Prikkelbaar darm syndroom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Prikkelbaar darm syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:23

Ik heb al jarenlang last van m'n buik en ben er 2 weken geleden weer eens mee naar de HA geweest. Daarvoor ook al, maar die nam me niet echt serieus (meer bewegen, gezonder eten en alles komt goed!).

De HA dacht in eerste instantie aan een prikkelbare darm, maar heeft me voor de zekerheid ook op lactose intolerantie laten testen. Nu ga ik er van uit dat ik dat niet heb, bij de test in het ziekenhuis kreeg ik totaal geen last van klachten.
Donderdag moet ik naar de HA voor de uitslag, maar stiekem ga ik er al van uit dat het prikkelbare darm is.

Er zullen vast meer bokkers zijn die dit hebben. Hoe gaan jullie er het beste mee om? Wat eten jullie zoal?
Op dit moment heb ik iedere dag buikpijn en ben gisteren begonnen met geen koekjes, snoepjes, chocola en dubbelfriss meer, maar water, thee en fruit.
Wellicht hebben jullie meer tips? :)
Ik weet dat het bij ieder persoon verschillend is, maar toch hoor ik graag ervaringen!

sax89

Re: Prikkelbaar darm syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:58

Hier loopt een groot topic over. Maar waar ik vooral op let is verse sappen, nootjes, scherpe rijst soorten, pepermunt.
Eigenlijk alles wat echt puur is of iets scherp. En je kunt je darmen trainen, al gaat dit heel langzaam.
En stress is ook een grote factor.
Ze zeggen dat alles los staat van elkaar maar bij velen valt alles wel samen.
Beterschap

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:04

ik heb het ook, ben er ook vaak mee naar de dokter geweest echo's gehad in het ziekenhuis maar werdt elke x naar huis gestuurd! ik heb het vooral met stress heel erg dat ik niet eens meer rechtop kan staan. maar nu ik ouder wordt en beter leer omgaan met stress gaat het beter. waar ik ook om denk is dat ik al het voedsel wat ik eet er ook goed op kauw, ben van me zelf ook echt een schranzer! van kinds af aan al gedaan en raak dan gewoon verstopt. idd gezond eten met veel vezels helpt voor de stoelgang!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:54

er loopt al een topic hierover :)
even de zoekfunctie gebruiken

ik heb het helaas ook..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:57

Zijn jullie allemaal wel eens op bijvoorbeeld gluten of melk getest of als test op dieet geweest?
Mijn vader heeft oom PDS volgens de dokter maar die is dus nooit ergens op getest.
(En die tests heb ik mijn twijfels over ook trouwens, standaard tests schijnen niet betrouwbaar te zijn.)
Lekker makkelijk dan om te zeggen dat het PDS is, terwijl ik dus wel een gluten en melkallergie heb.

Overigens kwamen de artsen daar ook niet achter hoor, daar niet van.
Ik had hevige Fybro klachten en ik moest maar meer gaan sporten.