Vorig jaar heb ik mn ribben zwaar gekneusd en verbogen gehad..{ribben hebben een draai gemaakt om klap op te vangen waardoor en 3 ruggewervels vast zijn komen te zitten} De kneuzing is weg en de wervels zijn losgemaakt maar de spieren daarom heen zijn nog erg gevoelig..ik probeer het paardrijden weer een beetje op te bouwen maar merk dat ik grote schokken heel moeilijk op kan vangen met m'n rug.Dus ik vroeg me af of iemand daar soortgelijke ervaring mee heeft en tips of trucs heeft..{mischien een schokabsorberende pad onder het zadel?}
Ik heb zelf minder last van mijn rug met een bontje onder het zadel, maar dat past natuurlijk niet altijd voor het paard. Een pad zal waarschijnlijk hetzelfde werken!
Daarnaast probeer ik veel te bewegen, ook tijdens het rijden af en toe even heen en weer draaien. Ik merk dat nu mijn spieren sterker worden, mijn klachten minder worden. Misschien is het een idee om te gaan fitnessen? Dan kun je specifiek je rug trainen.
Ook verschillen mijn klachten nogal per paard. Sommige paarden kan ik echt niet op rijden, terwijl ik op andere uren kan rijden zonder klachten.
Ik merk ook verschil in de paarden inderdaad..rijdt er nu nog maar eentje omdat die heel lichtvoetig is en ik dus minder schokken op hoef te vangen..ik vraag me af hoe je zoiets kan trainen in de sportschool? ik moet het namelijk ook niet forceren..
rina
Geplaatst: 30-01-13 16:04
Ik heb instabiele nek en rugwervels (ribben dus). En ja ik merk ook dat ik moeite heb grotere schokken op te vangen. En nee ik heb tot nu toe niks gevonden wat kan helpen. Zowel in engels zadel als westernzadel voel ik het. En welk pad/sjabrak je ook gebruikt, het vangt dat niet op. Het enigste wat mijn fysio me aangeraden heeft is de kleine spiertjes net naast de wervelkolom extra te trainen. Heb ik een oefening voor gekregen die ik 5x per dag 30 keer moet doen.
Ik heb zelf al jaren last van mijn gehele rug. Mijn bovenrug doet bij mij vrijwel altijd zeer omdat ik een grote cupmaat aan de andere kant heb. Daardoor heb ik veel spierspanning in mijn schouders, nek en het gebied op de schouderbladen (bij aanraking van de wervels in de nek ging ik door de grond van de pijn). Door de tip van een vriendin ben ik bij een masseuse uitgekomen, beetje sceptisch. Maar inmiddels ga ik iedere maand en merk ik wel dat de spieren er fijner door gaan voelen, de spanning word minder en het herstel gaat sneller. De masseuse weet uitgebreid van mijn problemen en klachten en neemt ook uitgebreid de tijd om alle spanning en knopen eruit te werken. Het is ook wel echt werken, want sommige blokkades zijn pijnlijk, maar de ontspanning erna is goud waard!
Het is misschien geen oplossing voor je probleem, maar als het al een deel van je klachten kan verminderen is het natuurlijk mooi meegenomen!
Rebel_Jits
Geplaatst: 31-01-13 22:19
Ik had hoge rugpijn als ik langdurig rechtop moest zitten, denk dat dat vergelijkbaar is? Wat voor mij goed hielp, waren pushups tegen de muur doen. Dat is niet zwaar, maar je traint er wel je rug mee. Hoe sterker je rugspieren, hoe beter je rug klappen kan opvangen.
Bedankt voor het meedenken! Mrijk,ik ben ook 2x bij een masseur/manueel therapeut geweest en dat heeft me ook echt verschrikkelijk goed geholpen..mischien moet ik dat ook gewoon weer doorzetten..vindt het alleen moeilijk op te brengen qua tijd/energie..ik moet mn rug ook rustig weer trainen zonder het inderdaad te overbelasten..rebel:hoe doe je push ups tegen een muur?
Ik had ook steeds last van mn rug, vooral als ik buitenritten deed. Ik heb me een gelletje gekocht om OP het zadel te leggen en nu kan ik meestal zonder pijn weg
Katja
Geplaatst: 01-02-13 15:16
Elisa2 schreef:
Nee dat is momenteel qua tijd/energie niet op te brengen helaas..
Vrees toch dat het de oplossing is. Je spieren moeten sterker worden om de klappen van het rijden weer op te vangen.
Ook ik heb last van m'n rug. Door de huisarts is spit in mijn onderrug geconstateerd maar heb nog meer pijn klachten waarvan hij niet precies weet wat het is, daarom ben ik ook doorgestuurd naar een manueel therapeut voor behandeling en verder onderzoek.
Heb met 'gewone' dingen zoals tillen, lang lopen en wanneer ik bijvoorbeeld een tas op mijn rug heb wel meer last dan met paardrijden. wanneer k voordat ik op m'n paard stap al last van m'n rug heb, is het rijden wel pijnlijk. Wanneer t paard rare bewegingen maakt, heb ik wel weer last. over het algemeen gaat t rijden wel goed! heb veeeel minder last dan met andere sporten.heb het idee dat rijden juist wel goed is voor je rug omdat het je rugspieren versterkt. wat dus erg belangrijk is, is het versterken van je rugspieren. train bij de fitness ook m'n rugspieren. wat minstens zo belangrijk is is het trainen van je buikspieren!! oefeningen om je buik en rugspieren te versterken kun je ook prima thuis doen. het voordeel van op de sportschool is dat je daar ook goede begeleiding bij kunt krijgen, iets dat ook erg belangrijk is!