Vetpercentage omlaag brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Vetpercentage omlaag brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:14

Hoi bokkers!

Gisteravond had ik mijn evaluatie bij de sportschool.. Mijn doel was mijn vetpercentage verminderen, dit is enigszins gelukt maar niet zoveel procent als dat ik wilde -O- Het is helaas nog echt wel een stukje te hoog. Mijn BMI en buikomvang zijn prima, mijn conditie boven gemiddeld dus het is alleen dat vetpercentage :(
Als ik er met mensen over praat dan krijg ik vaak de reactie "Maar jij bent toch niet dik?!" Nee inderdaad, maar van binnen dus wel vet..

Op de sportschool doe ik vooral de groepslessen, maar de conditionele vind ik het leukste (combat, steps en attack). Ze raadde mij aan om de Body Pump te doen, maar helaas trek ik dat niet met mijn rug (scoliose) ik ga dit nog wel even overleggen met mijn chiropractor.
In de zaal op die apparaten vind ik niet leuk, maar misschien ga ik dat toch maar 1x per week doen.. toch wat meer spieropbouw in plaats van conditieopbouw.

Herkent iemand dit en wat doen jullie hieraan?
Ik wil meer op mijn voeding gaan letten, ik hou van lekker eten, vooral pasta's enzo. Daar was de mevrouw van de sportschool niet zo enthousiast over helaas.
Ook gaf zij mij de tip om vooral in de ochtend fruit te eten omdat 's middags je lichaam de suikers uit fruit niet meer goed kan omzetten ofzo.

Ik heb mij nooit zo erg met voeding beziggehouden,dus kan op zich wel wat tips gebruiken.
Hebben jullie goede tips over voeding?
Een goede website met tips?
Algemene tips hierover?

Alvast bedankt :) !
Laatst bijgewerkt door Suuszels op 08-02-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

XLeandrosX

Re: Vetpercentage omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:16

Ik kan je geen tips geven, zit met het zelfde probleem, dus volg je topic om te zien wat voor een tips hier binnen komen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:17

ik heb ook een vrij hoog verpercentage in me lijf terwijl ik ook niet dik ben.
ik zit alleen ook nog met cvs (chronisch vermoeidheids syndroom)
waardoor sporten er dus ook niet in zit.
dus ik weet niet zo goed wat ik er dan aan zou moeten doen.
dus ik ga dit even volgen!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:20

Nou ik heb in elk geval lotgenoten :')
Dat is wel lastig Luf_Midnight dat je dan ook niet kan sporten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:28

Krachttraining is hiervoor heel belangrijk. Neem een niet te licht trainingsprogramma, je mag echt wel wat uitdaging krijgen! Wissel dit af met cardio. Dus geen ellenlange cardio workouts :)

Verder wissel ik de kcal per dag heel erg. Zo zijn er dagen dat ik ontzettend weinig tot me neem (zo rond de 1600kcal, ja dat is voor mij bizar weinig :+ ) en dan weer dagen dat 2500kcal tot me neem, op andere dagen er ergens tussen in.
Zo hou je je verbranding op peil, terwijl je toch magere dagen hebt.

Op de magere dagen eet ik bijna geen granen ik eet vooral veel fruit en groenten, zoveel mogelijk rauw.
Ik eet net aan genoeg vet en minder eiwitten dan wordt aangeraden. Ik eet ongeveer 1 gr eiwit per kg vetvrije massa. Ik heb gemerkt dat ik op die manier beter functioneer tijdens het sporten en in het algemeen.

Ik ben zo in een maand tijd van 26% lichaamsvet naar 22% gegaan :)

Suuszels

Re: Vetpercentage omlaag brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:35

Phormicola, wow ik zou al harstikke blij zijn als ik 26% lichaamsvet had, maar zit helaas 9% erboven.. Ben wel al 2% gedaald maar dat is in 12 weken :\

Ik ben helemaal niet thuis in hoeveel calorieën ergens in zitten? En de andere samenstellingen van producten

Maar bijna geen granen, eet je dan ook geen brood etc. ?

