Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:36

Hallo Bokkers.

Net zat ik te kijken op tv en daar kwam elektroshock therapie voorbij.
Grof gezegd brengen ze je onder narcose, spierverslapper en dan zetten ze 120 volt op je slapen.
Hierdoor krijgt men een epileptisch insult, en gaan er veel hersencellen kapot.
Je lichaam gaat die hersencellen herstellen en zo zou een depressie dus op te lossen moeten zijn.
Dat heeft soms wel 6 tot 12 sessies of iets dergelijks nodig en ik las er een die elke week zo'n klapper krijgt en het dus al 600 keer gehad heeft.. :wow:

Hoe staan jullie hier tegenover?
Ik vind het echt meer als belachelijk en snap de theorie écht niet.
Het mag dan een laatste redmiddel zijn, maar echt wat een mafkezen zeg!
Dit wordt aangeraden door psychiaters, alsof die alwetend zijn zeg. :\
Mensen lopen er om te beginnen al heel vaak geheugenverlies van op, en hersenschade komt ook meer als men zegt schijnt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:53

Volgens mij zijn hier onderzoeken naar gedaan. En als het echt kan helpen bij ernstig en chronisch depressieve mensen, waarom niet?
Ze krijgen een uitgebreid voorlichting over de mogelijke gevolgen, dus ze weten wat er eventueel kan gebeuren. Dat hun beoordelingsvermogen verminderd is, laat ik even in het midden.

Ik dacht trouwens dat er een maximum aan schokken was, omdat het anders verdacht veel op elektrocutie begint te lijken.. >;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:04

Deze mevrouw had psychoses en die zakte daar snel in terug.
Zij kreeg dus elke week zo'n schok. >;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:09

Dat is wel een buitengewoon simpele omschrijving van wat er gedaan wordt. Er zit een groot stigma aan ECT maar in veel gevallen is het bewezen dat het daadwerkelijk helpt. Houd in je achterhoofd dat voor ongeveer een 3e van patienten die lijden onder een depressie niet reageren op medicatie (en nog eens een derde niet, als ze meerdere episoden hebben ondervonden). Als medicatie niet aanslaat kan ECT uitkomst bieden; dat is wetenschappelijk bewezen. :)

Edit: Psychiaters en wetenschappers zijn wellicht niet alwetend, maar ben jij dat wel? Het is een feit dat depressie een heftige, vaak terugkerende ziekte is met een relatief hoog overlijdenspercentage. Ook behandelingen die minder invasief lijken (zoals medicatie) hebben bij-effecten waar je misschien niet direct bij stilstaat. Het is echt heel belangrijk om in de gaten te houden dat in sommige gevallen, enige schade nodig is om erger te voorkomen!
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 07-02-13 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Re: Elektroshock therapie bij depressie, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:11

Als de patiënt er zelf mee instemt, waarom niet?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:14

Je doet het overkomen alsof die mensen in gesloten inrichting zitten en gedwongen worden het te ondergaan...

ALs het werkt en mensen willen dat is het prima toch? Net zoals het alternatieve circuit, als mensen dat willen moeten ze het zelf weten.
En het is niet bepaald en nieuwe hype therapie, het bestaat al zo lang dat er inmiddels echt wel genoeg onderzoek naar gedaan is.
Overal zitten risico's aan, ook aan medicijnen, en drank, drugs, roken, paardrijden etc

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:18

Theoretisch en wetenschappelijk is dit onderbouwd en effectief. Op dit moment moet ik even nadenken over hoe ik dat het beste verwoord, dat het ook begrijpbaar is. Kort gezegd zorg je inderdaad voor een kleine epilepsieaanval, wat geleiding en neurotransmissie beinvloed.

Ik heb hier mensen wel al zeer spectaculair op zien verbeteren. Het is vooral bij ouderen soms een heel stuk veiliger dan medicatie. Psychisch lijden kan hierdoor echt gebroken worden op drastische manier.

Van de 600x snap ik voor geen meter...

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:24

Mij lijkt het maar eng..

Maar als laatste redmiddel..tja why not
Leven met depressie is ook niet prettig.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:25

Het is wel makkelijk om er een mening over te hebben. Maar heb je al onderzoek gedaan naar wat het precies doet? Want roepen dat het belachelijk is, zonder daadwerkelijk verstand van zaken hebben is een beetje ... tja.. hoe zeg ik dat netjes.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:27

Hersencellen worden niet herstelt en groeien niet meer bij. Hele vreemde therapie dus. Lekker doorgaan totdat je hersenen niks meer doen. Maarja, dan ben je wel van je depressie af.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:28

Ook een manier toch :P

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:29

mymy schreef:
Mij lijkt het maar eng..

