je slecht voelen door de pil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

je slecht voelen door de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:40

Hallo allemaal,

Na lang twijfelen open ik toch maar een topic.
Ik ben nu 3jaar lang aan de pil (begon op mijn 16e en ben nu bijna 19)
Ik slik ethinylestadio/levonorgestrel 0,03/0,15 mg WEC.
Dat is de standaard pil volgensmij!?

Het is mij altijd op opgevallen dat ik me sinds die tijd minder goed in mijn vel zit.
Ik heb het alleen altijd op dingen afgeschoven van; oh dat komt daar wel door...
Ik ben zeker niet depressief ofzo, dat is echt weer een iets te groot begrip...
Ik voel me soms gewoon down... En nu alles goed gaat en ik zelf vind dat ik geen reden heb om me zo te voelen, voel ik me toch weer zo.
En ik heb altijd al een vermoeden gehad dat het misschien toch aan de pil ligt. En als ik dan op internet dingen lees denk ik; Ja dat is zoo herkenbaar.
En als ik het er met mensen over heb, dan zeggen ze; oh ja dat had ik ook, of ja daar heb ik ook last van. Of gewoon niet.

Het ergste wat me frustreert is dat ik gewoon echt niet zeker weet. En ik ook niet weet waar het anders vandaan zou komen.
Ik doe wel altijd mijn dingen, probeer alles positief in te zien en mensen zullen het niet altijd aan mij werken. Maar van binnen voel ik me dan echt zo :r

Ik heb verder geen ''bijwerkingen'' van de pil, tenminste niet wat ik merk. Ik vergeet de pil nooit en vind het daarom ook best jammer als ik hierdoor aan iets anders moet (de vraag is dan dus ook, wat?)

Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Last van, die deze pil slikken of slikte?

Stoppen met de pil zou een mogelijkheid zijn, maar dan is de volgende vraag: welke anticonceptie is nou wel fijn en goed?
Zoals ik al zij; ik vergeet de pil nooit. En daarom vind ik het best jammer dat ik nu dus zo eraan twijfel...

WillemYntJee

Re: je slecht voelen door de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:56

Nuvaring! Echt ideaal :-)
Door de pil voel je je zo 'net niet top' en nu heb ik dat helemaal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:15

Ik had volgens mij dezelfde pil en voelde me er wel echt intens slecht door (iig iets met levongestrel. Weet niet of er meerdere varianten met levongetsrel zijn. Ik meen dat het een fake versie van microgynon was ? ) . Kon me eerst niet voorstellen dat het door die pil kwam, maar ben meerdere keren gestopt en weer begonnen. En zodra ik er weer mee begon werd ik weer down, en kreeg ik een ontzettend kort lontje (Terwijl ik echt nooit agressief of boos wordt anders) Ben er uiteindelijk mee gestopt, omdat ik met iedereen ruzie begon te maken :o . Dus ja, ik herken me zeker in jouw ervaring :j .

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:17

Ja hoor, dat is zeker mogelijk. Ik werd ongenietbaar door de pil. Beet iedereen de strot af, bij wijze van spreken.
Heb nu al ruim 10 jaar de prikpil en nergens meer last van. Geen last van stemmingswisselingen, al ruim 10 jaar niet meer ingesteld, kortom ideaal! 1x per kwartaal ff prikkie halen bij de assistente en klaar is Clara.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:20

Menino; Ja dat zou goed kunnen. Het heette eerst ook sterdril!? maar ik krijg nu telkens goedkopere versies thuisgestuurd.

Ik ben niet snel boos, sterker nog...ben niet snel boos te krijgen. Ben alleen wel snel teleurgsteld en dat ik me dan van alles aantrek...daarin heb ik wel het idee dat het sterker is geworden.

gebruik jij nu nog anticonceptie? Zo ja, welke?

Alvaron; is het bij de prikpil niet dat je dan ineens heel veel hormonen ineens binnen krijgt?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:21

Eh, ja je krijgt in een keer een paar ml vloeistof ingespoten, maar geen problemen dat je ineens een overdosis hormoon krijgt/hebt of zo.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:23

Nuvaring heb ik ook een tijd gebruikt. Kan het je aanraden als je niet overgevoelig bent op je huid/slijmvliezen etc. (Ik voor oogpotlood, sommige soorten zeep, krijg snel uitslag etc etc) want dan heb je kans op een leuke schimmelinfectie.
Verder; Nuvaring is echt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:26

Ik heb die pil ook wel eens als vervanger gehad geloof ik, maar ik wil alleen nog maar de microgonon of stediril zoals het nu heet anders krijg ik ook rare bijwerkingen.

