Hoelang mag je verkouden zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoelang mag je verkouden zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:10

Hai,

Ik raadpleeg de dokter niet snel dus ik gooi het eerst even hier in de groep of ik misschien nog wat anders kan doen:

Ik ben al ruim een maand verkouden, als het al niet langer is. Ben regelmatig benauwd, ben snel moe, regelmatig hoofdpijn en algeheel 'jak' gevoel. De oren zitten zelfs al wat dichter doordat er de buis van eustachius ook vol loopt.

Wat heb ik er aan gedaan?
Stomen, gewone neusspray, onstekingsremmende neusspray, speciale oogdruppels en spoel de holtes ook door met zout water. Af en toe pak ik er een pijnstiller bij. En ik slaap veel :j (maar zorg er ook echt wel voor dat ik echt wel overdag even naar buiten ga voor de beweging.)

Dus, is er nog iets dat ik kan ondernemen? Of duurt het te lang en is toch verstandig om morgenochtend een afspraak te maken?

secricible

Re: Hoelang mag je verkouden zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:19

Helpt neusspray wel of niet? Hoe lang heb je het gebruikt?
Als je otivin-achtige neussprays te lang gebruikt raakt je lichaam hieraan verslaafd en blijft je neus dicht namelijk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:23

Ik gebruik het al wel langer; 3 week nu. Heb wel bewust de kindervariant genomen, bevat maar de helft van de xylometazoline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:26

Herkenbaar, dit had ik eerst ook. Tot dat de griep echt doorzette. Rechteroor zat ook helemaal dicht. En is nu sinds 2 week weer open.

Dus hopelijk blijft de griep jou bespaart.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:27

Ik ben al bewust naar de sauna gegaan om dat proces een handje te helpen, door de lichamelijke belasting wil ziekte dan snel doorbreken. Maar helaas... Het blijft zo door kwakkelen.

Ben al wel echt een week ziek geweest in het begin :j echt even goed ziek maar het blijft wat hangen :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:28

Ik zou toch eens proberen een paar dagen zonder door te brengen en door de zure appel heen te bijten. Als het daarna nog niet over is zou ik de ha bellen eventueel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:31

vuurneon schreef:
Ik ben al bewust naar de sauna gegaan om dat proces een handje te helpen, door de lichamelijke belasting wil ziekte dan snel doorbreken. Maar helaas... Het blijft zo door kwakkelen.

Ben al wel echt een week ziek geweest in het begin :j echt even goed ziek maar het blijft wat hangen :+

Lastig allemaal.

Ik ben trouwens nu ook weer flink verkouden. Maar ik zet dan een gesneden ui naast mijn bed.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:34

xylometazoline maakt niet zo veel uit of je de kinder variant gebruikt, het is toch niet zo best om dit te blijven gebruiken ( Zegt iemand die het iedere nacht gebruikt, al jaren)

Neem een hoge dosis vitamine c , 2x per dag 1000 mg.
Naar buiten gaan is inderdaad goed, beetje beweging, geef toe aan je slaap.
Verder kun je gewoon paracetamol gebruiken indien nodig.

Je lichaam fluit je terug, dus moet je luisteren ernaar, een verkoudheid kan erg lang duren omdat je her-besmet word ( al dan niet door jezelf)

Zolang je geen koorts hebt of geen ernstige pijnklachten zal je huisarts ook niet veel kunnen doen.
Beterschap!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:43

Mijn slijmvliezen kunnen veel aan: de speciale neusspray die ik gebruik is ook vervelender dan de xylo neusspray. Vrij agressief spul. Die doet normaal ook wel de truc :j maar nu niet; als ik nu geen xylo gebruik dan hoor ik echt amper meer wat (daarom doe ik al zoveel mogelijk met zout water) en dat is echt niet handig en onwijs pijnlijk voor de oren. Bovendien word ik dan echt heel erg benauwd. Dus momenteel is dat nog geen optie...

