Hoe vind ik weer rust/ontspanning in mijn hoofd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Hoe vind ik weer rust/ontspanning in mijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 09:31

Heb een tijdje getwijfeld of ik een topic zou openen, want hiermee stel je je als persoon toch wel wat kwetsbaar op.
En mijn omgeving (vriend, ouders) weten ook niet zo goed hoe ze me zouden kunnen helpen. Het is toch vaak van: ga eens rustig zitten of ga gewoon slapen maar ja was het maar zo makkelijk.
En ik denk dat er op bokt toch heel wat mensen zitten die misschien iets vergelijkbaars hebben of hebben gehad en misschien voor mij de gouden tip heeft :o

Sinds de laatste tijd, en dan denk ik aan ongeveer 2 jaar, heb ik erg veel hinder van . . . euh tjah . . . mezelf eigenlijk.
Laat ik zo beginnen: 's avonds ben ik vaak al tegen 21 uur (soms rek ik het tot 22 uur) zo moe, dat ik eigenlijk dan niks liever wil dan op bed gaan en slapen.
Natuurlijk is dat voor vriendlief niet zo gezellig maar hij gaat dan toch vaak wel met me mee. Eenmaal in bed ben ik vaak al na 5 minuten weg, heerlijk. Dus in slaap vallen is dan geen probleem.
Nee, het probleem begint zodra ik 's ochtends heel vroeg al wakker wordt. Zonder aanleiding. En zodra ik wakker ben, dan gaat het fabriekje opstarten in mijn hoofd en dan gaat van alles voorbij komen. Dan denk ik aan hetgeen wat ik met mensen heb bepraat, wat ik die dag nog ga doen en ook wat ik bijvoorbeeld nog vergeten ben te zeggen tegen iemand in een gesprek. Nou ja en dan ben ik dus wakker. En dan probeer ik mezelf te dwingen om gewoon te gaan slapen en nergens aan te denken. Maar dat duurt al gauw 2 uur bij mij.
In tussentijd kan ik het niet laten en ga ik mijn mail bekijken, het nieuws en Facebook. En dan heb ik weer een boel prikkels binnengekregen. Maar ja ik kan het dan gewoon niet laten om even te kijken of ik nog iets heb gemist :o
Overdag kan ik op de een of andere manier mijn draai vaak niet vinden, ook tijdens werk. Heb zo'n gevoel van onrust in mijn lijf. En dat is zo frustrerend 8)7
Verder 's avonds, als je gegeten hebt en lekker op de bank zit, kan ik ook de ontspanning niet vinden. Een film kijken en stil zitten? Nee dat is echt te lastig momenteel. Dan ga ik maar weer wat op internet bezig. En dan weer even zitten op de bank en dan weer naar de pc.
Een boek lezen is voor mij ook geen optie omdat ik simpelweg me niet kan concentreren op hetgeen wat ik lees.
En ik zou zo graag willen dat ik gewoon eens een hobby voor thuis had, gewoon iets te doen om te ontspannen of om tot rust te komen.
Want momenteel is de enige manier voor mij, op tijd op bed gaan en slapen want als ik slaap dan denk ik nergens aan . . .

Nu je dit gelezen hebt zal je wel denken: dat is geen probleem van wereld omvang. En er zijn ergere dingen. Maar voor mij is het zo enorm frustrerend en vervelend dat ik dus boos wordt van mezelf :o -:(- en ik kan er zelf geen oplossing voor vinden.
Naar de dokter gaan vind ik verschrikkelijk en heb altijd al het idee gehad dat ze zich toch niet echt in je willen verdiepen en je meteen maar een paar pillen geven en daar is het maar mee opgelost.

Ik hoop dat het verhaal wat duidelijk overkomt, zo niet; vraag me gerust. En allicht hebben jullie wat tips voor mij wat ik zou kunnen doen om wat meer rust te vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:45

Wat vervelend.
Klinkt alsof je bijna verslaafd bent aan social media en angst hebt voor het gemis aan informatie.
Ik heb enorm veel rust gekregen toen ik alle social media eruit geflikkerd had. Gaf zoveel rust. Nu bok ik alleen nog voor de ontspanning maar verder niks.

En wat ook goed helpt: Er is een boek te koop, Leer denken wat je wilt denken. Gaat over alle onnodige gedachten en ballast af te werpen en je puur te focussen op het hier en nu. Klinkt heel zweverig maar helpt echt. Je zit jezelf nu in de weg met al die gedachten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:46

Je schrijft dat je hier ongeveer 2 jaar geleden last van hebt gekregen, kun je een oorzaak noemen waarom het juist toen begonnen is?

