Voorste Kruisband Reconstructie..... Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sheyjoen

Voorste Kruisband Reconstructie..... Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 07:39

Ik heb 19 dec j.l een voorste kruisband reconstructie gehad aan m'n linker knie.(Orthopedium) Ook had ik een meniscus scheur, deze konden ze niet hechten maar hebben ze netjes gevlakt zodat deze iig niet verder kan scheuren. Zelfde dag mocht ik ook weer naar huis. Dit is een revalidatie zonder brace, spalk of zo'n slee. Maar met oefeningen voor thuis die je al de volgende dag moet gaan doen. En na +_ 2 wkn met fysio training beginnen.

Inmiddels ben ik alweer 7 wkn verder en t herstel gaat voorspoedig. Ik heb dan ook besloten om ook echt maar weer eens aan t werk te gaan, aangezien ik het thuis zitten behoorlijk zat ben.
Nu heb ik vrij bewegelijk werk, namelijk in de dieren. Van kanarie tot ara en van dwerggeit tot (mini)paard. ( zie profiel)
Hurken mag zoiezo niet, en onverharde bodems moet ik vermijden of iig heel voorzichtig mee zijn, en aangezien ik al in de bak een misstap heb gemaakt wat behoorlijk zeer deed, hou ik mij er dan ook maar aan :+

Nu is mijn vraag aan jullie, of jullie problemen hebben gehad tijdens t herstel, en wanneer jullie weer aan t werk zijn gegaan en hoe jullie dit hebben opgebouwd. En wanneer jullie weer aan t rijden zijn gegaan :D
En hebben jullie evt alsnog een ter ondersteuning aangevraagde (sport)brace?

Ik hoor graag van jullie ! ;)

Klikoo

Re: Voorste Kruisband Reconstructie..... Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:06

ik heb toevallig afgelopen mei een nieuwe voorste kruisband gekregen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog steeds heel erg veel pijn aan heb. Maar nou is mijn knie ook een heel apart geval na 2 breuken e.d. dus ben ik niet helemaal een goede meetlint natuurlijk. Maar ik heb 6 weken met krukken gelopen en daarna weer opgebouwd. Afgelopen zomer, 2 maanden na de operatie, 12 dagen feesten gehad. Dit ging me wel goed af. Wel zo nu en dan pijn, maar dat blijkt nooit meer weg te gaan. Dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Zat ook pas in de zomer weer op het paard, maar dat komt ook omdat ik zelf geen paard meer heb om te rijden. Verder ga ja na 6 weken naar de fysio 2 keer per week om te trainen, dus begin je wel redelijk vlot weer met sporten.
Maar denk dat de meeste dingen erg persoonlijk zijn. En natuurlijk af hangen van het herstel en wat je van de fysio mag.
Succes er mee!:)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:59

Hoi, ik volg even!
Heb met skieen op 31 januari waarschijnlijk de voorste kruisband gescheurd.. waarschijnlijk want er wordt nog een mri gemaakt (12 maart pas :S) en de fysio denkt ook dat ik word geopereerd. Dus ben wel benieuwd naar de ervaringen!
Wel balen dat je nog pijn hebt Klikoo!

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:03

Ik heb vorige week een mri scan gehad en gisteren gehoord dat m'n voorste kruisband gescheurd is. Heb er eigenlijk weinig last van dus een operatie zie ik niet zitten, maar ik volg dit topic toch even.
Hadden jullie veel last voor de operatie ?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:06

Cissi: ik heb er ook niet super veel last van, maar mijn fysiotherapeut zei dat de kans op herstel met enkel fysiotherapie 50% is en dat men dan alsnog wordt geopereerd. Het is dan wachten tot je er weer door heen zakt, en gezien ik volgend jaar weer gewoon wil skieen, lijkt me opereren de beste oplossing.
Is de kruisband ingescheurd of afgescheurd bij jou?

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:15

Ingescheurd maar op de mri was niet te zien hoe ver..
Met skiën is het inderdaad wel belangrijk !