Mijn eetschema is meestal ongeveer dit:
O: Muesli met melk (moet nog vervangen worden van halfvolle naar magere melk)
T: Verschilt, soms niks, soms een koek, soms fruit
L: meestal 2 bruine boterhammen met worst/kaas
T: Fruit/koek
A: vaak pasta of rijst, maar ook regelmatig stamppot of een ovenschotel
T: soms niks, ook regelmatig nog een toetje (heb vaak honger als ik 's avonds sport)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:55

Muesli met melk - vervangen met havermout gemaakt met water of amandelmelk. Wees niet te zuinig, je mag best veel havermout. Gooi er een banaantje en kaneel bij, lekker!

Pasta vervangen voor peulvruchten. Rijst moet zilvervlies zijn. Eet veel groenten, minstens 300 gr per dag. Hoe jij dat verder invult moet je zelf weten :) Eet vis en mager vlees, kleine porties.
Geen toetjes, of je moet voor magere kwark gaan, persoonlijk vind ik het niet te vreten. Een handje walnoten of amandelen is wel prima.

Ik hou m'n kcal bij met de Eetmeter van het Voedingscentrum en ik weeg al m'n voedsel af, zodat ik precies weet hoeveel ik binnen krijg. Is even vervelend, maar het werkt erg goed.

Ik eet alleen brood als ik werk of op school zit. Pasta eet ik heel zelden en dan alleen volkorenpasta met een magere saus zonder vlees en zonder kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:56

Hoe hoog is je vetpercentage dan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:58

26+9= 35%

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:04

phormicola schreef:
26+9= 35%

Inderdaad :o

Zijn handige tips die je geeft, mag magere yoghurt ook niet? Eventueel met appel met kaneel erdoor? Dat vind ik lekker :9
Amandelmelk heb ik nog nooit van gehoord, dat ga ik eens zoeken!

Ik ga ook eens kijken naar die eetmeter.
Vis kunnen we inderdaad wel meer gaan eten, hoewel ik sommige soorten niet lekker vind.
We eten meestal kip of gehakt ofzo.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:06

Ik gebruik inderdaad ook de eetmeter. Heel handig om zicht te krijgen op je voeding en waarin je kunt verbeteren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:42

Ik eet zelf geen dierlijke producten meer, omdat ik er maagpijn van krijg. Magere yoghurt is volgens mij gewoon prima :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:45

Ik denk dat je wat meer krachtoefeningen moet gaan doen (wat je wel kan met je rug)
En inderdaad ipv die halfvolle melk, magere melk.
Voor de rest vind ik je eetschema wel netjes.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:47

Melk is geen handig product als je van je vet af wilt, het wordt door bodybuilders gebruikt om te 'bulken'. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:48

Misschien een stomme vraag maar hoe kom je eigenlijk te weten wat je vetpercentage is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:50

Dat kun je laten meten bij de sportschool en volgens mij doen sommige huisartsen het ook :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:56

ah okee bedankt, volgend bezoek bij de huisarts ga ik hier eens achter vragen.
wil wel weten hoe het met mijn vetpercentage zit :)

heb me net ingeschreven voor die eetmeter... denk dat ik wel zal schrikken hoe het met mijn eetgewoontes zit :o
maar daar wil ik dus verandering in brengen en verbeteren

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:19

Ten eerste heb ik sterk mijn twijfels over jouw vetpercentage.

Deze uitspraak "Ook gaf zij mij de tip om vooral in de ochtend fruit te eten omdat 's middags je lichaam de suikers uit fruit niet meer goed kan omzetten ofzo" is namelijk 100% onzin.
Geen enkele dietiste zal dat ooit zeggen.

Ook met pasta is niets mis, maar kies dan voor volkoren en de juiste hoeveelheid in plaats van bijvoorbeeld witte pasta met veel saus - zout en veel kaas.

Ik betwijfel daarom ook of zij jouw vetpercentage wel correct heeft opgemeten.
Heeft ze ook je spierpercentage opgemeten?

Zeker omdat je omgeving het vreemd vind dat je vetpercentage te hoog is.
Ik ben wel benieuwd wat jouw vetpercentage zou zjin en wat je lengte en gewicht is (mag ook per pb).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:58

Om je vetpercentage te verminderen zal je m.i. moeten sporten en minder vet eten.
Sporten doe je al, goed bezig!

Wat ik heb geleerd van onze dietiste; geen producten eten met meer dan 5 gram vet per 100 gram.

