Shuttleruntest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Shuttleruntest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:35

Ik weet niet zeker of dit hier goed staat!
Ik had een vraagje:
Ik ben afgelopen maandag en dinsdag ziek geweest, en heb donderdag de shuttleruntest moeten rennen.
Ik voelde me toen beter, maar ik merkte tijdens de test wel dat ik me weer minder ging voelen.Ik kreeg vrij vroeg last van steken, en ben doorgerend tot trap 8 (7.5 als cijfer), aangezien ik erg weinig lucht kreeg.
ik had nog genoeg energie en was niet rood of bezweet, maar ik kreeg last van mijn ademhaling.
Nu zei mijn gymdocent dat kauwgom eten tijdens de test zou helpen, alleen kan ik niet eten en kauwgom kauwen tegelijk.
Ik had de vraag of iemand nog andere tips had, zodat ik minder last van steken en mijn ademhaling krijg. Ik wil namelijk erg graag voor die 10 gaan!

Saaams

Re: Shuttleruntest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:06

Je kan niet eten en kauwgom kauwen tegelijk?
Je bedoelt hopelijk rennen en kauwen tegelijk? Ik denk niet dat het werkt met kauwgom, ligt vast aan je conditie (omdat je ziek was) of je manier van ademhalen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:11

Als je normaal meer kan snap ik best dat je graag een hoger cijfer zou willen hebben. Echter moet je lichaam na ziek zijn goed herstellen en ik vind het nog erg knap dat je tot trap 8 hebt kunnen komen. Oftewel nog even herstellen en over een week of 2 zou het allemaal wel weer goed moeten zijn.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:10

Saaams schreef:
Je kan niet eten en kauwgom kauwen tegelijk?
Je bedoelt hopelijk rennen en kauwen tegelijk? Ik denk niet dat het werkt met kauwgom, ligt vast aan je conditie (omdat je ziek was) of je manier van ademhalen.

haha, sorry, bedoelde ook rennen en kauwgom eten. :')
Oké, donderdag is een inhaaldag, voor de rest die nog niet geweest is, en mensen die hun punt willen ophalen.
Eens kijken of het dan beter gaat! :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:12

Door je steek heenrennen, gaat vanzelf over. :P En door je neus inademen en door je mond weer uitademen helpt ook wel een tijdje. Kauwgom kauwen helpt juist niet omdat je dan lucht inslikt en onregelmatig gaat ademen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:14

Borisje schreef:
Door je steek heenrennen, gaat vanzelf over. :P En door je neus inademen en door je mond weer uitademen helpt ook wel een tijdje. Kauwgom kauwen helpt juist niet omdat je dan lucht inslikt en onregelmatig gaat ademen. :j

Dat maakt het bij mij vooral erger. :') Dan raak ik sneller buiten adem. Ik moet altijd heel diep adem halen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:31

Serieus? Jou wordt aangeraden om kauwgom in je mond te stoppen terwijl je sport? Je kan er wel in stikken!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:33

Ik vind het eerlijk gezegd ook een raar advies.. je kan er wel in stikken!
Ik heb ook altijd geleerd door neus in en door mond uit.. Het is even wennen maar als het eenmaal een routine word (y)

antje_vip schreef:
Serieus? Jou wordt aangeraden om kauwgom in je mond te stoppen terwijl je sport? Je kan er wel in stikken!

Ik zie dat ik dus niet de enige was die dat dacht..

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:34

antje_vip schreef:

Ik had het waarschijnlijk ook niet gedaan, het werkt waarschijnlijk toch niet als ik er niet op kan kauwen, nooit geprobeerd, maar eten & rennen zal m wel niet worden :+
Inademen door mn neus is een goed idee, maar meestal denk ik daar tijdens rennen niet over na! :')

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:35

ik adem in door mijn neus en mond ( zo krijg ik veel lucht binnen en ook een deel warmere lucht. ) en uit door mijn mond of neus of hier ook beiden...
is wel een hele techniek om dit aan te leren.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:46

Borisje schreef:

