blaas/nierbekken ontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

blaas/nierbekken ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:04

Hallo Bokkers,

Ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar, wie weet is er hier iemand die mijn verhaal herkend en/of er raad mee weet..

Ik heb met enige regelmaat blaasontsteking, meestal is het wel op te lossen met cranberry sap, af en toe is een antibiotica kuurtje nodig.
Maar nu gaat het echt niet meer.

Ongeveer anderhalve maand geleden kwam er weer eens een blaasontsteking om de hoek kijken, meestal voel ik het wel aankomen en ben ik het dus voor maar nu was het zo acuut dat ik van het ene op het andere moment niet meer van de wc af kon komen.
Het was midden in de nacht en ik ben dus maar even naar de huisartsenpost gegaan, waar uiteraard bleek dat ik blaas ontsteking had en ik kreeg meteen een antibiotica kuur mee.
Na de kuur was de blaas ontsteking over (dacht ik, ik had er geen last meer van).

Ongeveer 3 weken geleden weer hetzelfde verhaal, ook weer zo acuut, dus weer naar de huisartsenpost, weer blaasontsteking, weer antibiotica.
Alleen nu sloeg de antibiotica niet aan, het werd alleen maar erger, ik heb het bijna een week geprobeerd maar toen hield ik het niet meer, zo vreselijk pijn in mijn rug en buik.
Ik ben naar mijn huisarts gegaan waar bleek dat ik nierbekken ontsteking had, dus een zwaardere antibiotica gehad.

Tijdens de kuur voelde ik me echt beroerd, maar in de bijsluiter en op internet stond dat je van de antibiotica veel bijwerkingen kreeg, dus ik hoopte een beetje dat ik daar niet lekker door was.

Eergister avond heb ik de laatste pil van de antibiotica in genomen.
Gister ging het wel aardig, vanmorgen ging het ook wel aardig, maar nu...

Bah ik heb weer zo veel rug pijn en kan haast niet van de wc afkomen.
Ik heb net de dokter gebeld maar daar kan natuurlijk morgen pas terrecht.
Morgen moet ik urine brengen.

Ik voel me alleen echt heel naar, ik weet niet of ik dit vol hou tot morgen vroeg.

Wat moet ik doen, straks dan maar weer naar de huisartsen post? of toch maar wachten tot morgen? (mijn huisarts is nu niet meer aanwezig vandaar..)

bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:11

Ik heb afgelopen zomer ook 2 nierbekkenontstekingen gehad en ook die vreselijke antibiotica waar ik HEEL naar van werd.

Om nu even de tijd door te komen, vooral HEEL VEEL water drinken echt zoveel tot je er naar van wordt. Het MOET namelijk doorspoelen dat is echt de enige remedie heb ik gemerkt. Bij mij scheelde het ook duidelijk in pijn als ik goed bleef drinken. Ik gooide ook (vers) citroensap door het water, het zure van het sap helpt je blaas nog beter. Ik dronk opgegeven moment gewoon standaard een glas water als ik weer naar de wc was geweest (en dat was nogal vaak :+ ).

Sterkte ermee, het is ontzettend naar :\

Overigens ben ik na blaasontsteking nr. 6 gestopt met antibiotica. Ik werd er alleen maar zieker van, het hielp mn hele darmstelsel om zeep. Als ik het nu aan voel komen ga ik weer idioot veel drinken met zuur sap erdoorheen. Tot nu toe hou ik het daar aardig op vol. Een nierbekkenontsteking mag je uiteraard nooit negeren want als het echt naar je nieren trekt kun je heel ziek worden. Hier heb ik ook braaf mn antibiotica voor genomen hoor. Maar drinken helpt echt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:12

Ik heb laatst dit topic geopend:
[MW] Blaasontsteking.. brandnetelthee drinken!

Ik zou dus sowieso eens die D-mannose poeder proberen en héél veel brandnetel-thee drinken. Al weet ik niet of dit nu nog helpt. Bij gewone blaasontsteking werkt het in ieder geval super. Maar het kan nooit kwaad om te proberen.

Sterkte ermee. Vreselijk is dat hé, constant naar de wc moeten, bah.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-02-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:13

Bij mij waren beide nierbekkenontstekingen trouwens ook heel 'acuut'. Meestal voel ik het goed aankomen, die keren ging het ook van het een op het andere moment, en een pijn in mn rug niet te filmen. Blijkbaar is de ontsteking dan toch ineens een stuk heftiger ofzo.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:15

Dat drinken helpt weet ik idd, misschien dan toch nog maar meer drinken, maar dan moet ik zovaak plassen :o
Ik ben ook niet zo voor de antibiotica maar het was de laatste keren zo heftig dat ik het niet meer vol hield..

Het andere topic ga ik eens even bekijken!

Het is inderdaad zo acuut, bah.
Dankje voor de tips! ik ga even een glas water halen :wave:

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:17

Hoe vaker je (echt) moet plassen hoe beter :j hoe vreselijk irritant en naar het ook is. Als het goed is wordt de pijn (bij het plassen) ook echt minder naarmate je goed drinkt. Die bacterie moet eruit spoelen.

Sascho

Re: blaas/nierbekken ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:19

Ja dat is ook zo, ik drink eigenlijk altijd al wel veel.
Mijn vader heeft nu een vochtbeperking, hij mag maar 1,5 liter vocht per dag, dan pas zie je hoeveel je normaal toch eigenlijk binnen krijgt

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:20

Ik heb zelf in het verleden ook ontzettend last gehad van blaasontstekingen (bijna maandelijks was het raak) en dat is zeker geen pretje. Als je er echt zo veel last van hebt zou ik gewoon de huisartsenpost even bellen om te vragen of je langs kunt komen, zeker omdat je al eens nierbekkenontsteking hebt opgelopen. Mocht je toch moeten wachten tot morgen dan zou ik inderdaad maar heel erg veel gaan drinken en hopen dat je het dan een beetje uithoudt.

