val van paard paar dagen er na erge rugpijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

val van paard paar dagen er na erge rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 12:46

Beste bokkers,

Afgelopen zondag ben ik met paard en al in een sloot beland. Gelukkig hadden zowel paard als ik in eerste instantie niets.
ik had wat pijn aan nek en schouders maar niets ernstigs en kon gewoon bewegen. Omdat we nog een eind terug moesten naar stal ben ik er
weer op geklommen en terug gestapt.

Later in de middag kreeg ik last van mijn linkerkant van mijn gezicht. Als of je oorpijn, kiespijn, keelpijn, druk op de ogen hebt, alles kreeg ik tegelijkertijd en
mijn gezicht werd aan 1 kant dik. Reden om toch even naar de eerste hulp te gaan. De dokter zij dat mijn nek zenuwen een klap hebben gehad en gezwollen zijn
en er vocht zit en zo. de reden dat mijn gezicht dus raar deed omdat de zenuwen daar langs lopen. Moest rustig aan doen en het zou van zelf weer over gaan.

Woensdag ben ik toch naar werk gegaan voor 4 uurtjes kassa. Erg vermoeiend en alles deed wel meer pijn na het werk. De volgende dag moest ik 7 uur werken en het was
eigenlijk te veel maar er waren veel collega`s ziek dus dan houd ik mijn mond en werk gewoon mijn uren. Gelukkig ging het al een stuk beter met me en zou ik daarna lekker weekend hebben.

Nou ben ik vrijdag ochtend een klein rondje buiten gaan rijden met me paard omdat ik na mijn idee alleen nog maar een beetje gekneusd was bij mijn schouder en nek. Niets ernstigs en kon gewoon alles doen. Tijdens de buiten rit hebben we een stukje gedraafd en zij ik nog dat het wel wat pijnlijker was in de onderrug. Maar we hebben het rustig gedaan en voornamelijk gestapt.

Na de tijd ben ik thuis gaan douchen en op de bank gaan zitten en toen ging het helemaal fout. Ik verging van de pijn in mijn onderrug kon wel schreeuwen en huilen tegelijk. als ik mijn kin op de borst wou doen werd het alleen maar erger. Kruipend naar de keuken een ibrobufen 600 genomen en ben naar bed gegaan, maar het werd er niet beter op. Nu ben ik niet iemand die gelijk naar een dokter heen rent en ben dus gewoon gaan slapen. Wat een slechte nacht heb ik gehad zeg, ik zit nu in de kamer en de pijn is het zelfde als gisteren.

Maar als ik weer naar de huisartsen post ga heb ik het idee dat ik toch terug naar huis wordt gestuurd met advies rust.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Laatst bijgewerkt door SJANNE_DARK op 23-02-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:47

Ik zou toch maar even bellen.... Klinkt niet helemaal lekker. Gewoon erbij vertellen dat je met paard en al in de sloot gevallen bent (naar ongeluk trouwens!) en wat de dokter eerder tegen je gezegd heeft. Sterkte!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:55

We kunnen je natuurlijk heel moeilijk een goed advies geven maar wat een aannemelijk idee zou kunnen zijn... Wellicht heb je doordat je toch je gekneusde schouders en nek probeert te ontzien je rug verkrampt of anders bewogen dan anders en is het je in je rug is geschoten dit gaat vermoedelijk ook met rust en pijnstilling wel over. Aan de andere kant ben je met je eerste klachten ook bij de ha geweest en zou ik bij zulke pijn en bij twijfel gewoon bellen en een afspraak vragen. wellicht krijg je spierverslappers of wordt je, nog beter misschien, doorverwezen voor een foto. Spierverslappers zijn voor je nek en schouders ook heel fijn, weet ik helaas uit ervaring. Succes en beterschap!!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:59

ik zou toch even bellen.. heb een aantal weken geleden ook op de grond gelegen en last van m,n rug gehad, toen hhp gebeld voor advies.
aangezien ik daarna nog doorgereden had enz.
in eerste instantie was bij de assistente het advies om even aan te kijken , ongeveer een uur later werd ik door de dienstdoende ha gebeld of het niet toch verstandiger was even langs te komen.
gelukkig bleek het niet al te ernstig, er zat volgens haar een kneusing.
voor de ha een geval better safe than sorry dus

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:01

Naar de dokter!!!
Geen risico nemen en gewoon naar laten kijken. Kan van alles zijn, van een simpele kneuzing, flink beurse spieren of een whiplash. Nu moet je je niet gelijk zorgen gaan maken omdat je het woord whiplash ziet staan, ik zeg niet dát je het hebt, alleen om aan te geven dat het belangrijk is dat je hier niet mee doorloopt!