Dat is niet waar, iig niet bij mij. Dat zeiden ze ook een keer tegen mij en ben toen doorgegaan en uiteindelijk neergeklapt. Moest toen heel erg overgeven en ben een paar dagen ziek geweest.
Als ik jou was zou ik dat dus maar niet proberen!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:48

als ik door mij steek heenren word hij alleen maar erger
maarja mijn longen zijn ook niet heel goed ,en conditie ook niet dus haal nooit hoog
ik probeer altijd door te rennen tot de 6 en daarna stop

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:49

44Myrthe44 schreef:
Borisje schreef:

Dat is niet waar, iig niet bij mij. Dat zeiden ze ook een keer tegen mij en ben toen doorgegaan en uiteindelijk neergeklapt. Moest toen heel erg overgeven en ben een paar dagen ziek geweest.
Als ik jou was zou ik dat dus maar niet proberen!

Bij mij heeft het toen wel gewerkt!
Veel mensen zeggen dat knijpen in je duim ook werkt, maar het enige wat ik daarvan krijg zijn pijnlijke duimen, dus dan maar doorrennen! :o

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:58

Rytmisch ademhalen helpt bij mij altijd. Dus twee stappen in door m'n neus, twee stappen uit door mond.
Heb ook ergens gehoord dat als je uitademt terwijl je ene been neerkomt of afzet ofzo dat je dan geen steek krijgt.. Of dat echt zo is weet ik niet.

Nu denk ik wel, TS, dat je moet uitkijken, je bent net ziek geweest en gewoon nog aan het herstellen. Dan is het logisch dat je niet meteen alles kan, toch? :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:27

inderdaad, je lichaam was gewoon nog niet in de goede conditie, je zult zien dat het een volgende keer stukken beter gaat.
Succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:31

LoveBodin; 9 van de 10 mensen ademt uit als de rechtervoet neerkomt. Om die steek te voorkomen, moet je uitademen als je linkervoet neerkomt.
Maar daar let ik dus echt niet op tijdens het hardlopen. :+
Ik loop er over het algemeen wel doorheen, als ik ga wandelen duurt het alleen maar langer.

TS; succes op de inhaaldag! +:)+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:32

Kauwgom eten terwijl je rent? Gevaarlijk advies....

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:33

Heb je altijd last van je ademhaling? Want dan kan een lastig iets blijven.
Zo kwam ik door mijn ' geweldige' ademhaling nooit verder dan trap 5,5, terwijl ik nog alle energie had om zeker het dubbele nog te halen. Maar achteraf bleek het bij mij chronische hyperventilatie te zijn en daar heb ik nog steeds heel erg last van bij het sporten!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:40

Wat een rare adviezen en bijgeloof over die steek hier zeg :\ zijsteek is volgens mij gewoon een gevolg van te vroeg sporten na het eten, waardoor alle energie gaat naar de spieren die je nodig hebt om hard te lopen en daardoor niet naar de darmen/maag. Deze moeten daardoor het verteringsproces onderbreken en daar krijg je last van... of ben ik nou gek aan het worden? 8)7

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:42

Ik heb het ook maar ergens gelezen hoor... :roll:
Als ik ga hardlopen zonder te eten heb ik het ook, hoe komt dat dan? :Y)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:46

Gymleraar zei toen is een vuist maken, met je duim in de vuist gevouwen. Weet alleen niet meer of je dan ook de armen gestrekt omhoog moet doen?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:37

_Jorien_ schreef:
Gymleraar zei toen is een vuist maken, met je duim in de vuist gevouwen. Weet alleen niet meer of je dan ook de armen gestrekt omhoog moet doen?

Dat werkt bij mij niet, krijg er alleen pijn van aan mijn duimen :+
Door steken ren ik meestal heen!

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:09

Ik was ook ziek geweest en nog zwaar verkouden. Met trap 3 gesptopt omdat ik licht in mijn hoofd werd en op het punt stond flauw te vallen.(ja ik kan dat voelen aankomen)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:22

Steken in de zij komt waarschijnlijk door je darmen. Maar geloof dat het nog steeds niet achterhaald is. Vroeger werd gezegd dat het door je milt kwam, maar dat schijnt niet zo te zijn.

Goed ademhalen helpt in elk geval om het beter vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:28

Volgens mij heeft mijn gymdocent gezegd dat die steken uit je mild komen?
Als nog mooi resultaat! Ik haalde 2 weken terug trap 5 :+