Mijn vriendin en ik hebben ons ingeschreven bij de spermabank en nu zijn we opgeroepen! Reuze-spannend dus, en bijzonder dat we de luxe hebben van tevoren precies weten op welke dag we zwanger zouden kunnen raken (zouden kunnen omdat je het, ook als je in het ziekenhuis op het ideale moment wordt geinsemineerd, nog steeds niet weet of jouw lichaam het 'kan', het blijft een geschenk). Goed, bla-bla, het komt er op neer dat insemineren een kostbare behandeling is, financieel maar vooral omdat er veel alleenstaande vrouwen zijn en lesbische stellen die gebruik willen maken van zaad, willen we niets verspillen van het witte goud
. Dus om het lichaam zo goed mogelijk op zwangerschap voor te bereiden, is wat ons betreft een verplichting aan de donor wiens zaad je mag ontvangen. Het is zo'n cadeau! Nu weten we natuurlijk de standaard dingen wel, die de kans op zwangerschap vergroten, en ook het foliumzuur slikken is bekend. Geen overgewicht, gezond eten, genoeg bewegen; allemaal punten die helpen met het gemakkelijker in verwachting raken (als we uitgaan van een gezond lichaam dat gemakkelijk in verwachting raakt).Omdat ik een beetje overgewicht heb, wil ik graag wat afvallen voordat ik geinsemineerd word. Echter; geleidelijk en op een gezonde manier, op zo'n manier dat mijn lichaam alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Ook mijn bewegings-schema moet aangepast worden en mijn vitaminen-inname. Mijn dagen zien er tegenwoordig als volgt uit:
09.00 rustig opstaan, aankleden
09.15 ontbijt met bio magere yoghurt met een beetje honing en wat bio cruesli, 1/2 liter kruidenthee met foliumzuur tablet en multi-vitaminen tablet.
09.30 vertrek naar stal.
09.45 loopstal en paddock uitmesten (1/4 uur intensief bewegen).
10.00 pony poetsen (1/4 rustig bewegen).
10.15 5 kilometer wandelen met de pony, af en toe grazen (1 uur bewegen).
11.15 terug op stal, pony's eten geven en terug rihting huis.
11.30 thuis, groot glas zelfgemaakte smoothie met 200 ml appelsientje, 1 hele mango, 1 hele banaan en 2 golden kiwi's. dit is bij elkaar ongeveer een liter, ik drink 1/3 op, de rest bewaar ik.
11.45 1/4 uur op de crosstrainer, hier ben ik altijd helemaal kapot van.
12.00 douchen en aankleden
12.30 1 uur rustig huishouden doen
13.30 twee volkoren boterhammen met bio smeer-, zwitserse of gewone kaas, gekookt ei, 1/2 liter kruidenthee.
13.45 vertrek naar mijn werk, met auto en tram
15.00 aankomst op mijn werk, 1/3 van de fruitshake
17.00 1/3 van de fruitshake, automaten-cappucino
19.00 avondeten (altijd mager, vegetarisch en biologisch; vaak pasta of quinoa of couscous)
21.00 plak ontbijtkoek, automaten-cappucino
22.45 terugreis, met auto en tram
23.45 thuis, 1/2 liter kruidenthee, bakje magere kwark met honing
01.00 naar bed
De indeling van de dag kan veranderen omdat ik soms, zoals nu, nachtdiensten draai en heel soms ook ochtenddiensten. Als ik niet werk sloof ik me, gedurende de tijd dat ik anders werk, uit in het huishouden, door bijvoorbeeld de keuken of de badkamer een grote beurt te geven. Mijn werk bestaat uit afwisselend lopen en zittend werk. Ik eet vegetarisch, ben afgekickt van zoetstof in de thee en in de yoghurt vanwege de stoffen die daarin zitten die schadelijk zouden kunnen zijn voor je kindje. Ik zou graag tips willen; ben ik zo goed bezig of juist niet. Zal ik zo iets af kunnen vallen, eet ik voldoende van de voeding die ik nodig heb of eet ik juist voeding die ik beter kan laten staan? Zijn er vitaminen of andere dingen die ik nog moet gebruiken? Beweeg ik te veel / te weinig? Wat vinden jullie van bovenstaande dagindeling?
Ik hoor heel graag jullie reacties!
En dat je niet te dik of te dun bent, want over- en ondergewicht verkleinen de kans op een zwangerschap.