Maar als laatste redmiddel..tja why not
Leven met depressie is ook niet prettig.

Om niet te zeggen: erg gevaarlijk. Zeker bij herhaalde 'dips' is medicatie in veel gevallen niet effectief meer, en juist in veel van dat soort gevallen (bijv. ook relatief vaak bij patienten met psychosen) kan ECT heel effectief zijn. Dan is het echt een kwestie van kiezen uit 2 kwaden; ECT is echt een stuk minder gevaarlijk dan een serieuze depressie. 'Belachelijk' en 'wat een mafkezen' zijn dan niet helemaal passende termen!

Overigens wordt het nooit zonder schriftelijke toestemming van de patient gedaan. Het verlies aan hersencellen kan beperkt worden met de juiste positie van electroden en de dosis. Sommigen hier oordelen echt zonder over genoeg informatie te beschikken. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:31

xSCWx schreef:
Hersencellen worden niet herstelt en groeien niet meer bij. Hele vreemde therapie dus. Lekker doorgaan totdat je hersenen niks meer doen. Maarja, dan ben je wel van je depressie af.

Dat is onzin, het is allang bekend dat ze wel bijgroeien. Dit proces het neurogenesis en gebeurt in de subventriculaire zone bij de laterale ventrikels en de subgranulaire zone bij de gyrus dentatus.
Inmiddels krijgen ook veel oudere met dementie de behandeling om meer te gaan bewegen. Beweging stimuleert namelijk deze neurogenesis en het blijkt inmiddels dat dit de dementie klachten kan doen afnemen. (Dementie wordt gekenmerkt door afsterving van de neuronen in de hippocampus).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:34

Medicijnen geven ook allerlei schadelijke bijwerkingen. En van alcohol gaan er ook hersencellen dood.... Dus ja alles is relatief.

Als het mensen maar helpt. Want een depressie of psychose is ook geen leven...

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:45

ECT wordt absoluut niet zomaar bij elke lichte depressie toegepast. Patiënten hebben al een enorm lang traject van onvoldoende werkzame therapieën achter de rug. Als niks anders in voldoende mate aanslaat, is ECT het laatste (in mijn ogen zeer waardevolle) redmiddel voor deze groep patiënten.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:54

Ik ben helemaal voor en kan daarmee uit ervaring spreken.
Een aantal jaar was ik zo depressief dat ik eigenlijk alleen maar kon denken aan manieren om mezelf wat aan te doen. Het spijt me Moonfisch maar ik heb niet het idee dat je inziet hoe loodzwaar dat is.

Medicatie en therapie hielpen niet en op den duur konden ze in het ziekenhuis mijn veiligheid niet meer garanderen. Ik heb toen de keuze gehad om ECT te krijgen of in isolatie te gaan. Het heeft inderdaad een middeleeuws imago maar ondanks alle angst hier toch voor gekozen. Zodra ik na de eerste behandeling wakker werd was het alsof een grijze sluier van mijn gedachte is gehaald. Dit viel na 1,5 dag weer langzaam terug en daarom kreeg ik in eerste instantie 2x per week.

Ik ging toen snel vooruit en na enige tijd is het afgebouwd tot een x per week, per 2 weken en uiteindelijk weer gestopt.
Ik heb zeker geheugen klachten gehad. De eerste tijd nam ik mijn moeder mee naar de arts omdat ik anders weer vergeten was wat er gezegd was voor ik buiten stond. Nu, 2 jaar later mag ik mij de trotse eigenaar van een HBO-propedeuse noemen en studeer ik nu rechten. Die geheugen problemen zijn dus weer helemaal weg getrokken.

Voor de mensen die zich er niet in verdiepen lijkt het misschien allemaal wat eng en middeleeuws lijken, maar moest ik weer kiezen tussen ECT en me zo ellendig voelen dat niks zin heeft, zou ik voor 100% weer voor de electro therapie gaan. Ik heb nu nog meer last van de bijwerkingen van medicatie dan van het shocken.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:56

Onderzoek hierna, wat de eventuele (schadelijke) gevolgen zijn is nog in volle gang.
Over het algemeen (zover ik heb gehoord) wordt het ook echt als laatste redmiddel gebruikt en zeker niet snel aangeraden (vooral niet bij jongeren)
En de resultaten blijken tot nu behoorlijk goed, dus ja misschien is het kiezen tussen twee kwaden, maar op dit moment lijkt ECT te kunnen helpen bij de zwaarste groep

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:09

Ik heb eens een patiente gehad die in het verleden ECT had gehad voor zware, terugkerende depressies. Ze zei dat het de beste keuze is die ze ooit gemaakt had. Ze kwam bij mij omdat ze wat problemen met dr geheugen had, maar deze waren erg mild en nam ze graag voor lief.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:24

@diddletje: Wat ben ik blij met je reactie hier!