Maar kan ook goed zijn dat je er wat depressiever van word hoor, had mijn zusje ook en heeft het bij de dokter aangegeven en een lichtere pil gekregen en dat gaat beter.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:27

Hey, ik had dat idee ook altijd! Ben sinds een maand gestopt en ik voel me echt een stuk relaxter. Maar ik moet eerlijk zeggen, ik weet niet of het echt direct een gevolg van de pil was of meer een placebo effect. Maar goed, ik voel me nu echt een stuk beter.
Ik ben nu een beetje aan het kijken naar andere anticonceptie, het liefst wil ik iets zonder hormonen en mijn oog is gevallen op het spiraaltje Gynefix, ik ken er eigenlijk nog geen negatieve verhalen over tot nu toe. Ik ben van plan om binnekort een afspraak te maken voor informatie hierover.

http://www.wildemeersch.com/ned/gynefix/werking

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:10

Ik ben ook overgestapt van de pil op de nuvaring. Dat down gevoel is nu helemaal weg & ben blij dat ik van die rotpil af ben. Er was een heel interessant topic over de bijwerkingen van de pil, zeker de moeite waard om daar eens naar te zoeken en het door te lezen!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:15

Heel herkenbaar. Ik heb zelfs inwendig onderzoek gehad omdat mijn klachten zo erg waren.
Sinds een half jaar ben ik over gestapt op een erg nieuwe pil: Qlaira.
Aanrader. Sindsdien nog maar weinig klachten!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 02:41

TS, ik heb je een pb gestuurd. :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:56

Best veel mensen zo te lezen die er toch ook last van hebben/hadden...

Ga binnenkort naar de huisarts hiervoor :)
Bedankt voor alle verhalen/ervaringen :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:01

Ik heb het ook gehad.. Was echt een bevrijding toen ik met de pil ben gestopt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:05

Ik ben na 5 dagen nuvaring gestopt omdat ik er vreselijk depressief van werd.
Nu 2.5 maand later is alles pas weer normaal lijkt, daarvoor alles compleet van slag.
Ben daarna nog dik 2 weken depressief geweest voor ik monnikspeper ging gebruiken.
(Dat is hormoonregulerend, fytotherapie.)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:08

Ik heb het bij dezelfde pil ook, heel neerslachtig vreetbuien. Ook veel meer last van mijn huid en nog 10 andere dingen. Ik heb daarna veel verschillende pillen geprobeerd. Uiteindelijk bij de yasmin beland, wel wat duurder maar ik vind het een super fijne pil(pukkels weg/ eet patroon blijft normaal/ humeur blijft gewoon normaal). Gewoon in overleg andere pillen gaan proberen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:49

ik heb de pil van jou in een lagere dosering, de 0,02/0,10, en laatst heeft de apotheek mij de verkeerde dosis meegegeven (zag ik na 6 maanden pas want zat wel de goede stikker op de doos) en ik heb me ook 6 maanden zo but gevoeld dat ik terug naar de dokter wilde (ik had ook nog migraine erbij).
misschien even terug naar de dokter en even overleggen? las laatst ergens dat veel vrouwen te lang blijven lopen met pilproblemen terwijl je juist moet zoeken naar een lagere dosering.
ik zit op de laagste dosering dus je kan er nog een omlaag dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:31

Ik zit ook te twijfelen dat ik me soms down voel door de pil (ook indien hier geen aanleiding voor is). Helaas heb ik dan ook dingen meegemaakt wat het nog moeilijker maakt om er achter te komen wat het nou is..
Liefst wil ik helemaal stoppen, maar dat is ook geen optie voor mij :P
Maar ben benieuwd naar verhalen en eventuele oplossingen. Ik ga binnenkort ook langs de HA om het even na te vragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:08

anders stop je een maand en begin je dan weer en kijk je verschil merkt ? een maand is mss wel te overbruggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:11

Ik heb juist het tegen over gestelde! Sinds ik ben begonnen met de pil (half jaar geleden) voel ik me veel beter en ben ik niet meer zo chagrijnig vlak voor de o zo bekende periode.
Komt denk ik ook wel omdat ik eerst heel ziek was voor ik de pil nam tijdens/net voor het ongesteld zijn.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:42

Met een maand was ik nog niet helemaal 'beter', pas na mijn 2e 'echte' ongesteldheid voelde ik me weer 100% mezelf.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:17

Ik ga er ook steeds meer aan denken om met de pil te stoppen. Had afgelopen week mijn stopweek en gisteravond moest ik weer de 1e pil pakken en heb echt staan twijfelen. Ik ben ook al jarenlang down en verder heel vaak last van hoofdpijn waar geen aanwijzing voor gevonden kan worden.
Enige wat me heel erg vervelend lijkt is dat je dan misschien net op vakantie ongesteld bent ofzo.

Ik moet donderdag toch weer naar de huisarts, dus ga gelijk eventjes met haar overleggen :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:23

hier nog iemand die overgestapt is naar de nuvaring. er ging echt een wereld voor me open. de stemmings wisselingen waren vrijwel direct over. ook heb ik nu veel minder pijn bij de menstruatie zelf. ( wat de rede van overstap was) voor mij echt nooit geen pil weer. ook een groot voordeel van de nuvaring vind ik dat je er niet dagelijks om hoeft te denken. ik ben nogal chaotische en vergat de pil daardoor nog wel eens.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:26

Is de nuvaring niet vervelend om in te brengen? Dat houd mij zo tegen, die angst voor het inbrengen :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:36

Nee hoor, inbrengen en eruit halen is helemaal niet vervelend! Enige nadeel vind ik dat ze af en toe wat zakken, dus dan moet je naar de wc om 'm ff goed te doen :Y) Verder ideaal!