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit vervelend en vooral érg vermoeiend is! :j De kunst is om uit te gaan vinden waar jij van kunt gaan ontspannen. Het kan iets actiefs zijn, zoals sporten, waarin je letterlijk je gedachten kunt verzetten, maar het kan ook iets rustigs zijn, zoals meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga etc :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:50

Het klinkt in elk geval alsof je enorm overprikkeld bent en als 'oplossing' jezelf nog meer prikkels toedient.. Echt een cirkeltje dus!
Ik zou als eerste stap je prikkelblootstelling flink beperken, bijv social media en andere prikkelrijke zaken (bijv gamen) alleen tussen 9uur sochtends en 7uur savonds, dat eens een tijdje uitproberen. Misschien verveel je je dan wel maar daar vind je wel wat op, als je je lijf tot rust hebt laten komen. Kan best even duren, geef jezelf minstens een maand om het uit te proberen, en echt streng zijn voor jezelf!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:51

Oeh heel herkenbaar. Geloof me een hobby helpt niet, maar versterkt. Word alleen maar extra ballast. Ik denk ook continu aan wat ik nog moet doen (hobby, pc, foto's, strijken, afwas, was doen, oh en ik moet ook nog een serie kijken). Lijstjes in mijn hoofd wat mijn dagbesteding word en als ik dan iets niet gehaald hebt schuift het naar de volgende dag. Voor mijn werk handig, maar voor prive super irritant.

Het boek is een mooie tip, daar ga ik ook eens naar kijken en verder volg ik dit topic in de hoop dat ik er ook van kan leren.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 09:55

Vind bokt en fb wel leuk om te doen en heb niet het gevoel dat dat moet. Dat wil ik gewoon graag want dat geeft mij de mogelijkheid om contacten op te bouwen aangezien ik door verschillende privé situaties geen hechte vriendschappen meer heb. Dus aan social media hecht ik wel grote waarde. Het is enkel gewoon steeds die onrust in mijzelf, gedachten die mij plagen waar ik dus stapeldol van wordt. Nu zou ik eventueel dat boek kunnen lezen die je mij aanraad maar lezen is ook het probleem; ik kan me niet focussen.

Het is begonnen toen ik zelf een relatie heb verbroken (na 7 jaar) waar veel rompslomp achterna is gekomen; huis verkopen met schulden, inboedel verdeling wat niet rechtmatig is gegaan, advocaat enzovoort. Veel stress dus.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:01

Dit is erg herkenbaar! Ik heb precies hetzelfde.
Ben altijd wel druk in mijn hoofd geweest, maar de laatste tijd is het weer erg extreem.
Enige waar ik enigsinds rust van krijg is als ik bij mijn paard ben, verder helpt er weinig.
Heb een paar maanden yoga geprobeerd, en zelfs onder de les blijven er 100 gedachten door mijn hoofd gaan :')

tesseke

Re: Hoe vind ik weer rust/ontspanning in mijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:03

Helpt een uurtje sport of een boswandeling niet om je hoofd leeg te maken?

Of als je dit aangeeft bij je dokter, en vraagt om een doorverwijzing naar een psycholoog om het hierover eens te hebben.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:07

Nu vind ik bij mijn paard meestal ook wel rust maar ik betrap mezelf er op dat ik minder geduld heb dan eerder. Mijn vriend (wij doen heel veel samen met ons paard) wijst me er daar dan op. En daar baal ik dan zo van, ja niet dat hij me er op wijst, maar meer op het feit dat ik dat dan heb...of nou ja juist niet heb, geen geduld. We hebben nog wel een redelijk jong paard en juist dan heb je geduld en rust nodig. En dan voel ik mezelf zo knudde. Ik wil haar dan niet het verkeerde signaal geven. Daarom laat ik het mijn vriend dan even overnemen want ik ben dan ook nog eens bang om iets verkeerd te doen.

Mijn enige sport en hobby die ik graag doe en heb is ons paard. Daar zit veel tijd in en dat doe ik graag. Ik zou niet weten wat ik bij die psycholoog allemaal zeggen moet; alleen maar: heeft u even een paar uur :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:12

Daarom ben ik zo blij met de Bokt-ban! Misschien een dagboek gaan bijhouden -schrijf je het van je af- kan helpen om alles op een rijtje/in perspectief te zetten/brengen. Agenda ernaast, klusjes die te binnen schieten, opschrijven voor morgen. (of ander moment)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:25

Het probleem is ook; op mijn werk (winkel) is het soms best rustig en dan ga je wat andere klusjes doen. Maar als de klusjes op zijn. Dan wordt ik weer zo onrustig van binnen; ik wil niet stilzitten maar wat moet je doen als er gewoon even echt niks te doen is? Geeft ook weer frustraties want dan ben je dwangmatig bezig met dingen opzoeken om de dag door te komen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:27