TS is inderdaad niet op de hoogte van de lijdensweg die mensen doorgaan als ze bv ernstige, steeds terugkerende depressies hebben die soms niet goed met medicatie te behandelen is. Voor dergelijke klachten werkt ECT erg goed en ik vind het uitermate onzorgvuldig van TS dat ze hier de term "belachelijk"op plakt zonder goed te weten wat ECT is, en overduidelijk zonder kennis te hebben over de lijdensweg van een persoon met een ernstige depressie die niet of onvoldoende reageert op medicatie.

Omdat er in het begin van de vorige eeuw ( ci 1930??)minder zorgvuldig omgegaan werd met ECT, en het toen zonder verdoving gedaan werd, hangt er nog steeds het stempel van "verdacht" en "eng"omheen. Het is ook daarom dat er zeer zorgvuldige procedures zijn voordat ECT toegepast mag worden.
Zo moet bijvoorbeeld vast staan dat alle andere behandelmethoden geen effect hebben gehad voordat er overgegaan wordt tot het aanbod van ECT. De regels van wanneer ECT mág zijn daarbij zo streng dat ik van mening ben dat we mensen soms te lang laten lijden, voordat ECT kan.

Hoe eng en vreemd de procedure ook lijkt: het blijkt steeds weer veruit het beste middel tegen bepaalde psychische problemen, kent betrekkelijk weinig bijwerkingen, en nogmaals werkt.

Dus beste TS: je volgende keer toch echt even ietsje verder in de materie verdiepen voordat je roept dat iets "belachelijk"is.

Aanvulling: ECT is daarbij geen "nieuwe'" procedure.. integendeel. Het is een methode die al lang bestaat, waar al heel veel zeer zorgvuldig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, en waarbij steeds weer blijkt dat het een zeer, zeer, zeer effectieve methode is.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:50

Ik heb een tijdje op een PAAZ gewerkt waar ECT toegepast werd, heb zelf ook vaak geassisteerd bij de behandelingen. Ik heb verschillende effecten gezien, mensen die er heel goed op reageerden, maar ook mensen waarvoor het niets deed. De bijwerkingen zijn relatief mild, het geheugenverlies verdwijnt meestal een paar uur na de behandeling weer.
Ik vind het geen slechte therapie, psychiaters doen natuurlijk niet zomaar wat, dat is natuurlijk allemaal onderzocht voordat ze er ooit mee begonnen zijn. Wel is het een heel heftige therapie, zowel om te ondergaan als om te zien. En daarbij maken patienten natuurlijk ook altijd nog zelf de keus om ECT te gaan doen... Dus dat het belachelijke mafkezen zijn is niet correct m.i.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:38

Hanmar, dat is inderdaad heel simpel uitgelegd. :j
Ik zie het echt als iets barbaars, zeker omdat er in mijn ogen meer is als regulier.
Zelf ben ik ook heel zwaar depressief geweest met medicatie en dergelijke, en ik heb het lang ook niet meer zien zitten.
Daarbij heb ik ook Asperger, waarvan ik onwijs veel last had qua overprikkeling en het geen leven was.
Alle medicatie kan ik dus ook gewoon niet tegen, wegens bijwerkingen die uit te hand lopen.
Ik was uitbehandelt en door een aantal aanpassingen gaat het gelukkig steeds beter.
Nu ben ik heel strak op dieet, compleet gluten en melkvrij en niet smokkelen.
(Voor google, zoek maar eens op gluten en caseinevrij dieet autisme.)
Dat resulteerde in een beter resultaat dan dat de psychiater ooit gehad heeft.
Daarna heeft het nog heel lang geduurt met ups en downs maar ik vind steeds beter mijn weg.
En daarna was de ellende ook echt nog niet over, want dan begint het verwerken pas echt.

Ik slik supplementen bij die goed aanslaan en die capsules vul ik zelf omdat ze zo niet te koop zijn qua dosering.
Dit is heel lastig in te stellen bij mij helaas, de ene dag deze dosering en de andere dag weer lager of hoger.
Te hoog resulteert in Ritalin achtige rebounds de hele dag, doodvermoeiend.