Ik vrees dat ik mijzelf ook blijf herbesmeten op deze manier := zo kom ik er nooit vanaf! :+
(Ik was mijn handen regelmatig, gebruik papieren zakdoeken, hoest in de elleboog, maak de neusspray schoon etc. ) Kan ik al die verrekte herbesmettingen nog tegenhouden?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:47

het word aangeraden niet langer dan 2 weken neus spray te gebruiken. Dit is echt slecht voor je lichaam. Ik zou er echt direct mee stoppen als ik jou was. En even langs de huisarts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:00

Maar de neusspray helpt dus wel, de xylo?
Feit is dat je neusslijmvliezen niet meer zonder kunnen, veel mensen zijn hier niet voor niets aan verslaafd. Google maar eens op otrivinisme.
Eventueel kun je met je ha overleggen om iets van nasonex te krijgen. Eerst een week beide gebruiken en dan otrivin stoppen. Daarna kun je ook met de nasonex stoppen :)
Het klinkt iig alsof je niet meer verkouden bent, maar otrivinisme.
Cold turkey stoppen geeft inderdaad de klachten die je noemt: benauwdheid, dichte holtes enz. Enz.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:05

Stoppen met neusspray is niet zo makkelijk....
Als je helemaal dicht gaat zitten, geen lucht meer krijgt dan grijp je er toch weer naar.
Overdag snuit ik veel, maar in de nacht dan zit ik zo vast/dicht dat ik xylo druppels gewoon nodig heb ( spray werkt dan ook niet)
Ik ben een roker, en volgens de huisarts is dat de reden dat in snachts dicht zit ( Overdag niet zo erg/vaak)
Zolang ik het alleen snachts gebruik 1x mocht ik dat blijven doen, maat ik ken inderdaad mensen die aan de xylo verlaafd zijn, dan werkt niks meer bijna, probeer daar maar eens af te komen!

Je kunt er verder niks aan doen, je doet het al heel erg goed!
Gewoon pech zou ik zeggen,( uitzieken maar) als je echt pijn aan je oren krijgt dan toch maar even langs de huisarts morgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:06

Hmm toch maar weer de zoutoplossing neusspray proberen dus... En maar weer extra stomen.(en dan alleen even voor nacht nog de xylo erbij pakken omdat ik nu wel de nachtrust kan gebruiken, dan kan ik wel weer afbouwen). Xylo werkt goed, het is niet dat ik de hele dag eraan zit hoor :D met name even tussen de middag en voor de nacht.

Ik gebruik dus al nu 3 jaar soort gelijke nasonex en dat werkt nu dus niet :n normaal heb ik dat alleen nodig. Heb zelfs oogdruppels gekregen zodat het in de holtes kan lopen.

Is om prednison vragen nog een idee?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-02-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:07

Je weet dat nasonex een periode nodig heeft om te gaan werken? Bij mij duurde het twee weken voor mijn neus er van open ging. Mijn ha waarschuwde dat het zelfs een maand kan duren. Tot die tijd otrivin gebruikt.

Ik betwijfel of je ha hiervoor prednison gaat geven.
Ik zou iig naar de ha toe gaan en stoppen met die otrivin, ook voor de nacht. Of accepteren dat je altijd verkouden blijft. Ik heb het zelf al heel vaak gehad, die otirvinverslaving en het is waardeloos maar wel even door de zure appel bijten.
Nu ik de combinatie otrivin-nasonex heb ontdekt is het gelukkig een stuk beter gegeaan.