Goed onthouden dat pijn in je lichaam een signaal is dat er wat mis is. Altijd naar luisteren.
Hopelijk valt het mee, beterschap!

SJANNE_DARK

Re: val van paard paar dagen er na erge rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 13:14

Mijn vriend zij ook gewoon bellen. Ben nu aan het bellen, er zijn 3 wachtende voor u. Dus nog even geduld

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:14

Goedzo, succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:21

Vind het raar dat je bij de eerste keer toen je er kwam geen foto's hoefde te maken.
Goed dat je aan het bellen bent. Liever een x te veel nd dokter dan te weinig, bij dit soort pijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:26

Hopelijk is het alleen pijn door een verkeerde houding maar erger kan ook, niet in je onderrug want dat komt waarschijnlijk wel door je houding maar in je nek kan de boel wel eens verkeerd zitten, laat je niet met een kluitje in het riet sturen, desnoods zwaar overdrijven(zeggen dat je vingers tintelen aan de kant van je zere schouder) en zorg dat er foto's van je nek gemaakt worden, sterkte.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 13:26

heb gebeld, hoefde niet te komen. Het is volgens hun gewoon te vroeg geweest om op paard te gaan. Terwijl ik zins vorige week geen last van de rug heb gehad alleen vanaf gisteren met klein stukje rijden. Rug is gewoon beurs volgens hun. Ik kijk het wel even aan moest veel lopen of liggen weinig zitten ( ook het meest pijnlijkst) en rust. Bah ben geen persoon die stil kan liggen of niets doen. Wil rijden haha. Maar ja voorlopig niet dus.

Als ik maandag nog erge last heb en niets minder dan ga ik wel naar mijn eigen huisarts

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:30

Oei, ik vind het een beetje 'gevaarlijk' dat ze die conclusie zomaar over de telefoon trekken. :oo
Rustig aan doen, rust nemen en anders maandag direct weer bellen hoor! Heel goed.
Heb je opgeschreven wie je aan de telefoon had? Voor het geval achteraf wel blijkt dat er wat mis is... (ik ga er niet vanuit en hoop 't ook niet voor je, maar je weet 't nooit.)
Laatst bijgewerkt door Annash op 23-02-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:31

Ik zou even iemand thuis naar de drogist sturen voor thermacare pleisters.
Die heb je voor nek en voor rug.
Dat hielp mij altijd enorm toen ik veel pijn had in nek/rug.

En ik zou zeggen afspraak maken bij een manueel/fysio.
Tenzij het te erg blijft uiteraard, dan zijn foto's wel aan te raden natuurlijk.
Maar ik vind het niet gek dat je er nu zo bij ligt/zit.
Manueel zou ik echt wel even doen na zoiets als dit hoor, heb je misschien geen last meer later maar als er nu wat goed scheef zit kan dat wel komen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-02-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:32

moonfish13 schreef:
En ik zou zeggen afspraak maken bij een manueel/fysio.
Tenzij het te erg blijft uiteraard, dan zijn foto's wel aan te raden natuurlijk.
Maar ik vind het niet gek dat je er nu zo bij ligt/zit.

Of juist nog niet... misschien handiger om eerst zeker te weten of alles in orde is, voor je laat kraken of iets dergelijks...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:33

Nee nog niet, maar wel even laten doen.
Eerst even tot rust laten komen uiteraard, al is even een fysio laten kijken nooit verkeerd imo.
Mag aannemen dat een fysiotherapeut/manueel wel weet wanneer het wel of niet handig is te manipuleren.

Maar ik vind het wel vreemd dat ze niet even foto's hebben gemaakt, absoluut.
Anderzijds herken ik de klachten van TS wel en weet dat stralingspijn soms niets meer betekend als een scheve wervel.
Ik heb echt eens gehad dat links compleet tintelde, en dat was echt geen beroerte.
Of mijn gezicht links of rechts, of bepaalde plekken erin, of een arm.
Ik had toen erg last van mijn rug en viel bekant uit elkaar.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:37

moonfish13 schreef:
Eerst even tot rust laten komen uiteraard, al is even een fysio laten kijken nooit verkeerd imo.
Mag aannemen dat een fysiotherapeut/manueel wel weet wanneer het wel of niet handig is te manipuleren.

