adhd en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

adhd en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:25

Hallo,

Zijn er bokkers die ervaring hebben ADHD en een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

De casus is als volgt:

In de jeugd is de diagnose ADHD gegeven. De persoon is in de jeugd een jaar of vijf onder behandeling geweest voor ADHD en heeft een periode daarvan medicatie uitgeprobeerd.

De afgelopen +/- 15 jaar zijn er geen huisarts of andere hulpverleners meer in beeld geweest. De persoon heeft in het dagelijks leven geen last van ADHD

Persoon heeft al enkele jaren een eigen bedrijf en wil nu een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

Nu is er geen verzekeringsmaatschappij te vinden die hem wil verzekeren ivm ADHD. Er is een maatschappij die dit wel wilde, maar die sluit dan alle psychische klachten uit. Er moet dan dus de volle mep worden betaald voor een halve verzekering.

Ik kan me niet voorstellen dat deze persoon de enige is met de diagnose ADHD en een eigen bedrijf. Dus ik vraag me af hoe anderen dit op gelost hebben, of hebben die allemaal geen arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Kiwipitje

Re: adhd en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:00

Hoe heeft de verzekering inzage in de diagnose ADHD? Dat valt toch gewoon onder beroepsgeheim van artsen?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:02

Gewoon liegen hun kunnen er nooit achter komen dat hij ADHD heeft!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:04

Jarenlang gewoon een verzekering gehad
ADHD heb ik nooit genoemd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:34

bedankt voor jullie antwoorden.

op internet kun je casussen vinden waarbij er niet is uitgekeerd omdat later bleek dat iemand adhd had bij het afsluiten van de verzekering.

er wordt expliciet om gevraagd bij aanvraag van de verzekering in een standaard invul formulier. en het is niet de bedoeling jarenlang flinke premie te betalen om uiteindelijk niet uitgekeerd te krijgen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:28

Maar hoe kunnen ze daar dan achterkomen? en bewijzen? tenzij je het zelf toegeeft, niet lijkt mij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:29

mymy schreef:
Maar hoe kunnen ze daar dan achterkomen? en bewijzen? tenzij je het zelf toegeeft, niet lijkt mij.

jawel sommige mensen staan geregistreerd....
ik ben sinds vorig jaar pas de mallemolen ingegaan van het adhd- centrum
nu sta ik dus officieel geregistreerd met diagnose adhd

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:23

Nou ik slik medicijnen en die moet ik indienen dus ja ik ben gewoon eerlijk geweest bijeen verzekering voor mensen die minder hebben, zeg maar en keurig aangenomen hoor.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 09:57

franka, kun je toelichten over wat voor verzekering je het hebt? want dat is mij niet helemaal duidelijk, mag ook via pb.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:19

Ik denk dat je niet moet vergeten dat een arbeidsongeschiktsheidsverzekering voor een ondernemer heel wat ander is als iemand die gewoon in loondienst is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 00:26

inderdaad, het gaat in dit geval specifiek om een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een ondernemer.
andere verzekeringen zijn geen probleem, dus daar zijn verder ook geen vragen over.

ervaringen of ideeen zijn nog steeds welkom :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:34

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 10:29

Karin bedankt voor het meedenken. Dat artikel had ik ook al gevonden, daarom gaf ik hierboven aan dat simpelweg liegen erover geen optie is omdat er andere casussen bekend zijn waarbij niet wordt uitgekeerd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:16

Een van de criteria voor het 'hebben' van ADHD is dat je op meerdere gebieden in je leven door de ADHD-symptomen wordt belemmerd. Je man heeft dit vroeger gehad en is daarom gediagnosticeerd. Maar hij heeft nu al tig jaren geen last meer van belemmering door ADHD, dus eigenlijk kun je stellen dat hij geen ADHD meer heeft. Wellicht kun je hierop de diagnose laten 'verdwijnen'? Dat je een ADHD-onderzoek laat doen (ofwel door GGZ bijv., ofwel door een verzekeringsarts), evt. onder het mom van second opinion, want daar zal geen ADHD meer uitkomen lijkt me (vroeger wel de symptomen, maar niet nu). Als er dan daadwerkelijk uit zou komen dat je man geen ADHD heeft dan lijkt me dat je officieel kunt stellen dat hij geen ADHD had op het moment van afsluiten van de polis.

Ik ben benieuwd of jullie hier wat mee kunnen. Veel succes in ieder geval!