Conclusie eigenlijk, ik heb erg weinig vertrouwen in de hedendaagse psychiatrie.
Er werd te zwart-wit gekeken bij mij, en verder kijken als hun neus lang is gebeurde ook niet.
Ik ben er nog geen stap verder mee gekomen, en dan vind ik elektrotherapie wel een heeeel heftig iets hoor.

Benfan, dat mag toch? :)
Ik vind het nogal rigoreus om zoiets toe te passen, snap het écht niet.
Neemt niet weg dat ik voor degene die in het topic geschreven heeft wel heel erg blij ben. :j
Maar naar mijn mening is het toch een belachelijk iets. -O-

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:58

Wel ik vind het erg jammer dat dat jouw ervaring is met de psychiatrie...

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:08

Ik snap het wel. Mensen die echt hele heftige depressies hebben lijden verschrikkelijk en vechten constant tegen suïcidale gedachtes of zelfs drang. Dat is echt geen leven. Er zijn mensen die zich hier echt beter door voelen, hoe durven jullie zoiets dan belachelijk te noemen? Het is een laatste strohalm om te overleven, letterlijk!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:09

Ieder zijn eigen mening, daar gaat het niet om, en ik ben oprecht heel blij voor je dat jij hebt gevonden wat voor jou het beste werkt. Dat zal voor de ene dieetaanpassingen zijn, voor de ander medicatie en voor een derde een ander type behandeling; zoals ECT! :)

Maar ik vind het gewoon erg cru om dat 'belachelijk' te noemen; het is gewoonweg wetenschap, het werkt, en het heeft voor heel veel mensen een stuk mildere bijwerkingen dan de meeste medicatie heeft. Het is wellicht rigoureus, maar dat is het slikken van antidepressiva ook (en dat wordt vaak onderschat!). Het klinkt eng, MAAR in de wetenschappelijke literatuur zul je vinden dat een van de belangrijkste nadelen van dit type behandeling, vergeleken met medicatie, is dan ook het 'maatschappelijk stigma'. Daar worstelen patienten ook mee; en dan help je niet door het als 'belachelijk' en 'mafkezen' te bestempelen. Wil jij het niet, dan niet, dat is helemaal je eigen beslissing gelukkig, en als jij psychiaters niet vertrouwt dan is ook dat aan jou. Maar dat maakt ze nog geen 'mafkezen'.

Overigens wil ik een puntje in je redenering aanstippen: je beschuldigt de psychiatrie van 'zwart-wit denken' en 'niet verder dan de neus lang is kijken' - dat is nu precies wat jij ook doet, zonder je aan te vallen! Want ik begrijp het goed - ECT is wel degelijk verder kijken dan je neus lang is, al is het wellicht niet in een richting waar jij je prettig bij voelt. Precies daarom worden patienten nadrukkelijk om toestemming gevraagd en krijgt niemand dit toegediend zonder die toestemming. :)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:18

Hanmar schreef:
Ieder zijn eigen mening, daar gaat het niet om, en ik ben oprecht heel blij voor je dat jij hebt gevonden wat voor jou het beste werkt. Dat zal voor de ene dieetaanpassingen zijn, voor de ander medicatie en voor een derde een ander type behandeling; zoals ECT! :)

Maar ik vind het gewoon erg cru om dat 'belachelijk' te noemen; het is gewoonweg wetenschap, het werkt, en het heeft voor heel veel mensen een stuk mildere bijwerkingen dan de meeste medicatie heeft. Het is wellicht rigoureus, maar dat is het slikken van antidepressiva ook (en dat wordt vaak onderschat!). Het klinkt eng, MAAR in de wetenschappelijke literatuur zul je vinden dat een van de belangrijkste nadelen van dit type behandeling, vergeleken met medicatie, is dan ook het 'maatschappelijk stigma'. Daar worstelen patienten ook mee; en dan help je niet door het als 'belachelijk' en 'mafkezen' te bestempelen. Wil jij het niet, dan niet, dat is helemaal je eigen beslissing gelukkig, en als jij psychiaters niet vertrouwt dan is ook dat aan jou. Maar dat maakt ze nog geen 'mafkezen'.

Overigens wil ik een puntje in je redenering aanstippen: je beschuldigt de psychiatrie van 'zwart-wit denken' en 'niet verder dan de neus lang is kijken' - dat is nu precies wat jij ook doet, zonder je aan te vallen! Want ik begrijp het goed - ECT is wel degelijk verder kijken dan je neus lang is, al is het wellicht niet in een richting waar jij je prettig bij voelt. Precies daarom worden patienten nadrukkelijk om toestemming gevraagd en krijgt niemand dit toegediend zonder die toestemming. :)

_/-\o_