Welke neusspray gebruik je naast de otrivin?
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-02-13 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:10

Prednison is wel heel radicaal :=
Denk dat je het gewoon moet uitzitten
Hoe meer hulpmiddeltjes je gaat gebruiken, hoe minder je lichaam zelf gaat doen, zo verslechter je je weerstand juist

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:14

Ik gebruik Avamys (al meer dan 3 jaar elke dag) :) is te vergelijken met nasonex. Misschien een idee om dan die voor de nacht een keer extra te gebruiken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:17

Je zou eens kunnen overleggen met je ha. Ik heb jaren rhinocort gebruikt, werkzame stof budesonide.
Op een gegeven moment werkte dit voor mij totaal niet meer. Toen alleen nog otrivin gebruikt (na een heel arsenaal van neussprays die allemaal niet werkte of teveel bijwerkingen hadden). Uiteindelijk van de ha nasonex gekregen, werkzame stof mometason. Dit was super, hoewel het beide corticosteroiden zijn.
Avamys heeft een andere werkzame stof dan nasonex. Je kan eens vragen om te wisselen van werkzame stof.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:20

j hier ook al 3weken verkouden ,mijn oren zitten dicht , hoofdpijn, keelpijn en moe en zwanger ,haha dus vandaar dat t bij mij langer duurt denk ik.

Ik heb ook griep gehad.
Verder heb ik niks er tegen gebruikt
Mijn zoontje van 3 is al evne lang verkouden en heeft 2 dagen luuf gehad.

ik zou echt stoppen met al die middeltjes en lekker een ui naa st je bed leggen of even aan tijgerbalsem sniffen voor het slapen of vicks

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:23

secricible schreef:
Je zou eens kunnen overleggen met je ha. Ik heb jaren rhinocort gebruikt, werkzame stof budesonide.
Op een gegeven moment werkte dit voor mij totaal niet meer. Toen alleen nog otrivin gebruikt (na een heel arsenaal van neussprays die allemaal niet werkte of teveel bijwerkingen hadden). Uiteindelijk van de ha nasonex gekregen, werkzame stof mometason. Dit was super, hoewel het beide corticosteroiden zijn.
Avamys heeft een andere werkzame stof dan nasonex. Je kan eens vragen om te wisselen van werkzame stof.

Ik schrijf het even op :j dank je! Kan heel goed zijn dat de boel dichtzit omdat de avamys minder werkt voor mij nu. Goh, nooit bij stil gestaan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:30

LibertyLucky schreef:
ik zou echt stoppen met al die middeltjes en lekker een ui naa st je bed leggen of even aan tijgerbalsem sniffen voor het slapen of vicks

Hihi het enige extra middeltje wat ik gebruik is dus de xylo neusspray. Voor de rest heb ik al mijn sprays, druppels, zalfjes en poeders hard nodig :P

De Vicks is een goed idee; zie dat ik nog een Vicks inhaler heb liggen hier! Ga het gelijk even gebruiken :)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:32

Ben je niet allergisch voor iets wat met koud weer (afgelopen maand) meer voorkomt? Ik ben heel lang in mijn leven altijd maar verkouden geweest, traanogen, neus dicht, altijd lading zakdoeken gebruikt. Bleek ik allergisch te zijn.
Ik ben geen expert hoor, maar zou kunnen toch? :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:33

Ik zou iig schoon schip maken, 10 verschillende soorten neussprays/inhalers lijkt me ook niet goed.

Rest de vraag: als je zoveel van dit soort dingen hebt liggen, betekend dat dat je vaak en veel verkouden bent? Anders zou je eens met je ha moeten overleggen over een allergietest of een bezoekje aan de kno-arts.
Ik ben zelf chronisch verkouden, loop nu ook in de molen om allergie en kno te doen... K heb iig een heel ernsitge huismijt-allergie om mee te beginnen. Volgens mij is er nog meer, maar goed;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:34

Frankaas schreef:
Ben je niet allergisch voor iets wat met koud weer (afgelopen maand) meer voorkomt? Ik ben heel lang in mijn leven altijd maar verkouden geweest, traanogen, neus dicht, altijd lading zakdoeken gebruikt. Bleek ik allergisch te zijn.

Je zit hartstikke goed hoor! Ik ben ook erg allergisch; nu mensen met koud weer meer binnen zijn, is er meer huisstofmijt in de huizen en ook daar reageer ik op :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:35

Heb je daar goede medicatie voor?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:35

Frankaas schreef:

Voor fransekaas :')

hahahaahahaha sorry