Haptonomie, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Haptonomie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:01

Vanwege lichamelijke klachten ten gevolge van stress heb ik vrijdag een intake bij een fysiotherapeut/haptonoom. Fysio heb ik ervaring mee door rugklachten (en vond ik niet leuk nie :+ ) maar het werk van een haptonoom en vooral ervaringen van mensen is mij eigenlijk onbekend.

Wie heeft er ervaring met behandelingen bij een haptonoom?

Happyhealthy

Re: Haptonomie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:07

Ik heb een hele tijd bij een haptonoom gelopen ivm onverklaarbare rugklachten.
En ik moet zeggen dat haptonomie geweldig goed geholpen heeft!
Ik werd 7 weken lang 1x per week gemasseerd, na die 7 weken had ik een paar weken rust (ik weet niet meer precies hoe lang) en daarna had ik weer een sessie van 7 weken. En na gelang van hoe het na die laatste sessie van 7 weken met mijn rug ging besliste ze hoe lang en hoe vaak ik het nog nodig had.
Ik ben er nu helemaal van af en ik moet zeggen dat het eindelijk goed gaat met mijn rug.
Wel volgde ik haptonomie icm cesar therapie.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:30

Op haptonoom zal naast jou lichamelijke klachten ook ingaan op waar het vandaan komt, en hoe je kan voorkomen dat het terugkomt.
Want als jou klachten van Stress komen, dan moet je dus niet alleen iets aan de klachten doen, maar ook aan de stress. Lichaam en geest vullen elkaar aan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:01

De combinatie fysio/haptonoom is anders dan een haptonomietherapeut. Ik weet niet precies met welke jij een afspraak hebt? Een fysio/haptonoom behandeld mensen op fysiotherapeutische basis en een haptonomietherapeut behandeld mensen op haptonomische basis. Bij het laatste ga je psychisch dieper, kijk je naar achterliggende oorzaken en ga je daar inhoudelijk dieper op in.
Vb van fysio/haptonoom is massage en je spanningsplekken voelen. Bij haptonomie krijg je dit niet maar wordt je bewust van je lichaam door aanrakingen, hand op schouder, arm, bewust op een stoel/matras zitten enz.
Een goede kennis van mij heeft eerst fysio/haptonoom gehad waar ze weinig aan had, pasgeleden koos ze voor haptonomie en daarmee komt ze nu veel verder omdat ze zich bewust wordt van de diepliggende oorzaken van spanning en stress en ze handvatten krijgt om daarmee om te gaan en het daar dus ook mee leert los te laten.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 13:03

Prinnie schreef:
Op haptonoom zal naast jou lichamelijke klachten ook ingaan op waar het vandaan komt, en hoe je kan voorkomen dat het terugkomt.
Want als jou klachten van Stress komen, dan moet je dus niet alleen iets aan de klachten doen, maar ook aan de stress. Lichaam en geest vullen elkaar aan.

Vooral dit is inderdaad waar het om gaat in mijn situatie, verstandelijk weet ik heel goed wat er speelt waardoor ik stress heb en vastloop (een psycholoog is daarom niet nodig), maar lichamelijk herken ik dit niet altijd en hoop ik op deze manier te verhelpen.

Het gaat om haptotherapie, overigens wordt het weggeschreven als fysiotherapie omdat m'n verzekering dat wel vergoedt en haptotherapie niet ;) Overigens moet vrijdag bij de intake nog duidelijk worden wat we precies aan willen gaan pakken, mogelijk worden er ook fysiohandelingen uitgevoerd omdat ik ook lichamelijke klachten heb.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:16

Dan is het het eerste want een haptonoom die haptonomie geeft mag het nooit afschrijven onder fysiotherapie. Hier gelden behoorlijk strenge regels voor. Daarnaast zou het dan haptonomie zijn ipv haptotherapie.
Veel succes vrijdag en ik hoop dat je er baat bij hebt :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:14

Vanochtend de intake gehad, er was gelukkig een klik met de man, fijne sfeer in de gehele praktijk.
Eigenlijk al heel veel helder gekregen tijdens het gesprek en toch best heel spannend, ik voel wel aan dat er dingen losgemaakt gaan worden. Kreeg daar ook duidelijk de ruimte voor om te beslissen of ik na deze intake echt wel aan behandelingen wilde beginnen :j Inhoud van de behandelingen hebben we nog niet besproken, dat zal volgende week gebeuren, heb dan de 1e behandeling van een uur :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:32

Fijn dat de intake goed ging, mae! Hopelijk zorgen de behandelingen voor het gehoopte resultaat :-)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:38

Ik kom nu zo'n 3 kwart jaar bij de hapto.
In het begin moest ik haar echt leren vertrouwen. Maar nu gaat het erg goed :)
Kom er zo'n 1 keer per maand (mede door de verzekering die niet meer vergoed)

En ben nu veel bewuster van mijn eigen lichaam. Merk nu veel sneller wanneer (nu dus :+ ) ik mijn schouders aanspan, of heel gespannen ga zitten etc.

In eerste instantie had ik er niet zo veel oren naar... Vond het allemaal wat "zweverig"...
Maar het is me zo veel mee gevallen! (en dat voor een nuchtere Zeeuw :) )

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:47

Vandaag de eerste behandeling gehad, was er toch wel wat nerveus voor; wat te verwachten enz.

Na instemming van mij meteen aan de slag gegaan op de behandeltafel. Met heel veel respect, hij vroeg echt of hij me aan mocht raken en gaf ook echt aan dat juist die grens aangeven heel belangrijk is, anders dan bij een dokter of fysio is aanraken hier alleen effectief als ik me daarbij goed voel.

Hij is vooral bezig geweest met het opzoeken van spanningen in mijn lijf en het mij daar bewust van maken. Vond 'm daarbij niet altijd even lief haha :P, hij weet flink door te knijpen af en toe, maar wel effectief :j

Ben benieuwd naar het verdere verloop, maar vooralsnog een positieve eerste ervaring :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:06

Fijn dat het een positieve ervaring is.