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:10

Mijn vriend heeft afgelopen zomer met turnen zijn voorste kruisband eraf gesprongen. Hij moest eerst 8wekeb wachten voor de operatie omdat er teveel vocht en dergelijke in zat. Hij is in september geopereerd en is na 2 weken rustig aan begonnen met de fysio. Nu zijn we ondertussen 5 maanden later en hij ligt perfect op schema. Wel past hij nog erg op en is hij voornamelijk zijn spieren aan het kweken en die nieuwe kruisband iets aan t oprekken. Natuurlijk met veel begeleiding, maar met goed luisteren en de juiste begeleiding moet hij voor 100% herstellen. Neemt veel tijd in beslag, maar dat is zeker iets wat nodig is.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:52

Fritsiej: heeft hij in die 8 weken wel kunnen werken/autorijden etc?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:56

Ik meld me ik heb nu moet ik ff rekenen opmijn 16de (ben nu 23) een scooter ongeluk gehad met een totaal afgescheurde (er was niets van over) voorste kruisband.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:35

Ben je ook geopereerd Maj ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:37

Ik heb een kijkoperatie gehad voor meniscus, bleek ook nog mijn kruisband deels te zijn afgescheurt. Ben inmiddels alweer 3 maanden aan het revalideren, over 1,5 maand krijg ik te horen of ik een nieuwe operatie moet, dus een kruisbandreconstructie. Ik lees hier mee, ben benieuwd naar de herstelperiode. :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:44

Ja ik korfbalde fanatiek en wou dat graag blijven doen. Dus moest een nieuwe kruisband hebben.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:03

Anneert schreef:
Fritsiej: heeft hij in die 8 weken wel kunnen werken/autorijden etc?

Hij is toen voor de operatie (die 8 weken) eentje thuis geweest en daarna met brace en krukken gewoon gaan werken. Met brace kan en mag je niet autorijden omdat je niet verzekert ben. Na een week of 4 kon hij die brace wat regelmatiger af en ook weer buigen en autorijden ;)

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:38

Bedankt voor de reacties... ;)

Ik ben inmiddels een kleine twee weken aan t werk, maar 3 uurtjes per dag. Eerste 2 dagen met weekend erna vrij ging vrij goed en pijnloos, nu sinds vorige week woensdag/ donderdag pijn, zelfs in t weekend terwijl ik niets deed. De pijn bevind zich t meest met name onder m'n knie, in het gebied van de snee, daar waar men ook de pees heeft vast gezet. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht...
Hebben jullie dit ook (gehad)?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:40

Poeh daar moet ik wel ff flink overdenken. Tis al weer zo lang geleden.
Heb je ook last van een geen gevoel in je scheenbeen gevoel (ja hoe leg ik dat uit haha)

Ik weet alleen dat mijn knie nooit meer de oude is geworden.
Heb nog altijd als ik te veel doe dat mn knie dik en pijnlijk is. Korfballen ben ik ondertussen mee gestopt. kon niet meer mee komen op het niveau. En niveau lager was zo veel lager dat ik er eigenlijk niet zo veel meer aan vond.

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:14

Ik meld me ook even......in ons gezin 3 personen met geopereerde voorste kruisband recontructie.
1) Mijn man....inmiddels bijna 20 jaar geleden. Heeft een kunstkruisband gehad. Is nooit 100% hersteld, in die zin dat de knie altijd wat zwakker is gebleven. Wel zijn hobby motorcross kunnen blijven doen, mits met brace.
2) Ikzelf....inmiddels 10 jaar geleden. Bij mij hebben ze een pees uit mijn bovenbeen gebruikt als nieuwe kruisband. Volledig hersteld, geen pijn, sport veel (paardrijden, mountainbiken, spinnen enz)
3) Onze zoon....Inmiddels 5 jaar geleden. Kruisband gemaakt van zijn patella pees. Zeer goed hersteld. Zoon heeft wel heel hard getraind, en zat na 5 maanden alweer in de wedstrijden (motorcross) Geen pijn meer, geen zwakke knie.

Hoe snel je hersteld hangt zeker ook af van je conditie voor de operatie. Wij waren alle drie super fit en herstelde alledrie ook vrij snel. Veel (niet meer dan mag uiteraard) trainen, gezond eten, op tijd rusten, en het herstel zal snel inzetten. Natuurlijk heeft het wel gewoon zijn tijd nodig, maar als je fit en gemotiveerd bent, gaat het wel een heel stuk sneller!