Misschien een mindfullness cursus gaan volgen? Heeft mij erg veel rust gebracht in mijn hoofd!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:57

Ik zou je prikkels wat uitdagender maken. Ik heb ook periodes dat ik zo onrustig ben en dan ga ik mezelf expres hele moeilijke vraagstukken voorschotelen. FB en het nieuws zijn nou eenmaal niet zo interessant :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:59

Dacht er ineens aan, en ben het vergeten om het in de openingspost te zetten. Maar waar ik ook erg veel last van heb zijn de zogeheten "doem-scenario's" die af en toe voorbij komen in mijn hoofd.
Een cursus doen, hm tjah ik weet het niet, ben daar dan weer te nuchter voor ofzo. Ik durf die stap (nog) niet te nemen. Ook geen idee of het me gaat helpen. Hou mezelf nog steeds voor dat ik me misschien wel aanstel. Het zit ook enkel en alleen in mijn hoofd en het is er zo maar in gekomen, en heb het idee dat het er ook wel zo uit moet gaan. Ik heb het zelf gecreëerd en denk dan bij mezelf; dan ben ik ook degene die er voor kan zorgen dat de rust weer terug kan komen.
En het gekke is, ik heb jaren lang (tijdens die vorige relatie en tijdens een "vriendschap" wat ik later ook verbroken heb omdat dat absoluut niet meer goed ging) veel stress en drukte gehad. Toen ik de relatie verbrak met mijn ex en uiteindelijk voor mezelf heb gekozen, heb ik zoveel rust gevonden. Ik heb jarenlang naar zijn pijpen moeten dansen (en tijdens die vriendschap) dat ik op den duur helemaal niet meer wist wat normaal was en hoorde, ik was mezelf niet meer. Er viel zo'n zware last van mijn schouders. Ik kreeg een nieuwe relatie en ben dolgelukkig maar nu krijg ik toch weer die onrust in mij, terwijl het helemaal niet nodig is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:03

Ik zou sowieso proberen om eens wat later te gaan slapen. Als je zo vroeg gaat slapen, heb je smorgens je rust die je nodig hebt al gehad, en dan wordt je dus ook eerder wakker.
Of wordt je ook zo vroeg wakker als je bijvoorbeeld om half 12 je bed in gaat?

Ik herken je probleem wel een klein beetje, ik ben zelf ook zo'n piekeraar. En vooral negatief :+ Over alles nadenken wat er fout gaat of fout kan gaan, of wat ikzelf fout gedaan heb, of iets stoms gezegd heb wat ik goed wil praten, enz.. Op mijn oude baan (ook winkel) was het soms ook zo rustig dat ik tijd genoeg had om over alles na te denken. Nu heb ik een nieuwe drukke baan (fastfood) en gaat dat al stukken beter, geen tijd meer om te piekeren.
Maar ja, de banen liggen ook weer niet voor het oprapen, en je moet het ook kunnen zo'n drukke baan..

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:07

Ik zou ook zeggen probeer eens een cursus mindfulness.
Dat is een beetje hetzelfde idee als dat boek wat Suzanne F noemt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:09

Ik heb het al wel geprobeerd hoor om laat op bed te gaan, maar dan nog wordt ik heel vroeg wakker. Zomers lukt het me vaak wel beter. Ik zou het graag wel wat drukker willen hebben op werk maar ja van baan wisselen is nu niet echt een optie. Ik weet nu wat ik heb en ik heb het ook wel goed. Om nu een stap te nemen die onzekerheid brengt, daar zou ik mezelf alleen maar mee plagen. En bovendien heb ik nu meer zekerheid dat ik mijn paard kan onderhouden en blijven onderhouden zonder problemen.

Heb even gekeken naar dat boek maar zo te lezen is het wel nogal pittig en leest het naar mijn idee toch niet zo makkelijk weg. Zware stof zeg maar. Denk ik tenminste?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:00

En heb je al eens overwogen om naar een homeopaat of andere natuurlijke arts te gaan? Aangezien je aangeeft dat je het gevoel hebt dat de huisarts je een pilletje voorschrijft en dat was 't.
Een cursus mindfulness zou je ook wel kunnen helpen denk ik :j Tja en verder... Leg een boekje naast je bed waarin je op kan schrijven waar je allemaal aan denkt dan zo 's morgens vroeg zodat 't uit je hoofd is. Of ga je bed uit en ga een uur wandelen ofzo :P Ik zou in ieder geval niet facebook en vanalles gaan checken. Dan krijg je licht in je ogen en dan registreert je lijf dat als dag en dan ben je dus idd wakker.

