tip, dankjewel!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:13

Nog beter om even contact te zoeken met een goede humaan homeopaat. Homeoathie hoort op de persoon voorgeschreven te worden, zomaar een middeltje bij de drogist halen kan misschien even en kort helpen maar voor een goede blijvende behandeling moet wel iets verder gekeken worden, er zijn veel meer factoren die een homeopathische behandeling bepalen. 10 mensen met dezelfde klachten kunnen alle 10 een ander middel nodig hebben.
Feit is wel dat er homeopathisch veel gedaan kan worden en jij idd goed geholpen kunt worden. Maar ik raad je aan het even goed te doen door iemand met verstand van zaken en niet zomaar een middeltje bij de drogist te bestellen. Het is niet altijd 'baat het niet dan schaad het niet', voor jou kan symphytum wel net een heel verkeerd middel zijn omdat de diepere oorzaak van jouw probleem elders ligt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:24

Was sowieso wel van plan om eerst goed te kijken, en ga binnenkort bij iemand langs die ook in de homeopathie zit. Ben even de specialiteit van haar vergeten.
Ik ga momenteel uit van deze uitspraak van de arts. Loop hier al geruime tijd mee, en kan me redelijk vinden in het oordeel. Niet dat ik er blij mee ben dat de revalidatie/genezingstijd lang duurt, maar dat het wel wat duidelijker is. Homeopathie zou een erg fijne ondersteuning zijn die misschien voor een snellere revalidatie kan zorgen.
Ik weet alleen helaas niet of smeerwortel hetzelfde effect heeft op kraakbeenweefsel als op botweefsel. Dit zou ik nog moeten uitzoeken, maar dit wordt vaker gesmeerd zonder recept met goede daden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:38

Homeopathie is sowieso niks wat je 'smeert'. Maar als je uitleg wilt mag je me wel je mail adres PB-en, dan heb ik wel een documentje met wat 'jip en janneke' uitleg over de homeopathische kijk op ziek zijn en genezing. Als je wilt kan ik je ook namen van goede therapeuten geven, het maakt wel uit of iemand een 6 jarige (voor humane homeopathie) opleiding heeft gehad of een cursusje van een jaar.
Hoe dan ook, sterkte en beterschap.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:42

Ohja, natuurlijk. Goeieavond. Je hebt gelijk inderdaad. Ben inderdaad bekend met paar goede therapeuten, en deze heeft (bij mijn weten) geen cursusje van een jaar gehad maar echt de opleiding.
Hartstikke bedankt in ieder geval!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:44

Ik deel je ervaring... Helaas negatief.
Ik heb al sinds ik 10jaar ben last van mijn knieën. Nooit pijn vrij geweest.

Fysio, sport, fietsen, niks hielp.
Nu ben ik al 3x geopereerd, via kijkoperatie. Gelukkig maar!
Kraakbeen bleek los te schuren doordat het zacht is en dat veroorzaakt grote irritatie! Helaas gaat bij mij niet beter worden voorlopig. Ik ben wel blij dat ik er wat aan.heb laten doen. Ik kan nu veel meer zonder gelijk pijn te.hebben, of dikke.vocht knieën ;).

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:48

Oei, dat is zeker niet positief nee.. Wanneer heb jij gezegd dat je een operatie wilde of iets dergelijks?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:02

Hier gelijke ervaring als Amber.

Ben 2x via een kijkoperatie geholpen. Eerste keer op mijn aandringen. Arts geloofde niet in mijn klachten helaas. Heb jaren met veel pijn gelopen. Ook fysio gehad en ergotherapie. Beide hielp niet en ook met bv fietsen wat ik moest doen werd het eerder slechter dan beter.

Na 3 jaar aanmodderen en niet geloofd worden ben ik kwaad geworden en heb ik een kijkoperatie geëist. Die werd ingepland en ik heb toen via de zorgverzekeraar kunnen regelen dat ik sneller in een ander ziekenhuis terecht kon. Daar bleek mijn kraakbeen los te laten. Doordat ik zo lang heb doorgelopen zaten er al 2 groeven aan de achterkant van mijn knieschijf. Had dus veel eerder geholpen moeten worden.

Na de 1e operatie was ik na 6 weken weer op de been. Wel altijd iets pijn en kan bv niet meer op mijn knie liggen of arobics doen maar de dagelijkse dingen en het rijden gaat prima.

2e operatie was dezelfde en gewoon dikke pech dat er weer een stukje had losgelaten. Inmiddels al 6 jaar verder en bijna pijnvrij.

Moraal van dit lange verhaal; laat je niet zomaar afschepen met dat je met pijn moet leren leven! Doe wat jou goed lijkt.