Heb je trouwens wel eens een kweek laten maken? Dit is bij mij de laatste keer gedaan, en toen bleek ik de keren daarvoor steeds net niet de goede antibiotica te hebben meegekregen, waardoor de ontsteking niet helemaal weg was. Dus de laatste keer heb ik de goede antibiotica meegekregen en ook na de kuur een kweek laten maken, en toen was het schoon. Tot op heden geen klachten meer gehad. Dus dat zou nog een tip kunnen zijn...

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:25

Er is inderdaad nooit een kweek gemaakt, ik denk ook dat blaasontsteking van anderhalve maand geleden nooit over is geweest..
Ik zal het eens aankaarten bij de dokter!
Ik ben voor bepaalde antibiotica ook allergisch, ik heb voor de nierbekken ontsteking ook niet de meest voor de hand liggende gehad..

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:34

Ik zou dat dan idnerdaad even aankaarten bij de dokter, vaak geven ze een antibioticum mee dat breedspectrum is, maar als het dan net niet de bacterie pakt waar jij last van hebt dan helpt het dus niet (of niet volledig). Ik had toentertijd ook last van iets wat dus helemaal niet voor de hand lag.

Wat ook nog een mogelijkheid is als je hier vaker last van blijft houden: een echo laten maken van je blaas (eerst maken ze dan een echo van een volle blaas en daarna van een lege), om te kijken of je goed uitplast. Soms kunnen daar ook nog wel problemen door ontstaan, die zijn bijvoorbeeld te verhelpen door bekkenbodemfysiotherapie (leren je blaas goed te legen etc).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:41

Ah meisje, ik wens je heel veel sterkte. Ik heb ook helaas té vaak ervaring met blaasontstekingen e.d. en ik weet hoe jij je voelt. :(:)

Helaas voor jou/gelukkig voor mij slaan antibiotica altijd meteen aan.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:44

ik had nu idd een antibiotica die voor heel veel dingen gebruikt werd...

ik weet dat je inderdaad goed uit moetplassen, dat doe ik ook altijd wel, maar als die spieren misschien niet genoeg ontwikkeld zijn...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:50

Ten eerste wens ik je heel veel beterschap, blaasontsteking kan al heel naar zijn, maar nierbekkenontsteking
is volgens mij écht geen pretje.. Ik heb in het verleden ook vaak blaasontsteking gehad en de laatste keer
dat ik het had ben ik nog een week ziek geweest door de antibiotica (ná de laatste pil). Antibiotica heeft
ook tijd nodig om weer uit je lichaam te gaan, dus het zou ook kunnen dat je klachten komen door de
antibiotica wat nog in je lichaam zit. Bij mij was de pijn toen zo erg dat ik dacht dat ik nierbekkenontsteking
had, inderdaad heel erg last van mijn rug en ook darmen, toen ik echter mijn urine liet testen bleek de
blaasontsteking weg en had ik (gelukkig) ook geen nierbekkenontsteking. De pijn kwam dus puur door de
bijwerkingen van de antibiotica en voor nierbekkenontsteking krijg je natuurlijk ook een behoorlijk zware. :j
Verstandig dat je morgen weer langs gaat en ik wens je nogmaals heel veel beterschap, hopelijk blijft het
hierna weg!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:00

Bij mij is het ook op kweek gezet maar daar kwam helaas niks uit. De antibiotica voor nierbekkenonsteking is idd een behoorlijk heftige, ik ben er ook nog flink ziek van geweest daarna. Al voelde het bij mij wel anders dan de ontsteking zelf. Maar wat Sem zegt zou natuurlijk ook nog kunnen :j

Over dat uitplassen hoorde ik laatst ook iemand die daar echt flink bij geholpen was. Het is ergens natuurlijk ook heel logisch, want juist dat restje dat in je blaas achter blijft zorgt ervoor dat bacteriën door kunnen groeien. En je de ontsteking niet goed kwijtraakt of het verhaal weer van voor af aan begint na een aantal weken.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:48

de bijwerkingen van de antibiotica waren anders, nu ik 2 dagen gestopt ben krijg ik weer hele andere klachten, dus denk niet dat dat het is..

ik wist eigenlijk nooit waarom je moest uitplassen maar als ik het zo lees is het best logisch

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:53

Ik doe eigenlijk juist niet meer zo vaak uitplassen de laatste tijd.. ik neem een stuk of 7 vitamine C pilletjes of een schepje D-mannose, een uurtje later nog even naar de wc, en dan een tijd ophouden. Zodra de blaas wat voller zit voel je veel minder pijn, en dan komt die brandnetel/D-mannose/vitamine C in je blaas en die kan daar dan rustig z'n werk doen en de bacteriën te lijf gaan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:20

Oh bij mij is het juist andersom. Hoe meer ik drink en plas hoe minder pijn. Maar kan me voorstellen dat dat per persoon kan verschillen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:36

ophouden kan ik ook echt niet, gaat zo vreselijk pijn doen.

ik ben vanavond toch maar even naar de huisartsen post gegaan omdat ik ook lichte temp. verhoging had.
ze konden niks in mijn urine vinden, ze vertelde me dat ik morgen vroeg wel mijn ochtend urine naar mijn huisarts moest brengen omdat daar toch veel meer in te zien is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 06:51

Zal inderdaad vast per persoon verschillen :j Bij mij gaat het dan even heel erg branden, en daarna is de pijn zo goed als weg. Misschien dat de brandnetelthee doet verzachten??

Een temperatuurverhoging is trouwens vrij normaal bij ontstekingen.