Met wat je vertelt denk ik dat zo'n boek je niet gaat helpen iig. Daar heb je zo te horen echt de rust niet voor.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:29

Wat Tara zegt is inderdaad ook waar! De stofjes die vrij komen in je hersenen, zijn jouw 'beloning' het is eigenlijk een soort verslaving. :) Break the habit! Want dat houdt het patroon in stand. Wat piekeren betreft denk ik altijd maar zo; of ik het nou doe of niet, niemand is er mee geholpen. Ik heb alleen mezelf er mee, live by that rule, kost ff moeite I know. Als je dan ook nog alle klusjes die je te binnen schieten opschrijft, zou je toch weer rust en ruimte in je hoofd moeten krijgen?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:32

Wilde een edit maken :S stomme telefoon :/
Alhoewel je van wandelen ook wakker wordt, maar kies dan een andere 'activiteit'.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:24

Ik heb nog nooit overwogen om naar een homeopaat te gaan, maar misschien is er wel een homeopatisch middel wat zou kunnen helpen voor rust? En dat piekeren: daar ben ik gewoon kampioen in haha. Maar soms zoals vandaag ben ik vrij relaxed en dat duurt soms een paar dagen. Daarna kan het weer helemaal omslaan en is het weer hopeloos.
Ik probeer dus een vervangende activiteit te vinden of gedachte in het geval ik weer aan het piekeren ga of weer onrustig wordt. Heb het nog niet gevonden tot nu toe. Eerder vond ik veel voldoening in fotografie maar sinds mijn dslr verkocht is en een andere (niet echt geweldige camera) heb, heb ik daar helemaal niet echt zin in om er op uit te gaan. Maar ja voor 's nachts is dat dan ook weer niet handig. Voor dan heb ik juist weer een vervangende gedachte of zoiets nodig wat me de rust geeft zodat ik weer in slaap kan vallen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:27

Heb je al eens geprobeerd te mediteren? Ik heb ook vaak last van dat mijn hoofd 'aan' :+ is ;) En ik heb dan baat bij (geleide) meditaties op mijn ipod/ Vooral een klankschalen meditatie vind ik fijn, als ik klankschalen hoor en ze goed probeer te volgen, kan ik niet meer nadenken, heerlijk ;-) Misschien ook iets voor jou?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:34

Ik heb geen idee hoe ik zou moeten mediteren haha. Ik probeer nu wel meer eerst wat meer klusjes te zoeken in huis of wat dan ook, wat ik zou kunnen doen en dat moet ik dan eerst afronden. Dan zit het in elk geval niet meer in mijn hoofd haha.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:37

Ik heb hier zelf ook al geruime tijd last van en er zijn helaas paniek aanvallen bijgekomen..
Ook omdat ik er te lang mee bleef lopen en heb nu op dit moment hulp gezocht. Ik loop 1x in de 2 weken bij een psycholoog en start binnenkort met een mind fullnes cursus.
Ook ben ik nu the mindgym aan het lezen een erg leuk en makkelijk boek.. Zij schrijven zie dit als de sportschool voor je hoofd je leest waar je in in hebt en leest wat je wilt, niks moet en je hebt ook geen verplicht abonnement dus alleen maar voordelen.

De cursus die ik ga volgen heeft ook deels met mijn werk te maken. Ik kan dit niet los laten en trek me heel erg aan wat mensen van mij vinden en wat ze over mij zeggen. Zo ben ik voor gek verklaard door een "vriendin" dat ik naar een psycholoog ga en dit heeft er bij mij weer voor gezorgd dat ik een stukje afzakte..

De psycholoog helpt mij met mijn rust te vinden, want ook ik het geen rust in mijn kont en voel me schuldig als ik een avondje op de bank hang!

Mocht je nog vragen hebben pben mag altijd!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:45

Vind het knap van je lis dat je de stap toch gezet hebt en naar een psycholoog bent gegaan. Al durf ik daar zelf simpelweg gewoon niet aan te kloppen. Heb nog altijd het idee dat ik me zelf aanstel. Misschien is dat boek "mindgym" wel een goed idee voor mij, als het makkelijk weg te lezen is? Ik zou het altijd kunnen proberen denk ik. Ik voel me niet schuldig oid als ik een avond op de bank hang, het is meer dat ik het wel wil maar dat het me gewoon niet lukken wil. Behalve dus als ik dan uiteindelijk op bed ga, dan ben ik zo in slaap. Ook wel apart dat als ik slapen ga, totaal geen drukte heb ik mijn hoofd. De meeste mensen gaan toch zo 's avonds de dag bij langs of nadenken over dingen.