Anderzijds herken ik de klachten van TS wel en weet dat stralingspijn soms niets meer betekend als een scheve wervel.
Ik heb echt eens gehad dat links compleet tintelde, en dat was echt geen beroerte.

Ene kant wel, aan de andere kant: zij hebben ook geen röntgenoogjes :-)
Je weet het soms niet. Het kan inderdaad zijn dat het een scheve wervel is o.i.d., maar ik heb verhalen gehoord dat je denkt %) dus vandaar dat ik hier adviseer even rust te nemen en maandag anders eigen huisarts te bellen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:38

zijn er helemaal geen foto's gemaakt na je val?

Jemig misschien is er wel wat aan de hand.Zou niet de eerste keer zijn dat een huisarts iets wegwuift,en er is wel degelijk iets loos.Ik zou me er niet prettig bij voelen.Gewoon blijven aandringen als je zelf het gevoel hebt dat er iets mis is.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:39

Klinkt mij als een hernia, heb ik ook ooit overgehouden na val van paard, waarbij ik precies op het enigste balkje belandde wat in de bak lag!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 13:51

ik ga zeker maandag naar eigen huisarts. Wil zo i zo als alles goed blijkt naar een fysio dus dan kan de huisarts even mee kijken en denken welke stappen we moeten ondernemen.

Nee er zijn helemaal geen foto`s gemaakt. Ik kan nu gewoon lopen met een zeurderige pijn en als ik bepaalde bewegingen maak zoals kin op de borst dan heb ik een gruwelijke pijn die weer weg gaat als je normale houding aan neemt. Denk dus zelf een spier die beurs is. Maar ja maandag gewoon langs de dokter.

Ik weet dat die dames aan de telefoon geen echte dokters zijn. Want 6 jaar geleden is me moeder van de trap gevallen en hebben ze niet gelijk 112 gebeld terwijl ze misselijk was en kotsen en poepen tegelijk. ik was klein en wist niet beter en me ouders zijn in die opzichten ook eigenwijs tot dat me moeder wakker werd en zich niet meer kon bewegen van de pijn. Huisartsenpost gebeld ja neem maar paar aspirientjes en ga maar weer slapen. Paar uur later weer gebeld en kwam er eigenlijk een arts en die drukte me moeder op een nekwervel en me moeder schreeuwde de hele brink bij elkaar. Toen kwamen alle toeters en bellen ambulance en brandweer en werd ze uit het raam getakeld. Nek gebroken...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:06

Annash schreef:
moonfish13 schreef:

Ene kant wel, aan de andere kant: zij hebben ook geen röntgenoogjes :-)
Je weet het soms niet. Het kan inderdaad zijn dat het een scheve wervel is o.i.d., maar ik heb verhalen gehoord dat je denkt %) dus vandaar dat ik hier adviseer even rust te nemen en maandag anders eigen huisarts te bellen.

Snap ik ook.

Van de week was er een of ander ziekenhuis programma waarbij bij een mevrouw haar scheenbeen én kuitbeen doormidden lag.
Deed alleen zeer met naar de zijkant bewegen, zo in de spalk deed het dus helemaal geen zeer. >;)
Ik heb van kneuzingen trouwens ook echt zo beroerd gelopen dat ze wel even gingen kijken wáár de breuk zat.
En toen ik een breuk had stonden ze me nog net niet :roll: aan te kijken.
Ik kon er alleen echt niets mee, dus foto en toch kleine teen gebroken en middenvoetsbeentje zwaar gekneusd.
Er zat een zwelling op de grens middenvoetsbeentje/kleine teen, en tintelingen op middenvoetsbeentje geheel tot de hiel.
Die kneuzing doet nu nog regelmatig zeer en de breuk eigenlijk niet meer. B-)

Een kneuzing moet je ook niet onderschatten dus.. Maar zeker weten doe je het pas na foto's..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:58

He bah, sterkte!! Vind idd dat ze het erg makkelijk weg wijven.