Eet dan bv magere yoghurt met loops of all bran. Etiketten lezen want de meeste musli is behoorlijk vet, 20 gram per 100 gram ongeveer.

Of eet een boterham met appelstroop, kipfilet, rosbief, huttenkase, Eru Balans smeerkaas, in plaats van worst of kaas.
Kaas bestaat voor de helft uit vet.

Bji het avondeten de pan even invetten ipv klont boter, of een goede pan met anti aanbak laag zodat je helemaal geen boter of olie nodig hebt.

En regelmatig kleine hoeveelheden eten zodat je verbranding/vertering aan de gang blijft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:03

De manier waarop bij sportscholen je vetpercentage gemeten wordt is helaas niet altijd betrouwbaar (lichaamswater verstoord de meting). Wel betrouwbaar is meten dmv een bodyscan, maar ja, dat is weer erg omslachtig en niet te betalen. Dus ik vraag me af, gezien je keurige bmi en taille of dit wel echt een probleem is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:05

Om je vetpercentage te verminderen moet je vooral krachttraining doen. 1x per week is dan wel echt te weinig.
Ideaal zou zijn 2 a 3x per week krachttraining.

Verder heb ik ook mijn twijfels over je vetpercentage. Het zou de eerste sportschool die ik ben tegengekomen zijn die dat fatsoenlijk kan meten :o.

Hoe meten ze het? En hoe zag je trainingsschema eruit?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:08

Nog iemand waarbij het vetpercentage wat dubieus is kennelijk. Mijn mannetje wordt steeds bij sportkeuringen gemeten. En steeds krijgt hij te horen veel te hoog percentage. Maar dat is voor mijn gevoel zowat onmogelijk. Er zit geen reserve laagje op, kwa voeding kan het niet magerder ivm voedselallergie waardoor er eigenlijk alleen olijfolie als vet gegeten wordt en af en toe wat varkensspekjes. Daar valt niet in te schrappen, en nog meer sporten is onmogelijk.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:22

In het begin twijfelde ik ook aan mijn vetpercentage (12 weken geleden, bij de intake van de sportschool). Ik dacht serieus dat ze het wat hoger hadden gezegd zodat ik daar lid ging worden :') Inmiddels is het gemeten door 3 verschillende mensen (maar 1 meting klopte niet omdat ik daarvoor had gesport) maar dat kwam wel op hetzelfde neer.
Ik moet ook zeggen dat ik niet superslank ben hoor, maar zeker niet te dik.
Ze meten het door een weegschaal waar ik dan op sta en dan moet ik een staaf voor mij vasthouden.

Mijn trainingsschema bestaat officieel uit 2x groepsles en 1x Fit&fun circuit. Dit is een parcoursje met 30 apparaten, die je allemaal een halve minuut zo intensief mogelijk doet, afwisselend cardio en kracht. Dit moet ik 2x achter elkaar doen.
Die heb ik afgelopen tijd regelmatig overgeslagen en werden het 3 groepslessen.

Mijn muesli bestaat uit 15% vet, de havermout hier uit 8%, dus dat zou ik volgens jouw dietiste ook beter niet eten?

@Raponsje, de vrouw van de sportschool is geen diëtiste. Volgens mij gewoon iemand met een sportopleiding die getalletjes afleest en daar een conclusie uit trekt... Mijn spierpercentage hebben ze niet gemeten.
Ik ga je zo even PB'en over mijn lengte en gewicht.
Ik moet er ook even bij vermelden dat mijn omgeving ook niet echt kaas heeft gegeten van voedingen/sporten etc.

Iedereen bedankt voor de tips in elk geval :) Heb ik zeker wel wat aan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:23

Ts, laat je vetpercentage en spierpercentage eens doormeten door een erkende sportarts, het kan maar zo zijn dat de waarden dan heel anders zijn en dan doe je veel moeite om het te veranderen terwijl dat niet hoeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:29

Zo'n weegschaal is dus verre van betrouwbaar. Het best kun je meten met een huidplooimeter of een goede bio impedantiemeter.
Kan maar zo 10% schelen :x

En groepslessen is geen trainingsschema, en daar ga je nooit vet mee verliezen en spieren opbouwen. Daar heb je echt gerichte training voor nodig met op het juiste moment een trainingsprikkel en op de juiste tijden rust.