Port a Cath en paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Port a Cath en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 09:08

Afgelopen dinsdag is er bij mij een Port a Cath geplaatst.

Ik krijg sinds oktober chemotherapie. Dit gebeurd wekelijks met na iedere 6 weken 3 weken pauze. Omdat het prikken een ramp werd is er eergisteren met spoed een PAC geplaatst. Gisteren heb ik mijn 14e chemo gehad via de PAC. Ondanks de pijn van de operatie was dit echt een opluchting *\o/* geen naar geprik meer.
Omdat ik tijdens de chemo nog wel graag een rondje door het bos hobbel met mijn pony vroeg ik mij af of er mensen ervaring hebben met een PAC en paardrijden of andere sporten en of je de PAC voelde bewegen met sporten.

Thanx.

Jasmine_

Re: Port a Cath en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:13

Mijn port a cath heeft er 2 jaar ingezeten, en ik kon er nadat ik gestopt was met de chemo perfect mee rijden :))
Ik mocht tijdens mijn behandeling wel niet rijden omdat dit te gevaarlijk was voor infecties, maar normaal blijft hij er erna een jaar in zitten, en toen ging het perfect :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:17

De PAC lijkt mij met het rijden niet zo'n probleem. Je loopt/slaapt enz er ook mee en qua beweging neem ik aan dat je een rustig rondje bos doet en niet linke dingen waarbij de valkans erg groot is.

Mag je wel rijden tijdens je chemo periode? Wil je iig heel veel sterkte wensen en hoe stom het ook klinkt beterschap.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:34

Ik heb een PICC katheter, een vergelijkbaar principe als een PAC maar dan via een bloedvat in mijn arm in plaats van onder het schouderblad. Ik rijd gewoon paard tijdens de chemo's, op de dagen dat ik mij ertoe in staat voel tenminste.

Het lijkt mij niet dat een PAC kan gaan schuiven door het rijden, al zou ik er wel een dag of 10 mee wachten tot alles een beetje genezen is. En liefst niet vallen...
Succes met je verdere behandeling!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 10:42

Bedankt voor jullie reacties :-)
@ marliesV: gelukkig mag dat zolang ik natuurlijk maar voorzichtig doe. Tijdens het rijden vergeet ik even alle ellende en kan ik vaak ook mijn verhaal kwijt bij stalgenootjes wat erg helpt :-)

Iphi, jij ook sterkte met je behandeling!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:47

Ik mocht alles doen nadat de wonden van de PAC genezen waren.
Inmiddels is hij er bij mij weer uit omdat mijn behandelingen afgerond zijn, heb enkel nog hormoontherapie en daar heb ik geen PAC voor nodig.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:42

Ik werk als anesthesieverpleegkundige op een operatiekwartier waar wij erg vaak PAC's (en ook PICC's) plaatsen.
Een PAC wordt op de spier vastgehecht. Ik zou zo'n tien a veertien dagen niet paardrijden, nadien is het doosje mooi vergroeid op de spier en kan dit imo zonder problemen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:59

Saariewaarie, dankjewel :-) ik had inmiddels al door dat paardrijden even niet zou gaan. Steeds als ik op sta, loop of in bed omdraai voel ik de PAC bewegen, heel naar. Mijn arm buigen zoals bij het tanden poetsen moet ik ook niet te lang doen, dan gaan mijn vingers tintelen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:04

Ja, het is uiteindelijk een kleine ingreep geweest en al de structuren rond het doosje moeten genezen en 'wennen' aan de aanwezigheid van een lichaamsvreemd voorwerp he.