Maar dat is hier helaas ook zo.. mam had last van uitval van de benen en heeft een parcielle dwarsleasie... moest maar ff een dubbele paracetemol innemen... bleek een dubbele hernia te zijn..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:11

Toch op staan dat ze nog een keer gaan kijken. Niet wachten tot maandag!! Je hebt een naar ongeluk gehad en je hebt duidelijk pijn. Wat ze ook zeggen van een kneuzing etc. etc. kan natuurlijk heel goed maar een breukje kunnen ze niet zien door de telefoon.

Dan maar een keer eigenwijs zijn voor zekerheid. Met dit soort dingen moet je héél voorzichtig zijn. En nee, ik ren niet voor elk wissewasje naar de huisarts maar met pijnlijke rug die erger wordt bij beweging in de nek gaan er toch wel wat alarmbelletjes rinkelen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:29

Ik heb alleen de eerste paar Posts gelezen maar ik vind het persoonlijk niet gek dat je je nu zo voelt.
Het klinkt misschien een tikje bot, maar het advies rust wordt niet voor niets gegeven en betekend niet 'werken, nog langer werken, paardrijden omdat het vast nog maar een 'beetje' gekneusd is' etc.

Zenuwen zijn gevoelige dingen en het herstel van zenuwweefsel gaat gewoon niet snel.
Het laatste wat je nu wil is een chronische ontsteking of overgevoeligheid van je zenuw.
En door het niet te laten herstellen en door de pijn heen te gaan is dat wel wat je nu in de hand werkt.

Ik zou rust nemen, echt rust. En niet te veel pijnstilling nemen, want dan ga je sneller over je grenzen heen.
Bewegingen die pijn doen (zoals Kin op de borst, hier rek je je zenuw (en ook een aantal spieren ja) mee op) vermijden.
Kijk dan hoe het over een paar dagen is.
Over een dag of wat zou ik gelijk naar een fysio of manueel therapeut gaan. Die kunnen over het algemeen dit letsel en herstel beter inschatten dan een huisarts.

Maar zolang je geen ondraaglijke pijn hebt, de pijn (ondanks echt rust) niet flink erger wordt, je geen uitval van gevoel of kracht ed hebt, zou ik me geen zorgen maken en echt rust houden. (E dus je werk bellen dat je niet kan komen werken en een bijrijder oid voor je paard regelen of m een weekje vakantie geven en dan verder zien).

Edit: ik vind het dus niet raar dat ze geen foto's gemaakt hebben.
Maar als je je echt vreselijk zorgen maakt, ga dan naar een fysio en niet naar de ha. Een fysio kan hier echt een zinniger oordeel over geven dan een ha (over het algemeen gezien).
Maar ik zou echt niet in paniek raken en gewoon rust nemen. Voor mij (laatste jaars student fysiotherapie) gaan er nog geen alarmbellen rinkelen om foto's te laten maken.
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 24-02-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:36

Ik snap echt niet dat er geen foto's zijn gemaakt.
Je hebt zelfs kans op een scheurtje ergens in een wervel als ik het zo hoor.
Ik ken iemand die met een gebroken rug heeft gelopen zonder er de eerste dagen last van te hebben.
Echt morgen weer naar de dokter gaan en eisen dat ze je goed onderzoeken.
En een foto is zo gemaakt hoor, belletje van je HA naar het ziekenhuis en je kan er zo heen :j

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:28

Zoals de telefoniste adviseerde veel lopen/staan of liggen en weinig zitten omdat je dan die spieren waarschijnlijk strekt klopt wel. Vandaag toch naar de huishoudbeurs geweest met het idee als het niet wil weer naar huis te gaan. Maar juist de hele dag me lekker gevoeld en als ik weer ging zitten kreeg ik weer last.

Ik wil morgen voor de zekerheid naar de dokter om te bespreken hoe en wat. Ik begrijp jullie zorgen en adviezen maar ben een eigenwijze. Probeer inderdaad veel rust te nemen. Morgen word waarschijnlijk behalve dokters bezoek op bed liggen en stukjes wandelen met de hond. Want in bed moet ik op me rug liggen want op de zij doet het zeer. Maar probeer maar eens de hele nacht en dan over dag op de rug te liggen dat is ook niet zo comfortabel.

Jullie horen morgen wel wat de dokter er van zegt en wil zeker een verwijzing naar een fysio of iets dergelijks voor meteen of voor als ik een periode rust heb gehouden. Wanneer het nodig is dus.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:32

Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Zorg ervoor dat je HA elke wervel van je rug ook onderzoekt en dat je nogmaals zegt dat je van een paard bent gevallen :)